Auteur |
Bericht |
RetroMan
997 4S
ex Boxster 3.2 S
|
Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Goede morgen,
Mijn 2003 Boxster S is eergisteren teruggekomen van een stevige ingreep: Er is een nieuwe krukaskeerring en nieuwe kleppendekselpakkingen in gezet. Tevens heeft 'ie een grote beurt gehad, remvloeistof en bougies vervangen etc.
Na er gisteren ca. 150 km mee te hebben gereden ging de koelvloeistofindicator knipperen. De motortemperatuur bleef rond de 80-90 graden. Thuisgekomen en afgekoeld heb ik het nivo gepeild en het reservoir achterin is zo goed als leeg.
Wat hangt mij boven het hoofd? Gewoon wat vloeistof toevoegen en doorkachelen? Mag ik (vandaag nog) rijden of beter eerst terug naar de dealer (die ik uiteraard morgenochtend wel ga aanspreken, maar helaas wel elke keer 40 minuten enkele reis voor een bezoekje kost)?
Kan ik er gewoon water e/o koelvloeistof bijgooien? En moet die koelvloeistof nog aan bepaalde eisen voldoen of kan ik gewoon even naar de plaatselijke bouwmarkt voor een litertje?
Misschien gewoon een bubbeltje vergeten? Dat hoort toch niet na een grote beurt (die overigens voor de rest perfect lijkt uitgevoerd, ook de sluiting van mn voorkap is netjes afgesteld en loopt veel soepeler, dit terwijl ik dat vergeten was te vragen)?
Ben een beetje zenuwachtig eerlijk gezegd.
|
25 apr 2010 10:13 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Niet rijden en de dealer bellen. Dit kan best wel serieus mis zijn.
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
25 apr 2010 10:19 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Geen sporen van lekkage Anders even bijvullen met koelvloeistof tot maximum peil (GEEN water) en even warm draaien, visuele controle op lekkages, vervolgens af laten koelen en kijken of het nu wel op niveau blijft. Je schrijft dat er nog wel iets in het reservoir zit. Ik weet niet of bij de ingreep alle koelvloeistof uit het systeem is geweest Zo ja dan hebben ze hem waarschijnlijk bijgevuld, en niet meer gecontroleerd na de motor te hebben laten draaien. Dit is maar een scenario, ik ben er natuurlijk niet bij geweest.
|
25 apr 2010 11:24 |
|
|
RetroMan
997 4S
ex Boxster 3.2 S
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Volledige (onnodige) quote van direct bovenstaande post geveegd Hou het forum leesbaar Hoi Willem, Ja, ik denk dat alle vloeistof er uit is geweest. Waar zou ik die sporen moeten kunnen waarnemen? Onder de auto?
|
25 apr 2010 11:31 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
ook even naar de olie kijken.
_________________________________________ oud is beter
|
25 apr 2010 11:39 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Geen paniek. Kan lekkage expansievat zijn, komt vaker voor. Hoe ziet de olie er uit? Geen witte smurrie? Beetje witte smurrie in de olievuldop mag wel. Geen water bij vullen, alleen maar koelvloeistof en op naar de dealer/specialist (die je overigens niet overal de schuld van kan geven, je hebt een 7 jaar oude auto, dit soort dingen gebeuren gewoon). Waarom denk je overigens dat de koelvloeistof vervangen is? Was dat nodig?
|
25 apr 2010 12:10 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Zou ik ook doen, en goed in de gaten houden en het kan een luchtbel geweest zijn Suc6
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
25 apr 2010 12:19 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
@Retroman: Ik ken de constructie van de Boxster niet zo goed maar als je lekkage hebt zal je dat, uiteindelijk, onder de auto moeten kunnen zien. Ik zie dat ik in mijn post niet helemaal duidelijk/compleet ben geweest. Als de koelvloeistof geheel of gedeeltelijk uit het systeem is geweest en je vult daarna alleen het reservoir, dan heb je kans dat er ergens nog een luchtbel zit. (bedankt Hans ) Je denkt dan dat het systeem vol zit omdat het reservoir op peil staat. Als je dan de motor laat draaien gaat de koelvloeistof en de luchtbel rondgepompt worden en zodra de luchtbel het reservoir bereikt wordt ie automatisch ontlucht en neemt de koelvloeistof ook de plaats in van de luchtbel, en presto je niveau daalt. Ik heb het vermoeden dat dit aan de hand is bij jouw Boxster maar nogmaals ik ben er niet bij geweest. Vandaar mijn advies, bijvullen, warmdraaien, afkoelen en nogmaals het niveau bekijken. Pas dan kan je zeggen of je een lek hebt of niet.
|
25 apr 2010 12:48 |
|
|
JMS
Porsche Targa SC 3l. 1980Middelburg (B)
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Zou ik ook maar even doen voor de zekerheid
|
25 apr 2010 13:19 |
|
|
RetroMan
997 4S
ex Boxster 3.2 S
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Ha Peter, de motor en versnellingsbak zijn er bij de beschreven reparatie uit geweest dus ik vermoed dat daarmee het koelsysteem ook 'los' is geweest. Hoe dan ook, dit probleem ontstaat 100 km nadat de auto 3 dagen bij de dealer heeft gestaan en daar, zoals gezegd, ook een grote beurt heeft gehad. Dus als het een luchtbel is (ik ga de tip die ik hier van velen kreeg -dank!- over 10 minuten uitproberen dan vind ik dat toch wel een beetje slordig, op zijn zachtst gezegd. Praktisch gezegd schrok ik me wild toen er ineens een rood lampje begon te knipperen....
|
25 apr 2010 13:57 |
|
|
RetroMan
997 4S
ex Boxster 3.2 S
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
De oliedop en het beetje olie wat ik op de peilstok kan zien ziet er uit als nieuw, maar er zit natuurlijk ook gewoon een bak verse olie in (grote beurt).
|
25 apr 2010 13:59 |
|
|
RetroMan
997 4S
ex Boxster 3.2 S
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Ik ga dit nu bekijken. Blijf bij mijn mening dat mijn dealer dit had moeten doen, te meer omdat er een uitgebreid testrapport van een proefrit bij zat. Overigens openbaarde het fenomeen zich pas na 150 km... Wat bij mij 2 mogelijke scenario's oproept: Langzaam leeglopen (lekkage dus) of een luchtbel die 'ineens 'los schiet' (ik weet niet of dat mogelijk is? Hoe lang duurt het voor koelvloeistof rond is gepompt?). Ik ga NU uitproberen met bijvullen en warmdraaien. Voor de zekerheid vul ik tot 3/4 van het reservoir bij en plak het vloeistofnivo met tape af, zodat ik precies kan zien of ik vloeistof ben verloren. Na de rit zal ik me hier weer melden. Bedankt zover allen!
|
25 apr 2010 14:06 |
|
|
JMS
Porsche Targa SC 3l. 1980Middelburg (B)
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Dat is al goed(zeer goed) maar bij de witte smurrie werd bedoeld dat er een (kop)pakking gescheurt zou kunnen zijn, en dat de koelvloeistof bij de motorolie loopt. Dus nu kan het of een gewone lekkage zijn of de luchtbel waar Willem al van gesproken heeft. We horen het wel!
|
25 apr 2010 14:26 |
|
|
RetroMan
997 4S
ex Boxster 3.2 S
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Ik ga er van uit dat dat dan bij de revisie wel aan het licht was gekomen? Of is dat te naief? Heb het reservoir bijgevuld. Er moest ca. 2,5 liter bij, is dat niet waanzinnig veel? Ik kom net terug van de testrit. De motor warm gereden en daarna wat zwaarder belast. Wat ik ook doe, ik kom niet boven de ca 85 graden. De wagen staat nu af te koelen, maar volgens mij is in het peil"glas" van het reservoir al te zien dat ik ca. 3 cm vloeistof "minder" heb. Krimpt koelvloeistof? Of kan het zijn dat er onder de opgebouwde druk een lager niveau zichtbaar wordt? Over een paar uur is de motor afgekoeld. Dan kijk ik weer. Heb ook de vloer van de garage vol met schone kranten gelegd. Om eventuele druppels o.i.d. te kunnen bekijken. Bah bah, wat een gedoe. Ik had gehoopt helemaal probleemvrij te zijn voor een tijd, maar dit is geen goed begin;-(
|
25 apr 2010 15:07 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
2,5 liter is waanzinnig veel; lijkt geen luchtbel maar lekkage.
Koelvloeistof zet wat uit bij opwarmen, dus peil zou eerder wat hoger moeten zijn.
Temperatuur blijft ok zolang er niet (veel) te weinig vloeistof in zit...
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
25 apr 2010 15:37 |
|
|
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Hoi Retroman, Na dit verhaal gelezen te hebben vrees ik het ergste voor U ! hoop echt voor jou dat "als" water blijft zakken ! je het op de kranten gaat vinden ! (lees lek) Hoe zit het met de uitlaatgassen , gewone kleur of witachtig? En s'morgens bij het koud starten , wat doet die dan , meteen op de volle 6 cylinders of gaat die ff op 4/5 cylinders ? Hoop voor 1 maal dat ik mij vergis !! gr Diablo PS: probeer eens bij half koude /warme motor tap van expantievat te openen (voorzichtig) en kijk of er druk op het systeem is !
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
25 apr 2010 15:43 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
|
25 apr 2010 15:51 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Wellicht ten overvloede: het type koelvloeistof staat meestal vermeld op of in de buurt van de vuldop, en in ieder geval in het instructieboekje. Ik vermoed dat je G12+ nodig hebt.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
25 apr 2010 15:55 |
|
|
RetroMan
997 4S
ex Boxster 3.2 S
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Olaf! Jij hebt wel door dat ik dit misbruik om straks ineens poetsspulreklame te gaan maken he? Anyway, ik las de link. Mocht het dit zijn dan blame ik nog steeds de dealer. Mijn motor en versnellingsbak zijn er uit geweest, dan moet dit soort zaken boven water komen vind ik. Maar, lees mijn volgende posting en huiver....
|
25 apr 2010 18:41 |
|
|
RetroMan
997 4S
ex Boxster 3.2 S
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Ik had geen keuze en heb er nu bijna 4 liter Procar longlife Plusplus g12 ingemikt....
|
25 apr 2010 18:42 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Prima spul!
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
25 apr 2010 18:48 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Hoop voor je dat het inderdaad een lekkend reservoir is. Maar vraag me af of daar 2,5 liter in gaat m.a.w. of het lek niet lager zit.
Koelvloeistof bij Porsche is een 1:1 mengsel van water en goedgekeurde koelconcentraat; water als nood bijvullen kan dus wel, maar later de juiste verhouding corrigeren.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
Laatst bijgewerkt door Paul II op 25 apr 2010 18:52, in totaal 1 keer bewerkt.
|
25 apr 2010 18:51 |
|
|
RetroMan
997 4S
ex Boxster 3.2 S
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
OK, hier een update: Zoals gezegd was het nivo in het reservoir na de eerste bijvulaktie van ca. 3 liter g12 en een testrit van ongeveer 20 km, ca. 3 cm gedaald. Ik heb de auto toen ca. 3 uur af laten koelen in de garage. Onder de auto (onder de motor) had zich een nat plekje van ca. 30 cm gevormd. Kan dat ook van iets anders zijn, bijv. de airco? Daarna de vuldop opengedraaid. Er ontsnapte wat lucht (alsof je een pilsje opent) en ik heb de 3cm weer aangevuld (wat nog aardig wat vloeistof kostte). Daarna dezelfde testrit gaan rijden. Op Diablo's aanraden na een paar km gestopt en de vuldop losgedraaid: Dat gaf een iets grotere "psshh" dan het net genoemde pilsje. Testrit afgemaakt, terug in de garage, op kranten. Vuldop meteen opengedraaid: Grote PSSSH en 0,0 vloeistof verloren. Nu ontgaat mij de logica een beetje. De natte plek (mits niet afkomstig van een andere bron) en het vloeistofverlies van testrit 1 duidt op lekkage; echter het behoud van druk en het behoud van het vloeistofniveau van testrit 2 duidt op een dicht systeem. Wie het weet mag het zeggen!
|
25 apr 2010 18:52 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Het een sluit het ander niet uit Een lek kan pas 'open gaan' na druk opbouw en sluiten voor de druk weer atmosferisch is.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
25 apr 2010 18:54 |
|
|
RetroMan
997 4S
ex Boxster 3.2 S
|
Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Mee eens, maar dan had ik bij testrit 2 toch ook wat moeten verliezen. De motor was toen nog warm en de testrit was identiek aan de 1e.
|
25 apr 2010 18:57 |
|
|