Even een post om wat ervaringen te peilen. Ik zal jullie de hele historie besparen, het verhaal is al lang genoeg, maar betreft een wel of niet defecte accu. Gaat om een Varta (= Bosch) Silver.
1,5 jaar geleden aangeschaft om nooit meer accu problemen te hebben. Die kwamen er op een bepaald moment weer een beetje (zie andere post, radio die uitvalt bij gas los, dash verlichting die dimt en feller wordt afhankelijk van toeren etc). Controle van massa etc. levert nix op, dynamo (zeker met nieuwe Vriem
) laadt perfect bij, verder niets te ontdekken.
Anderhalve week geleden nieuwe speakers gemonteerd, omdat de auto automatisch op alarm springt contact aangezet en vergeten de radio uit te doen. Na half uurtje was ik klaar, maar kwam erachter dat accu leeg was (althans te leeg om te starten). Wel erg snel, zo leek me.
Wegenwacht concludeert: "accu lijkt gaar, koopt u maar een nieuwe bij ons". Omdat ik ervan uitging nog garantie te hebben, niet gedaan, half uurtje gaan rijden, even tanken en ja hoor, start niet meer. ANWB man: "accu is gaar, twee cellen doen niet mee". Vervangen dus en met de Varta naar de verkoper (gerenommeerd accu/dynamo etc specialist): die houdt hem een nachtje om bij te laden en vervolgens te testen. Je raadt het al: "accu is 100%".
Terug dus naar wegenwacht (call center molen in) en na 1,5 week: "Sorry meneer, wij hebben goede apparatuur en deskundige medewerkers, twee maal is geconcludeerd dat accu gaar is, dus dat is zo. Wellicht is door verplaatsen van de accu de kortsluiting verdwenen, maar de accu is gaar en terecht vervangen. We nemen de geplaatste accu dus niet terug".
Heb de Varta accu ook even bij Kwik Fit laten testen: "100%". Anderzijds, met Wegenwacht accu is ook het afslaan van de radio, dimmen verlichting etc verleden tijd.
Rara hoe kan dit. Eerder van P specialist wel eens wat gehoord over Varta accus (allerlei electrische problemen die nergens toe herleidbaar waren en uiteindelijk met vervangen van de Varta accu (die volgens metingen perfect was) opeens allemaal verleden tijd waren).
Heeft iemand soortgelijke ervaringen, en/of enig idee wat er aan de hand kan zijn? Kan een accu die volgens metingen in orde is toch defect zijn, bv vanwege kortsluitingen die soms wel/soms niet optreden?