Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 11:34

Antwoord op onderwerp  [ 170 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Zelfstandig ondernemer gezocht! 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
992 S cabrio (ex 997 4S cabrio, ex-993 cabrio)
030
Bericht Re: Zelfstandig ondernemer gezocht!
horn schreef:
pat69 schreef:
zaak overnemen, ben je dan ondernemer?

Nee, dan ben je een overnemer... :lol:

Hé, aanstaande dorpsgenoot, die woordspeling maakte ik toch al in de regel er direct onder. Lees niet alleen de 1ste regel joh :^:

In dit draadje staan veel opmerkingen die ik wel kan onderschrijven. Een paar ook absoluut niet. Enkele tips uit de eigen ondernemerspraktijk die ik aan de TS kan meegeven:

1) eerst werkervaring opdoen bij een (groter) vergelijkbaar bedrijf met wat je wilt starten (was lastig bij Google, Facebook. Twitter maar dat zijn dat ook vrijwel alle 'accidental entrepreneurs' die als 1ste een eigen markt hebben gecreëerd). Dit kan goed in de zakelijke dienstverlening, detailhandel, pharma enz. Je hebt zelf de beste branchekennis neem ik aan dus weet dan wie de spelers (en mogelijk je latere concurrenten zijn)
2) als je dan voor je zelf begint, neem de goede dingen over van die grote bedrijven en versla ze op dingen waarin ze slecht zijn (dit kun je alleen weten en doen als je 1 hebt gedaan...)
3) start met collega's die je al hebt leren kennen in die loonslaafgalei. NB alleen doen als je 'echt' een bedrijf wilt opbouwen, zo niet moet je gewoon lekker gaan freelancen cq. zzp-en (of loonslaaf blijven)
4) zorg dat je contracten waterdicht zijn zodat je niet op 1 klant/situatie leeg kunt lopen
5) maak duidelijk afspraken met je partner/echtgeno(o)t(e). Wij hebben direct gezegd: de 1 gaat volledig voor het eigen bedrijf, de ander stopt met buiten de deur werken en richt zich op het gezin. 2de hypotheek op de overwaarde van de woning gesloten om 40K gulden voor in de BV op tafel te krijgen. Rigoreus en riskant, maar no guts, no glory.

15 apr 2010 0:03
Profiel
Moderator
PF #57
pat69 schreef:
horn schreef:
pat69 schreef:
zaak overnemen, ben je dan ondernemer?

Nee, dan ben je een overnemer... :lol:

Hé, aanstaande dorpsgenoot, die woordspeling maakte ik toch al in de regel er direct onder. Lees niet alleen de 1ste regel joh :^:

:oops: :oops: Voordeel van een moderator - met één muisklik maakte jij die woordspeling helemaal niet :^: :twisted:

15 apr 2010 7:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Veghel
Bij een faillissement in 2002 van mij toen huidige werkgever, kreeg ik de kans om een alleen dealership voor de horeca (heel nederland) in handen te krijgen .... De toko die ik samen starte met een compagnon ($). Wij hoefde er weinig voor te doen en de opdrachten kwamen vanzelf binnen..... TOT dat de rookwet in beeld kwam... onze omzet storte voledig in..... mijn compagnon kwam uit de hoge ambtenaren wereld en dorst géén risico te nemen ,waardoor ik het besluit moest nemen om de toko op te doeken wat gelukkig zonder schuld en faillissement lukte.

Nu weer als loonslaafje, maar zou toch de kans weer grijpen als deze zich voor doet ... maar waarschijnlijk zonder compagnon.

Tevens waren wij door een accountands bureau verkeerd geinformeerd in welke vorm wij de zaak zouden opstarten wat een hoop geld heeft gekost :|

15 apr 2010 7:32
Profiel
996C2 cabrio, ex-911 SC, Volvo V70
Zeist
Nike's Top Tip (al had Tiger 'm wat minder letterlijk moeten opvatten): Just do it!!

