Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 25 apr 2025 17:28

Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
factuur bij rdw keuring 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Boxster 3.2S-ex 3.0 sc
arnhem/nijmegen
Bericht factuur bij rdw keuring
Kan iemand mij aangeven of het aankoop factuur van belang is bij een RDW keuring.

Wat ik natuurlijk wil weten is of de hoogte van bpm afhankelijk is van een hoog of juist laag aankoop bedrag .

Wellicht beter om helemaal geen factuur erbij aan te geven.

13 maart 2010 0:38
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht Re: factuur bij rdw keuring
nee. voor de eventuele btw (bij een auto van buiten de EU) wel. RDW kijkt in het geheel niet naar een aankoopfactuur. De Belastingdienst ook niet bij de BPM aangifte. Die kijken op je papieren wat de VIN is (als ze die moeite nemen) en kijken hoe je auto 'geboren' is. Bij mijn Jeep Wrangler moest ik zeggen welk model met welke motor het was en welke paketten/accessoires hij had. Dat voerde ze in en toen rolde er een BPM bedrag uit. Oeps, had ik wat dingen vergeten... :bang:

Factuur is niet naar gevraagd. Als je de BPM op de 'schade manier' wilt laten berekenen wellicht wel. Als je een hele lage factuur overlegt en zegt dat het komt doordat het een schade auto is (checken ze wel hoor) heb je een kans. Moet je er wel een gedeukte deur etc in bouwen... :idea:

13 maart 2010 0:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Plus een Audatex rapport overleggen..........

13 maart 2010 0:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
horn schreef:
Oeps, had ik wat dingen vergeten... :bang:

Ik ken dat, zal met de stress van het moment te maken hebben. :mrgreen:

13 maart 2010 11:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Ik moest wel een formulier invullen met nieuwwaarde en het bedrag dat ik verwachtte aan bpm te moeten betalen, beetje raar maar oke

13 maart 2010 11:49
Profiel Facebook 
Moderator
PF #57
dat is dat formulier dat je op de rdw site kan downloaden/invullen. Was volgens mij een hulpje voor jezelf dat je mócht invullen en inleveren.

13 maart 2010 12:13
Profiel
PorscheForum Rakker
De belastingdienst wil wel de faktuur zien, om te voorkomen dat er BTW fraude gepleegd wordt.

De aangifte kun je, als je hem zelf maakt, het beste via autotelex.nl doen. Kost 15 euro. Als je niet het risico wilt nemen een kostbaar foutje te maken, dan kun je het voor 79 euro door een pro laten doen.

13 maart 2010 13:01
Profiel
Moderator
PF #57
Siemi schreef:
De belastingdienst wil wel de faktuur zien, om te voorkomen dat er BTW fraude gepleegd wordt.

Dat kan toch alleen bij zakelijke aanschaf of bij auto's van buiten de EU? Ik koop prive een marge auto in Duitsland - BTW heeft er dan toch niks mee te maken? Mij is in ieder geval nergens om een factuur gevraagd.

13 maart 2010 13:22
Profiel
PorscheForum Rakker
De belastingdienst wil toch een faktuur zien. Vaak laten ze zich wel ompraten hoor. Het gaat om BTW fraude tegen te gaan. Dus ik koop een auto in DLD incl btw. De BTW draag ik niet af (intracommunautaire transactie). Vervolgens voer ik hem in als marge auto. Dan wordt er dus BTW ontdoken.

14 maart 2010 1:12
Profiel
PorscheForum Rakker
911 S Targa '68 & 964 C4 '93 & 911 Speedster '89
Je moet tegenwoordig inderdaad een factuur laten zien om bovenstaande reden, ook als particulier. Je kunt hem immers BTW vrij (intracommunautair) geleverd hebben gekregen als ondernemer met een BTW nummer en vervolgens als particulier invoeren. Dit gebeurde erg veel en wordt op deze manier getracht tegen te gaan. Waterdicht is het natuurlijk niet. Je kunt hem particulier hebben gekocht (en dus zonder factuur) en daarnaast neemt de douane genoegen met een copy factuur (ook fraudegevoelig).

14 maart 2010 12:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 3.2S-ex 3.0 sc
arnhem/nijmegen
Ondertussen dus de auto laten keuren , bij de douane gewoon de formulieren welke ik via autotelex.nl ontvangen had afgegeven , er werd niet gevraagd naar een faktuur ( er werd nergens naar gevraagd ), alleen aangegeven dat het kenteken opgestuurd wordt zodra de BPM betaald is.
Ik ben overigens particulier , dit heb ik ook aangegeven bij de afgifte van de formulieren , wellicht dat de beambte dan nog enigzins meedenkt en geen vragen gaat stellen.
De belastingdienst denkt met u mee , was het toch :lol:

21 maart 2010 12:44
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ]