Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 13:01



Antwoord op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
928motor in parts thuis, andere motor erin en rijden weer 
Auteur Bericht
Bericht Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
Ik zou dus ook de huidige motor laten reviseren. :idea:
Voordeel: je weet wat je dan hebt, en garantie van 3 maand of misschien langer.
Rest van andere nadelen die hier al genoemd zijn heb je dan niet.

Beter korte pijn dan misschien weer lange.


03 maart 2010 21:20
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
Maar de zekere prijs moet je wel willen/kunnen neerleggen.
Is dus goed voorstelbaar dat iemand moet/wil kiezen voor de weg met meer onzekerheden.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


Laatst bijgewerkt door Paul II op 03 maart 2010 21:26, in totaal 1 keer bewerkt.



03 maart 2010 21:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
- ruil motor = verkopen
- revisie = houden
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


03 maart 2010 21:26
Profiel
PorscheForum Rakker
928 S4
Den Haag
Bericht Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
Hoi,

Gaat een andere motor in die veel minder kost dan als ik de huidige motor moet laten reviseren.Mijn eigen motor houd ik gewoon.Die kan ik misschien nog goed gebruiken voor onderdelen en wellicht in toekomst met kunst en vliegwerk weer goed krijgen maar 1e prio is mijn auto weer te laten rijden.


03 maart 2010 23:52
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 3.2 Heusden - Zolder Belgie (Limburg)
Bericht Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
:thumleft: :thumleft: Is ZEKER geen slecht idee !
_________________________________________
Damm Girl , You Look So Good It Hurts !!
Wie veel weet en niet vergeet WEET !!


04 maart 2010 0:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'88 928 S4
Bericht Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
klinkt als een plan!
Ik vind het nog steeds een raar verhaal dat de motor is vastgelopen trouwens. Je noemde ergens 'stinkende olie' als een oorzaak, maar waar was dat dan weer door veroorzaakt? Is daar enige duidelijkheid over?

Hoe dan ook, blijft een jippie verhaal, dus hopelijk ben je gauw weer op weg :thumleft:
_________________________________________
All good things come to those who wait (wacht alleen niet te lang...)


05 maart 2010 21:48
Profiel
PorscheForum Rakker
928S4/GT
landgraaf
Bericht Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
vastlopen is niet echt onbekend bij een 928, maar het is te voorkomen. Zoals eerder gezegd kunnen ze vastlopen door een te grote spanning van de Flexplaat van de automaatversies (is heel veel voorgekomen) of door olietekort van de big end lagers van cylinder 2 en 6 (komt zelden voor). De flexplaat regelmatig ontspannen of een gemodificeerde klem monteren lost oorzaak één op en oorzaak twee los je verregaand op door het oliepeil altijd in de buurt van het maximum peil te houden, dit voorkomt luchthappen van de oliepomp en dus smeringgebrek van big-end 2 en 6. Waarom 2 en 6? Die krijgen dan het eerst lucht ipv olie voor hun kiezen. Het blok van Fabian is op cylinder 1 en 5 vastgelopen (drijfstangen waren blauw en er zat slijpsel in de olie). Cylinder 1 en 5 zijn een volkomen onbekende oorzaak voor vastlopers bij een 928. Dat de olie stinkt als hij echt te heet is geweest voorafgaand aan de vastloper is niet vreemd. Hier is duidelijks iets vreemds aan de hand geweest, te weinig olie erin of een oliedruk probleem, slechte of te dunne olie? Wie het weet mag het zeggen.
Fabian heeft het plan om het oude blok naar mij te brengen zodat ik het helemaal open kan maken en een definitieve diagnose kan stellen. Ook kan hij dan de goede onderdelen (bijv. cylinderkoppen) nog los verkopen of eventueel het blok nog redden als het nog financieel haalbaar is. Ik doe het louter uit nieuwsgierigheid om de oorzaak te achterhalen.

Groet Bert928GT


06 maart 2010 18:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'88 928 S4
Bericht Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
Mooi plan Bert.
Hou ons maar op de hoogte van de bevindingen, ben ondertussen wel erg benieuwd naar de oorzaak.
_________________________________________
All good things come to those who wait (wacht alleen niet te lang...)


08 maart 2010 22:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
Ben wel benieuwd wat er naast de vastgelopen cylinder 1 en 5 dan nog meer boven komt.

Geen slecht plan denk ik van Fabian om nu een ruilmotor in de auto te zetten. Zou het huidige blok zeker bewaren om dat later weer draaiende te maken als de schade niet te groot is ten minste.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


08 maart 2010 23:29
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
928 S4
Den Haag
Bericht Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
Het is geen ruilmotor, ik heb niks geruild ;)

Ik heb een motor gekocht en hou mijn eigen blok die ik met wat mensen ga open maken en kijken wat er nog te redden is en wellicht maken als dat nog haalbaar is en of dat financieel nog interessant is.daar kan je nu nog niks zinnigs over zeggen.

Wel dat ik en de mensen die hier naar gaan kijken erg nieuwsgierig zijn en zin hebben om wat te gaan hobbyen en er een leuke hobbydag van gaan maken en nog leerzaam ook:)

gr.

Fabian


09 maart 2010 16:15
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
Goed gedaan Sheila!
_________________________________________
* * *


09 maart 2010 18:56
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 C2 1992
Amstelveen
Bericht Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
Met zo'n V8 schijn je een hele leuke keukenblender te kunnen maken.

_________________________________________
"Il mattino ha l' oro in bocca"


09 maart 2010 22:04
Profiel
PorscheForum Rakker
928 S4
Den Haag
Bericht Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
hahaha, leuk filmpje.

maar nee, bij nader inzien heb ik toch andere ideeen wat ik ga doen met mijn blok :)


09 maart 2010 22:54
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
turbocruiser schreef:
Met zo'n V8 schijn je een hele leuke keukenblender te kunnen maken.



Of een volautomatisch schommelstoel. Alleen even opletten wie je er op laat plaatsnemen. :wink:

_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


09 maart 2010 23:38
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
porsche 944S2
Bericht Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
Sheila3 schreef:
Om de zoveel tijd check is de olie, dat kan het probleem volgens mij echt niet zijn.Ik mot wel eeraan toevoegen dat als de auto een week of kleine week niet gereden is dat de auto wel eens aangeeft oildruck zu gering, wat dus betekent dat olie te kort is.Maar meteen olie gecontroleerd en niks aan de hand


Volgens mij heb je hier de kern van je probleem te pakken......Oliedruk en oliepeil zijn niet hetzelfde. Kan dus best zijn dat je er voldoende olie in had zitten, maar als die niet op druk is, is er ook geen of te weinig smering.
Ik ben geen deskundige, maar ik zou zeggen een defecte oliepomp/ verstopt filetr...iets in die richting. Het is achteraf geklets en zuur, maar met je nieuwe motor even in de gaten houden. Oliepeil en oliedruk zijn echt twee verschillende zaken en ze moeten beide goed zijn!!
_________________________________________
Indisch rode 944S2, 1991
http://home.tiscali.nl/porsche944s2


17 maart 2010 13:15
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Haaglanden
Bericht Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
Sheila3 schreef:
Het is geen ruilmotor, ik heb niks geruild ;)

Ik heb een motor gekocht en hou mijn eigen blok die ik met wat mensen ga open maken en kijken wat er nog te redden is en wellicht maken als dat nog haalbaar is en of dat financieel nog interessant is.daar kan je nu nog niks zinnigs over zeggen.

En, vliegt de B17 al weer over de wegen?
Tof dat je zo snel een ander blok hebt gevonden!


29 maart 2010 13:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 coupe schiefer grau ex 993 C4 vesuvio '97 ex 964 C2C zwart metallic '91
Meerssen Zuid Limburg
Bericht Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
Bert928 schreef:
Het plotseling vastlopen van een S4 motor kent meestal een van de twee hierna genoemde oorzaken. Als het een automaat betreft is vaak het langzaam bol gaan staan van de Flexplaat vooraan de transaxle een oorzaak. De transaxle drukt dan konstant de krukas naar voren en uiteindelijk loop dan het middenlager van de krukas vast. Vele S4 en GTS automaten zijn hierdoor gesneuveld. De oudere modellen kennen dit probleem niet.


Om de hoeveel km of jaar moet je deze flexplaat controleren? Neem aan dat een goede specialist dit meeneemt tijdens standaard onderhoud? Ik ben me aan het orienteren voor een GTS maar dit is wel info om tijdens een AKK te checken!
_________________________________________
Its about as fast as you can go without having to eat airline food!


29 maart 2010 19:27
Profiel
PorscheForum Rakker
928S4/GT
landgraaf
Bericht Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
De flexplaat zou ik elke keer controleren en ontspannen als ik de auto op de brug had. als ik zelf een automaat 928 had zou ik de klem van de Flexplaat vervangen door een gemodificeerde. Die is door een nederlander ontworpen. In de VS zijn ze ook te koop. Het blok van sheila3 ligt nu bij mij en is al ver ontmanteld. Tot nu toe kan ik alleen zeggen dat van één kop de nokkenassen wat pitting vertonen en dat de zuigers en zuigerwanden als nieuw zijn. Daar is hij dus met zekerheid niet op vastgelopen. Een dezer dagen vis ik de krukas eruit en dan komt de definitieve oorzaak boven water. Verdachte nummer 1 is dan ook nu de Flexplaat, waardoor het middenlager van de krukas vastloopt. Als dat zo is dan is het de zoveelste die onnodig kapotgelopen is. De auto's die wel goed gekontroleerd worden op dit punt lopen vaak 500000 km en meer zonder revisie.

Groet Bert928GT


30 maart 2010 13:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 coupe schiefer grau ex 993 C4 vesuvio '97 ex 964 C2C zwart metallic '91
Meerssen Zuid Limburg
Bericht Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
heb je adresjes waar deze gemodificeerde flexplaten te krijgen zijn en welke 928 specialist raad je aan voor een AKK?
_________________________________________
Its about as fast as you can go without having to eat airline food!


30 maart 2010 14:58
Profiel
PorscheForum Rakker
928S4/GT
landgraaf
Bericht Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
Bij wie je nu echt goed terecht kunt voor een keuring weet ik inmiddels ook niet meer. Je zou het in Uden bij Vlasblom kunnen laten doen, die heeft veel 928 kennis. Je moet echt bij een 928 specialist zijn. Heb je een bepaalde auto op het oog? De meeste auto's in Nederland ken ik inmiddels wel.

Je hoeft alleen de klem die de flexplaat op zijn plaats houdt te vervangen door een betere. In de VS moet je even op de site van 928intl.com en 928motorsports.com kijken. Als je aanschaf concreet wordt geef ik je ook wel het telefoonnummer van de Nederlander die ze maakt.

Groet Bert928GT


30 maart 2010 21:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 coupe schiefer grau ex 993 C4 vesuvio '97 ex 964 C2C zwart metallic '91
Meerssen Zuid Limburg
Bericht Re: Motor vast na vastlopen zuigers in cilinderwand Porsche 928
Bert928 schreef:
Heb je een bepaalde auto op het oog? De meeste auto's in Nederland ken ik inmiddels wel.

Ben op zoek: viewtopic.php?f=11&t=27106 :mrgreen:
_________________________________________
Its about as fast as you can go without having to eat airline food!


30 maart 2010 21:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'88 928 S4
Bericht Re: 928: motor vastgelopen (motorblok wordt nu opengemaakt )
de zuigers en zuigerwanden als nieuw zijn'

Bert, dat betekent dus blijkbaar dat in tegenstelling tot de eerdere conlusie dat cilinders 1 en 5 niet vastgelopen zijn?
Aan 1 kant een geruststelling, dan kunnen we misschien weer terug naar de aloude flexplaat zoals gezegd. Die kennen we tenminste

Ben benieuwd, hou ons op de hoogte
_________________________________________
All good things come to those who wait (wacht alleen niet te lang...)


31 maart 2010 20:52
Profiel
PorscheForum Rakker
928S4/GT
landgraaf
Bericht Re: 928: motor vastgelopen (motorblok wordt nu opengemaakt )
Morgen is de krukas eruit en dan weet ik alles en zal dan verslag doen. De flexplaat is bijna zeker de oorzaak geweest. De cylinderwanden zien er als nieuw uit , absoluut geen vreetsporen. Er zou nu toch geen enkele 928 meer door kapot moeten lopen, het probleem is nu toch echt wel bekend.

Wat wel nog kan is dat de bigends van 2 en 6 de oorzaak zijn. Dat komt (zelden) voor bij het betere scheurwerk in combinatie met een (te) laag oliepeil.
De kans hierop is klein omdat dan de cylinderwanden ook meestal schade laten zien. Even afwachten tot morgen dus.

Groet Bert928GT


31 maart 2010 22:02
Profiel
PorscheForum Rakker
928S4/GT
landgraaf
Bericht Re: 928: motor vastgelopen (motorblok wordt nu opengemaakt )
vandaag is het blok geheel ontmanteld en het ziet er dramatisch uit. Door de te strak gespannen flexplaat is de krukas naar voren geduwd en is het middenlager aan gort geslepen, zelfs uit het carter is door de krukwangen een stuk afgeslepen. Wat me ook opviel is dat de lagerschalen van cylinder 1 en 5 vastzitten. Vermoedelijk is dit een gevolg van het geweld op de krukas of er is een oliekanaal dicht gaan zitten door het slijpsel. Dat zoek ik nog uit. Heeft iemand een tip hoe ik de vastgebakken lagerschalen los krijg? Verhitten? Vermoedelijk is de krukas zelf toch onherstelbaar beschadigd, ook al omdat hij blauw aanloopt.

groet Bert928GT


01 apr 2010 21:13
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 C2 1992
Amstelveen
Bericht Re: 928: motor vastgelopen (motorblok wordt nu opengemaakt )
:shock:
_________________________________________
"Il mattino ha l' oro in bocca"


02 apr 2010 12:58
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 103 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.