Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 12:47

Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Met (buitenlandse) export-platen in NL rijden ?!?!?! 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
964 C2 1992
Amstelveen
Bericht Re: Met (buitenlandse) export-platen in NL rijden ?!?!?!
Ik begrijp niet zo goed waarom iemand wil discussieren over het rijden met een Kurzzeitkenzeichen in NL, terwijl je gewoon voor gratis geld een ééndagskenteken kan krijgen om in NL mee te rijden. :scratch:

13 maart 2010 13:09
Profiel
Moderator
PF #57
van huis naar de rdw en terug. hoe rij je dan op de dag van importeren van de grens naar je huis? (bijvoorbeeld met een extra gratis eendagskenteken - trucje al eerder hier ergens vermeld). Maar als je met het exportkenteken gewoon in NL mag rijden, waar ik van uitga/uitging - hoef je helemaal geen eendagskenteken aan te vragen en rij je gewoon met je exportkenteken naar de rdw. :idea:

Maar Siemi geeft dus aan dat ik niet kan.

13 maart 2010 13:19
Profiel
PorscheForum Junkie
964 C2 1992
Amstelveen
Inderdaad met eventueel een extra 1-dagskenteken. Maar ik ga ervan uit dat je in 1 dag de auto kan importeren en dan thuis binnen wegzetten totdat de platen klaar zijn.

13 maart 2010 13:38
Profiel
Moderator
PF #57
Hoe wil jij je auto in Duitsland ophalen en 's ochtends voor half 8 zonder afspraak bij de RDW staan in één dag doen? Ofwel je moet een afspraak maken bij de RDW en dan moet je dat ook nog maar zien te halen...

13 maart 2010 13:48
Profiel
PorscheForum Junkie
964 C2 1992
Amstelveen
Dat heb ik precies zoals u beschrijft gedaan, maar dan voor mijn DD. Moet je dus wel een afspraak hebben bij de RDW, maar dat is prima te doen. Appeltje-eitje eigenlijk!

13 maart 2010 13:53
Profiel
Moderator
PF #57
hangt ervan af hoe ver je uit het buitenland moet komen.
ik heb hem eerst naar huis gereden op donderdag en maandag om 7.15u bij de RDW in N'gein gaan staan.

13 maart 2010 14:25
Profiel
PorscheForum Junkie
964 C2 1992
Amstelveen
Zo kan het natuurlijk ook. En dan vind ik dat icm met een extra 1-dagskenteken nog altijd makkelijker cq veiliger dan gehannes met germaanse exportplaten en dan risico's lopen die niemand, zelfs de ambtenaartjes, helemaal precies kent. Maar iedereen is natuurlijk vrij om te doen wat hij/zij het beste bij zich vind passen.

13 maart 2010 14:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Siemi schreef:
Voor 3 maand betaal je geen wegenbelasting in Duitsland. Dus slechts verzekering met kenteken. De verzekering is 200 euro. De kentekenkosten waren dacht ik 45 euro. De platen kosten nog eens 27 euro. Dus totaal 272 euro.

En dan heb je voor 272 euro dus platen waar je 3 maanden verzekerd in nederland mee rond "kan" rijden? (WA+ verzekering of all-risk is niet mogelijk?)

doet het er niet toe watvoor auto je rijdt of welke leeftijd je hebt voor die 200 euro verzekering?

13 maart 2010 14:53
Profiel Facebook 
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
ralf996 schreef:
(WA+ verzekering of all-risk is niet mogelijk?)

Mijn verzekering heeft indertijd dekking gegeven op basis van chassisnummer. Dan betaal je natuurlijk dubbel (want WA in Duitsland en vol casco in NL), maar als je het niet doet en het gaat mis in die korte tijd kun je jezelf wel voor je kop slaan.

13 maart 2010 15:15
Profiel
PorscheForum Rakker
@Horn, wat ik schreef, geld voor kurzzeitkennzeichen (gele vlakje) die 5 dagen geldig is. Exportkenteken (rood vlakje) minimaal 9 dagen geldig mag wel. Dat kenteken is wel erkent.

@Ralf, leeftijd maakt niet, schadevrije jaren maakt niet uit. Vandaar dat het in verhouding prijzig is. Er zijn overigens mensen die hun weekend Porsche op exportkenteken laten, om BPM te besparen en belasting te ontduiken.

14 maart 2010 1:17
Profiel
PorscheForum Junkie
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Wat ik gedaan heb om alle mogelijke perikelen uit te sluiten is:

duits 5daags export (+wa) tot aan de grens (bij venlo).
vervolgens op dezelfde dag ééndags aangevraagd + keuringsafspraak, en die afspraak in venlo geplanned.

Dus reed ik in feite alleen tussen mijn huis en keurings station in venlo :mrgreen:

Vervolgens auto natuurlijk ook nog op chassis nr verzekerd.
Op deze manier bij je m.i. van alle risico's wel zo'n beetje uitgesloten.

Je kunt zelfs 'n afspraak maken en er niet heen gaan (maak die afspraak in het keuringsstation bij de grens, en ga daar ook over de grens). Dan moet je wel die kosten betalen maarja, zekerheid kost wat i suppose dunno.

14 maart 2010 23:07
Profiel
Moderator
PF #57
en om dan als een echte Ollander ook die kosten te besparen, kan je bij de RDW aangeven dat je 's ochtends gewoon langs gaat komen (zonder afspraak) en dan hoef je ook díe kosten niet te betalen als je niet langskomt en een andere dag naar een andere RDW gaat. Wel weer voor die dag óók een eendagskenteken aanvragen... :lol:

15 maart 2010 7:29
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Voor diegene die in de toekomst met bovenstaande informatie nog eens aan de slag wil, nog dit.

Niet alleen de ambtenaren in NL weten niet altijd precies hoe het zit, ook hier weet natuurlijk niet iedereen altijd precies hoe het zit.
Bijv. de melding dat iemand met exportplaten heeft rondgereden en dat diverse politieagenten hier niet op reageerden: de politie vindt alle binnen- en buitenlands geldige registratie's prima; alleen de douane is geïnteresseerd of je daamee hier wel geldig mee mag rondrijden :idea:

15 maart 2010 10:33
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Paul II schreef:
Bijv. de melding dat iemand met exportplaten heeft rondgereden en dat diverse politieagenten hier niet op reageerden: de politie vindt alle binnen- en buitenlands geldige registratie's prima; alleen de douane is geïnteresseerd of je daamee hier wel geldig mee mag rondrijden :idea:

Toch ben ik door de douane staande gehouden voor een controle en er is niets gezegd over de platen.

(en een van mijn beste vrienden is juist door de politie staande gehouden met de opmerking dat hij niet met die platen mocht rijden... wat redelijk bijzonder is aangezien hij toentertijd in Dublin woonde)

15 maart 2010 10:50
Profiel
Weert
Zo is het bij ons toch ook altijd geweest hoor. De politie houdt je wel aan, zegt dat de platen niet mogen, maar verder kunnen ze niks. Vooral in plaatsen waar veel exportplaten voorkomen wordt door de politie een ontmoedigingsbeleid gevoerd door iedereen zo vaak mogelijk van de weg te halen. Ze kunnen dus geen boete o.i.d uitschrijven(voor die platen).
Douane doet dat zover ik weet echter wel. Een vriend van me ging een q7 invoeren, reed bij rdw Venlo het terrein op, en nog voordat hij uitgestapt was werd de deur open getrokken omdat hij op Belgische platen reed. Hij kreeg een waarschuwing dus volgende keer is het een naheffing etc

15 maart 2010 11:13
Profiel Facebook 
ralf996 schreef:
Douane doet dat zover ik weet echter wel. Een vriend van me ging een q7 invoeren, reed bij rdw Venlo het terrein op, en nog voordat hij uitgestapt was werd de deur open getrokken omdat hij op Belgische platen reed. Hij kreeg een waarschuwing dus volgende keer is het een naheffing etc

Of je nu een naheffing krijgt of aangifte doet... dat verschil is Pb om oud Fe.

Boete opleggen zou in zo'n geval vervelend zijn, maar is ook niet mogelijk als je kan aantonen dat je die dag reeds aangifte zou doen (jouw gedraging kan immers geen schade voor de schatkist opleveren).

Vandaar ook dat ik aan raad om altijd al een afspraak te hebben met de RDW. Of, dat kan natuurlijk ook, schriftelijk melden dat je obv Europese jurisprudentie in afwachting van de keuring op buitenlandse platen rijdt en dat je op die en die datum aangifte gaat doen. Ik zou kiezen voor de afspraak met de RDW, immers je kan dan net nog wat extra afschrijving pakken... :wink:

15 maart 2010 11:31
Profiel
Weert
Maar dan moet je dus elke dag een afspraak maken met de rdw. Ik wil gewoon een dikke diesel rijden zonder hier in nederland 3k aan wegenbelasting en 10k aan wegenbelasting te betalen. O.g.v die jurisprudentie zou inderdaad een mooie zijn, maar dat is echt een heel lastig vraagstuk. Ik persoonlijk vind het een binnenlandse belasting MET discriminatoire effecten, en daarmee zou de bpm dus in Europees verband afgeschaft moeten worden(per direct). Nederland zegt echter dat het geen discriminatoire effecten heeft, want op Nederlandse merken moet ook bpm betaald worden(ik weet niet of dit waar is? moest over een spyker ook bpm betaald worden?)
Het leuke is echter dat Nederland niet echt een autoindustrie heeft, en dit dus heel lastig aan te tonen is. :bang:

15 maart 2010 11:38
Profiel Facebook 
ralf996 schreef:
Maar dan moet je dus elke dag een afspraak maken met de rdw.

Nee, als jij binnen afzienbare tijd een invoerkeuring hebt staan met de RDW zal je hoogstens een boete kunnen krijgen over het stukje dat je in die tijd aan afschrijving wint. Een enkele afspraak is derhalve voldoende en ik kan mij niet anders voorstellen dan dat de Douane daar verder geen werk van maakt indien je dat aan kan tonen (je krijgt een mooie brief met afspraakbevestiging...).

Citaat:
daarmee zou de bpm dus in Europees verband afgeschaft moeten worden(per direct).

Dat gaat niet gebeuren, helaas...

Citaat:
(ik weet niet of dit waar is? moest over een spyker ook bpm betaald worden?)

Ja, het is immers een registratiebelasting. Overigens kennen vele Europese landen zo'n belasting. Het kan ook veel erger dan hier (Denemarken, uit mijn hoofd 110%...).

Citaat:
Het leuke is echter dat Nederland niet echt een autoindustrie heeft, en dit dus heel lastig aan te tonen is. :bang:

Nee, het is prima aan te tonen, iedereen betaalt bij afgifte van een kenteken (tenzij je niet BPM plichtig bent natuurlijk, maar dan hebben we het over grijs, blauw, enz.).

15 maart 2010 11:53
Profiel
PorscheForum Junkie
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
de reden waarom ik zei dat het slim is om een afspraak te maken is dat je dan een formulier hebt waar dus op staat dat je er heen gaat op die specifieke dag etc etc. Als je alleen een ééndags hebt dan kun je niet direct aantonen naar welk/waar keuringsstation je gaat.

..maarja zoals we allen inmiddels wel weten is het allemaal vrij vaag en kunnen ze je alsnog wel naaien als ze echt 'n slechte bui hebben of je de auto niet gunnen :bang:

15 maart 2010 13:14
Profiel
Weert
Devils son schreef:

Nee, het is prima aan te tonen, iedereen betaalt bij afgifte van een kenteken (tenzij je niet BPM plichtig bent natuurlijk, maar dan hebben we het over grijs, blauw, enz.).

Waar het om draait is dat een van de voornaamste europese doelstellingen het vrije verkeer van goedere, diensten, kapitaal en personen is. Met dat het lastig aan te tonen is bedoelde ik dat je inderdaad kunt stellen dat(zoals je net zei) bpm moet betalen over bijvoorbeeld een spyker, maar dat het effect hiervan eigenlijk niks is. Als de bpm plicht niet voor spyker zou gelden zou dat de staatskas weinig tot niets schelen. In dit verband vind ik dan ook dat het een discriminitoire binnenlandse belasting is, omdat het effect van de belasting enkel te merken is op buitenlandse merken. Ik heb hier met meerdere juristen uit de hoek van het internationale recht gesproken en de een was het met me eens en de ander kon er geen mening over geven.

Even over die afspraak. Als ik dus elke week bijvoorbeeld een afspraak maak, en de afspraak telkens afzeg, heb ik geen probleem? (zou ik overigens niet doen, want ik vind dat je afspraken moet nakomen, ongeacht het doel ervan)

15 maart 2010 13:33
Profiel Facebook 
ralf996 schreef:

Waar het om draait is dat een van de voornaamste europese doelstellingen het vrije verkeer van goedere, diensten, kapitaal en personen is. Met dat het lastig aan te tonen is bedoelde ik dat je inderdaad kunt stellen dat(zoals je net zei) bpm moet betalen over bijvoorbeeld een spyker, maar dat het effect hiervan eigenlijk niks is. Als de bpm plicht niet voor spyker zou gelden zou dat de staatskas weinig tot niets schelen. In dit verband vind ik dan ook dat het een discriminitoire binnenlandse belasting is, omdat het effect van de belasting enkel te merken is op buitenlandse merken. Ik heb hier met meerdere juristen uit de hoek van het internationale recht gesproken en de een was het met me eens en de ander kon er geen mening over geven.

Ik zou graag van die jurist internationaal recht willen horen hoe het vrije verkeer van goederen in dezen in geding is. Immers, het wordt op alle goederen geheven en dus is er geen verschil of het om een lokaal geproduceerd goed gaat, of niet.

(voor de goede orde: er zijn in Born nog aardig wat auto's geproduceerd, momenteel de outlander en de PSA varianten daarvan)

Met vrij verkeer van goederen kom je dus nergens.

Citaat:
Even over die afspraak. Als ik dus elke week bijvoorbeeld een afspraak maak, en de afspraak telkens afzeg, heb ik geen probleem? (zou ik overigens niet doen, want ik vind dat je afspraken moet nakomen, ongeacht het doel ervan)

Als jij een tweejaars kenteken neemt heb je een probleem natuurlijk. Je moet wel op redelijke termijn die keuring zetten.

15 maart 2010 15:14
Profiel
Weert
Elke heffing o.i.d is een belemmering van het vrije verkeer van goederen. Ze kunnen het wel een registratiebelasting noemen, maar ik zie het puur als een heffing. Ik weet niet precies hoe het met die fabrikant in Born zit, ik moest er ook aan denken toen ik aan Spyker dacht, maar dat zal wel te maken hebben met de locatie van het hoofdkantoor o.i.d. Het gaat er niet om OF het wordt geheven op alle goederen, het gaat er om of de groep buitenlandse wagens waarover het geheven wordt dusdanig groot is t.o.v de nederlandse wagen, dat je je af moet vragen of het wel eerlijk is. Is een beetje het zelfde als een bordje bij een winkel hangen waarop staat: Mensen met lang blond haar mogen niet binnen(niet te letterlijk nemen, want dat zou ook discriminatoir zijn) Met zo'n verbod zou je natuurlijk iedereen met lang blond haar treffen, maar wie hebben vooral lang blond haar?---vrouwen! kan je dan wel roepen dat het geen discriminatie is, maar indirect is het dat wel (ik weet het is geen echt goed voorbeeld, maar het gaat om het idee)

15 maart 2010 16:37
Profiel Facebook 
ralf996 schreef:
Elke heffing o.i.d is een belemmering van het vrije verkeer van goederen.

Hoe kom je daar nou bij?

Citaat:
Ze kunnen het wel een registratiebelasting noemen, maar ik zie het puur als een heffing.

Een heffing op het gebruik van het goed in Nederland door in Nederland woonachtigen.

Citaat:
Ik weet niet precies hoe het met die fabrikant in Born zit, ik moest er ook aan denken toen ik aan Spyker dacht, maar dat zal wel te maken hebben met de locatie van het hoofdkantoor o.i.d. Het gaat er niet om OF het wordt geheven op alle goederen, het gaat er om of de groep buitenlandse wagens waarover het geheven wordt dusdanig groot is t.o.v de nederlandse wagen, dat je je af moet vragen of het wel eerlijk is.

Ik weet niet hoe je hierbij komt... Dat zou inhouden dat NL wel een registratieheffing mag innen indien men een grote auto-industrie heeft en niet als de auto-industrie klein is... Dat klopt natuurlijk niet.

Wat niet mag is een zodanige heffing waardoor het interessanter wordt om binnen de landsgrenzen te kopen. Waarbij uitwisselbare goederen meetellen als gelijke goederen.

Citaat:
Is een beetje het zelfde als een bordje bij een winkel hangen waarop staat: Mensen met lang blond haar mogen niet binnen(niet te letterlijk nemen, want dat zou ook discriminatoir zijn) Met zo'n verbod zou je natuurlijk iedereen met lang blond haar treffen, maar wie hebben vooral lang blond haar?---vrouwen! kan je dan wel roepen dat het geen discriminatie is, maar indirect is het dat wel (ik weet het is geen echt goed voorbeeld, maar het gaat om het idee)

Het is een heel slecht voorbeeld. Want je bevoordeelt hier overigen. Bij BPM is er geen bevoordeelde groep.

15 maart 2010 17:17
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Er is nu eenmaal een groot verschil tussen wat een individu voor zijn specifieke situatie graag zou willen cq logisch vindt, en wat wettelijk geregeld is.
Op buitenlandse platen rijden heeft serieuze fiscale aspecten.
Die staan los van het al dan niet verzekerd zijn.

15 maart 2010 17:45
Profiel
lindemans schreef:
Op buitenlandse platen rijden heeft serieuze fiscale aspecten.

Maar zo lang als NL geen goede regeling heeft ten aanzien van het tijdelijk op Duitse (of andere EU landen) platen rijden in afwachting van het verstrekken van NL platen kan NL op basis van het Europese recht niet zo heel veel hier tegen doen.

Immers, het feit dat als je in NL een auto koopt je er meteen mee mag rijden en als je in het buitenland een auto koopt je eerste enkele weken moet wachten maakt dat er een bevoordeling is tav de auto's die binnen NL worden verkocht. Daarmee is WEL een schending van het vrije verkeer van goederen te herkennen.

15 maart 2010 17:51
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende