Auteur |
Bericht |
gerrit193
|
924 kopen
he mensen ik ga morgen een 924 van bouwjaar 1981 kopen in 944 uitvoering hebben jullie nog tips waar op te letten alle info is welkom greetz gerrit
|
12 feb 2010 22:10 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Re: 924 kopen
Hoi Gerrit,
Tip 1: Nooit gaan kijken met het idee dat je meteen gaat kopen. Tip 2: Voortaan leestekens gebruiken.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
12 feb 2010 22:20 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 924 kopen
|
12 feb 2010 22:20 |
|
|
Patrick
|
Re: 924 kopen
Waarom een 924 en geen 944 ? Gewoon nieuwsgierig.
|
12 feb 2010 22:22 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Re: 924 kopen
Tjee, waar beginnen? Zoveel om naar te kijken bij een 924... begin met het chassisnummer, als daar een B in zit is de auto ook modeljaar '81 en dus gegalvaniseerd, dus minder kans op roest. Tenzij een vorige piloot al eens een close encounter heeft gehad, da's dus het volgende punt... check plaatnaden op rare verschillen, vooral aan het front. Oude schades zijn lastig en duur om te repareren. Sluiten en openen de deuren, motorkap en achterklep goed? Als de auto een origineel targadak heeft, check dat goed op lekkages en functioneren van het mechanisme. Als de auto een putdeksel (aftermarket glazen zonnedak) heeft: laten staan. Dat geldt in mijn ogen ook voor de 944-uitbouw, die vaak roest en oude schades verbergt. Let in ieder geval op scheuren tussen de overgangen van uitbouw naar standaard plaatwerk bij de achterschermen.
Check de bovenkant van het dashboard op scheuren, en de naden van de stoelen. Controleer alles elektrisch in het interieur. Let op extra luidsprekers in de deuren en extra rommel die op het dashboard is gemonteerd, kost veel tijd om recht te zetten en goede gebruikte delen zonder gaten en scheuren worden zeldzaam. Check het zekeringkastje (naast de stuurkolom onder het dashboard) op achteraf aangebrachte bedrading en/of lekkagesporen. Kijk of de koplampen omhoog komen (alleen met het contact aan) en ook weer netjes omlaag gaan. Kijk of er water staat in de uitsparingen achter de achterwielen, te bereiken door de kofferbakmat op te tillen.
Met koude motor: check het oliepeil en de kleur van de olie. Idem voor koelvloeistof. Check onder de oliedop voor mayonaise (kan wijzen op veel korte ritjes maar ook op een defecte koppakking). Kijk onder de motorkap hoe alles eruit ziet. Recent oliefilter? Van het merk FRAM of een behoorlijk merk (MANN)? Geen extra bedrading?
Maak een ritje. Koppeling hoort zwaar te gaan, hydraulische bediening kwam pas later. Slippen hoort niet en koppeling vervangen is duur. Als de koelvloeistoftemperatuurmeter na een kwartiertje rijden niet omhoog komt en uiteindelijk niet ergens in het midden staat, is er iets mis. Dat kan een thermostaat zijn maar ook iets duurders. Hoor je hard gezoem rechts achter onder de auto? Brandstofpomp heeft niet lang meer te leven. Schakelen hoort vrij soepel te gaan en met weinig speling. Remmen moet recht en zonder rare bijgeluiden gaan, de handrem (links) moet strak genoeg staan om de auto op een oprit op zijn plaats te houden. Laat de auto een tijdje stationair draaien, trek dan op en laat iemand kijken of er blauwe rook uit de uitlaat komt (= versleten klepsteelrubbers of klepgeleiders). Oliedruk hoort warm stationair ergens rond de 2 bar te zitten, veel lager = versleten motor. Tijdens het rijden ergens tussen de 4 en 6 bar afhankelijk van toerental. Hoger dan 6 bar: geef eens een tik op het metertje, als de waarde niet meteen lager wordt is er iets mis met de sensor of het metertje zelf.
Als de auto goed warm is geweest na een half uurtje wachten opnieuw starten. Veel 924s hebben een probleem met de warme start, serieuze kans dat-ie moeizaam of helemaal niet aanslaat.
Verhalen over onderhoud van de verkoper zijn zinloos zonder rekeningen om het te ondersteunen. De kilometerteller gaat maar tot 99999 en je kunt nergens aan zien hoevaak 'ie rond is geweest. Niet zo'n probleem, met behoorlijk onderhoud en net rijgedrag (niet vlammen met een koude motor, en dat betekent niet dat alleen de koelvloeistof is opgewarmd) kan het blok quasi eeuwig mee.
Het verdient aanbeveling om de auto op een brug te bekijken. De staat van de remleidingen en de uitlaat, lekkages, schade aan de bodem of roest, vreemd hobbywerk- daarop laat je een auto staan.
Onderdelen voor een 924 2.0 (niet voor de 2.5, de 924S) zijn vrij goedkoop en prima te krijgen, niet alleen van Porsche maar ook aftermarket. Maar vergis je niet, er gaat veel geld zitten in het inlopen van achterstallig onderhoud. Achteraf aangebrachte wijzigingen (aftermarket velgen, extra metertjes in het dashboard, extra speakers, kuipstoeltjes, sportstuur) verminderen de waarde. De 924 heeft geen stuurbekrachtiging, dus dikke wielen en brede banden zijn geen voordeel. Airco is alleen een pluspunt als het (goed) werkt, anders kan het veel geld kosten.
Kijk en rijd meerdere auto's voor je koopt, dan krijg je een idee van hoe een originele 924 eruit hoort te zien. Vermijd maffe kleuren die door fantasievolle eigenaars zijn aangebracht. Onder de motorkap of de kofferbakmat zie je meestal wat de originele kleur hoort te zijn.
Da's alles wat ik even kan bedenken, ik zal dit bericht mogelijk later nog aanvullen.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
Laatst bijgewerkt door Tom80 op 13 feb 2010 1:11, in totaal 1 keer bewerkt.
|
13 feb 2010 0:59 |
|
|
Marc
ex-911 3.2 Carrera coupé 1986Oosterhout nb
|
Re: 924 kopen
Zo Tom, jij bent erg goed bezig! Hier kan in de toekomst iedere 924 koper zijn/haar voordeel mee doen!
_________________________________________ Ook al heb ik geen Porsche meer. Toch verander ik mijn avatar voorlopig niet!
|
13 feb 2010 1:06 |
|
|
esgigt
EX-968 #1201 productie 1994Rotterdam
|
Re: 924 kopen
Tja, je kunt als je gaat kijken iemand meenemen die verstand/ervaring met de 924/944 heeft. En als het een beetje te buigen valt: laat een aankoopkeuring doen VOORDAT je koopt, dat kan je voor een hoop (niet alle) ellende behoeden. Bedenk wel dat het auto's zijn die 30+ jaren oud zijn, dus ga niet over een nacht ijs. Lees goed in en probeer meerdere auto's te bekijken voordat je tot koop overgaat. Het interieur zegt ook iets over de auto. Succes met het kijken en een eventuele toekomstige aanschaf.
_________________________________________ Je voelt je lekkerder in een Peu... Porsche!
|
13 feb 2010 1:20 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Re: 924 kopen
Oh, in het kader van 'bezint eer ge begint': kun je zelf niet sleutelen? Ben je ook niet bereid dat te leren? Koop dan alsjeblieft een Daihatsu Charade of zoiets. Een 924 door een garage laten onderhouden levert vaak beunwerk op omdat veel garages de specifieke problemen en de constructie van een 924 niet kennen. Een specialist voor elk probleempje inschakelen kost forse bedragen. Neem van mij aan: bij een 30 jaar oude auto gaat er wat stuk. Dat gebeurt vaak op onprettige plaatsen en tijden en ook regelmatig als het financieel even niet uitkomt. Het is zuur om dan je auto te moeten verkopen of stil te zetten, als je zelf kunt sleutelen ben je hier flink in het voordeel.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
13 feb 2010 1:34 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Re: 924 kopen
En Gerrit, ben je wezen kijken
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
13 feb 2010 21:37 |
|
|
felix bahama 912
Porscheloos...Almkerk
|
Re: 924 kopen
Na het verhaal van Tom??? Wat denk je ??
_________________________________________ OLD PORSCHES NEVER DIE, THEY JUST GET BETTER...AND WHEN PERFECT...SELL IT.
|
13 feb 2010 21:42 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: 924 kopen
Je begon je verhaal in dit topic zo sterk. Maar hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Als ik dit advies ter harte genomen zou hebben had ik nooit in een Porsche gereden. Ik zou gewoon zeggen:houd wat geld achter de hand voor onderhoud/reparaties en geniet van het rijden in auto's van dit fantastische merk
|
13 feb 2010 21:57 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Re: 924 kopen
Tja, bij een 924 ligt de waarde wat anders dan bij een 911... een paar reparaties en je zit tegen een bedrag aan te kijken wat de waarde van je auto stevig overschrijdt. Een 911 is ook een auto die weinig 'on a budget' gereden wordt, omdat mensen weten dat onderdelen niet goedkoop zijn en dat ze mechanisch complexer zijn dan de meeste auto's.
Met andere woorden: mijn advies is geschreven op de gemiddelde (aspirant-)924-eigenaar. Mijn eigen voorbeeld: in drie jaar ruwweg 3500 euro aan onderdelen uitgegeven, alle klussen zelf gedaan. Waarde van mijn 924 op het moment ca. 1500-2000 euro... dat is voor de meeste 924-kopers niet echt een gezonde balans. Ik zit er wat anders in, deze auto gaat niet meer weg maar mijn ervaring is dat voor de meesten een 924 een opstap is, of een speeltje voor korte tijd.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
13 feb 2010 22:32 |
|
|
kristof
Cayman R - 924 turbo projectzandhoven - belgie
|
Re: 924 kopen
waarom koop/zoek je dan geen 944 ?? Daar zijn toch ook voldoende exemplaren van te koop te vinden en dan heb je "het origineel" ipv een omgebouwde lookalike.
|
13 feb 2010 23:21 |
|
|
esgigt
EX-968 #1201 productie 1994Rotterdam
|
Re: 924 kopen
Een redelijk goede 944 is natuurlijk een flink stuk duurder. Persoonlijk zou ik voor een niet omgebouwde 924 gaan en niet voor een knutsel geval als een tot 944 omgebouwde 924, omdat een echte 924 qua verkoop beter in de markt ligt. Een omgebouwde 924 is maar wat men ervoor wil geven, gesteld dat je een geïnteresseerde kunt vinden.
