Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 22:40

Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Bumpsteer?? i.r.t. het verlagen van een 993 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
ex Cayenne S, ex Cayenne GTS, ex 964 C2, ex 69er Hotrod, ex 993 C4 coupé, ex 550 Spyder replica, ex 964 carrera 4 cabriolet, ex 944 lux.
Haarlem
Bericht Bumpsteer?? i.r.t. het verlagen van een 993
Kan iemand mij uitleggen wat het "bumpsteer effect" inhoud (meer specifiek bij een 993) :scratch: ??

There are no old Porsches, only new owners.

Laatst bijgewerkt door Wouter op 21 feb 2010 18:49, in totaal 2 keer bewerkt.

21 feb 2010 17:56
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Bumpsteer??
Tijdens het inveren van een wiel verplaatst het zich naar buiten waardoor een sturend effect optreedt.

Vanwaar deze vraag ivm 993 :?:

21 feb 2010 18:02
Profiel
ex Cayenne S, ex Cayenne GTS, ex 964 C2, ex 69er Hotrod, ex 993 C4 coupé, ex 550 Spyder replica, ex 964 carrera 4 cabriolet, ex 944 lux.
Haarlem
Ik zou er mogelijk last van gaan krijgen bij het verlagen van mijn 993. Aangezien ik graag een eigen mening vorm, wil ik eerst weten wat het exact inhoud.

21 feb 2010 18:04
Profiel
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Gisteren in de techniek cursus 964/993 bij Renntech is dit ook aan de order geweest.

Erwin zoekt nog een vrijwilliger met een 993 om dit eens aan te pakken en in de praktijk wat te modificeren om dit effect te verminderen.

Als ik het goed begrepen heb kan je de rubbers in de wielophanging vervangen door bussen waardoor dit effect vermindert.

21 feb 2010 18:06
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Wikipedia al bekeken :?:

21 feb 2010 18:10
Profiel WWW Facebook 
Haarlem
Nu wel :wink: dus nu weet ik wat het inhoud maar nu nog in relatie tot mijn casus. Zou bumpsteer niet juist verminderen op het moment dat je een auto verlaagd, de veerweg voor dus verkort en de auto stijver maakt? De verticale beweging wordt dan toch minder en dien ten gevolge de horizontale ook (er van uitgaand dat het wiel nooit exact verticaal staat). Of wordt er bedoelt dat hij juist wat zenuwachtiger, stuiterig en zoekerig wordt van het verlagen? Voor de duidelijkheid; een "deskundige partij" vertelde mij dat de aanschaf van een bumpsteer-setje noodzakelijk was wanneer ik mijn auto zou verlagen.

21 feb 2010 18:14
Profiel
Is prijzig
Citaat:
Om de vervelende bumpsteer die optreedt bij het verlagen van een 993 weg te werken is er een bumpsteer set inclusief de wielnaven van de 993 RS nodig.

Het is zeker geen goedkope oplossing, maar rijden zonder is praktisch onmogelijk

De wielnaven van de RS zijn zonder meer sterker en kosten Euro 475/stuk excl. de BTW

De stuurarmen met verstelbare geneometrie kosten Euro 495 per twee, excl. BTW

21 feb 2010 18:18
Profiel
Haarlem
Laat mij raden; Beek?

Rijden zonder is vrijwel onmogelijk?? hoe doen al die mensen met hun verlaagde 993tjes dat dan??

21 feb 2010 18:22
Profiel
Citaat:
Laat mij raden; Beek?
Yep :wink:

21 feb 2010 18:37
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
WM550spyder schreef:
hoe doen al die mensen met hun verlaagde 993tjes dat dan??

.. dat zijn poetsers :mrgreen:

PB anders Terrum even voor het geval hij niet mee leest :idea: :wink:

21 feb 2010 18:44
Profiel WWW Facebook 
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
WM550spyder schreef:
Zou bumpsteer niet juist verminderen op het moment dat je een auto verlaagd, de veerweg voor dus verkort en de auto stijver maakt?

Verlagen wil in principe niet meer zeggen dan dat: veerschotels lager zetten op de veerpoten waardoor de carrosserie lager komt. Zonder andere veren dus.
Als je die vervangt door kortere, dus stuggere, lijkt me je aanname juist.

WM550spyder schreef:
De verticale beweging wordt dan toch minder en dien ten gevolge de horizontale ook (er van uitgaand dat het wiel nooit exact verticaal staat).

Het maakt niet uit of het wiel wel/niet exact vert. staat. De stand van het wiel verandert door de verende beweging van de draagarmen, de invloed daarvan op de stand van de 'fusee' waar de naaf op zit.

21 feb 2010 18:47
Profiel
Haarlem
Bericht Re: Bumpsteer?? i.r.t. het verlagen van een 993
Het wordt een KW schroefveerset welke ik afgelopen week op de kop heb weten te tikken (zie mijn topic). Veren zijn dus afgestemd op de dempers (korter) en ik doe mijn aanname dus gestand. Ik vraag mij nu dus af of ik weer extra moet bloeden voor een zgn "bumpsteer setje".

p.s. het camber maakt dus helemaal niet uit?

21 feb 2010 19:49
Profiel
PS Uitlijngegevens blijven gelden lijkt me, ook met andere veren/dempers.
Maar vraag dit de Erwin's van deze wereld :wink:

21 feb 2010 21:26
Profiel
foxtrot / oscar
Bumpsteer wordt veroorzaakt door de geometrische verschillen tussen de draagarm en de stuurstang

Bij in- of uitveren van de wielophanging wordt de stuurstang daardoor 'korter' of 'langer' ten opzichte van de draagarm, waardoor de sporing verandert en je dus een (ongewenst) sturend effect krijgt

De ontwerpers bij Porsche hebben hun best gedaan om dit effect te minimaliseren bij de standaard rijhoogte
Als je de auto dus gaat verlagen (of verhogen) verander je ontworpen optimale geometrie en vererger je het bumpsteer effect

Een 993 RS heeft idd andere fussees en stuurstangen waarmee de geometrie tussen de draagarmen en de stuurstangen bij een verlaagde auto weer wordt geoptimaliseerd

In jou geval... Gewoon verlagen en uitlijnen
Pas als het bumpsteer erg hinderlijk blijkt andere maatregelen nemen

WillemB schreef:
...Als ik het goed begrepen heb kan je de rubbers in de wielophanging vervangen door bussen waardoor dit effect vermindert.

dan heb je het (helaas) niet goed begrepen ;)

22 feb 2010 3:29
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Diverse Porsche's
Steenwijk
Jeroen914 schreef:

WillemB schreef:
...Als ik het goed begrepen heb kan je de rubbers in de wielophanging vervangen door bussen waardoor dit effect vermindert.

dan heb je het (helaas) niet goed begrepen ;)

Ja en nee, Willem heeft het wel begrepen maar heeft misschien niet in de gaten dat ik het over de achterwielophanging had en het hier over de voorwielophanging gaat. Het woord Bumpsteer heb ik overigens niet gebruikt bij de achterwielophanging :mrgreen:

WM550spyder schreef:
Voor de duidelijkheid; een "deskundige partij" vertelde mij dat de aanschaf van een bumpsteer-setje noodzakelijk was wanneer ik mijn auto zou verlagen.

Het is goed dat je "deskundige partij" tussen haakjes hebt geplaatst zodat het mogelijk én juist is om aan deze deskundige partij te twijfelen :roll:

22 feb 2010 11:01
Profiel WWW Facebook 
Haarlem
Ik blijf altijd kritisch Erwin maar het is lastig wanneer je zelf niet over voldoende kennis beschikt en zgn deskundige partijen niet altijd even deskundig blijken te zijn en natuurlijk een commercieel belang hebben.

22 feb 2010 11:09
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ]