Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 22:39



Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
houdbaarheid banden 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht Re: houdbaarheid banden
Joannes schreef:
Zolang de wetgever geen probleem van mijn 14 jaar oude banden maakt, is het dus veilig (ik zie de reactie's weer komen :wink: ). .......

Mijn vrouw is net terug van een week Caïro : ......op de een of andere manier gebeuren er daar relatief gezien minder ongelukken).


Duss.... wanneer vertrek je naar het land van je dromen :?: Lekker veilig daar :roll:
Ik heb zo een godgruwelijke hekel aan mensen die zelf wel even de waarheid naar hun hand zetten.
Je brengt niet alleen jezelf, maar ook anderen in gevaar. Daar zijn regels voor, om dat te voorkomen, snap je :?:
Zucht....
_________________________________________
"Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"


22 maart 2010 22:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: houdbaarheid banden
Joannes schreef:
Mijn Dunlop WinterSport M2 winterbanden zijn al 14 jaar oud (de voorbanden hebben zelfs nog 7 mm profiel).

Ik heb er nu twee winters mee gereden zonder enig probleem (zelfs 240 km/u er mee gereden terwijl het H-snelheidscategorie betreft). Geen trillingen, niets.

Over het algemeen is de houdbaarheid van een band in de praktijk sterk afhankelijk van het gebruik.


Ik zou je niet graag tegenkomen met dat soort snelheden. Je hebt geen idee wat een krachten er vrijkomen en wat er daardoor met een band gebeurd bij dat soort snelheden en wat een enorm risico je neemt.
Ik kan zelf uit ervaring spreken met twee klapbanden waarvan één met een fikse snelheid in Duitsland. Met heel veel geluk de auto op de weg kunnen houden en op een haar na wat andere auto's gemist. Alleen fikse schade aan de voorwielophanging. Als mogelijke oorzaak werd aangegeven een te oude band (8 jaar) met inwendige schade in het karkas. Misschien gewoon van een keer een stoeprandje of iets dergelijks.

En dacht je dat je de ouderdom ging merken door trillingen?
Bij een oudere band gaat de gevulkaniseerde verbinding tussen de binnen en buitenband langzaam achteruit. Gevolg is dat het loopvlak volledig los kan komen van de binnenband. Dat kan ook gebeuren als je met een band met verkeerde snelheidsindicatie te hard rijdt. Is me ooit met de motor overkomen met een relatief nieuwe band die er per ongeluk verkeerd was omgelegd door de dealer. Je weet niet wat je dan meemaakt.
Grootste gevaar zit hem echter in het karkas dat ouder wordt of beschadigd raakt, en dat wordt niet tijdens de APK bekeken. Voor de APK moet er alleen voldoende profiel op zitten en geen zichtbare scheuren in de band zitten.

Snap niet dat je dit soort onverantwoordelijkheden ook gewoon nog vol trots aan het grote publiek durft kenbaar te maken. :bang:
Dat je zelf daardoor misschien een klapper maakt is één maar dat je net zoveel mazzel hebt als ik zou ik niet op vertrouwen en de kans dat je anderen er in meesleept is minstens zo groot.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


22 maart 2010 22:56
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 3.2 Heusden - Zolder Belgie (Limburg)
Bericht Re: houdbaarheid banden
:popcorn: :popcorn:
_________________________________________
Damm Girl , You Look So Good It Hurts !!
Wie veel weet en niet vergeet WEET !!


22 maart 2010 22:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 2.5
Vaals
Bericht Re: houdbaarheid banden
De reactie's zijn weer niet van de lucht, heerlijk !

Dus jullie hebben nog nooit in je leven iets gedaan wat "eigenlijk volgens de regels niet mag" ? Kom nou :roll:

Je mag in NL niet harder dan 120 km/u; ik wordt dagelijks ingehaald door bestuurders die aanzienlijk sneller onderweg zijn. Dat mag ook niet, maar gebeurd toch. Iedereen kan zelf talloze voorbeelden aanhalen.

Die keer dat ik 240 km/u heb gereden met de winterbanden :

- Was er geen verkeer op de Duitse Autobahn
- Was het kurkdroog
- Heb ik misschien 2 km lang de snelheid van 240 km/u aangehouden, dus iets van max. 30 seconden bij een daadwerkelijke snelheid van zeg 228-229 km/u.
Er bestaat ook nog zoiets als tolerantie's.

Maurice, ik zie in je betoog vaak het woordje "kan" staan en vind het nogal wat als je schrijft dat ik "geen idee heb wat voor krachten er vrijkomen enz.". Ik respecteer ieders mening hier. Maar ik denk niet dat jij zo over mij of over de staat van mijn banden kunt oordelen. Ik hoop ook niet dat ik jou ooit zal tegenkomen op de Autobahn, want dat zou betekenen dat jij een spookrijder bent en dat kan slecht voor ons beide aflopen.


23 maart 2010 11:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 4S HP, ex Boxster S, ex Boxster
Zoetermeer
Bericht Re: houdbaarheid banden
Als je iets harder rijdt dan 120 is de kans op een 'eenzijdig' ongeluk niet zo groot als 240 km/u met banden van 14 jaar oud en snelheidscodering H (maximum met die codering 210 km/uur), ligt iets genuanceerder denk ik...ik bedoel, je kan je geluk ook opzoeken op een andere manier


23 maart 2010 16:41
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: houdbaarheid banden
Joannes schreef:
Zolang de wetgever geen probleem van mijn 14 jaar oude banden maakt, is het dus veilig

De wetgever heeft er ook geen problemen mee dat jij onbeschermde sex hebt met een jou onbekende grote neger uit Ghana...

Maar of dat dan ook veilig is... :shock: :? :^:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


23 maart 2010 16:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht Re: houdbaarheid banden
horn schreef:
De wetgever heeft er ook geen problemen mee dat jij onbeschermde sex hebt met een jou onbekende grote neger uit Ghana...

Maar of dat dan ook veilig is... :shock: :? :^:


Wat kan gezond verstand toch simpel en doeltreffend zijn :mrgreen:
:res:
_________________________________________
In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas


23 maart 2010 17:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: houdbaarheid banden
maar vaak zo boring. en wij hollanders zijn al van die risicomijdende uberverzekerde angsthazen.
_________________________________________
oud is beter


23 maart 2010 18:14
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: houdbaarheid banden
ach, als ik dan toch wat leuks wil doen spring ik liever van de Blaauwkransbrug (highest bungeejump in the world) dan dat ik op 14 jaar oude banden 240 km/u ga rijden. Maar ja, ieder z'n meug. Er zal vast ook wel iemand te vinden zijn voor wie de onbeschermde sex met voornoemde Ghanees onder het kopje 'thrillseeking' valt :roll:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


23 maart 2010 19:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: houdbaarheid banden
ik liever de 240 op 14. de ghanees laat ik aan me voorbij gaan.
_________________________________________
oud is beter


23 maart 2010 19:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht Re: houdbaarheid banden
Joannes schreef:
De reactie's zijn weer niet van de lucht, heerlijk !


U vraagt, wij draaien :!: :wink:
_________________________________________
"Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"


23 maart 2010 19:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: houdbaarheid banden
Joannes, ik neem, zoals Rad911 al schrijft, inderdaad niet aan dat je het verhaal hier gepost hebt om daarmee de ultieme wijsheid aan iedereen op te leggen maar om een discussie te ontlokken. Anders had je het niet gepost namenlijk. :roll:
En wat wel of niet veilig is heeft weinig relatie met de wet dus dat vergelijk zijn de beroemde appels en peren, maar ook dat heeft de nodige reactie al opgeleverd.
En aangezien ook de Autobahn uit twee rijstroken bestaat kunnen we elkaar wel tegenkomen ook zonder in tegengestelde richting te rijden en begin ik nu toch wel benieuwd te worden of jij een lesje "hoe houd ik de auto op de weg bij een klapband voor dummies" kunt geven. 8)
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


24 maart 2010 15:51
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
ex 930, ex Boxster S, ex 993 targa, ex 993S, ex 997S, ex 993 cabrio
Bericht Re: houdbaarheid banden
hooggespannen verwachtingen zijn meer dan overtroffen, vanochtend auto opgehaald - 120km gereden - heb compleet andere auto. Geen trillinkje meer merkbaar en de bilstein geven een volledig andere beleving in snel genomen bochten :ba: op naar 11 april


08 apr 2010 23:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 3.2 Heusden - Zolder Belgie (Limburg)
Bericht Re: houdbaarheid banden
gast schreef:
240 km met 14 jaar oude banden staat gelijk aan dat spelletje met een pistool en 1 kogel erin :bang:

= Russische Roulette !! :twisted: :twisted: :twisted:
_________________________________________
Damm Girl , You Look So Good It Hurts !!
Wie veel weet en niet vergeet WEET !!


09 apr 2010 10:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC '82
Amsterdam
Bericht Re: houdbaarheid banden
@gast: Je hebt gelijk vind ik. Ik ben vorig jaar de autobahn opgeweest en heb de 230 aangetikt met banden uit '99. Ik heb er gewoon niet over nagedacht :oops: . En daar heb je dan de overheid voor die door regulering zo veel mogelijk ongelukken voorkomt. Overigens vind ik het wel stom van mezelf, ik wil mezelf niet vrijpleiten door het op de overheid te gooien. Als je pas je wrak van de weg haalt als hij de APK niet doorkomt of je drinkt precies zo veel als het van de overheid mag of je rijdt sneller dan mag tussen de flitserpalen door (aaai, ben ik nou wel consequent?) neem je naar mijn idee bewust risico's voor jezelf en de mede weggebruikers. Zo ook met banden. Daar ben ik me nu wel van bewust.

Alleen nog 11 april de driftcursus doorkomen (ik zal er voorzichtig naar toe en vandaan rijden) en dan nieuwe (N-3) banden er onder :ba:


09 apr 2010 14:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht Re: houdbaarheid banden
Nou weet ik wel dat 240 km/uur wezenlijk anders is dan 100 km/uur en de krachten die daarbij vrijkomen, maar niettemin post ik mijn ervaringen maar even....

Ik heb een oud Peugeot J7-busje uit 1977 dat dienst doet als camper. Met dit campertje rijd ik jaarlijks zo'n 4.000 à 5.000 kilometers. Dat zijn vakantiekilometers, maar ook oldtimertoertochten.

Vooral tijdens de vakantiekilometers rijd ik urenlang over de snelweg naar de vakantiebestemming met een gangetje van zo'n 100 à 110 km/uur...

De banden die onder dit busje zitten, hebben de onmogelijke maat 19X400 (ja, dat is de maat; een andere aanduiding dan anders dus. Dat is een maat die tussen 16 en 17 inch in ligt trouwens). Die banden worden niet meer geproduceerd, dus alle J7-liefhebbers zullen het moeten doen met de banden die er nu nog zijn (meestal dus 2de-hands van een slopertje).

Ik rijd nu al sinds m'n 22ste (al ruim 21 jaar dus) met een J7 in de rondte en de banden die er nu onderzitten zijn de originele banden (Michelin XC75 T; een soort van heavy-duty band met grof profiel); zo'n 33 jaar oud zijn die banden dus!!! (wel heb ik een jaartje of 2 geleden de binnenbanden laten vervangen).

Een jaartje of wat geleden heeft Firestone een batch van deze banden geproduceerd. Er waren mensen die toen die nieuwe banden gemonteerd hebben. Die banden bleken echter een constructie/materiaal/productiefout te hebben: binnen 3 à 4 jaar talloze lekke banden (de binnenkant van een tube-band is anders dan van een tubeless-band > in een tubeless-band zitten aan de binnenkant voelbare randen en die schuren de binnenband lek. Nu zaten in deze banden die randen, terwijl op de 19X400 velgen alléén tubies kunnen). Zo zijn tijdens het rijden met deze Firestones door een geklapte binnenband ook wat Firestones 'gesneuveld'...

Ik rijd -zoals ik al aangegeven heb- nog steeds op de 33 jaar ouder originele banden en ik heb nog nooit -in de ruim 20 jaar dat ik inmiddels J7 rijd- ook maar lek gereden. Toen de garage 2 jaar geleden -op mijn verzoek- nieuwe binnenbanden monteerde, stonden ze er versteld van dat er op de binnenbanden een code van 1976 stond en dat ze er eigenlijk nog perfect uitzagen. Datzelfde geldt voor de buitenbanden: zien er nog perfect uit, niet droog (nog steeds soepel), geen droogtescheurtjes, voldoende profiel, geen beschadigingen...

Zoals ik al aangaf: banden in de maat 19X400 worden niet meer gemaakt. Ik zal het dus moeten doen met de banden die ik nu heb (en het setje 'reservebanden' die ik al een jaartje of 10 op zolder heb liggen).
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


09 apr 2010 15:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: houdbaarheid banden
Speedy356 schreef:

De banden die onder dit busje zitten, hebben de onmogelijke maat 19X400 (ja, dat is de maat; een andere aanduiding dan anders dus. Dat is een maat die tussen 16 en 17 inch in ligt trouwens). Die banden worden niet meer geproduceerd, dus alle J7-liefhebbers zullen het moeten doen met de banden die er nu nog zijn (meestal dus 2de-hands van een slopertje).


Andere velgen monteren? :idea:


12 apr 2010 23:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: houdbaarheid banden
Joannes schreef:

Die keer dat ik 240 km/u heb gereden met de winterbanden :

- Was er geen verkeer op de Duitse Autobahn
- Was het kurkdroog
- Heb ik misschien 2 km lang de snelheid van 240 km/u aangehouden,


Met een klapband bij 240 km/u heb je toch een wezenlijk probleem.

Bij 320 km/u helemaal, dus ik zal de laatste zijn om de eerste steen te werpen, maar jouw redenering faalt.


12 apr 2010 23:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht Re: houdbaarheid banden
Devils son schreef:
Speedy356 schreef:

De banden die onder dit busje zitten, hebben de onmogelijke maat 19X400 (ja, dat is de maat; een andere aanduiding dan anders dus. Dat is een maat die tussen 16 en 17 inch in ligt trouwens). Die banden worden niet meer geproduceerd, dus alle J7-liefhebbers zullen het moeten doen met de banden die er nu nog zijn (meestal dus 2de-hands van een slopertje).


Andere velgen monteren? :idea:


Andere velgen passen niet...

Ik heb zitten denken om een setje velgharten eruit te laten slijpen en die in een passende buitenrand van een andere (15 of 16 inch) velg te laten lassen, maar dan wordt de hoogte van de te monteren band weer een probleem. Het is een vrij hoge en brede band...
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


13 apr 2010 0:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: houdbaarheid banden
Speedy, heb je hier wat aan;

Firestone 19R400 N
Waarschijnlijk ook in Nederland gewoon te krijgen.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


14 apr 2010 13:27
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Boxster 987 S 3.4
Bericht Re: houdbaarheid banden
Vrouw terug uit Cairo en vindt dat er weinig ongevallen gebeuren daar ??!! Die gasten zijn gek daar en ongevallen aan de lopende band en laten geen enkele vrouw met rust...hoop dat zij in ieder geval het juiste rubber gebruikte :ba:


22 apr 2010 15:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht Re: houdbaarheid banden
maurice schreef:
Speedy, heb je hier wat aan;

Firestone 19R400 N
Waarschijnlijk ook in Nederland gewoon te krijgen.


Ik schreef al eerder:
Citaat:
Een jaartje of wat geleden heeft Firestone een batch van deze banden geproduceerd. Er waren mensen die toen die nieuwe banden gemonteerd hebben. Die banden bleken echter een constructie/materiaal/productiefout te hebben: binnen 3 à 4 jaar talloze lekke banden (de binnenkant van een tube-band is anders dan van een tubeless-band > in een tubeless-band zitten aan de binnenkant voelbare randen en die schuren de binnenband lek. Nu zaten in deze banden die randen, terwijl op de 19X400 velgen alléén tubies kunnen). Zo zijn tijdens het rijden met deze Firestones door een geklapte binnenband ook wat Firestones 'gesneuveld'...



Ik wil -dus- geen Firestones...
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


22 apr 2010 15:15
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.