Auteur |
Bericht |
mckok
996 TURBO!!! Ex 964 cabrio, ex 3.0SC, ex 944 turbo 2X.Zuid Holland zuid
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
Het verschil tussen een N band en zonder N is had ik al een keer eerder geschreven, er zullen er vast meer verschillen zijn. Je moet maar eens een zelfde band 1 met N en die andere zonder N eens naast elkaar zetten en je zal merken dat er wel degelijk een verschil is, Je zal duidelijk voelen dat de N band veel stugger is, en is een stuk lastiger te monteren. Uiterlijk zegt niets het is puur rubbersamenstelling en de carcasstructuur
|
05 apr 2010 22:20 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
nou het zal dan wel. ik had N maar Visser heeft er non N ondergezet. hem boeit het blijkbaar ook niet zo. ik merk zero verschil. zit allemaal in de kop
_________________________________________ oud is beter
|
05 apr 2010 22:37 |
|
|
mckok
996 TURBO!!! Ex 964 cabrio, ex 3.0SC, ex 944 turbo 2X.Zuid Holland zuid
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
of je rijdt als een w..f
|
05 apr 2010 22:51 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
wolf?
_________________________________________ oud is beter
|
05 apr 2010 23:03 |
|
|
mckok
996 TURBO!!! Ex 964 cabrio, ex 3.0SC, ex 944 turbo 2X.Zuid Holland zuid
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
nee nee er moet een ij tussen
|
05 apr 2010 23:12 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
Inderdaad was mijn bandenboer aan het klagen met de montage dat hij moeite had om ze te monteren... Ik vind dit wel interessant. Maat van mij heeft Conti's zonder N onder de 3.2. Nou ben ik geen coureur, maar merken deed je het niet ivm mijn 3.2 op dezelfde banden zonder N. Zegt ook wel wat als RV er ook gewoon banden zonder N onder zet. Ik zou zelf liefst voor N gaan, maar ben iemand die strak de regeltjes volgt. Ik vraag me dus echt af of de Conti met en zonder N echt verschillen qua opbouw.
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
05 apr 2010 23:18 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
geen N?
_________________________________________ oud is beter
|
05 apr 2010 23:20 |
|
|
Karrera
Niederlande
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
Dat klopt helemaal Hans, de N-coderingen zijn ook pas later gekomen, en de discussie is inderdaad wat meer van toepassing op 964 en nieuwere modellen. Voordat de N-codering in gebruik kwam was Porsche's "bandentest-programma" echter niet veel anders als nu, en verscheen er om de zoveel maanden een bulletin met een up-to-date lijst van voorgeschreven banden voor de diverse modellen. Vanaf het moment dat de bandenfabrikanten de mogelijkheid boden om banden met aangepaste specificaties te leveren stond Porsche natuurlijk vooraan. Het zal er misschien ook wel mee te maken hebben dat de wensen van verschillende autofabrikanten niet of niet meer in 1 band te integreren waren.
|
06 apr 2010 12:24 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
Lijst uit 2005 met N-codering
16 ": Bridgestone Expedia S-01 N2 Expedia Bridgestone S-01 N2 Bridgestone S-02 N3 Bridgestone S-02 N3 Continental SportContact CZ91 N0 Continental SportContact CZ91 N0 Continental SportContact N1 Continental SportContact N1 Michelin MXX3 Pilot SX N1 Michelin Pilot SX MXX3 N1 Pirelli P-Zero Asimmetrico N2 Pirelli P-Zero Asimmetrico N2 Toyo Proxes F1S NO Toyo Proxes F1 NO
17": 17 ": Bridgestone Expedia S-01 N2 Expedia Bridgestone S-01 N2 Bridgestone S-02 N3 Bridgestone S-02 N3 Bridgestone Potenza S-02A N4 Bridgestone Potenza S-02A N4 Continental SportContact CZ91 N0 Continental SportContact CZ91 N0 Continental SportContact N1 Continental SportContact N1 Continental SportContact2 N2 Continental SportContact2 N2 Dunlop SP Sport 8000 N0 Dunlop SP Sport 8000 N0 Michelin MXX3 Pilot SX N0 Michelin Pilot SX MXX3 N0 Michelin MXX3 Pilot SX N1 Michelin Pilot SX MXX3 N1 Michelin Pilot Sport N2 Michelin Pilot Sport N2 Pirelli P-Zero Asimmetrico N1 Pirelli P-Zero Asimmetrico N1 Pirelli P-Zero Direzionale N2 / Asimmetrico N2 Pirelli P-Zero Direzionale N2 / Asimmetrico N2 Pirelli P-Zero Rosso N3 Pirelli P-Zero Rosso N3 Toyo Proxes F1S NO Toyo Proxes F1 NO Yokohama A008P N0 Yokohama A008P N0
18": 18 ": Bridgestone Expedia S01 N0 Expedia Bridgestone S01 N0 Bridgestone S-02 N1 Bridgestone S-02 N1 Continental SportContact CZ91 N0 Continental SportContact CZ91 N0 Continental SportContact N1 Continental SportContact N1 Continental SportContact2 N2 Continental SportContact2 N2 Michelin Pilot Sport N1 Michelin Pilot Sport N1 Pirelli P-Zero N0 Pirelli P-Zero N0 Pirelli P-Zero Asimmetrico N1 Pirelli P-Zero Asimmetrico N1 Pirelli P-Zero Asimmetrico N2 Pirelli P-Zero Asimmetrico N2 Pirelli P-Zero Asimmetrico N3 Pirelli P-Zero Asimmetrico N3 Pirelli P-Zero Rosso N4 Pirelli P-Zero Rosso N4
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
06 apr 2010 13:09 |
|
|
Stimpy911
911 SC '82Amsterdam
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
Misschien een stomme vraag, maar staat de N-codering op de band, net als de overige codes zodat je bijvoorbeeld dit ziet: 225/50 ZR 16 N3?
|
07 apr 2010 11:03 |
|
|
Karrera
Niederlande
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
Hier een link naar een folder waarin je een afbeelding van de codering kunt zien, die ziet er niet altijd hetzelfde uit, maar staat er wel altijd op. http://www.karrera.net/literature/tires/N-Specification2006.pdf
|
07 apr 2010 11:51 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
Gezien de topictitel kan dit draadje wel op slot
_________________________________________ oud is beter
|
07 apr 2010 11:55 |
|
|
Stimpy911
911 SC '82Amsterdam
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
Als ik het goed begrijp levert de band met N-codering een betere wegligging. Als Porsche voor de N-codering banden had kunnen kiezen in 1979 hadden ze dat vast gedaan. Dus als je nu nieuwe banden moet kopen voor een oud model dan kan je volgens mij nog steeds het beste N-codering banden kopen. De banden die ze met hun testprogramma in '79 adviseerden zijn ondertussen gevulcaniseerd.... En het model is qua wegligging gelijk aan de 80'er jaren modellen (excl. 964).
Dus: kan het draadje op slot? Misschien, maar niet omdat het voor een 3.2 niet van toepassing is.
|
07 apr 2010 15:39 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
Amigo, vooralsnog zijn er een hoop mensen die denken, voelen, wensen dat een N band anders is. Enig bewijs heb ik nooit gezien.
_________________________________________ oud is beter
|
07 apr 2010 16:01 |
|
|
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
07 apr 2010 16:22 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
Of nooit willen zien?? Er zijn toch een aantal (voor mij) duidelijke verschillen aangegeven: Wat mij betreft interessant genoeg om hierover een deskundige (bandenboer die doorgeleerd heeft?) uit te nodigen. Heeft ook vast vergelijkingsmateriaal beschikbaar. Tijd voor een leerzaam avondje??
_________________________________________ Wim
|
07 apr 2010 17:56 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
amigo2, beetje duwen en wensvoelen is niet voldoende. nu ik er eens over nadenk, die banden zijn al zolang op de markt, raar dat niemand objectief bewijs van verschil heeft. tenzij dat verschil er niet is natuurlijk.
_________________________________________ oud is beter
|
07 apr 2010 18:16 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
_________________________________________ Wim
|
07 apr 2010 20:28 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
in die zin dat ik graag kritisch de conclusies zal doornemen.
_________________________________________ oud is beter
|
07 apr 2010 20:36 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
Heb zelf de volgende ervaring, al realiseer ik mij dat dit natuurlijk totaal geen goede vergelijking is. Op de DD en de 911 heb ik Michelin PS2 maar op de 911 met N3 codering. Beide sportonderstel, beide iets verlaagd en minder van belang; beide zes-cilinder. Echter bij de 911 een véél harder en direkter stuur- en afvering-gedrag, en helt minder over in de bochten. Bij het rijden over de naden van bijvoorbeeld een brug of viaduct is het verschil ook te horen; bij de 911 hoor je keihard 'pang-pang', bij de DD enkel 'wof-wof'. Uiteraard is mijn DD geen sportauto en zowiezo heel anders, maar toen ik op de 911 nog Bridgestones had zonder N-code was het rijgedrag veel vergelijkbaarder met de situatie zoals die nu in mijn DD is. Bij mijn volgende bandenset voor de DD overweeg ik daarom serieus om weer Michelin Pilot Sports te nemen maar dan met N-code. Het rijdt gewoon stukken strakker.
Maar nogmaals; allemaal puur op persoonlijke ervaring gebaseerd.
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
07 apr 2010 20:57 |
|
|
Karrera
Niederlande
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
Als u daar bloed zweet en tranen in geinvesteerd zou hebben, zou u het zuurverdiende geheim van de smid dan gratis weggeven? Objectief bewijs/vaststellingen hebben ik en anderen al aangevoerd, even teruglezen, ik ben geen bandenfabrikant en ik ontvang ook geen premie voor elke N-gecodeerde band die er verkocht word. Dat u geen verschil kunt ontdekken zegt mij eerlijk gezegd niet zoveel, met alle respect natuurlijk. Wat mij enorm stoort is dat mensen zoals u, zonder enige kennis van zaken -met alle respect, maar met zo'n beetje elke post die u in dit topic plaatst bewijst u dat- onwaarheden verkondigen waar u collega Porsche rijders mee op het verkeerde been zet, sterker nog, misschien wel mee in gevaar brengt zonder dat u dat gedegen kunt onderbouwen. Het is zoals het is, dat zijn de feiten, en als u reden heeft om daaraan te twijfelen dan mag dat, en dan mag u dat melden, maar dit vind ik geen pas. Ik heb persoonlijk duizenden sets N-gecodeerde banden verkocht (werkend voor een baas, waar ik thans niet meer werkzaam ben, in geval u aan mijn objectiviteit zou twijfelen). En ik heb honderden gemiddelde tot zware Porsche schades behandeld, het zou u verbazen hoeveel van die wagens op gemixte of niet gecodeerde banden stonden. Is er een verband? Ik weet het niet, het lijkt er wel op, het is een objectieve vaststelling. Bij mijn eerste kennismaking met de N-codering was ik ook kritisch, zoals u, echter in tegenstelling tot u heb ik wel contact gehad met verscheidene bandenfabrikanten om meer inzicht te krijgen in de "magische" N-codering, misschien zou u dat ook eens moeten doen, het is maar een suggestie. Als u denkt het beter te weten dan de autoindustrie die inmiddels meer dan een eeuw bestaat, en u heeft bewijzen dat we al jaren voorgelogen worden, dan bent u bij deze uitgenodigd om e.e.a. uiteen te zetten, we willen het allemaal erg graag weten natuurlijk, maar dan uiteraard wel met de "feiten zwart op wit" zoals u het zelf stelt. Tot die tijd zou ik het erg waarderen als u uw desinformatie voor u hield, wat uw mening over dit onderwerp is weten we inmiddels wel. Goede groeten, Brian Verbeek
|
07 apr 2010 21:45 |
|
|
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
Nou Brian, je hebt wel een mooie uitleg , moet ik toegeven !! Ik rij met een 3.2 uit 1986 en 18inch velgen , met bandenmaat 255/35/18 en 215/40/18 en ik voel TOTAAL geen verschil met n-codering of zonder n-codering !!! Wat ik wel wil en kan geloven is dat je het met hogere typebanden miss. wel voelt !! En dan nog zou ik opteren voor ALLEEN de achterbanden met N-codering. Maar ja DAT is mijn mening (en wie ben ik?) gr Diablo
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
07 apr 2010 21:53 |
|
|
Karrera
Niederlande
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
Diablo,
Dat is uw mening, en daar is geen enkel probleem mee, die is welkom, persoonlijk is de combinatie niets voor mij, maar ik sta graag samen met u naast uw wagen om er lekker over te kletsen, niks aan de hand. Wellicht weet u heel erg goed waar u mee bezig bent, en ik bespeur ook niet dat u andere mensen aanzet uw sporen te volgen en fabrieksvoorschriften links te laten liggen. Als dat voor u werkt, en u weet waar de grenzen van uw wagen liggen heb ik er geen probleem mee.
Ik ben geen expert op gebied van banden, daarom houd ik vast (moet ik vasthouden) aan de voorgeschreven regeltjes, hoe saai dat ook is. Het zou mij of een ieder ander immers vele tienduizenden euros gaan kosten (auto's niet meegerekend) voor ik uberhaubt wat testdata heb waarmee ik e.e.a. zou kunnen bevestigen of weerleggen, en dan nog zou dat op een zeer gereserveerde manier zijn, de heren Porsche en bandenfabrikanten hebben immers ongetwijfeld veel hogere budgetten en meer expertise in huis. De kans dat ik iets over het hoofd zie wat zij al jaren in het vizier hebben is groot.
In uw geval bestaan de voorbanden ook niet met een N-codering als ik het goed heb, en achter zou u naar 265 moeten om een N-codering te kunnen kiezen. U heeft toevallig maten die nooit af fabriek geleverd zijn. Maar nogmaals, u vraagt er niet om, en ik ga niet predikken dat u uw banden onmiddelijk moet omruilen voor een set "oficiele".
|
07 apr 2010 22:19 |
|
|
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
Brian , ik zeg maar wat ze mij gezegd hebben ! Ik heb eens ooit in Geel (Belgie) bij Verellen achter dit fenomeen gevist , deze zeiden me toen dat voor de 3.2 helemaal geen N-codering vereist is/was, maar meer voor de PK monsters bedoeld is !! gr Diablo
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
07 apr 2010 22:28 |
|
|
mckok
996 TURBO!!! Ex 964 cabrio, ex 3.0SC, ex 944 turbo 2X.Zuid Holland zuid
|
Re: N3 banden onder een 3.2?
geloof mij nou maar zie eerdere simpele uitleg van mij, zit al 20 jaar als monteur in de auto's en rijdt zelf alweer 10 jaar 911 en kan uit meerdere ervaringen vertellen dat die banden gewoon noodzakelijk zijn, zeker bij 15 en 16 inch velgen, zeker achter omdat de zware motor (zeg nou eens eerlijk) op een niet echt ideale plaats zit aan de auto, dus daarom gewoon stuggere banden nodig heeft dus N code, vooral achter. heb nu toevalig weer N banden op vooraad voor een 911 3,2 die bijna als een kever rijdt (voor mijn gevoel dan) en die klant klaagde ook om zwabber rijgedrag. en wielophanging was in goede staat dus heb weer mooie bewijs materiaal En ik lees dat N banden niet zo heel lang bestaan volgens jullie? Ik weet bijna zeker dat vroeger ook speciale banden in de handel waren voor bv de 2.7 en de sctjes en de mensen die het niet merken rijden als een opa of ze hebben 17 of 18inch velgen en dat had ik eerst zelf ook en zelfs zonder N code rijden joh! als een kart zo en nu op slot! of een reactie van iemand die er meer ervaringen mee heeft dan ik! de forum technieker ofzo? die ene ergens uit het hoge noorden ps ik ben nog steeds benieuwd naar de ervaringen van wimpie67 dus hij hoeft niet helemaal op slot
|
08 apr 2010 21:40 |
|
|