Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 6:55



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
motor 928s 1984 drijfstaglagers eruit en slijtage krukas 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht motor 928s 1984 drijfstaglagers eruit en slijtage krukas
Hallo beste forumers

Vandaag eindelijk tijd gehad om mijn blok eruit te halen.
Wat meteen opviel is dat er 2 drijfstanglagers uit lagen de krukas ziet er nog goed uit is op een puntje iets ruw mischien weg te polijsten?
Wat mij meer zorgen baart is de vondst van een rond stukje aluminium van ongeveer 8mm lang en 5 mm breed in de carterpan.
Ook zie ik slijtsporen van de krukas tegen de lager kappen aan ik ga proberen hiervan foto's te plaatsen.
Weet iemand hoeveel speeling de krukas in de lengte richting mag hebben?
ik las het verhaal van bert 928 over de flexplaat maar ik begreep dat dit alleen
speelt bij automaaten de mijne is een handbak,weet iemand hoe de binnenzijde eruit hoort te zien? zijn deze blokken van binnen uitgedraaid?
Wat nu reviseren of een ander blok?
Alvast bedankt voor alle tips.
Groeten Ron.


05 apr 2010 21:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'88 928 S4
Bericht Re: motor 928s 1984 drijfstaglagers eruit en slijtage krukas
Ron,

Da's lekker, zit ik net een 928 oppep verhaal te houden na alle ellende met het blok van Fabian, zet jij dit verhaal op het forum!!!

Ik heb het waarschijnlijk gemist, maar wat is er eigenlijk gebeurd, en hoeveel had het blok gelopen?


gr

Sander
_________________________________________
All good things come to those who wait (wacht alleen niet te lang...)


06 apr 2010 21:58
Profiel
PorscheForum Rakker
928S4/GT
landgraaf
Bericht Re: motor 928s 1984 drijfstaglagers eruit en slijtage krukas
Hallo Ron,

Echte vreetsporen van de krukas tegen de carterwanden herken je meteen, het carter is wel zichtbaar bewerkt, maar de linker en rechter zijden zijn normaal gesproken van dezelfde structuur.
De axiale speling op de krukas mag maximaal 0.4mm zijn , standaard is 0.2mm.
Als het mis is dan zie je dat meteen een het middenlager, dat is aan de voorkant dan zichtbaar dunner. Overigens komt het probleem van de flexplaat absoluut niet bij de handbakken voor. Wat er los onderin je carter ligt kan ik zo natuurlijk niet beoordelen, maar als de krukas verder gaaf is dan zou ik gewoon nieuwe lagerschalen monteren en doorrijden. Is er misschien met te weinig olie gereden? Daar kan geen enkele auto tegen.
Nogmaals bij een goede behandeling gaan de V8 blokken 5 a 6 ton mee. Twee weken geleden heb ik er een gezien met 470000km op het klokkie met het eerste blok zonder revisie.

Groet bert928GT


06 apr 2010 22:24
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: motor 928s 1984 drijfstaglagers eruit en slijtage krukas
hallo bert en sander

de motor heeft 142.000 km gedraaid, ik ben er inmiddels achter dat de 2 propjes aluminium uit de krukas komen,en dat er daardoor olie tekort in de drijfstang lagers is gekomen de krukas is, blijkt nu ,geslepen en er zitten 0,25 overmaat drijfstanglagers in.
Ik ga nu opzoek naar een andere krukas niet geslepen want die propen horen er niet in en ik ben bang dat er straks weer een uitloopt.
Ik houd jullie op de hoogte over het vervolg
groets ron


08 apr 2010 21:27
Profiel
PorscheForum Rakker
928S4/GT
landgraaf
Bericht Re: motor 928s 1984 drijfstaglagers eruit en slijtage krukas
Als er nu al overmaat lagerschalen inzitten dan is er eerder iets aan de hand geweest en dat geeft twijfels over de kilometerstand. Het dichtzitten van de oliekanalen kan veroorzaakt zijn door bijv. een slechte oliepomp. Het kan ook van een heel andere plaats in het blok komen. Aluminium komt niet van de krukas zelf, die is helemaal van staal. Het beste kun je het blok op zijn kop leggen en dan het ondercarter eraf draaien en de krukas eruit vissen, cylinderwanden zie je dan ook. Ik zou ook de kleppendeksels even los maken en kijken of er in de koppen iets mis is.
even de oliepomp eruit halen en die dan nog inspecteren en dan heb je alles wel gehad zo'n beetje. Laat wat weten.

Groet Bert928GT


09 apr 2010 16:50
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: motor 928s 1984 drijfstaglagers eruit en slijtage krukas
Hoi bert,
in de krukas zatten echt alu. proppen ik zal er foto,s van maken ik kan bij wams een onderblok krijgen met goede krukas en lagers denk dat ik dat maar ga doen de kilometerstand is volgens de boeken real en zo ziet de auto er ook uit van binnen en buiten.
ik ga spoelen en hoe kan ik de oliepomp testen?
groets ron


12 apr 2010 18:14
Profiel
PorscheForum Rakker
928S4/GT
landgraaf
Bericht Re: motor 928s 1984 drijfstaglagers eruit en slijtage krukas
hallo Ron,

als de oliepomp slecht is dan moet je dat met het blote oog kunnen zien. Ergens moeten die aluproppen vandaan komen. Heb je het hele blok open liggen? Ook de koppen eraf ? Ik zou het wel opsporen anders loopt je nieuwe blok misschien weer meteen kapot.

Groet Bert928GT


12 apr 2010 20:35
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MSN [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.