Auteur |
Bericht |
marino
997 GTS C2 cabrio '11 zwart
ex 964 Jubi #445 '93 viola
ex 996TT '03 zwart
ex 993 TT '98
ex 993 cabrio '94
ex 997 C2 '05vlakbij de Koekstad....
|
Re: Blauwe rook
Ben wel benieuwd wat je bedoeld en waar ik dan verder op moet letten, dus als iemand hier nog op kan reageren, graag!
|
27 feb 2010 18:56 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: Blauwe rook
Dan zal ik het proberen, misschien dat iemand anders kan aanvullen of corrigeren. Ten eerste denk ik dat het beetje olie in de cylinders zoals hier besproken is, een kortstondige (soms heftige) rookpluim veroorzaakt, die meteen stopt zodra de motor loopt. Natuurlijk blijft de rook nog even hangen maar de uitstoot is zeg maar één blaf. Bij de Turbo wil het daarnaast wel eens voorkomen dat er enkele seconden lang rook uitgeblazen wordt. In het eerste geval zou ik zeggen geen zorgen, komt vaker voor bij een boxer, in het tweede geval zou ik er aandacht aan besteden. Als het roken enkele seconden lang blijft zit dit niet in de cylinders, want dan zou het in één of twee rotaties verbrand zijn, in dat geval kan het zijn dat er olie in de turbo's is gaan staan na het uitzetten van de motor. Op één of andere manier loopt de olie door de zwaarte kracht uit het olie filter en leidingen in de turbo's (vaak de rechter geloof ik). Hierdoor komt er uit de linker uitlaat wat langer dan normaal rook. De rechter turbo is nl verbonden met de linker uitlaattip. Porsche heeft dit probleem proberen op te lossen door een notificatie aan de dealers om een filter met terugslag klep te monteren waarbij deze zeer nauwkeurig (niet te strak) bevestigd dient te worden. Er zijn echter ook olie leiding modificaties te krijgen welke beter schijnen te werken. Dit zijn zogenaamde olie terugloopleidingen met een klepje erin. Deze werden later ook in de 996 Turbo gebruikt en zijn er toen ook voor de 993 TT gekomen. Bij mij zie ik aan de zijkanten van het blok boven de turbo's twee rvs leidingen met een flinke 'loop' omhoog erin, volgens mij is dat ook om te voorkomen dat de olie terugloopt in de turbo's. Ter diagnose van de turbo's is het belangrijk dat er geen olie onder ligt na een tijdje stilstaan. Ook is het mogelijk de reservoirtjes aan de turbo na een nacht stilstaan te drainen en als het goed is komt er uit de linker en rechter een gelijke hoeveelheid van ongeveer 200 ml.
Zelf heb bij de AKK aangegeven de auto een dag van tevoren bij de specialist te willen hebben zodat deze een nacht kon staan, en de specialist verzocht hier extra op te letten. Ik heb nu overigens nooit rookontwikkeling bij de 993 Turbo, af en toe wel een beetje bij de 993 Cabrio en ook nooit bij de 964.
Ik zou me niet direct zorgen maken, blijkbaar is het jezelf nooit opgevallen dus lijkt me de rookontwikkeling mee te vallen.
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
28 feb 2010 0:17 |
|
|
marino
997 GTS C2 cabrio '11 zwart
ex 964 Jubi #445 '93 viola
ex 996TT '03 zwart
ex 993 TT '98
ex 993 cabrio '94
ex 997 C2 '05vlakbij de Koekstad....
|
Re: Blauwe rook
De reden dat het mij nog niet was opgevallen is omdat ik de auto pas 3 dagen heb... Ik heb de auto wel laten keuren door mijn eigen specialist, maar die heeft hem natuurlijk niet echt 'koud' meegemaakt. Het is ook alleen maar bij echt koude motor. hoe lang het duurt weet ik ook niet echt, zag alleen door het raam behoorlijk wat blauwe rook die daarna ook snel weer weg was. Heb het later zelf nog een keer bekeken toen de motor een paar uur had stil gestaan, en toen kwam er niks vrij. Mijn auto is van maart '98, dus als er al modificaties zijn gewest voor de turbo, zal de mijne die alwel hebben gehad, lijkt me. Zal het volgende week voor de zekerheid even laten checken bij mijn specialist.
thanx voor de uitleg en info!
|
28 feb 2010 0:43 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Blauwe rook
heb het bij de 993 ruf turbo van jurgen gehad bij de jubirit een paar jaar geleden. Ik mocht een dagje rijden, niks aan de hand. parkeren in het centrum van breda en rijden twee uur later weg naar het restaurant. sta na 3 minuten te wachten voor een stoplicht en ik zie in mijn spiegel een hoop rook... schrok me de tandjes... volgens mij was dat ook turbo's vervangen toen...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
28 feb 2010 9:24 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Blauwe rook
Ach dit kon ook geen kwaad, maar ziet er ook heel slecht uit. dit is mijn 993 blokkie dat ingebouwd was bij renntech en de eerste keer gestart werd, daarna is het telkens een rookvrije start
_________________________________________ remmen is angst
|
28 feb 2010 10:15 |
|
|
marino
997 GTS C2 cabrio '11 zwart
ex 964 Jubi #445 '93 viola
ex 996TT '03 zwart
ex 993 TT '98
ex 993 cabrio '94
ex 997 C2 '05vlakbij de Koekstad....
|
Re: Blauwe rook
Dat lijkt me ook niet fijn, en is bij gelukkig niet het geval. Na een paar seconden na de koude start is alles alweer bij het oude...
|
28 feb 2010 11:01 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Re: Blauwe rook
En ik schrok niet minder... Heb geen nieuwe turbo's gekocht, maar ze allebei laten reviseren. Werkt sindsdien gelukkig weer prima en ze blazen bij tijd en wijle hun partijtje weer gezellig mee...
|
28 feb 2010 13:38 |
|
|
Richard
ex 911 3.2 carrera "84,
ex Boxster 986,
ex996 cabrio c4
ex 996 4SLeiderdorp
|
Re: Blauwe rook
toch wel Harald aansprakelijk gesteld he
|
28 feb 2010 13:46 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Re: Blauwe rook
Vanzelfsprekend! Was bij mij dan ook zeker niet gebeurd... (zulke dingen gebeuren bijna áltijd als je in de auto van iemand anders rijdt)
|
28 feb 2010 13:56 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Blauwe rook
Omdat dit typische effect van een boxermotor - de kort durende rookpluim bij de start - waarschijnlijk voor velen nieuw/onduidelijk is hier een korte verklaring. De cilinders van de boxer liggen horizontaal, de onderzijde van de zuiger met de krukas en de olie ( ) en de bovenzijde met de verbrandingsruimte dus even hoog. Bij alle andere motoren ligt de verbrandingsruimte meer (lijnmotor) of minder (V-motor) boven de krukas. Tijdens het draaien van de motor zorgen de olieschraapveren op de zuiger dat de olie blijft waar deze hoort: 'onder' deze veren d.w.z. aan de kant van de krukas. Wordt de motor stil gezet dan kan er langs de kant van de zuiger het laagste in de motor, wat olie langs de veren kruipen in de verbrandingsruimte. Speciaal gebeurt dit wanneer er een slot van de veer (de onderbreking in de cirkelvormige zuigerveer) aan dat laagste punt van de zuiger staat; er is daar dan een openingetje. Dit proces gaat langzaam en zal op zijn vroegst pas optreden na stilstand van meerdere uren (bij een motor in heel goede staat). Bij het starten wordt deze olie in de verbrandingsruimte verbrand en dit moet dus binnen enkele seconden over zijn. Condens komt niet onmiddellijk bij de start maar duidelijk enige tijd later.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
Laatst bijgewerkt door Paul II op 28 feb 2010 19:16, in totaal 1 keer bewerkt.
|
28 feb 2010 14:21 |
|
|
Maxfli
ex-993 C2Cabrio (1997)
ex-993 C4 (1995)Regio Amersfoort
|
Re: Blauwe rook
Helder verhaal Paul, weer wat opgestoken
|
28 feb 2010 14:40 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Blauwe rook
Dan heb je vorige week niet goed opgelet of ben je kort van geheugen!
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
28 feb 2010 16:26 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Blauwe rook
Gunnar, graag gedaan Hoop je snel weer eens te spreken, long time no see
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
28 feb 2010 19:17 |
|
|
marino
997 GTS C2 cabrio '11 zwart
ex 964 Jubi #445 '93 viola
ex 996TT '03 zwart
ex 993 TT '98
ex 993 cabrio '94
ex 997 C2 '05vlakbij de Koekstad....
|
Re: Blauwe rook
Ook namens mij, Paul, bedankt voor de uitleg!
Heb het net nog even gecheckt na een halve dag stilstaan, en er was nu helemaal niets aan de hand! (gelukkig...)
|
28 feb 2010 19:35 |
|
|
Maxfli
ex-993 C2Cabrio (1997)
ex-993 C4 (1995)Regio Amersfoort
|
Re: Blauwe rook
Sorry, ken ik u?
|
01 maart 2010 8:36 |
|
|
marino
997 GTS C2 cabrio '11 zwart
ex 964 Jubi #445 '93 viola
ex 996TT '03 zwart
ex 993 TT '98
ex 993 cabrio '94
ex 997 C2 '05vlakbij de Koekstad....
|
Re: Blauwe rook
Even een update over mijn 'blauwe rook': Bleek uiteindelijk toch een beetje het verhaal van Jurgen te zijn. een van de Turbo's was (bijna) overleden . Komt nu een gereviseerde in. Wordt netjes opgelost door Wolbert.
|
09 maart 2010 22:16 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Re: Blauwe rook
Ik weet niet eens meer waarom ik ze destijds beiden heb laten reviseren Marino...maar dacht dat turbo's vaak een bepaalde tijd meegaan. Wilde blijkbaar weer met een schone lei beginnen met 2 "nieuwe" turbo's. Auto had 90K gelopen op dat moment.
|
10 maart 2010 0:00 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
Re: Blauwe rook
Denk, dat je met als zoveel dingen,er geluk mee moet hebben! De mijne zitten er bijna 150k op, en er is geen rook(nog niet )te bekennen! En toch blazen ze vaak behoorlijk
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
10 maart 2010 0:55 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: Blauwe rook
Wilde je niet ongerust maken maar dat was het dus toch. Denk dat de standtijd van de turbo's erg afhankelijk is van 1. goed gebruik (opwarmen/afkoelen) 2. conditie van overige motoronderdelen 3. juiste onderhoud 4. juiste modificatie 5. belasting (vooral bij tuning) 6. initiele montage en in bedrijfstelling 7. geluk Defecte turbo zou voor mij het moment zijn om naar modernere variant uit te kijken, bijvoorbeeld met variabele geometrie. Is het soms je rechter turbo (dus links rook)??? (zie mijn eerdere post)
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
10 maart 2010 3:20 |
|
|
marino
997 GTS C2 cabrio '11 zwart
ex 964 Jubi #445 '93 viola
ex 996TT '03 zwart
ex 993 TT '98
ex 993 cabrio '94
ex 997 C2 '05vlakbij de Koekstad....
|
Re: Blauwe rook
Nee, precies andersom als ik het goed heb begrepen van mijn specialist. de Linker Turbo kapot, rechts rook. Deze wordt onder garantie vervangen. Ik heb even overwogen om ook de andere gelijk te vervangen, maar omdat ze nogal prijzig zijn, laat ik het maar even zo. Kan ten slotte ook zo maar zijn dat die het nog wel 20/30k uit houd, toch? Vervang ze wel wanneer ze kapot zijn. Ben het overigens eens met je lijstje, en vooral ook die laatste, 'geluk'. Mijn auto heeft de afgelopen 5 jaar bijna altijd stil gestaan in iemand zijn collectie, en zal wel alleen af en toe even gestart zijn geweest of zoiets, is zeker niet bevorderlijk voor een auto... De meeste zaken zijn inmiddels wel vervangen, dus verder moet het wel goed zijn nu. Hij is volledig gecheckt (voor de 3e keer, eerst door Wolbert/Visser, daarna AKK, en nu nog een keer bij mijn specialist), dus nu nog even afwachten op de thuiskomst met nieuwe Turbo!
|
10 maart 2010 9:43 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: Blauwe rook
Wel jammer dat het niet bij de AKK naar voren is gekomen, terwijl wij hier op papier al bijna tot de conclusie kwamen. Zou die andere Turbo zeker niet nu vervangen. Zeker niet zolang je nog garantie hebt. Als je je auto goed in de gaten houdt en je er op tijd bij bent hoeft een versleten turbo niet tot gevolgschade te leiden. Afwijkend Turbo geluid heeft meestal een reden en bij plotselinge rookontwikkeling onder het rijden eventueel met inhoudende motor, direct stoppen en de motor direct stoppen. Ik raad je wel aan om gedurende de verdere garantie de auto goed te "testen" bijvoorbeeld bij een lange snelle rit op de autobahn. Dan komt de eventuele verdere ellende vanzelf wel naar boven. Zoals in mijn lijstje staat speelt de eerste montage en in bedrijfstelling van een nieuwe turbo een belangrijke rol in zijn verdere levensduur dus vraag op de nieuwe turbo minimaal een jaar garantie.
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
10 maart 2010 14:58 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Blauwe rook
Zal ik er eens een stukkie in rijden?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
10 maart 2010 15:06 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
Re: Blauwe rook
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
10 maart 2010 15:17 |
|
|
marino
997 GTS C2 cabrio '11 zwart
ex 964 Jubi #445 '93 viola
ex 996TT '03 zwart
ex 993 TT '98
ex 993 cabrio '94
ex 997 C2 '05vlakbij de Koekstad....
|
Re: Blauwe rook
Dynamic, bedankt voor de input. Alleen je opmerking over afwijkend turbo geluid, vind ik wat lastig, maar dat zal door mijn gebrek aan 'turbo rijtijd' te maken hebben. Ik hoop dat ik voldoende tijd krijg om in de toekomst ooit een verschil te kunnen waarnemen! De hele auto is nu aardig onder hande genomen, dus k mag hopen dat het vorlopig even genieten ' geblazen' gaat worden
|
10 maart 2010 15:49 |
|
|
P997
BMW 428i Cabrio '15;
ex 997 Carrera S '06;
ex 997 Carrera '05
|
Re: Blauwe rook
Ik heb sinds kort een 997 uit 2005 die 15d km geleden een revisie heeft gehad waarbij ook CP sportzuigers zijn gemonteerd. Bij het starten is er sprake van blauwe rook nadat de auto een tijdje (15 minuten; ook bij koude start) heeft stilgestaan - dit duurt ongeveer 5-10 seconden, daarna geen rook meer.
Inmiddels veel gelezen over dit verschijnsel in dit forum maar wat ik me afvraag is of sportzuigers dit verschijnsel kunnen versterken doordat het materiaal lichter is dan originele zuigers en dat hierdoor de krimp bij afkoeling sterker kan zijn?
|
14 jan 2017 18:33 |
|
|