_________________________________________ Je voelt je lekkerder in een Peu... Porsche!
|
14 feb 2010 1:41 |
|
|
bully
|
Re: 924 kopen
Maar heeft ie em ook gekocht?......
|
14 feb 2010 1:53 |
|
|
esgigt
EX-968 #1201 productie 1994Rotterdam
|
Re: 924 kopen
_________________________________________ Je voelt je lekkerder in een Peu... Porsche!
|
14 feb 2010 2:10 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: 924 kopen
Topicstarter zou op de 13e gaan kijken/kopen
|
14 feb 2010 8:41 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
Re: 924 kopen
Polletje? A) Is tom zijn post nog aan het lezen. B) Heeft m gekocht en staat nog langs de weg. c) Heeft m gekocht ,staat nog bij de AKK. D) Heeft m gekocht ,rijd met een grijns rond in de sneeuw. F) Heeft m gekocht en heeft daarna zijn topic gelezen H)..................
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
14 feb 2010 9:44 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Re: 924 kopen
Ik denk dat hij nog even aan het bijkomen is. Een verre vriend wist een gave sportwagen te koop, echt super, voor 1250 euro of zoiets dergelijks. Dat paste goed binnen zijn budget van 1500 euro.......
Hij las toen dit topic en is toch voor de Charade gegaan.....
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
14 feb 2010 11:01 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 924 kopen
Niks mis mee, met zo'n bami-blok
|
14 feb 2010 11:33 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
Re: 924 kopen
Zeker een GTtI
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
14 feb 2010 11:35 |
|
|
esgigt
EX-968 #1201 productie 1994Rotterdam
|
Re: 924 kopen
| | | | Rodger that! schreef: Polletje? A) Is tom zijn post nog aan het lezen. B) Heeft m gekocht en staat nog langs de weg. c) Heeft m gekocht ,staat nog bij de AKK. D) Heeft m gekocht ,rijd met een grijns rond in de sneeuw. F) Heeft m gekocht en heeft daarna zijn topic gelezen H).................. | | | | |
Optie H: heeft deskundige hulp ingeschakeld (om de in zijn hoofd ontstane verwarring op te lossen )
_________________________________________ Je voelt je lekkerder in een Peu... Porsche!
|
14 feb 2010 14:53 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Re: 924 kopen
Mee eens. Een goede 944 is niet alleen duurder in de aanschaf, maar heeft ook twee punten die flink geld kunnen kosten die je niet vindt bij een 924. De koppeling met rubberen hart, duurder om te vervangen dan de koppeling van een 924 (onderdelen zijn duurder) en de distributieriem, breuk daarvan levert bij een 944 dure schade op en bij een 924 niet en vervangen van de riem is bij een 944 complexer en stukken duurder (niet echt door een amateur te doen ook, je hebt er duur speciaal gereedschap bij nodig). Dat betekent dat je nieuw aan te schaffen 944 moet zijn voorzien van documentatie dat deze klus recent is uitgevoerd of dat je moet budgetteren voor een vervanging bij de aanschaf. Ook lijkt een 944 meer te roesten dan een 924 uit een vergelijkbaar jaar, geen idee waar dat door komt. Verder sluit ik me volledig aan bij het verhaal van esgigt.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
14 feb 2010 16:25 |
|
|
FROST
KIA/ex-924 driverDEN(k) HELDER
|
Re: 924 kopen
Heel toevallig kijk ik even: ik ben benieuwd.. hoop ergens niet dat het mijn oude auto is :S
Tom heeft wel gelijk hoor, je MOET zelf kunnen sleutelen anders kost het je meer dan dat die wagen waard is.... En veel 924 die omgebouwd zijn, zien er oer lelijk uit en zijn racers geweest ( lees, kapot gereden )
Trouwens, zoekt er nog iemand een 924 Turbo uit ,80?? Als opknapper?? Kost 1.700 euro en is te vinden bij Auto Reus in Den Helder.
_________________________________________ DENK HELDER
|
14 feb 2010 16:34 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Re: 924 kopen
Ik heb nog een rij-impressie liggen van de autokampioen, toen de 924 geíntroduceerd werd. Superlatieven schoten te kort, die auto was in zijn tijd een topper.
Mijn eerste zoektocht naar een porsche was ook een zoektocht naar een 924. Het is een 944 geworden, omdat ik daar, tijdens de zoektocht tegenaan liep. Altijd een goed gevoel gehouden over een 924!
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
14 feb 2010 17:26 |
|
|