Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 12:26

Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
N3 banden onder een 3.2? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
996 TURBO!!! Ex 964 cabrio, ex 3.0SC, ex 944 turbo 2X.
Zuid Holland zuid
Bericht Re: N3 banden onder een 3.2?
Het verschil tussen een N band en zonder N is had ik al een keer eerder geschreven, er zullen er vast meer verschillen zijn.
Je moet maar eens een zelfde band 1 met N en die andere zonder N eens naast elkaar zetten en je zal merken dat er wel degelijk een verschil is, Je zal duidelijk voelen dat de N band veel stugger is, en is een stuk lastiger te monteren. Uiterlijk zegt niets het is puur rubbersamenstelling en de carcasstructuur

05 apr 2010 22:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
nou het zal dan wel. ik had N maar Visser heeft er non N ondergezet. hem boeit het blijkbaar ook niet zo. ik merk zero verschil. zit allemaal in de kop :mrgreen:

05 apr 2010 22:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Zuid Holland zuid
of je rijdt als een w..f :mrgreen:

05 apr 2010 22:51
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
wolf? :twisted:

05 apr 2010 23:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Zuid Holland zuid
nee nee er moet een ij tussen :wink:

05 apr 2010 23:12
Profiel
718 Cayman S
Loosdrecht
mckok schreef:
is een stuk lastiger te monteren.

Inderdaad was mijn bandenboer aan het klagen met de montage dat hij moeite had om ze te monteren...
Ik vind dit wel interessant. Maat van mij heeft Conti's zonder N onder de 3.2. Nou ben ik geen coureur, maar merken deed je het niet ivm mijn 3.2 op dezelfde banden zonder N.
Zegt ook wel wat als RV er ook gewoon banden zonder N onder zet.
Ik zou zelf liefst voor N gaan, maar ben iemand die strak de regeltjes volgt.
Ik vraag me dus echt af of de Conti met en zonder N echt verschillen qua opbouw.

05 apr 2010 23:18
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
mckok schreef:
nee nee er moet een ij tussen :wink:

geen N? :^:

05 apr 2010 23:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Niederlande
Hansv schreef:
Ha, die Gummers;

Maarreh; Porsche is pas ergens in de tachtiger jaren met de N-codering begonnen. Dat zou impliceren dat voor een auto van vóór die tijd het in principe niets uitgemaakt zou hebben. Voorbeeld; als je een '79 SC met 16" rijdt, dan is die van oorsprong niet op N-banden geleverd. Ik kan me ook niet voorstellen dat 2010-banden in de juiste maat zonder N-codering slechter zouden zijn dan 1979'ers zonder de befaamde letter. Wat is wijsheid....

Dat klopt helemaal Hans, de N-coderingen zijn ook pas later gekomen, en de discussie is inderdaad wat meer van toepassing op 964 en nieuwere modellen.

Voordat de N-codering in gebruik kwam was Porsche's "bandentest-programma" echter niet veel anders als nu, en verscheen er om de zoveel maanden een bulletin met een up-to-date lijst van voorgeschreven banden voor de diverse modellen. Vanaf het moment dat de bandenfabrikanten de mogelijkheid boden om banden met aangepaste specificaties te leveren stond Porsche natuurlijk vooraan. Het zal er misschien ook wel mee te maken hebben dat de wensen van verschillende autofabrikanten niet of niet meer in 1 band te integreren waren.

06 apr 2010 12:24
Profiel WWW
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Lijst uit 2005 met N-codering

16 ":
Bridgestone Expedia S-01 N2 Expedia Bridgestone S-01 N2
Bridgestone S-02 N3 Bridgestone S-02 N3
Continental SportContact CZ91 N0 Continental SportContact CZ91 N0
Continental SportContact N1 Continental SportContact N1
Michelin MXX3 Pilot SX N1 Michelin Pilot SX MXX3 N1
Pirelli P-Zero Asimmetrico N2 Pirelli P-Zero Asimmetrico N2
Toyo Proxes F1S NO Toyo Proxes F1 NO

17": 17 ":
Bridgestone Expedia S-01 N2 Expedia Bridgestone S-01 N2
Bridgestone S-02 N3 Bridgestone S-02 N3
Bridgestone Potenza S-02A N4 Bridgestone Potenza S-02A N4
Continental SportContact2 N2 Continental SportContact2 N2
Dunlop SP Sport 8000 N0 Dunlop SP Sport 8000 N0
Michelin MXX3 Pilot SX N0 Michelin Pilot SX MXX3 N0
Michelin MXX3 Pilot SX N1 Michelin Pilot SX MXX3 N1
Michelin Pilot Sport N2 Michelin Pilot Sport N2
Pirelli P-Zero Asimmetrico N1 Pirelli P-Zero Asimmetrico N1
Pirelli P-Zero Direzionale N2 / Asimmetrico N2 Pirelli P-Zero Direzionale N2 / Asimmetrico N2
Pirelli P-Zero Rosso N3 Pirelli P-Zero Rosso N3
Toyo Proxes F1S NO Toyo Proxes F1 NO
Yokohama A008P N0 Yokohama A008P N0

18": 18 ":
Bridgestone Expedia S01 N0 Expedia Bridgestone S01 N0
Bridgestone S-02 N1 Bridgestone S-02 N1
Continental SportContact2 N2 Continental SportContact2 N2
Michelin Pilot Sport N1 Michelin Pilot Sport N1
Pirelli P-Zero N0 Pirelli P-Zero N0
Pirelli P-Zero Asimmetrico N1 Pirelli P-Zero Asimmetrico N1
Pirelli P-Zero Asimmetrico N2 Pirelli P-Zero Asimmetrico N2
Pirelli P-Zero Asimmetrico N3 Pirelli P-Zero Asimmetrico N3
Pirelli P-Zero Rosso N4 Pirelli P-Zero Rosso N4

06 apr 2010 13:09
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911 SC '82
Amsterdam
Misschien een stomme vraag, maar staat de N-codering op de band, net als de overige codes zodat je bijvoorbeeld dit ziet: 225/50 ZR 16 N3?

07 apr 2010 11:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Niederlande
Hier een link naar een folder waarin je een afbeelding van de codering kunt zien, die ziet er niet altijd hetzelfde uit, maar staat er wel altijd op.

http://www.karrera.net/literature/tires/N-Specification2006.pdf

07 apr 2010 11:51
Profiel WWW
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Karrera schreef:
Hansv schreef:
Ha, die Gummers;

Maarreh; Porsche is pas ergens in de tachtiger jaren met de N-codering begonnen. Dat zou impliceren dat voor een auto van vóór die tijd het in principe niets uitgemaakt zou hebben. Voorbeeld; als je een '79 SC met 16" rijdt, dan is die van oorsprong niet op N-banden geleverd. Ik kan me ook niet voorstellen dat 2010-banden in de juiste maat zonder N-codering slechter zouden zijn dan 1979'ers zonder de befaamde letter. Wat is wijsheid....

Dat klopt helemaal Hans, de N-coderingen zijn ook pas later gekomen, en de discussie is inderdaad wat meer van toepassing op 964 en nieuwere modellen.

Voordat de N-codering in gebruik kwam was Porsche's "bandentest-programma" echter niet veel anders als nu, en verscheen er om de zoveel maanden een bulletin met een up-to-date lijst van voorgeschreven banden voor de diverse modellen. Vanaf het moment dat de bandenfabrikanten de mogelijkheid boden om banden met aangepaste specificaties te leveren stond Porsche natuurlijk vooraan. Het zal er misschien ook wel mee te maken hebben dat de wensen van verschillende autofabrikanten niet of niet meer in 1 band te integreren waren.

Gezien de topictitel kan dit draadje wel op slot :^:

07 apr 2010 11:55
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC '82
Amsterdam
Als ik het goed begrijp levert de band met N-codering een betere wegligging. Als Porsche voor de N-codering banden had kunnen kiezen in 1979 hadden ze dat vast gedaan. Dus als je nu nieuwe banden moet kopen voor een oud model dan kan je volgens mij nog steeds het beste N-codering banden kopen. De banden die ze met hun testprogramma in '79 adviseerden zijn ondertussen gevulcaniseerd.... En het model is qua wegligging gelijk aan de 80'er jaren modellen (excl. 964).

Dus: kan het draadje op slot? Misschien, maar niet omdat het voor een 3.2 niet van toepassing is.

07 apr 2010 15:39
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Amigo, vooralsnog zijn er een hoop mensen die denken, voelen, wensen dat een N band anders is. Enig bewijs heb ik nooit gezien.

07 apr 2010 16:01
Profiel
Porsche 911 3.2 Heusden - Zolder Belgie (Limburg)
Het zit tussen de oren Wolfie !! :bang: :bang: :mrgreen:

07 apr 2010 16:22
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 911 3.2 1987 ex 987.1 S 3.2 2005 981 S 3.4 Boxster
's-Hertogenbosch
Citaat:
Amigo, vooralsnog zijn er een hoop mensen die denken, voelen, wensen dat een N band anders is. Enig bewijs heb ik nooit gezien.

Of nooit willen zien?? Er zijn toch een aantal (voor mij) duidelijke verschillen aangegeven:

Citaat:
Vorig jaar een simpel boerenverstandtestje gedaan. Mijn 3.2 met P6000 zónder N codering stond naast een 3.2 met P6000 mét N codering. Beide 16", zelfde bandenmaat. Door simpelweg een paar keer tegen de zijkanten van beide auto's te duwen en te kijken welke auto het snelste tot rust kwam werd mij al snel duidelijk dat een band met N codering een véél stabielere wang heeft. Dit geldt overigens met name voor de achterzijde. Aan de voorzijde zag ik minder verschil.

Citaat:
Je moet maar eens een zelfde band 1 met N en die andere zonder N eens naast elkaar zetten en je zal merken dat er wel degelijk een verschil is, Je zal duidelijk voelen dat de N band veel stugger is, en is een stuk lastiger te monteren. Uiterlijk zegt niets het is puur rubbersamenstelling en de carcasstructuur

Wat mij betreft interessant genoeg om hierover een deskundige (bandenboer die doorgeleerd heeft?) uit te nodigen. Heeft ook vast vergelijkingsmateriaal beschikbaar. Tijd voor een leerzaam avondje??

07 apr 2010 17:56
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
amigo2, beetje duwen en wensvoelen is niet voldoende. nu ik er eens over nadenk, die banden zijn al zolang op de markt, raar dat niemand objectief bewijs van verschil heeft. tenzij dat verschil er niet is natuurlijk.

07 apr 2010 18:16
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 911 3.2 1987 ex 987.1 S 3.2 2005 981 S 3.4 Boxster
's-Hertogenbosch
Citaat:
Wat mij betreft interessant genoeg om hierover een deskundige (bandenboer die doorgeleerd heeft?) uit te nodigen. Heeft ook vast vergelijkingsmateriaal beschikbaar. Tijd voor een leerzaam avondje??

@ Wolf: Interesse??

07 apr 2010 20:28
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
in die zin dat ik graag kritisch de conclusies zal doornemen.

07 apr 2010 20:36
Profiel
PorscheForum Junkie
964 C2 1992
Amstelveen
Heb zelf de volgende ervaring, al realiseer ik mij dat dit natuurlijk totaal geen goede vergelijking is. Op de DD en de 911 heb ik Michelin PS2 maar op de 911 met N3 codering. Beide sportonderstel, beide iets verlaagd en minder van belang; beide zes-cilinder. Echter bij de 911 een véél harder en direkter stuur- en afvering-gedrag, en helt minder over in de bochten. Bij het rijden over de naden van bijvoorbeeld een brug of viaduct is het verschil ook te horen; bij de 911 hoor je keihard 'pang-pang', bij de DD enkel 'wof-wof'. Uiteraard is mijn DD geen sportauto en zowiezo heel anders, maar toen ik op de 911 nog Bridgestones had zonder N-code was het rijgedrag veel vergelijkbaarder met de situatie zoals die nu in mijn DD is. Bij mijn volgende bandenset voor de DD overweeg ik daarom serieus om weer Michelin Pilot Sports te nemen maar dan met N-code. Het rijdt gewoon stukken strakker.

Maar nogmaals; allemaal puur op persoonlijke ervaring gebaseerd.

07 apr 2010 20:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Niederlande
wolf schreef:
amigo2, beetje duwen en wensvoelen is niet voldoende. nu ik er eens over nadenk, die banden zijn al zolang op de markt, raar dat niemand objectief bewijs van verschil heeft. tenzij dat verschil er niet is natuurlijk.

Als u daar bloed zweet en tranen in geinvesteerd zou hebben, zou u het zuurverdiende geheim van de smid dan gratis weggeven?

Objectief bewijs/vaststellingen hebben ik en anderen al aangevoerd, even teruglezen, ik ben geen bandenfabrikant en ik ontvang ook geen premie voor elke N-gecodeerde band die er verkocht word. Dat u geen verschil kunt ontdekken zegt mij eerlijk gezegd niet zoveel, met alle respect natuurlijk.

Wat mij enorm stoort is dat mensen zoals u, zonder enige kennis van zaken -met alle respect, maar met zo'n beetje elke post die u in dit topic plaatst bewijst u dat- onwaarheden verkondigen waar u collega Porsche rijders mee op het verkeerde been zet, sterker nog, misschien wel mee in gevaar brengt zonder dat u dat gedegen kunt onderbouwen. Het is zoals het is, dat zijn de feiten, en als u reden heeft om daaraan te twijfelen dan mag dat, en dan mag u dat melden, maar dit vind ik geen pas.

Ik heb persoonlijk duizenden sets N-gecodeerde banden verkocht (werkend voor een baas, waar ik thans niet meer werkzaam ben, in geval u aan mijn objectiviteit zou twijfelen). En ik heb honderden gemiddelde tot zware Porsche schades behandeld, het zou u verbazen hoeveel van die wagens op gemixte of niet gecodeerde banden stonden. Is er een verband? Ik weet het niet, het lijkt er wel op, het is een objectieve vaststelling. Bij mijn eerste kennismaking met de N-codering was ik ook kritisch, zoals u, echter in tegenstelling tot u heb ik wel contact gehad met verscheidene bandenfabrikanten om meer inzicht te krijgen in de "magische" N-codering, misschien zou u dat ook eens moeten doen, het is maar een suggestie.

Als u denkt het beter te weten dan de autoindustrie die inmiddels meer dan een eeuw bestaat, en u heeft bewijzen dat we al jaren voorgelogen worden, dan bent u bij deze uitgenodigd om e.e.a. uiteen te zetten, we willen het allemaal erg graag weten natuurlijk, maar dan uiteraard wel met de "feiten zwart op wit" zoals u het zelf stelt. Tot die tijd zou ik het erg waarderen als u uw desinformatie voor u hield, wat uw mening over dit onderwerp is weten we inmiddels wel.

Goede groeten,

Brian Verbeek

07 apr 2010 21:45
Profiel WWW
Nou Brian,
je hebt wel een mooie uitleg , moet ik toegeven !!
Ik rij met een 3.2 uit 1986 en 18inch velgen , met bandenmaat 255/35/18 en 215/40/18 en ik voel TOTAAL geen verschil met n-codering of zonder n-codering !!!
Wat ik wel wil en kan geloven is dat je het met hogere typebanden miss. wel voelt !!
En dan nog zou ik opteren voor ALLEEN de achterbanden met N-codering.
Maar ja DAT is mijn mening (en wie ben ik?)
gr Diablo

07 apr 2010 21:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Niederlande
Diablo,

Dat is uw mening, en daar is geen enkel probleem mee, die is welkom, persoonlijk is de combinatie niets voor mij, maar ik sta graag samen met u naast uw wagen om er lekker over te kletsen, niks aan de hand. Wellicht weet u heel erg goed waar u mee bezig bent, en ik bespeur ook niet dat u andere mensen aanzet uw sporen te volgen en fabrieksvoorschriften links te laten liggen. Als dat voor u werkt, en u weet waar de grenzen van uw wagen liggen heb ik er geen probleem mee.

Ik ben geen expert op gebied van banden, daarom houd ik vast (moet ik vasthouden) aan de voorgeschreven regeltjes, hoe saai dat ook is. Het zou mij of een ieder ander immers vele tienduizenden euros gaan kosten (auto's niet meegerekend) voor ik uberhaubt wat testdata heb waarmee ik e.e.a. zou kunnen bevestigen of weerleggen, en dan nog zou dat op een zeer gereserveerde manier zijn, de heren Porsche en bandenfabrikanten hebben immers ongetwijfeld veel hogere budgetten en meer expertise in huis. De kans dat ik iets over het hoofd zie wat zij al jaren in het vizier hebben is groot.

In uw geval bestaan de voorbanden ook niet met een N-codering als ik het goed heb, en achter zou u naar 265 moeten om een N-codering te kunnen kiezen. U heeft toevallig maten die nooit af fabriek geleverd zijn. Maar nogmaals, u vraagt er niet om, en ik ga niet predikken dat u uw banden onmiddelijk moet omruilen voor een set "oficiele".

07 apr 2010 22:19
Profiel WWW
Brian ,
ik zeg maar wat ze mij gezegd hebben !
Ik heb eens ooit in Geel (Belgie) bij Verellen achter dit fenomeen gevist ,
deze zeiden me toen dat voor de 3.2 helemaal geen N-codering vereist is/was,
maar meer voor de PK monsters bedoeld is !!
gr Diablo

07 apr 2010 22:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Zuid Holland zuid
geloof mij nou maar zie eerdere simpele uitleg van mij, zit al 20 jaar als monteur in de auto's en rijdt zelf alweer 10 jaar 911 en kan uit meerdere ervaringen vertellen dat die banden gewoon noodzakelijk zijn, zeker bij 15 en 16 inch velgen, zeker achter omdat de zware motor (zeg nou eens eerlijk) op een niet echt ideale plaats zit aan de auto, dus daarom gewoon stuggere banden nodig heeft dus N code, vooral achter.
heb nu toevalig weer N banden op vooraad voor een 911 3,2 die bijna als een kever rijdt (voor mijn gevoel dan) en die klant klaagde ook om zwabber rijgedrag. en wielophanging was in goede staat dus heb weer mooie bewijs materiaal :mrgreen:
En ik lees dat N banden niet zo heel lang bestaan volgens jullie?
Ik weet bijna zeker dat vroeger ook speciale banden in de handel waren voor bv de 2.7 en de sctjes

en de mensen die het niet merken rijden als een opa :^: of ze hebben 17 of 18inch velgen en dat had ik eerst zelf ook en zelfs zonder N code rijden joh! als een kart

zo en nu op slot! of een reactie van iemand die er meer ervaringen mee heeft dan ik! de forum technieker ofzo? die ene ergens uit het hoge noorden :wink:

ps ik ben nog steeds benieuwd naar de ervaringen van wimpie67 dus hij hoeft niet helemaal op slot :popcorn:

08 apr 2010 21:40
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende