Auteur |
Bericht |
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Werk aan een 993 varioram motor
|
06 feb 2010 15:56 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
|
06 feb 2010 16:02 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
|
06 feb 2010 16:06 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
|
06 feb 2010 16:09 |
|
|
bully
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
Gaaf Peter dat je dat zelf doet. Wat is die bruine rommel achter [onder] op het blok?
|
06 feb 2010 16:13 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
|
06 feb 2010 16:14 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
Deze draadeinden hebben toch volledige spoed (kan het niet goed zien op je foto) .. dat zal het wel mogelijk maken om op 'n ander materiaal over te stappen Is daar 'n (aantoonbare) reden voor - deze vroegtijdige slijtage EDIT: zal het aan Joost vragen .. 'n telefoontje naar de Importeur kan geruststellend zijn Verder 'n leuk project .. en de foto's houden het "leesbaar"
|
06 feb 2010 16:15 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
|
06 feb 2010 16:23 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
Laatst bijgewerkt door Peter op 06 feb 2010 19:33, in totaal 1 keer bewerkt.
|
06 feb 2010 16:29 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
De dilivars van een 993 hebben inderdaad volledige spoed, deze stalen tapeinden niet. Ik heb geen idee waarom die klepgeleiders zo versleten waren en vrijwel alleen aan de uitlaat kant. Ik heb inderdaad een poging gedaan om aan Pon te vragen of mijn auto al een nieuwe kabelboom had. Na drie keer bellen geef je het op Bij demontage bleek dat de kebaelboom nog orgineel was (adhv de datum die erop staat) en in zeer goede conditie. Mensen moeten dit echt laten controleren want een ongezekerde plus kan sluiting maken op het blok
|
06 feb 2010 16:38 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
Heb dit ook gedaan bij mijn 964, had toen ook zo weinig gelopen Dit heeft een monteur van Alpo gedaan en hij liep toen ook weer zo mooi en werkelijk geen druppel olieverbruik Bij mij zat de kop en zuiger helemaal vol met een dikke laag kool Maare mooie foto's hoor
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
06 feb 2010 18:42 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
Mooi project! Erg interessant om te lezen en te zien veel foto's
|
06 feb 2010 18:47 |
|
|
JeroenSC
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2CAmersfoort
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
Kun je mij (zonder praktijkervaring en met alleen wat boeken'wijsheid') uitleggen waarom dat in een revisie mis kan gaan? Ik kan me voorstellen dat je de afstand tussen bovenkant klepsteel en tuimelaar gelijk moet houden, omdat anders de klep minder ver of juist verder opent, maar wat doe je aan de vorm (lengte) van de klep bij een revisie waardoor dit 'anders' kan gaan staan? Of is het een kwestie van goed opmeten vooraf, zodat je na afloop precies dezelfde afstelling hebt? Verschilt die hoogte van de klepsteel boven de klepveerzitting dan zo per cilinder? Leuk om te lezen
|
06 feb 2010 20:32 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
Edit: Overbodige volledige quote van direct bovenstaande bericht verwijderd Er kunnen bij een koprevisie een aantal zaken verkeerd gaan. Omdat de speling in de klepgeleider erg groot was gaat de klep op de zitting ' dansen' en valt niet helemaal haaks op de zitting. Een gevolg is dat de klepzitting na verloop van tijd niet meer de ideale vorm heeft. Daarom moet de klepzitting bewerkt worden, de zitting wordt opnieuw in de juiste vorm geslepen (driehoeks zitting). De klep komt daarbij iets verder in de kop (er wordt materiaal van de zitting weggehaald) waardoor de klepsteel aan de andere kant van de kop iets meer boven de klepveerziiting uitsteekt. Als gevolg klopt de klepveerhoogte niet meer (die hoogte staat in het werkplaatsboek). Je moet dit compenseren met plaatjes die je onder de klepveren legt. Daarnaast moet de kelpsteel zelf ook een bepaalde hoogte hebben. Je kunt dit compenseren door iets van de klepsteel af te slijpen. Dit is zeker bij de 993 met z' n hydraulische stoters van belang. Die stoters kunnen niet zo veel ruimte opvangen als de handmatige klepspeling schroeven. Porsche levert daarom de hydraulische stoters ook in 2 ondermaten (als dat nodig blijkt te zijn) tegen overigens heel veel $$$$ (> 2000 euro voor twaalf elementen ).
|
06 feb 2010 20:54 |
|
|
ps
993S Vesuvio;
964 RS replica;
964 Turbo 3.6;
964 Alex 1224;
project 1965 301xxx;
project 1965 300xxx
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
Klasse topic is dit!!! Met dank aan Peter 993
|
06 feb 2010 21:08 |
|
|
JeroenSC
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2CAmersfoort
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
Misschien dat ik bij het schakelen tussen Nederlands en Engels jargon wat fouten maak, maar die klepzitting is toch in de 993 een losse ring (964 104 33 185) ( Pelican)? Die ring kost weliswaar 50 dollar per stuk, maar het lijkt me dat het handmatig slijpen van die zitting toch ook de nodige arbeid kost?
|
06 feb 2010 22:56 |
|
|
Sanhi
997.2 4S / 993 TT
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
Super! Bedankt Peter voor de tekst en uitleg.
|
06 feb 2010 23:08 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
Die bruine ' rommel' is een soort van tectyl of was ter bescherming van al het aluminium.
|
07 feb 2010 0:17 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
Het vervangen van een klepzitting zou ik alleen laten doen wanner het echt niet meer anders kan. Ook dan moet je alles op maat laten maken, een zitting in zetten gaat niet zomaar.
|
07 feb 2010 0:20 |
|
|
Maxfli
ex-993 C2Cabrio (1997)
ex-993 C4 (1995)Regio Amersfoort
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
Wat een boeiend verhaal! Fijn ook die foto's voor een leek als ik ben, kan ik het nog een beetje begrijpen waar je het over hebt. Hoogtepunt zijn de koppen na revisie. Maar wat een werk zeg. Hoe lang ben je er ongeveer mee bezig geweest? Over de kabelboom vervangen en de noodzaak daarvan lees ik overigens net ook een draadje van iemand anders, die had dus een openliggende draad...
Als voorloper op mijn technische cursus de 20e te Steenwijk kan ik me nauwelijks iets beters voorstellen. Bedankt!
|
07 feb 2010 9:26 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
F E E S T !!, zo'n topic. Thanks.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
07 feb 2010 9:38 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
er is ook een forse groep 3.2's geweest met premature slijtage klepgeleider. zou te maken hebben gehad met ander soort brons.
_________________________________________ oud is beter
|
07 feb 2010 10:01 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
De revisie van de koppen heb ik niet zelf gedaan maar dat heeft Paul Veens (Car-care) gedaan. En dat is inderdaad behoorlijk wat werk. Ook omdat je 6 losse koppen hebt die allemaal exact gelijk moeten zijn. Ja daar wordt je niet blij van. In het beste geval krijg je wat elektrische storingen , in het slechtste geval een motor brand in je garage wanneer je niet thuis bent waarbij het hele huis mee gaat Er liggen daar namelijk ongezekerde draden die ALTIJD aan de plus liggen (dus niet geschakeld via contact).
|
07 feb 2010 10:08 |
|
|
356_rijder
Ex Porsche 356 Speedster Replica
Ex Porsche 964 C4
Porsche 356 OUTLAW under construction.Achterveld
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
Wow erg erg mooie leesbare techniek en met de zeer duidelijke foto's die erbij zijn gevoegd. Helemaaaaal top en ik die dit topic als een opsteker voor anderen.
Top gewoon.
Groete Jordy.
_________________________________________ HET LEVEN IS NET ALS EEN NEUS, JE MOET ELKE DAG ERUIT HALEN WAT DR IN ZIT
|
07 feb 2010 13:00 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Werk aan een 993 varioram motor
Gave reportage Peter met duidelijke foto's; met belangstelling gelezen. Die lila opbergdoos voor georganiseerde(!) opslag van nokkenas, tuimelaars e.d. vind ik fraai Dat speciaal de uitlaatklepgeleiders versleten zijn komt niet gewoon door hogere temperaturen Erwin heeft me verteld dat de klepgeleiders van de 993 gewoon slechter zijn dan van de voorgangers 964, 3.2, ... Daardoor ook duidelijk meer olieverbruik. Sorry guy
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
07 feb 2010 13:12 |
|
|