Teveel wannabe ondernemers blijven praten over dat ze graag willen ondernemen, maar doen het vervolgens nooit. Die blijven dan een 'loonslaaf'- rotwoord, maar zo noemen ze het zelf meestal.

Ik ken er ook een paar in mijn kennissenkring en wat waren ze verbaasd toen ik bijna 10 jaar geleden alweer voor mezelf begon als IT-consultant. 't Laatste wat ik van ze heb gehoord is dat ze nog steeds in dienst zijn.

15 apr 2010 7:39
Profiel
Forum Admin
Cayenne
horn schreef:
.............Horn - loonslaaf. En gelukkig........

Laatste (gelukkig) is het allerbelangrijkste wat er is....ik kan me ook bij die groep scharen.

15 apr 2010 7:48
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 993, ex 996tt, ex Boxster S, ex 991S, nu een 991 Targa 4GTS
West Maas en Waal
De TS is al druk bezig denk ik :wink:
Wat een boost kan zo'n draadje op het levendige forum veroorzaken :mrgreen:

15 apr 2010 8:15
Profiel WWW
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Rodger that! schreef:
Bij een faillissement in 2002 van mij toen huidige werkgever, kreeg ik de kans om een alleen dealership voor de horeca (heel nederland) in handen te krijgen .... De toko die ik samen starte met een compagnon ($). Wij hoefde er weinig voor te doen en de opdrachten kwamen vanzelf binnen..... TOT dat de rookwet in beeld kwam... onze omzet storte

|

Om zulke zaken te voorkomen zou je dit boekje moeten lezen.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

15 apr 2010 8:26
Profiel WWW
Porsche Targa SC 3l. 1980
Middelburg (B)
Las dit draadje net Corine, ben zelf al 26 jaar zelfstandig, veel hulp van thuis gekregen, was nog maar 18 toen. Werk nu zonder personeel, maar samen met andere zelfstandige om het werk en het risico te delen, en natuurlijk hoe meer koppen, hoe meer ideeen. Zit trouwens in de renovatie.
Ik wens je veel succes Corine, vragen zijn welkom, maar ik ben niet op de hoogte van de NL wetgeving, woon namelijk in B

15 apr 2010 8:28
Profiel
ex 911 3.2 carrera "84, ex Boxster 986, ex996 cabrio c4 ex 996 4S
Leiderdorp
piwis schreef:
Sigrid schreef:
piwis schreef:
en zo is het maar net, johan de wit is allang dood en nederland bestaat nog steeds

m'n vader ook en ik rijd Porsche....net zo'n dooddoener :|

Jaja, we zijn er weer,duuuuuh

niet echt meerwaarde :scratch:

15 apr 2010 8:49
Profiel WWW Facebook 
Leiderdorp
Traveller69 schreef:

Ik ken er ook een paar in mijn kennissenkring en wat waren ze verbaasd toen ik bijna 10 jaar geleden alweer voor mezelf begon als IT-consultant. 't Laatste wat ik van ze heb gehoord is dat ze nog steeds in dienst zijn.

Wat dus niet wil zeggen dat ze niet gelukkig zijn .Zelfstandig onderneme(r)n is niet een must my 2 cnts

15 apr 2010 8:50
Profiel WWW Facebook 
996C2 cabrio, ex-911 SC, Volvo V70
Zeist
Natuurlijk is gelukkig zijn het belangrijkste wat je kan hebben in het leven.

Kern van mijn verhaal was: als je het wil, doe het dan maar blijf er niet alleen over praten. Het ondernemer zijn is ook zeker geen must. Als ik een goede aanbieding krijg voor een vaste baan doe ik het misschien ook wel. Mijn kennissen echter spreken er wel over dat het een must is maar zijn ondertussen al lange tijd in loondienst zonder ook maar zelfs te informeren wat er voor nodig is om een onderneming te starten. Elke keer dat ik ze zie hebben ze het er weer over, al 10 jaar lang.

15 apr 2010 9:06
Profiel
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Vroeg mijn dochter een tijdje terug of ze idee had om wat in de zaak te doen, en eventueel verder te gaan met het bedrijf.
Maar keek wel op van haar reactie, ze heeft nu een goede baan met prima voorzieningen en dito vrije tijd :!:
Ze is nu 28 jaar en heeft mij veel uren zien maken, weinig vakantie en zag dat niet als haar toekomstbeeld :oops:
Zette mij wel aan het denken en schrok daar wel een beetje van :roll:
Natuurlijk staat er wel wat tegenover, we leven wat makkelijker en wonen wat luxer maar toch heeft ze daar gaan zin in :wink:
Nu gaat mijn zoon van de zomer meedraaien en kijken of hij dit leuk vindt :?:

Wat is wijs en wie weet het :scratch:

15 apr 2010 9:15
Profiel
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Opstarten met weinig eigen geld is niet eenvoudig. TOTMBO is nu 1.5 jaar bezig om haar zaakje van de grond te krijgen, en het blijft een kwestie van keuzes maken: koop ik wat voorraad in of stop ik omzet in adverteren, zo ja, waar. Nu loopt er bijvoorbeeld een Hyves advertentie campagne.
Ze wil niet bij een bank aankloppen en alles met eigen geld doen. (en een beetje van mij :wink: )
Het is vooral een kwestie van doorzetten, als het ene niet lukt, niet bij de pakken neerzitten en wat anders proberen. Het lastigste blijft naamsbekendheid, daar is je netwerk erg belangrijk voor. Blijft een kwestie van gunnen. :idea:

Zelf werk ik voor een groot bedrijf, en klus ook nog een beetje bij als zelfstandig consultant, gelukkig wel anders zou ze echt niet rond kunnen van wat ze nu verdient, zeker niet met een kleintje van 6 maanden die ook veel tijd kost.

15 apr 2010 9:40
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
2006 Boxster S 3.4
Wat een reacties :D
Erg leuk dat jullie zo enthousiast meedenken!

Was al begonnen met het opvragen van informatie bij de KVK en belastingdienst. Ga de komende periode eens de tijd nemen om alle nformatie goed door te nemen
Ben ook blij met de persoonlijke ervaringen van ondernemers (en niet-ondernemers) hier op het PF. Ik weet dat het hard werken zal worden, en daar heb ik al helemaal zin in! Als je iets wilt bereiken zal je er veel tijd in moeten stoppen. Gelukkig heb ik Edwin 100% achter me staan, dus qua relatie komt dat helemaal goed.

15 apr 2010 9:52
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
992 S cabrio (ex 997 4S cabrio, ex-993 cabrio)
030
Rodger that! schreef
Citaat:
Tevens waren wij door een accountands bureau verkeerd geinformeerd in welke vorm wij de zaak zouden opstarten wat een hoop geld heeft gekost

Goed punt! Controleer en begrijp alles wat accountants, fiscalisten, notarissen je vertellen en laten tekenen :!:
Bij ons kwam de notaris ruim een jaar na de (vermeende) oprichting van een paar BV's aanzetten met de mededeling dat hij een vergissing had begaan. Hij had ten tijde van de oprichting de verklaring van geen bezwaar van het ministierie van justitie 1 dag over de maximale termijn van 3 maanden laten lopen. Hadden we ruim een jaar werk en personeel in een formeel niet bestaande BV opgebouwd. Heb je dus formeel in prive alles gedaan, moet je dat formeel inbrengen in de dan alsnog op te richten BV. Hoop gezanik met belastingdienst en accountants. Gelukkig (voor hem) was de notaris verzekerd voor alle kosten die hieruit volgden. Moraal van het verhaal: begrijp en controleer alle adviezen en contracten, ook al zijn ze opgesteld door de 'dure jongens' van gerenommeerde kantoren:!: Het zijn ook maar mensen :wink:

15 apr 2010 10:15
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
pat69 schreef:
Gelukkig (voor hem) was de notaris verzekerd voor alle kosten die hieruit volgden. Moraal van het verhaal: begrijp en controleer alle adviezen en contracten, ook al zijn ze opgesteld door de 'dure jongens' van gerenommeerde kantoren:!: Het zijn ook maar mensen :wink:

Ik zal niet zeggen dat het niet verstandig is om kritisch te zijn, maar het werk van professionals hoef je niet over te doen. Advocaten, notarissen, NOB fiscalisten (en ik neem aan ook CB-ers en NFB-ers) zijn allemaal verplicht verzekerd voor beroepsfouten.

15 apr 2010 10:26
Profiel
3.2S
010
“verrek you” dat is het verschil tussen een loonslaaf en een ondernemer. De ondernemer in loondienst zegt tegen zijn meerdere als hij het niet eens is met de genomen beslissing:”verrek you (asshole)”. Want hij/zij is slimmer, heeft betere ideeën, is anders denkend, neemt snellere beslissingen en is het vaak niet eens met zijn meerdere. Zolang je de dwang van het verrek you kan inhouden, dan zou ik loonslaaf blijven en als het je niet lukt, dan voor jezelf beginnen.

15 apr 2010 13:35
Profiel WWW
Leiderdorp
degene die dat tegen mij zou zeggen ,kan dan gelijk voor zichzelf beginnen :wink:

in iets andere bewoordingen mag het wel , maar ik beslis :D

15 apr 2010 13:41
Profiel WWW Facebook 
3.2S
010
Richard, jij zou liever allemaal ondernemers in dienst willen hebben ipv loonslaven die zich op maandag ziek melden omdat ze weer te diep in het glas gekeken hebben en die nooit tegen je zeggen wat ze nu echt denken.
Hiervoor hebben ze de ZPPer bedacht. De ondernemer als loonslaaf. :lol:

15 apr 2010 13:51
Profiel WWW
Leiderdorp
iedereen mag zeggen tegen me wat ze ervan denken,sterker nog dat verwacht ik ook.Maar niet op de verrek you manier .maar ik blijf de enige met beslissingsbevoegdheid.en eindverantwoording .
is gewoon normen en waarden. Ik heb toen ik in loondienst was ooit nooit verrek you tegen een werkgever gezegd.

15 apr 2010 14:14
Profiel WWW Facebook 
Porsche 911 3.2 Heusden - Zolder Belgie (Limburg)
Maar waarschijnlijk wel gedacht !! :mrgreen: :mrgreen:

15 apr 2010 14:29
Profiel
Leiderdorp
zeggen en denken is 2 he :wink:

15 apr 2010 14:37
Profiel WWW Facebook 
3.2S
010
Waarschijnlijk had jij het wel een keertje gezegd, als je er was blijven werken. Jij bent verstandig gebleven en voordat het F woord gezegd werd, ben je voor jezelf begonnen.

15 apr 2010 15:31
Profiel WWW
Veghel
Citaat:
Controleer en begrijp alles wat accountants, fiscalisten, notarissen je vertellen en laten tekenen

Je denkt dat je het begrijpt en het goed is/was..... todat we een andere accountants bureau namen die ons direct vertelde wat er mis was. check/dubbel check :!:

Citaat:
Om zulke zaken te voorkomen zou je dit boekje moeten lezen.

We waren nog te jong om met andere producten te kunnen overleven (Airconditioning) daar er erg veel goedkope troep op de markt is.

15 apr 2010 17:24
Profiel
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
barolo schreef:
“verrek you” dat is het verschil tussen een loonslaaf en een ondernemer. De ondernemer in loondienst zegt tegen zijn meerdere als hij het niet eens is met de genomen beslissing:”verrek you (asshole)”. Want hij/zij is slimmer, heeft betere ideeën, is anders denkend, neemt snellere beslissingen en is het vaak niet eens met zijn meerdere. Zolang je de dwang van het verrek you kan inhouden, dan zou ik loonslaaf blijven en als het je niet lukt, dan voor jezelf beginnen.

Dus als je in loonDIENST bent kun je niet ondernemend zijn :scratch:.

15 apr 2010 17:42
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 170 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende