Auteur |
Bericht |
paul930turbo
911 turbo '82Amstenrade
|
Re: Soort olie te gebruiken
Wat voor een type olie dient dan de aanbeveling voor een 930 turbo van 1982?
|
22 apr 2010 9:59 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Soort olie te gebruiken
Ik zou gaan voor Motul 300V Competition 15W50, om hierboven vermelde redenen.
_________________________________________ Wim
|
22 apr 2010 17:37 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Re: Soort olie te gebruiken
Iemand deze al eens geprobeerd?
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
23 apr 2010 18:41 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Soort olie te gebruiken
Ik heb er geen ervaring mee. Lijkt me te dun voor een luchtgekoelde 911, want W40
_________________________________________ Wim
|
23 apr 2010 20:28 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Soort olie te gebruiken
In de bovenstaande posts kun je lezen dat 10W40 door meerdere specialisten wordt geadviseerd.
|
23 apr 2010 22:47 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Soort olie te gebruiken
....zonder onderbouwing....
_________________________________________ Wim
|
24 apr 2010 9:23 |
|
|
markk
MY01 BoxsterS
|
Re: Soort olie te gebruiken
Hierboven is ergens Castrol TWS10w60 genoemd.
Heeft iemand ervaring met TWS10w60 in een M96 (watergekoelde) motor, meer specifiek de 986 BoxsterS 3.2 ?
Achtergrond: - In m'n BMW e46 M3 mag alleen deze TWS 10w60 - In m'n Mitsubishi EVO 8 MR RS doe ik het ook zonder problemen - De 206gti loopt er ook prima op en verbruikt niets op deze olie. Dunnere olie betekent halfjaarlijks een half litertje bijvullen - De enige waar ik nog een andere olie in gooi is de BoxsterS (Mobil-1 5w50, 0w40 vind ik echt veels te dun).
Kortom als ook de BoxsterS gewoon goed draait op TWS 10w60 heb ik 1 soort olie voor alle auto's. Ik heb het echter tot nu toe niet aangedurft om het in de BoxsterS te doen. 10w60 is natuurlijk echt een stukje dikker dan de "aanbevolen" 0w40.
Als iemand ervaring heeft met 10w60 in een 2.7/3.2/3.4/3.6 M96 waterkoeler hoor ik het graag...
Mark.
|
24 apr 2010 9:55 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Soort olie te gebruiken
Hoeveel heeft 'ie gelopen?
_________________________________________ Wim
|
24 apr 2010 11:19 |
|
|
markk
MY01 BoxsterS
|
Re: Soort olie te gebruiken
circa 70.000km. Vanaf nieuw gevoed met Mobil-I 0W40, ergens bij 35000km ofzo overgestapt op jaarlijkse verversing met 5w50. Nooit mee getrapt. Altijd netjes warm gereden en laten afkoelen. Daartussen door heeft ie natuurlijk wel eens de 7200rpm gezien Mark.
|
24 apr 2010 18:22 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Re: Soort olie te gebruiken
Markk heeft een leuke verzameling automobielen!
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
24 apr 2010 19:15 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Soort olie te gebruiken
+1!
Volgens mij kun je niet zo heel veel fout doen met die olie.... Maar ik ga even voor je informeren en kom erop terug!
_________________________________________ Wim
|
24 apr 2010 19:45 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Soort olie te gebruiken
De onderbouwing is heel simpel. Voor de oudere 911 blokken zijn de nieuwere olien, dus met name de 5w en 0w gewoonweg te dun. Zeker in een pre-impact 911 loopt dit in gewoon uit je motor. Oudere 911 motoren zijn gewoon nooit echt helemaal dicht, maar met een dikkere olie goed te doen. De 40 is prima voor de motor en is bij normaal gebruik ook prima. hoger (50 of 60) is overkill bij normaal weggebruik, daar normaal gesproken een 911 blok erg overengineerd is en ze de relatief weinig PK's halen uit het blok. Dus daarom 10W40. Ga je vaak het circuit op, dan is het verstandig om wel een W50 of W60 te gebruiken daar de motor veer warmer wordt.
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
25 apr 2010 10:00 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Soort olie te gebruiken
Hessel, je redenering klopt deels. Onderstaande heb ik uit een artikel over motorolie gekopieerd.
De afkorting S.A.E. staat voor de norm S.A.E. J 300. Die norm geeft de vloeibaarheid aan van de olie bij de verschillende gebruiks- en omgevingstemperaturen. De W die tussen de twee getallen staat opgesteld betekent winter en gaat samen met het eerste getal van de code. Hoe kleiner het eerste getal, hoe lager de temperatuur mag zijn voor de olie door de koude gaat verdikken en dus aan viscositeit of vloeibaarheid zal inboeten. Een 5 W olie zal dus beter gebruikt kunnen worden bij lage temperaturen dan pakweg een olie met een 20 W index. Het laatste getal in de code geeft aan tot welke temperaturen de olie zijn vooropgestelde dikte zal behouden. Hoe hoger dat getal is hoe beter de olie tegen de hitte kan. Een olie met de specificatie S.A.E. 5W 50 is dus in een heel groot temperatuursgebied bruikbaar, terwijl een S.A.E. 20W 40 binnen een kleiner temperatuursgebied naar behoren haar werk zal doen.
_________________________________________ Wim
|
25 apr 2010 10:17 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Re: Soort olie te gebruiken
Dus de argumentatie van Hessel klopt niet enkel deels, maar volledig.
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
25 apr 2010 10:34 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Soort olie te gebruiken
De SAE aanduiding zegt dus alleen maar iets over het viscositeitsbereik, wat natuurlijk vrij belangrijk is. Daarnaast is het belangrijk welke dopes er in een olie worden gebruikt en of je deze dopes nodig hebt (of juist niet!). Zoals door mij al eerder geroepen kan een moderne olie schadelijk voor oude motoren zijn, omdat er bijvoorbeeld "milieuvriendelijke" toevoegingen in zitten waar materialen die in oude motoren zijn toegepast gewoonweg niet tegen kunnen (sommige nokkenassen bijvoorbeeld). Je kunt dit vergelijken met het gebruik van loodvrije benzine in een motor zonder geharde klepzittingen. Voordat je het weet ben je toe aan een koprevisie. Verder is bijvoorbeeld de HTHS waarde iets om in de gaten te houden. Dit zegt iets over het instand houden van een voldoende dikke smeerfilm bij (extreem) warme motor. Mobil 1 heeft een HTHS waarde van 3,5. Dit zorgt voor een vrij lage wrijving van de motorolie, maar heeft als nadeel dat de oliefilm relatief snel breekt. Daarom heb ik gekozen voor een olie met een wat hogere HTHS waarde (5,3). Dit heeft door de dikkere film als nadeel een iets verhoogde interne wrijving, dus hogere temperatuur, maar omdat het viscositeitsbereik van de toegepaste olie groter is, is dit nadeel weggenomen. En gegarandeerd een oliefilm die altijd intact blijft! Tot zover het zondagschoolklasje over olie
_________________________________________ Wim
|
25 apr 2010 11:04 |
|
|
markk
MY01 BoxsterS
|
Re: Soort olie te gebruiken
De hoge HTHS waarde van Castrol TWS 10w60 is exact de reden waarom deze in ///M motoren noodzakelijk is.
Castrol Edge Sport 10w60 heeft dit niet / minder Castrol Edge 10w60 (dus zonder sport) is identiek aan TWS 10w60 en heeft dus ook de eigenschap van een hogere HTHS waarde.
Blijf ik met de vraag zitten of het verstandig is TWS10w60 in de BoxsterS te doen...
Mark.
|
26 apr 2010 21:56 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Soort olie te gebruiken
En die vraag ga ik voor je beantwoorden! Gezien bovenstaande over HTHS waarde en viscositeitsbereik leek het me geen probleem. Voor de zekerheid heb ik 't ook even gevraagd aan onze grote vriend Maarten von Balluseck, de motor(olie)goeroe van Dymotrack Motortechniek in Cruquius. Volgens hem kun je met een gerust hart Castrol TWS 10W60 gebruiken in je 986 3.2 S. Volgens hem een zeer geschikte olie die je nooit in de steek zal laten, ook niet onder extreem zware omstandigheden, gezien bovenstaande gunstige specs. Daarnaast is deze olie oorspronkelijk ontwikkeld voor toepassing in Porsche motoren en hoef je er niet bang voor te zijn dat 'ie je pakkingen opeet, want geen extreem aggressieve dopes. Wel elk jaar even verversen als je weinig rijdt... Veel succes
_________________________________________ Wim
|
27 apr 2010 16:03 |
|
|
markk
MY01 BoxsterS
|
Re: Soort olie te gebruiken
Hmmm, klinkt goed. 1 olie voor alles Jaarlijks verversen wordt uiteraard gewoon (zelf) gedaan. Ook al draai ik de laatste jaren max 5k / jaar ofzo. In hoeverre heeft de viscociteit van TWS nog invloed? De "geadviseerde" 0w40 vind ik echt extreem dun, Castrol 10w60 TWS vers uit het flesje is extreem dik. Goed warmrijden voordat ie open gaat is standaard en maak ik me geen zorgen over maar qua koude start smering met de veel dikker olie wel, en ook maak ik me zorgen over de hydralische kleppenstoters die gevuld moeten worden met olie om druk op te bouwen... Mark.
|
27 apr 2010 21:46 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Soort olie te gebruiken
Voor wat betreft je zoegen met koude motor: je moet inderdaad zorgvuldig warmrijden. Dat is dan ook meteen het voordeel van een dunne olie: je hebt vrijwel direct smering bij koude motor.
Nu neem ik aan dat je altijd netjes warmrijdt en dan is er geen reden om je zorgen te maken. TWS is nl. één van de beste oliën die je kunt kopen.
_________________________________________ Wim
|
28 apr 2010 11:20 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Soort olie te gebruiken
En, olieboer , wat rpm vind jij accpetabel voor warmrijden?
_________________________________________ oud is beter
|
28 apr 2010 11:43 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Soort olie te gebruiken
Max. 3.000 de eerste 10 km en max 3.500 tussen 10 - 20 km. Daarna langzaam gas erop, na 50 km kun je lekker tekeer gaan. Rustig optrekken ook natuurlijk Maar ja... ik ben wel een z..kerd
_________________________________________ Wim
|
28 apr 2010 14:25 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Re: Soort olie te gebruiken
Ik doe altijd gewoon de eerste 10 min <2000 rpm.
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
28 apr 2010 20:34 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Soort olie te gebruiken
Lijkt goed, maar is het niet... Je lagers krijgen flink op hun lazer als je te laag in toeren zit, zeker met koude motor. Rustig doortrekken naar 3k vindt 'ie fijner... Aldus Wimpie, die het weer eens beter denkt te weten
_________________________________________ Wim
|
28 apr 2010 20:38 |
|
|