Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 19:34

Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
996 carrera of 996 carrera 4? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht 996 carrera of 996 carrera 4?
Hallo,

Ik overweeg de aankoop van een 996 carrera 4 (de 3,4 liter, 300 pk versie). Mijn ervaring, enige jaren geleden, met een vierwielaangedreven 964 was echter slecht: enorm veel onderstuur. De 964 was door een duits PZ te koop aangeboden, dus een andere oorzaak voor het onderstuur (bv niet goed afgesteld onderstel) leek me uitgesloten. Maar daarin kan ik me natuurlijk vergissen.
You tube reviews en car reviews op het internet en in de bladen geven het volgende beeld van de 996 carrera 4 (3,4, 300pk):
- zeer veilige, all weather sportwagen
- bijna net zo sportief en communicatief als de carrera versie
- wel langzamer qua acceleraties

Wat zijn de meningen hierover / ervaringen hiermee van 996 carrera 4 bezitters / kenners op het forum (met name 2e punt)?

22 apr 2010 10:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: 996 carrera of 996 carrera 4?
1 tip: trek je niet te veel aan van 'plof' opmerkingen die je ongetwijfeld ook tegen zult komen als je de zoekfunctie gebruikt (dit geldt uiteraard voor zowel een 2 als een 4)... :wink:

Anyhoo, zoals gast al zei, gebruik de zoekfunctie en je zult zien dat er al veel over is geschreven (en er zijn vast forummers die hier hun mening graag nog 1 keer over geven)..

22 apr 2010 10:58
Profiel
Moderator
PF #57
Bij een 4 kan iets meer kapot dan bij een 2. Een 4 is langer in de hand te houden, maar áls hij gaat kan je alleen nog bidden. Een wijs Porscheman adviseerde mij ooit dat je bij normaal weggebruik het verschil niet echt gaat merken. Op het circuit en op de grenzen van de auto uiteraard wel. Maar daar de grenzen van de auto verder liggen dan die van mij, heb ik gezocht naar een goede, met een lichte voorkeur voor een 2, maar met het voorbehoud dat ik een goede niet zou laten staan als het een 4 zou zijn.

Welkom, en hier alvast een avatar voor je. :salut: :^:

Afbeelding

PS leuke nickname, maar je weet dat een 996 niet luchtgekoeld is hè? :wink:

22 apr 2010 12:59
Profiel
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
:D :D

22 apr 2010 13:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Cayman S Speedgelb voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.
Noord Holland
@ Horn en heb jij nu ook zo veel onderstuur?
Ik heb juist gemerkt dat wanneer je de 964C4 tot het uiterste dwingt hij gewoon uitbreekt. Helemaal op glad oppervlak. Ik had niet zoveel onderstuur.

22 apr 2010 13:44
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Een 911 met onderstuur :shock: :shock: :shock:
Een 911, zowel de C2 als C4 hebben allebei overstuur. Enige oorzaak voor jouw ervaring die ik kan bedenken zijn de banden aan de voorzijde.
De C4 rijdt als op rails als je een goed uitgelijnde, gebalanceerde en gewogen auto hebt. Zoals Horn al schrijft, de grens licht heel ver maar als je over het randje gaat moet je inderdaad hopen dat er een engeltje op je schouder zit want dan gaat ie ook over 4 wielen. Kun je als je de auto in de hand hebt ook wel weer heel mooi mee spelen.
Voor de rest niets aan de eerdere posts toe te voegen en rijden is weten in dit geval. Gewoon eens een rit met een C2 en een C4 maken en je weet het.

22 apr 2010 14:07
Profiel WWW
Moderator
PF #57
soepkip 986 schreef:
dat wanneer je de 964C4 tot het uiterste dwingt

Dat doe ik dan ook hoogstzelden. Hoor niet bij die 95% nederlanders die vindt dat hij beter rijdt dan 95% van zijn medeweggebruikers :wink:

Wel een keer in de sneeuw in een bocht gewoon rechtuit gegleden. Iets teveel vertrouwen in die '4' achterop. :oops: In mijn dagelijks gebruik stuurt mijn auto als op rails. Ooit een keer veel te hard een klaverblad ingedoken en toen ik van schrik het gas losliet, schrok ik nog meer :twisted: . Dat doe ik dus ook nooit meer. Maar - afkloppen - altijd zonder schade kunnen leren...

22 apr 2010 14:08
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
soepkip 986 schreef:
@ Horn en heb jij nu ook zo veel onderstuur?
Ik heb juist gemerkt dat wanneer je de 964C4 tot het uiterste dwingt hij gewoon uitbreekt. Helemaal op glad oppervlak. Ik had niet zoveel onderstuur.

De C4 (en ook de C2, zij het minder) heeft een onderstuurd karakter. Mede ten gevolge van een uitspraak in de VS, waarbij een auto die met overstuur de bocht uit vloog werd gezien als onveilig en daarmee een schadeplicht ontstond...

Maar het onderstuur dat er af-fabriek ingebakken is, kun je met onderstelwijzigingen grotendeels eruit halen.

22 apr 2010 14:22
Profiel
PorscheForum Junkie
Noord Holland
Als ik een berg(pas) afging die besneeuwd was schoof de C4 echt niet over zijn voorwielen weg. Eerder dat bij een beetje gas geven de achterkant uitbrak. Dus overstuur. En bij veel gas ga je gewoon 180 tot 360 graden op sneeuw. Zelfs met winterbanden. Kon je ook mooi mee spelen.

22 apr 2010 14:26
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Ik weet dat dit jaar een wat ander beeld gaf, maar in NL sneeuwt het zelden...

Het klopt wel dat op sneeuw onderstuur vrijwel weg is. Dat komt omdat de achterwielen zich niet kunnen "zetten". Er is zo weinig grip dat de massa zich niet kan verplaatsen en de druk dus niet toe neemt.

In meer normale situaties gebeurt dat dus wel. Hoe meer grip, hoe meer onderstuur.

Wellicht dat jij de grenzen alleen hebt opgezocht in de sneeuw en dan kan ik mij jouw verbazing voorstellen. Maar op droog maximum attack: onderstuur. En origineel best veel ook.

22 apr 2010 15:40
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
964 & up zijn idd onderstuurd. met nannys.

22 apr 2010 16:23
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Mijne heeft alleen ABS hoor.

Wat betreft het onderstuur heb je gelijk, overstuur treedt pas later op.

Laatst bijgewerkt door Ewout op 22 apr 2010 17:03, in totaal 1 keer bewerkt.

22 apr 2010 16:35
Profiel
PorscheForum Rakker
BMW 335i Cabrio Ex Audi S4 Cabrio Ex 993 c2 Ex 964 c2 Cabrio
Rotterdam
Kan bevestigen: in beginsel onderstuur (zeker krappe bochten). Goed te merken met driftdagje; begint met onderstuur en door even gas liften en weer op gas te gaan slaat dat om in overstuur.

Met sneeuw is dat idd anders dan is met rechtervoet erg makkelijk overstuur op te wekken (nodige lol mee gehad deze winter :mrgreen:)

22 apr 2010 16:36
Profiel
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
horn schreef:
PS leuke nickname, maar je weet dat een 996 niet luchtgekoeld is hè? :wink:

Cabrio toch wel? :mrgreen:

22 apr 2010 17:56
Profiel
Nee, die is ook watergekoeld.

22 apr 2010 18:10
Profiel
Noord-Brabant
De motor wel inderdaad maar dat bedoelde ik niet. :wink:

22 apr 2010 19:16
Profiel
Sorry, flauw... :wink:

23 apr 2010 0:24
Profiel
Noord-Brabant
Grappen die uitgelegd moeten worden zijn achteraf altijd flauw. :pale:

Ontopic maar. Als ik het goed begrijp dan is de belangrijkste beweegreden om voor een 4 te gaan de veiligheid volgens de topicstarter?

23 apr 2010 1:23
Profiel
Franz schreef:
Grappen die uitgelegd moeten worden

Ik snapte hem wel, maar probeerde ook grappig te doen...

23 apr 2010 11:58
Profiel
PorscheForum Junkie
Noord Holland
Devils son schreef eerder:
Citaat:
De C4 (en ook de C2, zij het minder) heeft een onderstuurd karakter. Mede ten gevolge van een uitspraak in de VS, waarbij een auto die met overstuur de bocht uit vloog werd gezien als onveilig en daarmee een schadeplicht ontstond...

Bijna al die oude amerikaanse bakken hebben toch giga overstuur?
Kijk maar naar een oude serie als Hill street blues en niet vergeten de A-team.

23 apr 2010 12:17
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Devils son schreef:

Maar het onderstuur dat er af-fabriek ingebakken is, kun je met onderstelwijzigingen grotendeels eruit halen.

Onderstuur bereikt Porsche op de 911 sinds de eerste generatie Turbo door achter een bredere band te leggen dan voor en de camber op de voorwieluitlijning aan te passen. Daarmee is de tractie flink veranderd waardoor de auto die eigenlijk overstuurd is een licht onderstuur karakter krijgt.
Dat merk je ook zoals hier al opgemerkt dat de 911 in korte bochten licht onderstuur kent maar daarna overgaat in overstuur.

23 apr 2010 12:24
Profiel WWW
soepkip 986 schreef:

Bijna al die oude amerikaanse bakken hebben toch giga overstuur?
Kijk maar naar een oude serie als Hill street blues en niet vergeten de A-team.

Als ik The A-Team als norm moet nemen ligt er in iedere schuur in de VS, hoe afgelegen en vervallen ook, een lasapparaat en voldoende ijzer om een geweldig aanvalapparaat te maken. :roll:

23 apr 2010 12:32
Profiel
maurice schreef:
Onderstuur bereikt Porsche op de 911 sinds de eerste generatie Turbo

Bij de 964 is men daar verder in gegaan met het oog op de eerder aangehaalde uitspraak.

Dat ook eerdere Porsches onderstuur kennen (met name push-understeer) zal ik niet ontkennen.

23 apr 2010 12:34
Profiel
Moderator
PF #57
Devils son schreef:
Als ik The A-Team als norm moet nemen ligt er in iedere schuur in de VS, hoe afgelegen en vervallen ook, een lasapparaat en voldoende ijzer om een geweldig aanvalapparaat te maken. :roll:

Is dat niet zo dan? :shock: En dan is McGyver die van een paperclip en een rolletje plakband een atoombom kon bouwen zeker ook niet waar? :?

23 apr 2010 14:16
Profiel
Dat van McGyver klopt dan weer wel.

23 apr 2010 15:28
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende