Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 5:52

Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Proefritje in een P 993 Tip. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
996
Bericht Proefritje in een P 993 Tip.
Ik ben al enige tijd op zoek naar een P 993 en zag op internet een mooie staan.
Het was voor mij wel een eindje toeren want hij stond in Venlo.
Na een 3e keer opnieuw een afspraak te hebben gemaakt met de eigenaar(voorheen lag er telkens sneeuw) ben ik er uiteindelijk op een mooie zonnige dag toch heen gereden.
Bij aankomst zie ik een bedrijfspandje en de eigenaar staat mij al op te wachten.
De overheaddeur gaat open en er lonken mij 3 auto's toe, een BMW Z8 Alpina,
een vuurrode F-E-R-R-A-R-I 550 maranello en een Porsche 993. :roll:
Een ding is zeker ''de man heeft smaak'' ook al zal niet iedereen op dit forum het met mij eens zijn.
De P 993 wordt onder het autolaken uitgehaald en de druppellader wordt losgekoppeld.
De eerste indruk is al meteen goed, de P ziet er met zijn diep donkergrijze kleur(slade grey) mooi uit. :P
Alle documenten zitten erbij, het boekje is netjes op tijd afgestempeld en ook wel belangrijk, hij is nieuw in nederland afgeleverd.
De man zegt ik zal de auto even buiten zetten.
Hij start de auto (na 8 weken stil te hebben gestaan wordt hij uit z'n winterslaap gehaald), een bruute GRAAAAUW :twisted: klinkt door de hal alsof er een hele horde met paarden tot leven wordt gebracht.
Hij rijdt de P naar buiten en zet de motor alweer meteen uit, oeps dat is slecht voor zo'n blok. :?
Proefrijden dan maar zegt de man, dan kan hij ff warmdraaien.
Ik stap achter het stuur en met mijn 1.90 mtr. wil ik de stoel naar achteren zetten maar helaas staat deze al in de uiterste stand, dat valt me tegen. :( (dan maar in de budahouding blijven zitten)
De tip zet ik om te beginnen in de automatische std. om rustig warm te rijden.
De auto rijdt heerlijk, alleen merk je aan de banden dat hij te lang stil heeft gestaan. (er zit een vlakke kant aan)
Als de auto warm is toch maar even uitproberen en het gas gaat er eens flink op, boven de 4000 tpm gaat de motor pas echt los en wat een geluid "kippevel" ,helaas gooit de veel te trage bak roet in het eten, deze bak heeft maar 4 versnellingen en is in vergelijking met de bak van een 996 veel te traag en ook als je hem in de tip zet merk je dat hij de versnellingen niet echt goed oppakt (jammer dat hoort niet bij een volbloed sportwagen :cry: )
hafin inmiddels is de tank leeg (dat gaat hard zeg) en stop ik bij een benzinestation.
Onder de luifel met TL buizen zie ik goed dat de auto helemaal is overgespoten, en het spuitwerk is nou niet bepaald van een hoog niveau. (jammer)
Rustig rijden we weer terug naar zijn (auto)stal.
Mijn eindconclusie is dat er qua geluid niets boven een luchtgekoede boxermotor gaat.
Het slechte spuitwerk, de zithouding en de trage bak laten bij mij nog te wensen over.
Dus maar weer verder op zoek naar een handgeschakelde 993.

Laatst bijgewerkt door automax op 22 jan 2010 22:03, in totaal 1 keer bewerkt.

21 jan 2010 14:25
Profiel
PorscheForum Junkie
996 Carrera 4S MK2 Ex 964 Carrera 2 en 993 Targa
Bericht Re: Proefritje in een P 993 Tip.
idd mijn idee... tippies lekkr laten staan en roeren met je rechterhand :drive:

21 jan 2010 14:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Ik heb zelf helemaal niet die ervaring met die tip. Je moet niet vergeten dat het 15-20 jaar oude techniek is. Ik vond de tiptronic van een 964zeer positief, maar idd niet zo snel als de multitronic van audi nee. Wat betreft je zithouding, ik denk niet dat die er beter op wordt met een handgeschakelde :|

21 jan 2010 15:02
Profiel Facebook 
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
De zithouding zal in een andere 993 net zo zijn. Pas m.i.v. de 996 is dat aanzienlijk veranderd, niet alleen voor bestuurder maar ook bijrijder.
Overigens lijkt het me dat je met 1.90 nog net redelijk zou moeten kunnen zitten.
Ben je gewend om een GT-positie in te nemen :?: :wink:

Over je ervaring tijdens het bezoek.
Laat je niet imponeren door een mogelijke :idea: collectie andere auto's van de aanbieder.
Starten en kort er na uitzetten is helemaal niet slecht hoor. Stationair warm draaien is dat wel.

21 jan 2010 15:11
Profiel
ex Cayenne S, ex Cayenne GTS, ex 964 C2, ex 69er Hotrod, ex 993 C4 coupé, ex 550 Spyder replica, ex 964 carrera 4 cabriolet, ex 944 lux.
Haarlem
De stoel van een 993 kan op twee (misschien wel meer) verschillende standen op de rails gemonteerd zijn; check of hij maximaal naar achteren staat en of de stoel niet hoger is gezet (komt ook nog regelmatig voor). Zelf ben ik 1.85 en heb de stoel niet in de uiterste stand staan en mijn maatje 993 rijder is zelfs iets langer (rond de 1.90). Je lengte zou dus moeten kunnen denk ik. Ik geef tevens de voorkeur aan de handbak maar ik zie het voordeel van dat origineel Nederlands geleverd dan weer helemaal niet. Succes!

There are no old Porsches, only new owners.

21 jan 2010 15:15
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 993, ex 996tt, ex Boxster S, ex 991S, nu een 991 Targa 4GTS
West Maas en Waal
Wat een logboek :wink: Met mijn 191cm nooit last gehad van slechte zit in de 993 en die was zelfs voorzien van een schuifdak! Misschien even wennen....

21 jan 2010 17:36
Profiel WWW
981 Boxster GTS
In mijn 993 waren originele "sportsitze" gemonteerd, ondanks het schuifdak en mijn 1.86 zat ik hier prima in.
Inmiddels GT3 zetels gemonteerd en dat zit (vind ik althans) nog een paar tandjes beter (lees: sportiever).

En een tip? Niet mijn ding. Een volbloed sportwagen moet je met de hand bedienen. Schakelen wanneer IK dat wil en niet zo'n eigenwijze bak (hebben de DSG'tjes ook al zo'n last van).

Over één ding heb ik je (nog) niet gehoord. De 993's kunnen nogal eens een apart :? weggedrag hebben :roll: :shock: :wink:
Voorste draagarmrubbers zijn nogal eens de boosdoener en een setje KW's doet vervolgens ook nog eens wonderen. :cheers:

Verder succes met jouw zoektocht.

21 jan 2010 17:57
Profiel
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Ben nog iets groter en mijn zoon met 2 meter kan ook prima in de 993 :!:
En inderdaad de stoel er ff uit halen en de rails op de achterste stand zetten :idea:
Heb zelfs van de rechter stoel de hele rails uit elkaar gehaald om goed te kunnen zitten wat ik heel erruuug belangrijk vind :salut:

21 jan 2010 18:46
Profiel
PorscheForum Rakker
996
Ik ben er inderdaad van overtuigd dat de stoelrail nog wel aan te passen is en het lakwerk kan op plaatsen opnieuw gedaan worden.
Ik blijf wel bij het standpunt dat de tiptronic bak t.o.v. een 996 bak een wereld van verschil is, daar zit natuurlijk wel 4 jaar ontwikkeling tussen en dat is goed merkbaar.
Ik merk overigens geen verschil tussen een 996 tip en een 997 tip
Misschien is deze bak door de jaren heen tot de PDK kwam wel hetzelfde gebleven.

Laatst bijgewerkt door automax op 21 jan 2010 20:06, in totaal 1 keer bewerkt.

21 jan 2010 19:32
Profiel
PorscheForum Rakker
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994 Hiervoor: 968 en 944
bij Eindhoven
Ik snap je helemaal. Bij mijn zoektocht heb ik ook proefgereden in een tiptronic (een vroege dus zonder bediening aan stuur) en die vond ik niet altijd op het juiste moment en wat langzaam schakelen. Het geeft je gewoon niet het idee dat je in een sportwagen rijdt en dat is zonde, vind ik. Zelfs voor een cabrio waarmee over het algemeen rustiger gereden wordt. En kom niet aan met filerijden, want daar koop ik zowiezo geen Porsche voor...

Maar er is veel over geschreven op het forum, en het blijft een kwestie van smaak...

21 jan 2010 19:55
Profiel ICQ 
PorscheForum Rakker
993 targa
Ben zelf 186 en zit prima, als je actief stuurt moet je volgens mij wat dichter op het stuur zitten wat beter grip geeft, even wennen volgens mij als je gewend bent om met volledig gestrekte benen te rijden.

Enne ben zelf aangenaam verrast over die zogenaamde verouderde tiptronic, redelijk wat ervaring met moderne automaten maar vind de tiptronic goed bij de les, je moet wel actief met het gaspedaal aan de slag. En altijd, en ik bedoel echt altijd, als een speer weg bij de stoplichten, doe dat maar eens na met een handbak als je even niet alert bent.

21 jan 2010 23:30
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ]