Auteur |
Bericht |
tilky
911Tongeren
|
intercooler ja of nee?
ik heb een probleempje,
Ik heb namelijk een 930 van 77,
Mijn vorige wagen was een 3.3 turbo van 89 ,Wanneer je daar onder het motordeksel kijkt, zie je een serieuse intercooler,
Maar nu bij die wagen van 77 zit er geen intercooler. En het is een turbo hoor, want je voelt hem goed duwen als je aan het rijden bent.
Ik dacht dat alle porsche turbo's een intercooler hadden en vandaar ook dat die allemaal een vleugel hebben.
Is het mogelijk om achteraf dan een intercooler bij te plaaten? Wat zou dit kosten en hoeveel vermogen zou ik dan meer hebben.
|
05 maart 2005 21:49 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Intercooler kwam pas bij modeljaar 1978, tevens met de nieuwe 3.3 liter motor, die van jou is nog 3 liter. Een intercooler erop zetten zal misschien wel gaan maar dan ben ik bang dat je ook de achterspoiler moet vervangen door een later type om optimaal resultaat te krijgen.
Ik denk dat die ombouw niet goedkoop zal zijn. Als je meer vermogen wilt kun je beter een grotere turbo erop zetten.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
06 maart 2005 1:52 |
|
|
robbie965
965 Lgemonde
|
de turbo-meester heeft gesproken
_________________________________________ duitse laagvlieger
|
06 maart 2005 2:46 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Re: intercooler ja of nee?
Als dat niet de vorige eigenaar is van de 930 die ik NORMAAL GEKOCHT had.
De deal was rond en het woord had ik , doch ineens was er na een paar uurtjes een nieuwe kandidaat die meer wou geven , en hem uiteindelijk toch niet gekocht heeft
En waarom een intercooler zetten op je "nieuwe aanwinst als je hem toch al dadelijk weer te koop hebt staan??
DEZE is het toch hé?
Die omgebouwde naar 964.
Gekocht voor 15000€ en dadelijk te koop voor 21500€.
Zou je niet beter handelaar worden?
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
06 maart 2005 2:58 |
|
|
tilky
911Tongeren
|
te koop?
te koop?
Heb de wagen pas, en hoe kom je erbij dat ik die voor 15000 gekocht zou hebben??
het is geen 968 hoor.
|
06 maart 2005 13:37 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Als het die wagen betreft zit er iig al de juiste spoiler op .
Oh ja, 911 op de foto is niet omgebouwd naar 964 turbo, was ook geen 77er als ik me goed herinner. Excuses aanbieden lijkt me dus 911 lover..
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
06 maart 2005 15:14 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
geen interkooler, maar er wel een grotere turbo op zetten?
Michael, ga effe je mond spoelen man!
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
06 maart 2005 15:42 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Leg eens uit.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
06 maart 2005 15:55 |
|
|
paulb
ex 964 Turbo 3.3
|
Mij lijkt me juist een intercooler de beste en goedkoopste manier om met een turbo vermogenswinst te behalen Een grotere turbo gaat meer druk leveren (waarom zou je anders een grotere willen), en dat is vast niet direct de bedoeling voor de standaard motor ? Als je een beetje meer overdruk wil kan dat ook zonder een grotere turbo en op een goedkopere manier. Ik zou er een intercooler tussenhangen, lagere temperatuur dus meer lucht. Als je vermogenswinst wil lijkt met dat de manier, dat heeft Porsche toch ook niet voor niets gedaan bij de opvolger
gr, Paulb
|
06 maart 2005 21:20 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Mag ik gokken, mag ik gokken ???
Grotere turbo -> meer lucht, MAAR
Grotere turbo -> meer lucht, meer druk -> hogere temperatuur....
Hogere temperatuur -> lagere levensduur...
Intercooler -> lagere temperatuur
Intercooler -> lagere temperatuur, meer lucht!
Beter voor de levensduur (lees: minder slecht als alleen grotere turbo?) ?
(of sla ik de plank mis?)
|
06 maart 2005 22:02 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Iedereen hier heeft gelijk.
Maar alleen een grotere intercooler monteren op een 3.0 Turbo brengt niet wat je ervan verwacht. Door een laadluchtkoeler te monteren koel je de inlaatlucht af. Doordat de temperatuur met ongeveer 50 graden celcius kan afnemen neemt ook het volume af, de turbolader moet dus meer zijn best doen om er een grote hoeveelheid lucht in te persen. Een 3.3 heeft daarom ook een andere turbolader.
In principe kun je je eigen lader gebruiken maar je moet wel de turbodruk opschroeven, ook omdat de compressie verhouding bij een 3.0 erg laag is, lager dan bij de 3.3.
Zonder gevaar kun je de turbo druk opschroeven bij een 3.0 met laadluchtkoeler. Wil je dit niet ( er is geen gegronder reden te bedenken waarom niet) dan zul je de cilinders moeten afdraaien om toch een beetje extra vermogen te krijgen. Wel is het verhogen van de compressie naar b.v. 7.0: 1 een goede stap.
Zelf zou ik in een turbo als allereerste andere nokkenassen leggen en de turbo druk 0.1 bar omhoog doen. Eventueel daarna een intercooler van een 3.3 en dan kan weer de turbo druk ongestraft 0.1 omhoog.
Ik heb een SC in onderhoud met een 3.0 Turbo motor met SC nokkenassen. Om bang van te worden, voelt aan als 400 pk, in werkelijkheid zullen het er misschien 290 zijn. Dat komt vooral door de standaar korte 915 bak en lichte koppeling van de 3.0 motor.
|
06 maart 2005 22:30 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Owh, zat ik toch een flink eind op de goede weg... Met die intercooler moet natuurlijk wel de druk omhoog ja, logisch... Hmmm, dus intercooler + grotere turbo als ik het goed begrijp?
Of kan je met deze turbo de druk ook nog opschroeven? (hoe werkt dat eigenlijk?)
|
06 maart 2005 22:47 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die Porschisten;
Als je de techniek bekijkt die Porsche in de 930 3,3 investeerde ten opzichte van de 3,0 (10% meer inhoud, andere lader, intercooler, hogere compressie) is de winst van 40pk eigenlijk zelfs een beetje aan de magere kant. Het uitbrengen van de 330pk versie als optie sterkt het vermoeden dat de 300pk van de 3,3 een bewust lager gekozen getal is.
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
06 maart 2005 23:09 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Re: te koop?
Ow is hij van het net afgehaald. Hij stond er inderdaad op . Neen geen 968 maar en 930 uit 1977 met een ombouw naar 964 Turbo.
Zwarte kleur, nederlandse platen , chroom rond de ramen meen ik en te koop door Tilkin Jeroen te Tongeren. Dat ben jij toch hé
En de aankoopprijs Tja ik ken ook een paar mensen in het Porsche circuit hé
Van hun heb ik eigenlijk ook die link naar de wagen gekregen daar zij wisten wat er gebeurd was.
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
Laatst bijgewerkt door 911-lover op 06 maart 2005 23:21, in totaal 1 keer bewerkt.
|
06 maart 2005 23:13 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Wagen op de foto was de 930 die ik normaal gezien gekocht had , mocht de verkoper zijn woordniet gebroken hebben.
Al bij al ben ik blij dat het niet door gegaan is. Er zijn zoveel dingen die gewoon niet kloppen. Tegen mij vertelde hij dat het een Nederlandse wagen was van een weduwe die hij ingevoerd had. Hier schreef hij dat die 930 een Duitse wagen was.
En die kandidaat koper zal er ook wel nooit geweest zijn , maar als truuk gebruikt worden daar hij wist dat ik de wagen echt wilde omde afgesproken prijs kunstmatig omhoog te jagen.
Sorry, maar door dit voorval hebben verschillende mensen uit de Porsche wereld mij gecontacteerd en onze "TILKY" is geen onbekende in het circuit.
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
06 maart 2005 23:19 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
De Turbo laaddruk wordt bepaald door de afgenomen hoeveelheid lucht door de motor (toerental) en de hoeveelheid verplaatste lucht door het turbinewiel van de turbolader. In principe kan de turbolader meer leveren dan de motor nodig heeft. Daardoor zou er een te hoge druk kunnen ontstaan. Om dit tegen te gaan zit er een klep in de uitlaat voor de turbolader die opengaat als er en te hoge laaddruk is.
Het werkt zo:
Als de laaddruk op een bepaalde waarde komt ( ingesteld door de fabriek op 0.7 bar overdruk ) dan zit er op het inlaatspruitstuk een leiding aangesloten die naar de waste-gate gaat. De waste-gate zit op de uitlaat gemonteerd. De waste-gate werkt heel simpel. Een klep die de uitlaatgassen kan afvoeren rechtstreeks de buitenlucht in, zit vast aan een membraam. Dit noemt men de Waste-gate. Door laadruk op het membraam te leiden gaat de klep open en de uitlaatgassen gaan voor een deel rechtstreeks naar buiten zodat de turbolader minder aangedreven wordt.
De klep wordt op zijn plaats gedrukt door een veer die eerst overwonnen dient te worden voor de klep open gaat.
Deze veer kun je zwaarder uitvoeren zodat daardoor uiteindelijk de turbodruk hoger wordt.
|
06 maart 2005 23:21 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Ha, duidelijk, nu is ook het principe van zo'n draaiknop om je turbodruk op te voeren me duidelijk... Je doet dus in principe niks met de turbolader zelf, maar puur en alleen met de hoeveelheid lucht die naar de lader gaat.
*weer wat geleerd*
|
06 maart 2005 23:52 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Met die draaiknop kun je het membraam wat meer of minder weerstand geven. De draaiknop is niks anders dan een drukregelaar die onder het membraam een beetje meer of minder tegendruk geeft om de veer te helpen. Daardoor gaat de klep in de waste-gate eerder of later open. Het is allemaal zo simpel
_________________________________________ Rebel engineering
|
06 maart 2005 23:56 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Combinatie van dit,
dit,
en dit,
is dus het beste .
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
06 maart 2005 23:57 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die Michael;
Plus hogere compressie, plus meer inhoud (3,4 is veel toegepast op 930's), plus SC-nokkenassen, plus een beter uitlaatsysteem; sky is the limit! Of de bodem van je portemonnee natuurlijk....
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
07 maart 2005 0:12 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Dat laatste dus........ .
Moet nog centjes overhouden voor dit,
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
07 maart 2005 0:23 |
|
|
Bernardo
911 SCZoetermeer
|
@ Erwin
Vertel eens wat meer over die vette SC..pleez
gr.
Bernardo
_________________________________________ Carpe Porsche
|
07 maart 2005 11:41 |
|
|
tilky
911Tongeren
|
turbodruk
tot hoeveel mag de turbodruk gaan?
want die gaat tot 1 bij mij, ik dacht altijd dat dat maar tot 0,7 tot 0,8 ging
|
07 maart 2005 13:17 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
07 maart 2005 22:32 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Tja, wat moet ik daar over vertellen.
De 3.0 Turbo heb ik altijd leuker gevonden dan de 3.3 Turbo
Met de komst van de 3.3 verloor de Turbo iets van zijn lichte stuurgedrag, de auto ging veel zwaarder rijden. Natuurlijk heeft de 3.3 meer vermogen, maar de motor werd liever, minder zenuwachtig.
En juist dit zenuwachtige spreekt mij meer aan. De 3.0 heeft een veel mooier snerpender uitlaat geluid, het lijkt alsof hij veel meer toeren draait. Ook de gewone koppeling ( nog niet die belachelijk zware van de 3.3 ) zorgt ervoor dat de motor sneller oppakt. Alleen bovenin valt de 3.0 iets tegen wat vermogen betreft t.o.v. de 3.3 Turbo.
Maar als je nu een 3.0 kunt bemachtigen en in een lichtere SC of 2.7 legt dan heb je een echt kanon. Ook omdat je nu een 5-bak hebt.
Ik heb veel Turbo's gereden, maar die oude SC met opgefokte 3.0 Turbo motor vergeet ik nooit meer. Ik heb er veel mee gereden, hij was van een van mijn vorige werkgevers. Door het sperdifferentieel was het erg oppassen in de regen. Je kon niet bij 100 km/h in de derde volgas geven en wachten op volle turbodruk. Dan ging de auto op beide wielen spinnen en als je niet snelgenoeg gas losliet dan kwispelde de kont tientallen meters, leuk als je het wist, maar erg gevaarlijk.
Autobaan afritten in de regen, zorgde maar dat je expres een versnelling te hoog zat want hij was zo zenuwachtig dat de eigenaar de latere eigenaar de motor er uit heeft laten halen. Ook door het benzine verbruik van 1:5, bij normale rijstijl
Dit soort leuke auto's kom je tegenwoordig eigenlijk niet meer tegen
|
07 maart 2005 22:50 |
|
|