Auteur |
Bericht |
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Soort olie te gebruiken
Jij moest toch binnenkort voor een motorrevisie? dan nemen ze dat lampje vast wel even gratis mee
|
02 apr 2010 13:30 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Soort olie te gebruiken
Vandaag m'n 3.2 bij Paul Geeris opgehaald. In plaats van de (voor mijn auto) gebruikelijke Mobil I 0W40 heeft hij bij de olieverversing Motul 300V Competition (volsyntheet) 15w50 gebruikt. Reden: zie mijn bovenstaande post over dit onderwerp. Na de verversing valt op dat: - de motor een stuk stiller is, (klinkt echt geweldig!!) - de oliedruk bij koude motor iets hoger is, - er meer oliedruk is bij lagere toerentallen en warme motor - de oliedruk marginaal hoger is bij hogere toerentallen (vanaf 3.500 tpm) Wat zal moeten blijken is of het olieverbruik ook lager wordt (nu ca. 1.500 km / liter). Wordt vervolgd.
_________________________________________ Wim
|
15 apr 2010 15:26 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Soort olie te gebruiken
iets dikker maar allebei volsyntheet toch?
_________________________________________ oud is beter
|
15 apr 2010 17:31 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Soort olie te gebruiken
Klopt inderdaad! Bijkomend voordeel is dat het fosfor-zink gehalte in deze olie vrij hoog is, waardoor je nokkenassen etc. worden gespaard. Deze worden nog weleens "opgevreten" door moderne oliën vanwege allerlei goed bedoelde milieu-eisen. Helaas is in de loop der jaren Mobil 1 aan de moderne eisen aangepast, wat niet in het voordeel is van oudere motoren. Daarnaast is deze olie bestand tegen extreem hoge belastingen en behoudt 'ie z'n eigenschappen ook naarmate deze ouder wordt. Ik heb goede ervaringen met deze olie in een '67 Dino blok. Heeft gelijkwaardige lagerspelingen / toleranties en nog extremere uitzettingscoëfficienten t.o.v. 911 blok ivm exotische lichtmetaal legering. Kost wel DUUR , maar je blokkie gaat langer mee!
_________________________________________ Wim
|
15 apr 2010 20:33 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: Soort olie te gebruiken
Castrol TWS 10W60 is zonder meer een van de beste keuzes. Zeker als je het circuit pleegt te bezoeken. Blijf je rustig rondrijden op de openbare wegen zijn er heel veel goede keuzes. Als Mobil 1 0W40 te dun is: er is ook een 5W50.
|
15 apr 2010 23:25 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Soort olie te gebruiken
Wat regelrecht valt te verklaren door de dikkere olie.
|
16 apr 2010 7:36 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: Soort olie te gebruiken
Misschien zou je je eerst een beetje verdiepen in olie, voordat je mensen uit maakt voor snobs... Om te beginnen wissel ik mijn olie vaker dan 1x per jaar. Ik lees nergens dat er hier mensen zijn die hun olie niet willen verversen omdat deze zo duur is. Nergens lees ik over langloopolie. Er zijn echt wel wat meer eigenschappen die een olie kan hebben. Niet iedere "dure" olie is langloopolie. Om een voorbeeld te geven: Castrol TWS is specifiek gemaakt om bij hoge druk in de motor goede smering te blijven geven. Daar blinkt deze olie in uit. Nadat BMW wat plofmotoren had (ik meen vooral de V10) heeft men voor alle M-modellen TWS verplicht voorgeschreven. Zoals ik er al bij schreef, voor normaal rijden op de openbare weg is TWS overkill, maar ik rij liever op het circuit met TWS die er al enige tijd in zit, dan met gloednieuwe goedkope olie. Van gloednieuw zijn krijg je nl. geen bijzondere eigenschappen... (en verder prijs ik mij gelukkig met een vrouw waar ik liever onder lig dan onder mijn Porsche )
|
16 apr 2010 9:50 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: Soort olie te gebruiken
|
16 apr 2010 10:11 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Soort olie te gebruiken
Ik zie niet in waarom ik thuis in de garage met olie moet gaan knoeien, als ik deze ook bij de jaarlijkse beurt bij mijn specialist kan laten verversen. In Nederland mag je de gebruikte olie ook niet meer zomaar in het slootje achter je huis kieperen, maar moet je dat weer naar het milieupark brengen. Daar heb ik geen zin an Ik hecht er waarde aan dat er olie ingaat met de juiste viscositeit etc. Dat beetje extra geld is m.i. een druppel op een gloeiende plaat als je het afzet tegen de jaarlijkse kosten van het rijden in een 911.
|
16 apr 2010 10:33 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Re: Soort olie te gebruiken
Misschien is het wel handig bij het onderwerp olie ook duidelijk aan te geven in welke P. die olie gaat? Een 912 uit 1970 die 1 keer per maand een ritje naar de kerk en terug maakt, of een wat nieuwere waterkoker die dagelijks wel op temperatuur komt?
In mijn 1986 3.2 gaat Mobil Super S (heet tegenwoordig anders, geloof ik)half syntheet 10W40 In mijn dagelijkse 2001 BMW 330i volsyntheet Mobil 1 5W50 Beide 2,25 ton op de teller.
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
16 apr 2010 10:43 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Re: Soort olie te gebruiken
In die 'ouwe' elfjes moet je gewoon niet te 'nieuwe' (lees 'dure') olie gooien, daar waren ze ook nooit voor gemaakt. Maar als iemand zich geroepen voelt om dure nieuwe ouderwetse olie te gebruiken dan moet die dat gewoon vooral doen.
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
16 apr 2010 13:38 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Soort olie te gebruiken
Wat gooi jij er voor olie in?
|
16 apr 2010 13:55 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Soort olie te gebruiken
Nou nee, eigenlijk ben ik gewoon heel gierig en daarom geef ik liever iets meer geld uit aan een GOEDE olie dan aan onnodige (deel)revisies TWS 10W60 lijkt mij overigens ook erg goed, want voor zover ik weet speciaal voor 911 luchtgekoeld ontwikkeld.
_________________________________________ Wim
|
16 apr 2010 15:32 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Re: Soort olie te gebruiken
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
16 apr 2010 17:41 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Soort olie te gebruiken
Mobil 10W40.
|
16 apr 2010 17:44 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Re: Soort olie te gebruiken
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
16 apr 2010 17:48 |
|
|
rarebear
964 C2 marineblauw
|
Re: Soort olie te gebruiken
10W40 . gebruik in ieder geval een olie waar op de fles o.a. Porsche Approved staat.. oldtimers zijn niet gek op full synth olie....
_________________________________________ I am from the government and here to help you
Ronald Reagan
|
18 apr 2010 11:26 |
|
|
bully
|
Re: Soort olie te gebruiken
Blok van jou is toch gereviseerd. Vaak stappen ze dan over naar volsyntheet. Ik heb er nu 5w40 shell helix volsyntheet in. De eerste 30dkm op 0w40 gereden.
|
19 apr 2010 19:13 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Soort olie te gebruiken
Stap voor de gein 'ns over naar een goede 15W50....je weet niet wat je meemaakt!! Afgelopen weekend een goede rit gemaakt en dat gekke ding begint steeds mooier (rustiger) te lopen. Ben erg benieuwd naar 't olieverbruik....
_________________________________________ Wim
|
19 apr 2010 21:16 |
|
|
Testa-rossa
924 Carrera GT
Ferrari Testarossa Evoluzione
Iveco Daily C14VStede Broec
|
Re: Soort olie te gebruiken
[quote="Wimpie67"]De vraag welke olie te gebruiken voor een luchtgekoelde 911 heb ik aan mijn motorenrevisie specialist voorgelegd (Track Motortechniek, Cruquius, Maarten von Balluseck). Heeft veel ervaring met racemotoren, Italiaans exotisch spul....én 911, van oud tot Supercup en alles daartussenin. En vakidioot bovendien die urenlang kan bomen over zoiets als motorolie....
quote]
Ik ken Maarten ook goed en kan dan ook zeggen: Deze man heeft er als 1 van de weinigen ABSOLUUT WEL verstand van.
Ik gebruik de 300V ook al jaren.
|
19 apr 2010 21:51 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Soort olie te gebruiken
Waarvan akte!
_________________________________________ Wim
|
20 apr 2010 18:14 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Re: Soort olie te gebruiken
En zo is het.
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
20 apr 2010 20:27 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Soort olie te gebruiken
Weet je ook hoe jouw specialist tot deze keuze is gekomen?
_________________________________________ Wim
|
20 apr 2010 20:33 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Soort olie te gebruiken
ja gek he. Omdat Porsche wereldwijd een samenwerkingsovereenkomst heeft met Exxon/Mobil... Die zullen een beetje andere olie gaan voorschrijven... Tja, in Belgie vullen ze er gewoon de frietpan mee...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
21 apr 2010 21:30 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Soort olie te gebruiken
Ik ververs ook altijd zelf mijn olie. Heb gewoon niet zoveel zin om 2 x zoveel voor de olie te betalen + het arbeidsloon bij een specialist. Is inderdaad een half uurtje. Olie gewoon opvangen in een olie opvangbak en deze een keertje legen bij een milleu perron. Geen probleem.
Ik gebruik nu Mobil Formula S 10W40 halfsyntheet. Maar wel voor de helft van de prijs. Op Ebay.de heb ik 22 liter van deze olie gekoct voor ongeveer 4.50 per liter, wat ongeveer neerkomt op de helft van de winkel/specialist prijs.
Dus kun je gewoon lekker zelf doen en als je een beetje rondkijkt, hoeft goed niet altijd duur te zijn.....
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
22 apr 2010 9:10 |
|
|