Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 14:31

Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
gezocht: 964 model 1992 of nieuwer 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht gezocht: 964 model 1992 of nieuwer
Ik ben serieus op zoek naar een 964:

- bouwjaar vanaf april 1990 (airbags/dashboard)...
- staat en uitvoering maakt me niet zoveel uit, als de prijs maar klopt
- budget max 25000
- ik heb niets in te ruilen

Weet je iets, of heb je iets?
Let me know...

Laatst bijgewerkt door vansluis op 01 apr 2010 11:12, in totaal 1 keer bewerkt.

01 apr 2010 10:37
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht Re: gezocht: 964 model 1992 of nieuwer
bijzondere zoekopdracht. :wink: waarom '92 of nieuwer? modificaties zijn inmiddels bij de meeste voor die bouwjaren ook wel doorgevoerd...

01 apr 2010 10:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Als ik een nieuwe vriendin wil neem ik ook geen gemodificeerde van een paar jaar ouder... ;-)

Maar even aux serieux:

- zekerheid van modificatie
- airbags
- 'waardevasterheid'
- gewoon hoe nieuwer hoe beter, maar ik wil geen 993

01 apr 2010 10:48
Profiel
Moderator
PF #57
Net als bij een vriendin kan een gemodificeerde ook gaan lekken... :wink:

Maar wie betaalt bepaalt. airbags zijn er vanaf april 1990. waardevastheid wordt volgens mij meer bepaald door de km-stand en onderhoud van dergelijke oude gebakkies dan het bouwjaar. Ik kan me wel je voorkeur voor dashboard indenken (verandering bij invoer airbags).

Succes met je zoektocht. Vul anders het 'lijstje van PaSCal' eens in :idea:

01 apr 2010 11:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
horn schreef:
airbags zijn er vanaf april 1990.

Optioneel vanaf 1990, standaard vanaf 1991. Ik heb toentertijd ook gekozen voor een zo jong mogelijke 964 vanwege een aantal zaken waaronder b.v. de zekerheid van de modificatie, cupspiegels en velgen.

01 apr 2010 11:32
Profiel
PorscheForum Junkie
1986 C1
Friesland
Hoe lang gaan airbags eigenlijk mee/duurt het voordat ze niet meer betrouwbaar zijn?
Kan mij iets van 15 jaar herinneren; maar kan niet direct een mooie link produceren.

Nut van stuur/dashboard airbag is ook niet direct groot als je netjes de gordel omdoet. :popcorn:
En gordijn-/stoelairbags heeft de 964 toch nog niet?

EDIT: Valt wel mee met die oude airbags geloof ik:

Citaat:
Geht alten Airbags die Luft aus?
26. Juni 2004, 00:00 Uhr Experten sind sich uneinig, ob man die Luftsäcke bei betagten Autos austauschen sollte

Hamburg. Alles wird irgendwann einmal alt. Das gilt auch für das Auto und seine Bestandteile. Doch während beispielsweise bei Verschleißteilen klar ist, dass sie regelmäßig zu erneuern sind, herrscht rund um ein wichtiges Sicherheits-Extra recht große Verwirrung. Sicher ist, dass auch Airbags in die Jahre kommen - doch wie mit den alten Säcken zu verfahren ist und wie sicher sie noch sind, da gibt es ganz unterschiedliche Ansichten. Die Palette reicht vom Rat zum Airbag-Tausch bis zu der Meinung, dass es das Beste sei, sich gar nicht darum zu kümmern.

Immer noch gelten Airbags als relativ neue Errungenschaft in Sachen Sicherheit. Tatsächlich hat der schützende Sack bereits vor 23 Jahren seinen Einzug in die Welt der Serienfertigung gehalten. Im Jahr 1981 bot Mercedes-Benz die erste S-Klasse mit Airbag an. In großem Stil setzte sich die Sicherheitstechnologie in Europa dann zu Beginn der neunziger Jahre durch.

Ob der Airbag prinzipiell in Ordnung ist, wird laut ADAC im Fahrzeug durch eine Selbstdiagnose bei jedem Start kontrolliert - und dann über eine Kontrolllampe angezeigt. Allerdings überprüft die Elektronik nicht alle Einzelheiten. Nach Angaben des Airbag-Herstellers Autoliv in Dachau kann die Diagnose den pyrotechnischen Treibsatz sowie den Luftsack an sich und die Abdeckkappe nicht kontrollieren.

Das mögliche Problem liegt, so ADAC-Experten, vor allem in der Aktivierung des Airbags mittels Pyrotechnik. "Es gibt da verschiedene Systeme", erklärt Thomas Wienand, Sachbearbeiter Airbagsysteme beim TÜV Rheinland. "Bei einigen Varianten wird ein Festbrennstoff abgebrannt, der das Gas zum Füllen des Airbags erzeugt. Andere Systeme arbeiten mit einem Festbrennstoff sowie einer Gasladung." Gerade der pyrotechnische Treibstoff unterliegt aber einem Alterungsprozess, weil er Feuchtigkeit aufnehmen kann. Die Folge ist dann unter Umständen eine geringere Füllmenge des Airbags.

Viele Autohersteller weisen daher in den Bedienungsanleitungen darauf hin, die Airbags in bestimmten Intervallen zu erneuern. In der Regel geht es dabei um Zeitspannen von 10 bis 15 Jahren. Aus heutiger Sicht also um Fahrzeuge der Baujahre 1989 bis 1994. "Hintergrund ist, dass die zeitliche Beschränkung für die Hersteller vorteilhaft war, um Haftungsrisiken auszuschließen", so ADAC-Techniker Manfred Groß. Denn wenn ein Airbag bei einem Unfall nicht auslöst, könnte der Hersteller sonst vor Gericht Probleme bekommen. Im Vergleich zum Wert eines Autos in dem entsprechenden Alter ist der Airbag-Tausch aber recht teuer: Mit 500 bis 2000 Euro muss der Besitzer rechnen.

"Bei uns gilt, dass ein Airbag nach spätestens 14 Jahren erneuert werden soll", sagt Audi-Sprecher Josef Schlossmacher.[/b] "Grund ist eben die Alterung des Materials und der Pyrotechnik im Zusammenhang mit der Frage, ob die absolute Betriebssicherheit gewährleistet werden kann." Derzeit werde bei Audi geprüft, ob die zeitliche Beschränkung künftig aufgehoben werden kann. Dieser Prüfprozess werde aber noch einige Zeit in Anspruch nehmen. Einige Hersteller fordern bereits heute, die Airbags nicht zu wechseln.

Die Experten sind sich in Sachen Airbag eben nicht einig, ob ein alter Airbag ein Risiko darstellt oder nicht. Für die Autobesitzer besteht die Schwierigkeit darin, dass sich die Funktionstüchtigkeit des Airbags nur dadurch hundertprozentig feststellen lässt, indem er ausgelöst wird. Das Problem: Löst er aus, war der Airbag in Ordnung - muss dann aber ausgetauscht werden. Löst er nicht aus, war er nicht in Ordnung - und muss ebenfalls ausgetauscht werden.

Auch die Airbag-Hersteller sind vorsichtig beim Thema Dauerhaltbarkeit von Airbags. Bei Autoliv weist man darauf hin, dass nur der Autohersteller eine verbindliche Auskunft über die Lebensdauer eines Airbagsystems geben kann. "Wir sind nur ein Dienstleister", sagt Autoliv-Sprecher Bernhard Sturm, "man kann dem Autofahrer nur raten, sich mit seiner Werkstatt oder dem Auto-Hersteller in Verbindung zu setzen."
[b]
"Wir garantieren 15 Jahre einwandfreie Funktionalität",
sagt wiederum Jakob Lux, Sprecher des Airbag-Herstellers Takata-Petri in Aschaffenburg. Auch für ältere Airbags sieht Lux kein Problem: "Man kann davon ausgehen, dass sie funktionieren." Nur: Garantieren will man das lediglich für 15 Jahre.

[b]Grundsätzlich ist nach Ansicht der Fachleute bei alten Airbags nicht mit Massen an Auslösefehlern zu rechnen. "Fehlauslösungen passieren extrem selten", sagt ADAC-Mann Groß. Aber sie passieren.[/b] Und niemand weiß, ob nicht gerade das eigene Auto jener Einzelfall ist, dessen Airbag bei einem Unfall nicht richtig funktioniert. Wer auf Nummer Sicher gehen will, kommt daher wohl um einen teuren Airbag-Tausch nicht herum.gms
http://www.abendblatt.de/ratgeber/auto-motor/article688329/Geht-alten-Airbags-die-Luft-aus.html

Laatst bijgewerkt door Airhead op 01 apr 2010 12:36, in totaal 5 keer bewerkt.

01 apr 2010 11:36
Profiel
PorscheForum Rakker
993tt, 993 cabrio TOTMBO:964
horn schreef:
Net als bij een vriendin kan een gemodificeerde ook gaan lekken... :wink:
Maar wie betaalt bepaalt. idea:

dynamic schreef:
horn schreef:
... wie betaalt bepaalt ... :idea:

En wie betaald wordt door 't fokschaap be-paald!!! :mrgreen: :wink:

:wink:
Maar ff serieus: Kun je een tip gebruiken?? :wink:

01 apr 2010 11:42
Profiel WWW
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Airhead schreef:
Hoe lang gaan airbags eigenlijk mee/duurt het voordat ze niet meer betrouwbaar zijn?
Kan mij iets van 15 jaar herinneren; maar kan niet direct een mooie link produceren.

Nut van stuur/dashboard airbag is ook niet direct groot als je netjes de gordel omdoet. :popcorn:

Zijn diverse berichten (meningen) over te vinden op het PF inderdaad.
Nut :uh: , maar het oog wil ook wat toch? Ik heb er daarom ook voor gekozen. Niet alleen het stuur is anders (mooier, vind ik), maar ook de afwerking van de onderzijde van het dashboard (idem). ;)

01 apr 2010 11:45
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
wat in je auto zit, dat moet ook werken, is mijn mening.

01 apr 2010 11:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Tjongejonge....

Ik dacht laat ik het weer eens proberen om een normale zinvolle en serieuze posting te doen om een 964 aan te kopen.

Ik wil er graag 1 met airbags, en zo jong mogelijk...

Binnen een uur gaat het er al weer over, of een airbag wel of niet nuttig is...

"Airbags hebben geen zin als je je gordel gewoon om doet..."

Ja, en gordels hebben ook geen zin als je nergens tegenaan rijdt, dus het wachten is nu op iemand die me gaat vragen waarom ik een auto met gordels wil...

Weetjewat.... LAAT MAAR !!!!!!!!

01 apr 2010 11:51
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
rustig vansluis, denk aan de bloeddruk, neem even dat pilletje.
we waaieren hier altijd flink uit maar komen ook wel weer op jouw 964-92 terug. 8)

01 apr 2010 11:56
Profiel
PorscheForum Junkie
1986 C1
Friesland
vansluis schreef:
Tjongejonge....

Ik dacht laat ik het weer eens proberen om een normale zinvolle en serieuze posting te doen om een 964 aan te kopen.

Ik wil er graag 1 met airbags, en zo jong mogelijk...
...

Weetjewat.... LAAT MAAR !!!!!!!!

Sorry hoor. Dat was niet mijn bedoeling. :oops:
Was in mijn herhaald ge-edit weggevallen dat ik je voorkeur voor hoe jonger hoe beter zeker wel begrijp.
Alleen had ik een kleine opmerking over het nut van 20 jaar oude airbags; toegegeven aangevuld met een nogal volumineuze quote in Schwere Deutscher Wörter. :wink:

01 apr 2010 12:33
Profiel
klikhier.... :wink:

01 apr 2010 13:31
Profiel
Omg. Amsterdam
Rustig vansluis :wink: niets aan de hand! Een forum is voor serieuze reacties maar een grapje en meeligheid gebeurd ook en daar moet je een beetje omheen kijken :thumleft: !

Maar om weer even on-topic tegaan.... als jou idee een 92'er of later meer aan jouw wensen lijstje voldoet is dit prima!
Ik heb sinds een aantal maandjes een 964 van 1990 en is compleet uitgerust van airco tot turbo-stoelen maar geen airbags :roll: :wink: Ik vind ze zelf niet erg belangrijk, want.... maar ik ga er niet verder over uitwijden :wink:

01 apr 2010 19:02
Profiel
PorscheForum Rakker
964 targa (mei 1991)
Scheveningen
functionalitiet van een airbag neemt na 15 jaar drastisch af. Niet is aangetoond met wat voor een percentage. Voor de veiligheid hoef je het niet te doen, een airbag die alleen plof zegt en alles wit maakt en voor de rest niets is niet handig. Allen dat weet je pas als je een aanrijding hebt gehad. Daarvoor is het puur hypothetisch.

01 apr 2010 19:17
Profiel
26000
bij http://www.hansbos.nl/

01 apr 2010 21:11
997.2 4s pdk
tholen
als je niet op iemand anders zijn reactie zit te wachten moet je in een klooster gaan wonen en niet op het forum.

gr anton964

01 apr 2010 23:11
Profiel
3.2S
010
Heb jij hier al gekeken?
http://www.porschemarkt.nl/index.php/ad ... tegorie/41

02 apr 2010 0:24
Profiel WWW
PorscheForum Junkie