Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 21:36

Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Dubbele boete in belgië? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
991 GT3
Rotterdam
Bericht Dubbele boete in belgië?
Oktober verleden jaar: een brief van de Federale Politie, Technische Sectie uit Hasselt (B) in de brievenbus. U heeft te hard gereden.
Max toegelaten snelheid is 120 km/u, gemeten snelheid 144 km/u en de gecorrigeerde snelheid 135 km/u.
En dat valt me nog mee, onderweg naar het circuit van Spa-Francorchamps in de Porsche. :drive: :mrgreen:
Ik heb op verschillende websites gekeken en berekend dat de boete dan € 85 is. En om eerlijk te zijn, dat is redelijk.
Vandaag viel de acceptgirokaart in de brievenbus van het parket van de Procureur des Konings, afdeling Politierechtbank. € 160,-. (Afbetalingen niet toegestaan, zo wordt erbij vermeld).
Dus 2 x zo hoog als het standaardtarief.
Word ik hier nu een oor aangenaaid? :shock:
Ik zal er maar eens een brief aan wagen. :evil:
Of is een bekeuring in België voor een Porsche rijder 2x zo hoog?

25 feb 2010 22:28
Profiel
PorscheForum Rakker
911 '86
Belgisch Limburg
Bericht Re: Dubbele boete in belgië?
85€ is wat betreft deze overtreding inderdaad het gangbare tarief voor een "minnelijke schikking".

Mijn ervaring is dat minnelijke schikkingen steeds verstuurd worden door de federale politie zelf (zij die de overtreding hebben vastgesteld).

Omdat jouw acceptgiro verzonden werd vanuit de politierechtbank vermoed ik dat een politierechter ook nog wat te zeggen had hierover.

Ik betwijfel of dat te maken heeft met porsches of buitenlanders... :roll:

26 feb 2010 10:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Ik heb wel eens begrepen dat België de boetes voor buitenlanders met een factor twee verhoogd. Is echter van horen zeggen en natuurlijk volledig in strijd met het discriminatieverbod uit de EU verdragen.

Toch zou ik hem lekker betalen en er geen tijd en moeite aan besteden. Je gaat toch geen gelijk krijgen, tenzij bij het HvJ EU en dan ben je wel even onderweg met procederen.

En trouwens, een beetje belasting voor te hard rijden, is toch niet zo erg, als ze het nu ook eens besteden aan de wegen...

Succes ermee!

26 feb 2010 10:43
Profiel WWW
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Mijn bekeuring in België was idd 85euro! Contant betalen aan de motoragent! Hij is ongeveer een half uur met me bezig geweest :bang:Ik had geen gepast geld bij me en ben hem toen gevolgd naar het benzinestation van Jabbeke! Broodje gekocht :mrgreen: voor het wisselgeld, en oom agent z'n geld gegeven :scratch:

26 feb 2010 13:53
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Leg de zaak eens voor aan flitsservice.be
die kunnen misschien tips geven.

26 feb 2010 14:16
Profiel
PorscheForum Rakker
991 GT3
Rotterdam
de Fiscalist schreef:
Toch zou ik hem lekker betalen en er geen tijd en moeite aan besteden. Je gaat toch geen gelijk krijgen, tenzij bij het HvJ EU en dan ben je wel even onderweg met procederen.

En trouwens, een beetje belasting voor te hard rijden, is toch niet zo erg, als ze het nu ook eens besteden aan de wegen...

Succes ermee!

Ik zal er zeker niet teveel tijd en energie insteken. Als je een bekeuring krijgt voor te hard rijden, moet je in principe niet piepen, maar betalen.
Een zakelijke briefje (fax) met het vriendelijke verzoek om aan te geven waarom mijn boete 2x zo hoog is, ga ik wel sturen.
Ben benieuwd of er een antwoord komt....ik zal jullie op de hoogte houden.

26 feb 2010 16:11
Profiel
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Juridisch lopen en gaan zaken in België anders dan in Nederland. Ook op dit punt maken we wel eens wat mee op de zaak en ook voor de Belgen zelf loopt het soms anders dan verwacht!

Dus; helaas, betalen en vergeten. Advies: niet betalen wordt erg streng aangerekend!

26 feb 2010 18:15
Profiel
Sint-Niklaas (B)
Ark schreef:
Max toegelaten snelheid is 120 km/u, gemeten snelheid 144 km/u en de gecorrigeerde snelheid 135 km/u.
Ik heb op verschillende websites gekeken en berekend dat de boete dan € 85 is.

collega van mij heeft deze week een bekeuring binnengekregen voor exact dezelfde overtreding (144 correctie naar 135), boete was 75€...
Waren er verzwarende omstandigheden genre regen, bumperkleven of zo?

26 feb 2010 21:43
Profiel
PorscheForum Rakker
991 GT3
Rotterdam
Geen verzwarende omstandigheden. Droog weer, weinig verkeer, prima om te rijden. :drive:

26 feb 2010 22:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
Ark schreef:
Oktober verleden jaar: een brief van de Federale Politie, Technische Sectie uit Hasselt (B) in de brievenbus. U heeft te hard gereden.
En dat valt me nog mee, onderweg naar het circuit van Spa-Francorchamps in de Porsche. :drive: :mrgreen:
Ik heb op verschillende websites gekeken en berekend dat de boete dan € 85 is. En om eerlijk te zijn, dat is redelijk.
Vandaag viel de acceptgirokaart in de brievenbus van het parket van de Procureur des Konings, afdeling Politierechtbank. € 160,-. (Afbetalingen niet toegestaan, zo wordt erbij vermeld).
Dus 2 x zo hoog als het standaardtarief.
Word ik hier nu een oor aangenaaid? :shock:
Ik zal er maar eens een brief aan wagen. :evil:
Of is een bekeuring in België voor een Porsche rijder 2x zo hoog?

de 85 euro is wat men noemt een minnelijke schikking (je erkent de fout en betaalt onmiddellijk)
omdat je de minnelijke schikking niet hebt betaald verhuist je overtreding automatisch naar de politierechtbank. voor deze zitting moet je dan een uitnodiging krijgen. het lijkt me dat je bij verstek veroordeeld bent en de politierechtbank je een boete oplegt van 160 euro. dat deze hoger is is in belgie heel normaal. een deel van de verhoogde boete gaat naar het boetefonds. hiermee wordt materiaal aangekocht voor de politiekorpsen en deels gaat er geld naar een solidariteitsfonds welke uitkeert wanneer je tegenpartij niet verzekerd was.
je moet dus zeeeer zeker zijn van je zaak om het op een zitting voor de politierechtbank te laten aankomen. meteen betalen is meestal het voordeligst :?

27 feb 2010 10:33
Profiel
ex 911 3.2 carrera "84, ex Boxster 986, ex996 cabrio c4 ex 996 4S
Leiderdorp
heeft hij die minnelijke schikking wel gekregen dan of kan dat alleen als je wordt aangehouden ?

27 feb 2010 11:10
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
991 GT3
Rotterdam
Ter voorkoming van onduidelijkheden: de acceptgirokaart die ik nu gehad heb met een voorstel om € 160,- te betalen is een voorstel voor een minnelijke schikking.

De brief begint met: Bij toepassing van het artikel 216 bis Wetboek van strafvordering stel ik u voor een geldsom te betalen van € 160,-.

Bij wat googelen kom ik het volgende tegen mbt artikel 216 bis: Een "Minnelijke schikking" is een maatregel die het parket kan voorstellen wanneer een overtreding begaan werd, die door de verdachte wordt erkend. Indien de betaling gebeurt binnen de gestelde termijn vervalt hierdoor de strafvordering.
In artikel 216bis van het wetboek van strafvordering worden voorzien dat het verzoek tot betaling van een minnelijke schikking door de procureur des konings, gedaan dient te worden door een aangetekende brief, dan wel door een waarschuwing afgegeven door een agent van de openbare macht.

Het is dus geen verstek veroordeling (ik heb ook nooit een oproep of iets dergelijks gehad)

27 feb 2010 14:16
Profiel
Sint-Niklaas (B)
Ark schreef:
Geen verzwarende omstandigheden. Droog weer, weinig verkeer, prima om te rijden. :drive:

dan zal het een toeslag zijn om de ellendige toestand van het Belgische wegennet wat op te kalefateren :(

27 feb 2010 23:58
Profiel
Westervoort
Het Belgische wegennet is 's werelds grootste rallyproef, en in die zin dus best uniek. :wink:

28 feb 2010 0:51
Profiel
PorscheForum Rakker
991 GT3
Rotterdam
Ik heb mijn vraag ook gepost bij flitsservice.be.
En daar is via een PB een interessante reactie uit voort gekomen van iemand van de politie uit het district in België waar ik de bekeuring heb gekregen.
Hij bevestigde dat men vanuit de politie in Belgie niet altijd zicht heeft op wat het parket doet en dat de standaard bekeuring voor deze overtreding inderdaad € 85,- is en niet € 160,-.
Hij gaf aan waar ik hem telefonisch kan bereiken.
Via een PB heb ik hem de gegevens alvast toegestuurd en in de loop van deze week ga ik zeker bellen.
Hulde voor deze functionaris om op deze vriendelijke wijze te reageren, nog ongeacht de verdere afloop :res:

01 maart 2010 22:00
Profiel
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
zie ik hier in NL nog niet zo snel gebeuren...Hopen dat het de boete van 85,- eetjes wordt...

01 maart 2010 22:22
Profiel
Sint-Niklaas (B)
Ark schreef:
en dat de standaard bekeuring voor deze overtreding inderdaad € 85,- is en niet € 160,-.

vreemd, het is echt wel 75€ hoor : 50€ (vast boetetarief tot 130 km/h) + 5 x 5€ (5€ per km/h boven 130)

01 maart 2010 22:44
Profiel
Porsche Targa SC 3l. 1980
Middelburg (B)
Citaat:
deepee schreef:de 85 euro is wat men noemt een minnelijke schikking (je erkent de fout en betaalt onmiddellijk)

Ik denkt dat ze dat alleen sturen naar de inwoners van het land en je als buitenlander wat dat betreft de l.u.l. bent!

Citaat:
Arenarood schreef:Ik had geen gepast geld bij me en ben hem toen gevolgd naar het benzinestation van Jabbeke!

De volgende keer kom je met oom agent bij mij een bakkie drinken (30km terug) en regelen we het ter plekke :mrgreen:

01 maart 2010 23:02
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Grappig he, veldwachters worden hier altijd uitgemaakt voor eikels, totdat ze willen helpen een aanvankelijke boete te halveren...
Die mannen doen ook gewoon hun werk en terecht.
Wel goed dat je deze response + support krijgt om te checken.
Die Belgen zijn zou gek nog niet (nou ja, niet altijd).

:lol:

02 maart 2010 23:37
Profiel
PorscheForum Rakker
944 S2 Targa M220
Belgie (Oost-Vlaanderen)
In Belgie is het zo (voor de Belgen)

eerst de correctie.
bij overtredingen <100 km/h (vaststelling) wordt een corretie van 6 kmh in rekenig gebracht. bij vastelling boven de 100 km/h wordt een correctie van 6% genomen. (6% an de vastegestelde snelheid)

iedere overtreding <=10 km/h te snel = 50 euro

bij overtredingen > 10 km/h te snel =

50 euro voor de eerste 10 km/h
en dan op snelweg 5 euro per km/h erboven
en op andere wegen (gewestwegen, bebouwde kom)
is het 10 euro per km/h te snel

dus 135 (opautosnelweg waar 120 toegestaan) = 75 euro

nog een vergelijking
toegelaten snelheid = 90km/h
voorbeeld 1 op snelweg
snelheid = 113 km/h -> boete = 50 euor + (13x5euro) = 115 euro
zelfde overtreding op gewestweg
snelheid = 113 km/h -> boete = 50 euro + (13x10euro) = 180 euro

voor zelfde overtreding :-(

volgende note:
vanaf 40km/h te snel wordt rijbewijs ingevorderd (in de bebouwde kom is dit 30km/h boven de limiet)

mvg,
J

04 maart 2010 12:10
Profiel
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
Tot nu toe nooit gepakt als ik richting Zolder of Spa-Francorchamps ging.
Voorbij Antwerpen was mijn gewoonte om op de A13 stevig door te gaan.
Toch maar wat rustiger rijden voortaan....

04 maart 2010 13:03
Profiel WWW Facebook 
Sint-Niklaas (B)
Gert schreef:
Toch maar wat rustiger rijden voortaan....

of naar Q-Music luisteren - weliswaar kl...-muziek maar ze hebben wel de meest volledige flitsinformatie :!:

04 maart 2010 15:04
Profiel
PorscheForum Rakker
944 S2 Targa M220
Belgie (Oost-Vlaanderen)
Oftewel Joe FM (geen relatie met mijn nick :-) )

betere muziek en ook vrij goede flits lokaties..

Helaas niet perfect, zoals ik binnenkort een 'ticket' mag verwelkomen bij mij thuis :-(

04 maart 2010 15:08
Profiel
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
Ik ben beperkt tot 1 soort muziek in de 911: dat ding dat achterin ligt.
Ga wel wat zoeken voor de Nokia N97mini, mogelijk dat daar de info op te krijgen is.

04 maart 2010 15:14
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Gert schreef:
Ga wel wat zoeken voor de Nokia N97mini, mogelijk dat daar de info op te krijgen is.

Welke Flits info gebruiken jullie het meest in de P :idea: :wink:

04 maart 2010 15:47
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende