Auteur |
Bericht |
Ren911
993 c2.Honselersdijk
|
993 komt niet boven 6000 toeren.
Gaarne jullie ideen/ hulp bij het volgende:
Na een tijdje (15 minuten) gereden te hebben met normale snelheid komt de motor niet meer boven de 5800-6000 tpm. Het is als of de toeren begrenzer "inslaat" de auto rijdt dan verder prima, geen gesputter of inhouden als je het gas loslaat, alleen 6000toeren is de max. Zodra het contact is uitgezet en motor opnieuw is gestart is het probleem weg(reset) en trekt de motor zo weer naar het maximum van ongeveer 7000 toeren toe. Na ongeveer 15 minuten is het weer mis en kan je weer van voor af aan beginnen. De auto rijdt verder geweldig en je merkt hellemaal niets zolang je maar niet bij de 6000 toeren in de buurt komt.
Even wat feiten:
Auto heeft een zeer uitgebreide beurt gehad incl bougies-filters, koppeling enz enz. zo'n 4 maanden geleden.
Het probleem is onstaan net na dat de auto getuned is"dmv het aanpassen van de software. Nu zullen de meeste van jullie denken dat dit de oorzaak zal zijn. Hier geloof ik zelf niet in. Laat ik het(klinkt wat vreemd) op toeval houden. De software is wel opnieuw nagekeken door de tuner en hij is 100% zeker dat het hier niet in zit( ken de man al jaren) en hij weet waar hij over spreekt. Maar het leek me wel handing om voor de volledigheid van het verhaal dit allemaal te noemen.
De auto is ook bij een specialist geweest in Den Haag in daar kwamen na het uitlezen van de computer geen fouten aan het het licht. En had men ook het idee dat als de software niet goed was geweest de auto continue het probleem zou moeten hebben.
Er werd door de specialist al iets groepen over een DME relais maar dit zal binnenkort worden na gekeken.
Uw ideen zijn MEER dan welkom.
Groet,
Ren911
_________________________________________ Wie....zei daar plat geslagen kever??
|
13 maart 2010 14:47 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
Zomaar een iedeetje; na 15 min is je blok nog niet warm, maar je motormanagement wel; die accepteert dit niet en gooit hem in de begrenzer.
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
13 maart 2010 15:03 |
|
|
Ren911
993 c2.Honselersdijk
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
Nee, dit is als hij al warm is met een koude motor ga ik geen 6000 toeren draaien. Het is als de motor volledig warm is. Na de auto te hebben gestopt en opnieuw te gaan rijden begint het probleem weer na ongeveer 15 min.
_________________________________________ Wie....zei daar plat geslagen kever??
|
13 maart 2010 15:36 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
Mischien door een signaal van de Lambdasonde? Hij is tenslotte getuned en misschien "vervuilt" de auto dan te veel??
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
13 maart 2010 15:41 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
Wells benzine tank je denk dat 98 de voorkeur geniet met aangeoaste software misschien pingelt de auto nu bij hoge belasting van daar dat de software ingrijpt
_________________________________________ remmen is angst
|
13 maart 2010 16:15 |
|
|
LouisXIV
964 C2 coupe schiefer grau
ex 993 C4 vesuvio '97
ex 964 C2C zwart metallic '91Meerssen Zuid Limburg
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
eem 993 moet volgens het boekje 98 hebben. (een 964 heeft aan 95 genoeg..)
_________________________________________ Its about as fast as you can go without having to eat airline food!
|
13 maart 2010 16:44 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
Varioram of Non-varioram .. heb je al 'ns 'n andere (standaard) computer geprobeerd We hebben hier iemand op het forum gehad, waarvan de auto stil viel ... en er ook geen storing/of oorzaak gevonden kon worden ... bleek achteraf (toch) de computer te zijn
|
13 maart 2010 16:57 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
heb ooit iets gelezen dat als de software niet goed werkt, de DME in een back-up mode niet meer dan 5800 tpm toelaat om de motor te sparen. Deze gaat 9 minuten na starten in werking (dus dat kan ook kloppen). Dit is een check sum error in de DME. Dus ik denk toch wel dat dat het is.Da's ook een hele goeie. Zou me kunnen het volgende kunnen voorstellen: vanaf 5000 tpm gaat ie van lang naar kort inlaattraject. Als de korte niet open gaat maar de lange wel volledig afsluit bij 6000 tpm dan houdt ie in... Maar moet zeggen ben niet zo op de hoogte van de details van de werking van VR. Kleine moeite om even de vacuum slangen en stekkertjes te checken en te laten kijken of de resonance flap vacuum actuator werkt.
_________________________________________ http://www.dstt.fr
Laatst bijgewerkt door dynamic op 13 maart 2010 19:32, in totaal 1 keer bewerkt.
|
13 maart 2010 19:16 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
Gaat ie in zijn vrij wel boven de 6000 tpm??
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
13 maart 2010 19:18 |
|
|
thomas1665
996 gt3 mk1
ex 996 TT
ex 993 c2Amsterdam
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
met pingelen kan je nog steeds hoge toeren draain. is niet goed, maar kan wel. weet je zeker dat het niet de software is? ik zou gewoon even de ouwe chip terug zetten. fluitje van een cent en dan kan je verder zoeken.
_________________________________________ GT3, roots in racing... not posing!
|
13 maart 2010 19:21 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
Als het echt niet in de software zit. Ga ik voor de Catalysator. Je dealer of specialist moet de overdruk kunnen meten, als deze te hoog is zit je cat verstopt.
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
13 maart 2010 20:00 |
|
|
piwis
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
Het mooiste was om hem uit te lezen en met de tester de knock test te doen (counting knocks) En ook kijken of er foutcodes in zitten. Dat zou ik eerst es proberen als er tenminste iemand bij je in de buurt zit met een systeemtester voor Porsche.
_________________________________________ "Das Leben ist eine Krankheit, die ganze Welt ein Lazarett, und mein Porsche ist mein Artzt"
|
13 maart 2010 20:13 |
|
|
Ren911
993 c2.Honselersdijk
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
Kijk eens dat zijn nog eens reactie's waar ik iets aan heb!! Bedankt.
Even een paar antwoorden:
Het is een non vario-ram. De benzine die getankt wordt is 98 ron. In z'n vrij heb ik niet gekeken of hij 6000 toeren haalt. De auto is uitgelezen en er waren geen fouten.
Het verhaal over de DME checksum van Dynamic klinkt wel plausibel.
.
Als er nog meer tips zijn hoor ik het graag.
_________________________________________ Wie....zei daar plat geslagen kever??
|
14 maart 2010 10:29 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
Als het een checksum-error is in de DME heeft de tuner toch zijn werk niet goed gedaan... Mede het feit dat het daarna is begonnen geeft ook wel iets aan. Ook de beste tuner(s) kunnen wel eens een foutje maken, het zijn allemaal mensen.
Probeer eens naar 7000 toeren te gaan zonder plankgas te geven. Want als je plankgas geeft houdt de DME geen rekening meer met de meetwaardes van LMM en lambdasensor maar gaat ie naar een vaste WOT-mapping. Als ie door in deellast te blijven (dus geen plankgas) wél doorloopt naar de 7.000 toeren weet je zeker dat het in de mapping zit.
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
14 maart 2010 11:49 |
|
|
Ren911
993 c2.Honselersdijk
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
De motor gaat niet verder dan 6000 tpm als je zowel vol gas als langzaam richting dit toerental gaat, dus geeft dit geen uitsluitsel volgens mij.
_________________________________________ Wie....zei daar plat geslagen kever??
|
14 maart 2010 13:37 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
wie heeft hem getuned??
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
14 maart 2010 13:41 |
|
|
Ren911
993 c2.Honselersdijk
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
Rica in wateringen en het verschil is goed merkbaar de motor neemt beter op tot 6000tpm dan
_________________________________________ Wie....zei daar plat geslagen kever??
|
14 maart 2010 16:03 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
Als ze 'm bij Rica terugzetten naar origineel; is het dan weer OK?
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
14 maart 2010 19:56 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
Nog een idee: komt ie écht maar tot 6000 toeren of geeft ie misschien als ie warm is minder toeren aan? Ik weet eigenlijk niet waar een 993 zijn toerentalsignaal vandaan krijgt; via de dynamo of via een sensor? Stel nou dat de riem slipt als ie warm is.... als het signaal via de dynamo komt dan zal ie minder toeren aangeven terwijl de motor wellicht wel gewoon de 7000 haalt Kun je eens testen met een externe toerentalmeter op de bobine?
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
15 maart 2010 8:31 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
Sensor: zitten er 2 naar het vliegwiel te 'kijken' BDP en toerental(?...)
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
15 maart 2010 9:40 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
.....dus heeft helaas niets met slippende snaar te maken. Het kan zijn dat er nog van alles geopperd wordt als oorzaak, hier of door anderen: lambda sonde, brandstof pomp, brandstof filter, injectoren, LMM, kleppen, gasklep, etc. etc. Heel duur en frustrerend als het niet helpt.
Nogmaals er vanuitgaande dat hij het NU met de oude chip ook doet, zou ik echt eerst eens in de catalysator kijken of de druk laten meten. Grote kans dat de je een inwendig verstopte/gesmolten cat hebt. Mijn theorie: in het verleden is de cat vervuild geraakt, misschien wel door te lage belasting, korte ritjes. Toen is vóór of na de tuning de auto flink op zijn staart getrapt en is de rommel verbrand welke tot obstipatie leidt. Als jou tuning is aangepast op jou auto met als baseline een kapotte cat kan ik me voorstellen dat je bij lage toeren verschil merkt. M.a.w standaard software past zich niet aan aan een restrictie in de uitlaat, tuning wellicht wel. Echter bij hoge toeren kan zelfs tuning het probleem van de verstopping niet opheffen.
Je kunt eigenlijk ook stellen dat als het goed is je na het plaatsen van een nieuwe (standaard) cat en een goede basis (lees alles in goede conditie) minimaal verschil zou merken tussen orginele en tuning chip.
Mocht ik gelijk hebben dan: 1.Is je auto nu misschien wel sneller bij lage toeren dan voor de tuning maar zeker niet sneller dan standaard. 2.zou je misschien gelijk een sport cat kunnen monteren en daarna de software opnieuw kunnen in laten stellen Verwacht daarna echter alleen voordeel bij hogere toeren. Lijkt me overigens redelijk dat eventuele hertuning gratis of met kleine bijbetaling gebeurt, omdat je mag verwachten dat de baseline eerst gecontroleerd wordt. Heb je een vóór en na uitdraai van het vermogen??
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
15 maart 2010 16:41 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
Jouw "tip" kan in hetzelfde rijtje van "geopperde oorzaken".... En ook al wordt het toerentalsignaal dus niet van de dynamo gehaald, ik zou dus beginnen met het controleren of je toerenteller de juiste waardes aangeeft. Anders blijf je wellicht zoeken naar een storing die er niet is. Dus eerst een zogenaamde "stage zero" doen: checken of je uitgangspunten kloppen
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
18 maart 2010 20:40 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
En? weet de topicstarter al iets meer??
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
22 maart 2010 23:28 |
|
|
Ren911
993 c2.Honselersdijk
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
Waarschijnlijk wel Na controle van de aangepaste software welke nog op de pc van de tuner stond, bleek er daadwerkelijk een Checksum fout in te zitten. Morgen wordt de software opnieuw geplaatst en hopen we het probleem daarmee uit de wereld geholpen te hebben. Thanks voor de tip for DYNAMIC.. Ik zal nog laten weten hoe één en ander verlopen is.
_________________________________________ Wie....zei daar plat geslagen kever??
|
23 maart 2010 21:28 |
|
|
Ren911
993 c2.Honselersdijk
|
Re: 993 komt niet boven 6000 toeren.
Het was inderdaad een DME checksum fout, nu is alles weer prima en is het genieten van het extra vermogen.
Groeten en allen bedankt voor de hulp.
_________________________________________ Wie....zei daar plat geslagen kever??
|
24 maart 2010 18:11 |
|
|