Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 12:25

Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Met (buitenlandse) export-platen in NL rijden ?!?!?! 
Auteur Bericht
Moderator
PF #57
Bericht Re: Met (buitenlandse) export-platen in NL rijden ?!?!?!
Corine schreef:
"Ja mevrouw, u mag niet rijden met die platen".
Ow???
"Ja, die platen mag je alleen gebruiken in Duitsland, en om van huis (in NL) naar de RDW te rijden".

Ze weten zelf niet hoe het zit. Rukkers.
Ofwel je mag er niet mee in Nederland rijden. Ofwel je mag er tijdens de geldigheidsduur van het kenteken wél mee in Nederland rijden. Punt uit.
Voor de kortste weg (!) van je huis naar de RDW (en terug) heb je in NL inderdaad het gratis aan te vragen eendagskenteken. En niet je exportplaten. Of wel je exportplaten, maar dan mag je er ook gewoon op andere dagen en wegen in NL mee rijden.

14 feb 2010 9:10
Profiel
PorscheForum Rakker
1:43
IJmuiden
Ha, die MS964;

MS964 schreef:

Met gele vlakje mag je sowieso niet in NL rijden volgens mij. Is alleen voor DL.

Verdomd, je hebt gelijk. Heb ik dus gewoon mazzel gehad....

14 feb 2010 12:57
Profiel
PorscheForum Junkie
964 C2 1992
Amstelveen
Er mag zoveel niet in dit apenland.

Betalen, dat is wel verplicht.

:pukel:

14 feb 2010 13:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Turbo S - 542pk
Friesland
Niet alleen verplicht maar daar is men ook altijd zeer eenduidig over.

Ik hoor nooit "ja officieel zou u moeten betalen maar we zien het voor deze keer door de vingers"

14 feb 2010 13:22
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Hallo,

Je kunt in het duitse kiezen voor 5,9 of 15 dagen. Dit is een Europees export kenteken. Hiermee mag gedurende het aantal gekozen dagen onbeperkt door Europa gereden worden ongeacht wat de Douane ervan zegt. De hedendaagse ambtenaar wordt immers niet meer gehinderd door enige kennis. :lol:

Gr Edwin

14 feb 2010 22:15
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Ja meneer de douanier, Edwin van het forum zei dat het mocht :mrgreen:

14 feb 2010 23:14
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Hmm, gezien m'n recentelijke aanschaf zit ik me nu dus enorm af te vragen wat ik hiermee moet.

Uiteindelijk denk ik dat ik het zo ga doen:

- bellen met de RDW en vragen wanneer ik een afspraak kan maken in Venlo (dichtste bij de grens voor mij zit rond eindhoven). Vervolgens auto halen op die dag, terug rijden, bij de grens wisselen naar het eendagskenteken en naar de RDW (smiddags).

backup plan indien afspraak te lang op zich gaat laten wachten:

- bellen met de RDW, eendagskenteken aanvragen. Op de eerste dag dat ik dat kan regelen (nouja zo ongeveer) vroeg in de morgen de auto op gaan halen, platen wisselen bij de grens, door naar de RDW (zorgen dat ik daar voor 12u ben). Dan ben ik waarschijnlijk niet meer aan de beurt...maar dan mag ik legaal terug naar huis rijden (kan dan laten zien dat ik het niet gehaald heb, 2e keer beter!).

-> volgens mij kan me op deze manier dan niets gebeuren? Ik ben nu eenmaal iemand die van zekerheid houdt dus tsja....

14 feb 2010 23:47
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Heb je in ieder geval getoond dat je er alles aan gedaan hebt om het netjes volgens de regels te doen.
Kunnen ze je weinig maken denk ik zo.

15 feb 2010 0:07
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Edwin zij dat het mocht omdat Edwin het heeft opgezocht in de Europese boeken van de wegen verkeerswet, want daar staat het gewoon in. Deze kentekens kunnen ook in andere EU landen worden aangevraagd ( je kunt er op wachten) en meestal kun je in het zelfde pand de platen laten maken. totale kosten ongeveer 200,- Euro incl. platen. Het bedrag dat opgehaald wordt vloeit in een grote pot. Brussel verdeelt de poen. gewoon een wet nix meer en nix minder.

Pretige avond. Edwin

15 feb 2010 0:21
Profiel
PorscheForum Rookie
Hallo nog een keer,

RDW/Douane Schiedam is binnen zonder afspraak. Alles snel geregeld. Aardige mensen. Zij hebben ook het adres van een website (betaald) waar je exact kan uitrekenen wat je nog aan rest BPM moet betalen. Succes. Edwin

15 feb 2010 0:24
Profiel
Omg. Amsterdam
Of gewoon een ambulance regelen .... :wink: Zo heb ik het ook gedaan om de auto te krijgen.
Kosten van Ambulance 50 euro incl. btw :wink: en zorgen dat je een auto hebt die het zooitje mag trekken.

Laatst bijgewerkt door Dimitri-Turbo op 02 maart 2010 20:37, in totaal 1 keer bewerkt.

15 feb 2010 2:13
Profiel
Moderator
PF #57
eendagskenteken is gratis. je kan er ook gewoon drie keer een aanvragen voor drie keer een afspraak. en maar een keer gaan...

15 feb 2010 8:04
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C4 (90) ex 997 S (08), 996 C2C (01)
München
Ik ben een week of wat geleden ook met de 5 daags platen in de weer geweest. Heb een compleet weekeinde en de maandag met de platen rond gereden, diverse politieauto's gepasseerd die dag (in Rotterdam, onderweg en in Dordrecht) en vervolgens op maandag naar de Rdw. Bij de Rdw stonden wel een stuk of 10 auto's met de exportplaten, de man heeft er niet eens naar gekeken die de auto keurde.

Niet te moeilijk doen, het is toegestaan, bij de platen heb je een kentekenbewijs en een verzekeringsbewijs dus niemand kan je iets maken (hetgeen ook verankerd is in de wet zie berichten hiervoor).

15 feb 2010 9:03
Profiel
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Weet iemand wat je dan betaald voor platen voor 3 maanden?

15 feb 2010 12:27
Profiel Facebook 
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
150% van de BPM :mrgreen:

15 feb 2010 19:46
Profiel
Weert
ha ha ha, ik bedoelde natuurlijk de kosten voor die platen zelf incl verzekering enz

15 feb 2010 19:50
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Toch nog even voor de volledigheid een kwoot van mijn site:
Citaat:
Naar aanleiding van een discussie die ik pas voerde over het kurzzeitkennzeichen (gele stukje) en de geldigheid. Van de site van het strassenverkehrsamt het volgende:

"Wer eine Probe- oder Überführungsfahrt mit einem nicht zugelassenen Fahrzeug innerhalb der Bundesrepublik Deutschland durchführen möchte, benötigt ein Kurzzeitkennzeichen. Das Kennzeichen ist maximal fünf Tage gültig und kann danach vernichtet werden."

Kurzzeitkennzeichen

Hierboven staat dus dat een kurzzeitkennzeichen alleen geldig is BINNEN Duitsland. Dat de verzekering een groene kaart geeft doet niet ter zake. Bij de Nederlandse groene platen krijg je ook een groene kaart, alleen zijn die kentekens NIET geldig in Duitsland.

Met een kurzzeitkennzeichen (geel vlakje) mag je niet in NL rijden. Je krijgt er, als je aangehouden wordt, een boete van 400 euro voor. Ook mag je geen meter meer rijden.

12 maart 2010 22:18
Profiel
Moderator
PF #57
Siemi. Dat is gewoon niet waar.

Dat staat er ook niet! Er staat dat als je Duitsland door wil rijden of een proefrit wil maken in Duitsland met een niet toegelaten voertuig, je een kurzkennzeichen moet aanschaffen. Er staat nergens dat je niet buiten Duitsland mag rijden met die platen. :!:

Politie, douane en rdw zijn het er in NL weer eens niet over eens. lees de groene kaart die bij je kurzkennzeichen zit en je ziet dat je volgens de europese wetgeving gewoon met die platen in NL mag rijden. En in vele andere landen. Met de aankoop van die platen plus de bijbehorende verzekering voor die periode is voldoende om in Duitsland, Nederland en vele andere landen te rijden. Wat er ook op jouw site staat.

12 maart 2010 22:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Horn, het is wel waar. Bij het kurzzeitkennzeichen zit een kentekenbewijs, een roze papiertje. Daar staat expliciet op dat het kenteken alleen geldig is voor "uberfuhrungsfahrten INNERHALB Deutschland". Het kenteken is echt alleen maar geldig BINNEN Duitsland. Dat is ook waar je de bekeuring voor krijgt. Je rijdt dan met een auto zonder geldig kenteken in Nederland. En sorry, maar wat een verzekering schrijft, dat maakt voor het geldig zijn of niet niet uit. Het kenteken is gewoon niet geldig. De groene kaart bevestigt dat als je een ongeluk veroorzaakt, dat de verzekering betaald. Dat zegt echt niets over de geldigheid van het kenteken.

De boete bedraagt echt 400 euro. Ik heb inmiddels meerdere mensen die het overkomen is, dus doe het niet.

De Europese wetgeving waar jij op doelt, is dat EU landen elkaars kenteken moeten erkennen. Een kurzzeit is echter expliciet voor nationaal gebruik en valt daar buiten.

13 maart 2010 0:51
Profiel
Moderator
PF #57
Heb al mijn papieren nogmaals nagekeken, ik heb bij mijn kurzzeitkennzeichen géén roze papiertje gekregen met die tekst. Slechts de reeds genoemde groene kaart en een wit formulier dat ik betaald had.
Heb het er bij de keuring ook over gehad met de rdw en de douane man, die heb ik de groene kaart laten zien en die gaven vervolgens aan dat het kennelijk tóch mocht. "Grappig, wisten we niet...".

Enfin, ieder zijn mening. Ik neem het risico volgende keer weer. Jij niet. Beide gelukkig.

13 maart 2010 0:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Ik zal morgen kijken of ik hier een kentekenbewijs van een kurzzeit heb liggen. Dan kun je het zien. Je hebt dus blijkbaar het kentekenbewijs (dat je zelf met pen moet invullen om het kentekenbewijs uberhaupt geldig te maken!) nooit gehad....... :bang:

13 maart 2010 1:02
Profiel
Moderator
PF #57
nope. maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de dealer waar ik de auto kocht ter plaatse mij langs alle rijen heeft geloodst en het 'even' snel voor elkaar maakte. In 10 min stond ik weer buiten, met - dacht ik - alle papieren plus de platen in mijn hand.

13 maart 2010 1:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Ja, dealers die vaste klant zijn (vaak gebruiken ze een zulassungsburotje), die worden inderdaad even snel tussendoor geholpen. Zeker voor een kurzzeit. Voor een export moeten ze wel aansluiten in de rij, waardoor die voor handelaren minder handig is.

13 maart 2010 1:20
Profiel
Weert
Wat betaal je dan voor een kenteken voor bijvoorbeeld 3 maanden(met rood vakje)

13 maart 2010 10:04
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Voor 3 maand betaal je geen wegenbelasting in Duitsland. Dus slechts verzekering met kenteken. De verzekering is 200 euro. De kentekenkosten waren dacht ik 45 euro. De platen kosten nog eens 27 euro. Dus totaal 272 euro.

13 maart 2010 12:59
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende