Auteur |
Bericht |
diggler_911
ex 997 4S,
ex 993 Targa,
ex 964 TargaAmstelveen
|
Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
Ik heb vorige week mijn 993 opgehaald bij mijn specialist na een uitgebreide beurt. Hierbij zijn ook de schokbrekers achter vervangen, wat een wereld van verschil Ik heb regelmatig gelezen over de (negatieve) effecten van oude schokdempers, maar dat het verschil zo groot is had ik niet verwacht. Het weggedrag is stukken beter, vooral in lange bochten op hoge snelheid (met hobbels) blijft hij veel beter op koers. Het vervangen had ik veel eerder moeten doen en ga binnenkort terug voor de voorkant. Kost wat, maar dan heb je ook wat. ... maar eens uitproberen wat het verschil is in tunnels
_________________________________________ whatever you do, don't congratulate or berate yourself too much, your choices are half chance, so are everybody else's
|
18 maart 2010 16:06 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
Je bedoelt over 2 weken..
|
18 maart 2010 16:20 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
18 maart 2010 16:46 |
|
|
JoeBar_S2
944 S2 Targa M220Belgie (Oost-Vlaanderen)
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
Het feit is dat ze langzaam aan verslijten en dat je op die manier niet echt voelt dat ze minder goed zijn, je past beetje bij beetje je rijstijl aan... Maar als je dan plots nieuwe hebt is het een wereld van verschil...
Ik denk als iemand een aantal weken mt nieuwe rijdt en je plaatst dan terug de oude dat die nog meer zal schrikken (in negatieve zin dan).
|
18 maart 2010 16:50 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
hoe kan ik globaal testen of de schokbrekers aan vervanging toe zijn (ervan uitgaande dat ze nog niet versleten zijn)?
|
18 maart 2010 16:53 |
|
|
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
Bij ons in België worden deze jaarlijks controleert op de autokeuring ! Bij defect of versleten schokdempers krijgen we meteen een rode kaart en moeten deze vervangen worden en binnen de 2 weken moet auto terug herkeurd worden , dus van jaren langzaam aan verslijten dat we het niet voelen aankomen is geen sprake , gr Diablo PS: wat ik wel niet snap is dat deze dempers nog steeds goedgekeurd worden , zijn volgens mij even oud als de auto zelf (goed materiaal ok maar ... )
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
18 maart 2010 19:08 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
Inderdaad. Zie mijn bericht.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
18 maart 2010 20:13 |
|
|
Harmse
997.2 Carrera S '09
ex: 993 C2 '96
ex: 968 cabrio '92
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
Wij hebben vorige week bij Renntech een schroefset van Bilstein onder de 993 laten monteren en de draagarmrubbers laten vervangen, dat is pas een wereld van verschil
_________________________________________ 997.2 Carrera S '09 | ex: 993 C2 '96 | ex: 968 cabrio '92
|
18 maart 2010 20:17 |
|
|
Richard
ex 911 3.2 carrera "84,
ex Boxster 986,
ex996 cabrio c4
ex 996 4SLeiderdorp
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
wat denk je dat golfbrekers doen juist ja ze dempen de ..............
|
18 maart 2010 20:44 |
|
|
diggler_911
ex 997 4S,
ex 993 Targa,
ex 964 TargaAmstelveen
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
...en volgens Engelstaligen absorberen ze de schokken @ Eric, goede woordkeuze en zeker waar @ Mark, voor een APK en voor een beetje toeren zijn ze meestal nog wel goed genoeg, maar het weggedrag van je auto holt achteruit naarmate ze ouder worden. Ik las dat ze bij normaal gebruik na circa 60K kms op zijn. Dus als jouw 996 meer dan 60K op de klok heeft met de originele dempers dan weet je genoeg
_________________________________________ whatever you do, don't congratulate or berate yourself too much, your choices are half chance, so are everybody else's
|
18 maart 2010 21:53 |
|
|
diggler_911
ex 997 4S,
ex 993 Targa,
ex 964 TargaAmstelveen
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
ja precies
_________________________________________ whatever you do, don't congratulate or berate yourself too much, your choices are half chance, so are everybody else's
|
18 maart 2010 21:54 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
Gevaar is mi dat je bij versleten schokdempers denkt dat je dus naar veel stuggere sportdempers wilt. Terwijl nieuwe / goed / originele dus al tig keer beter zijn dan je versleten setje, en vaak goed compromis tussen comfi en strak. Met te stugge nieuwe zit je dan ongewild te veel te stuiteren ....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
18 maart 2010 23:47 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
Ok, thx. Dan zal ik dat bij zijn beurt in de zomer even aangeven bij de specialist (hij kan neem ik aan zo zien of de dempers nog origineel zijn..)
|
19 maart 2010 10:03 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
En als ze stuk zijn .. zijn het schok brekers
|
19 maart 2010 13:15 |
|
|
porscheboy
944 s2 sold 911(964) sold 968 sold
boxstercuijk
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
_________________________________________ 944 s2 sold 968 sold 911(964) sold 986 http://spaces.msn.com/john944s2
|
19 maart 2010 13:27 |
|
|
Retep
2e prijs Jubileumrit 2013
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
Ik heb verstelbare Koni's rondom, en met een schroef kun je de uitgaande beweging stellen (heb ik begrepen). Is het beter om deze achter strakker te stellen dan voor?
|
19 maart 2010 22:13 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
ja volgens mij wel maar waarom deze vraag , wat is je doel.
ik denk achter iets meer uitgaande demping ivm het hogere gewicht achter, bij een c4 kan je ervoor kiezen om het nog iets meer te doen om het onder stuur te beperken, echter bij een c2 teveel creer je teveel overstuur als je niet mee doet aan drift wedstrijden
_________________________________________ remmen is angst
|
19 maart 2010 22:47 |
|
|
Patrick
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
Een 964 moet je toch laten uitwegen ?
|
19 maart 2010 23:11 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
ja en dan nog maakt de aftelling verschil,
ik heb dus ook de nastelbare koni's en achter nog weer wat stugger dan voor. De auto stuurt echt wel goed strak, ook laten uitwegen door erwin. Soms zou ik de auto nog stugger willen en strakker laten sturen, totdat ik op het volgende stuk asfalt kom en merk dat icm met de 18" het al stug zat is.
_________________________________________ remmen is angst
|
19 maart 2010 23:15 |
|
|
sanendave
BMW 335i Cabrio
Ex Audi S4 Cabrio
Ex 993 c2
Ex 964 c2 CabrioRotterdam
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
Denk dat ik daar ook aan ga moeten geloven; zat even op site van Carnewal te kijken naar mogelijkheden, hij heeft verstelbare Koni's, FSD Koni's, of Bilstein HD (voor 993). Hier zijn ongetwijfeld massa's topics over (beetje lui ); maar lijkt me wel binnen kader van dit topic passen: wat wordt in het algemeen aangeraden/zijn ervaringen? (ik heb al Techart verlagingsveren, die niet vervangen hoeven te worden)
|
20 maart 2010 10:39 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
Ik denk niet dat er ' in het algemeen' iets aangeraden wordt (ja misschien op dit forum ). Iedereen heeft zijn of haar eigen voorkeur. Ik rij bijvoorbeeld met een standaard 993 sport onderstel (wel nieuw, dat dan weer wel) en dat bevalt me zeer goed. Ik hoef geen hotse bots bilstein tandenklapper onderstel Je hebt al wel techart veren, ik weet niet welke demper daarvoor geschikt is.
|
20 maart 2010 11:10 |
|
|
Retep
2e prijs Jubileumrit 2013
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
Doel is om de staartlastigheid wat meer onder controle te brengen.
|
20 maart 2010 14:30 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
bedoel je dan het uitbreken van de achter kant of het deinen in bv bochten met niet zo strak asfalt.
als je vind dat de auto nu uitbreekt dan zou ik ze niet nog stugger zetten achter, vind je de kont te onrustig (deinen)kan je er gerust wat strakker zetten.
ik ben na drie sessies er achter dat het nu voor mij prima is, nog stugger word het comfort wel een heel stuk minder maar heb ze achter wel al heel strak staan om het onder stuur te verkleinen van de `C4
_________________________________________ remmen is angst
|
20 maart 2010 17:00 |
|
|
Retep
2e prijs Jubileumrit 2013
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
Uitbreken doet hij niet, wel wat deinen inderdaad. Toch maar een half slagje strakker zetten?
|
21 maart 2010 20:58 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Nieuwe schokbrekers - wereld van verschil
ik zou 360 graden doen, zo gemakkelijk kom je er nu ook weer niet bij
ik kan je niet zeggen hoeveel ik die van mij heb omdat dat schematje in mijn auto ligt die bij renntech staat.
ik heb eerst gekeken hoeveel er totaal te draaien was en toen in drie sessies tot de uiteindelijke instelling gekomen
_________________________________________ remmen is angst
|
21 maart 2010 22:42 |
|
|