Auteur |
Bericht |
rob964.c4
964.c4assendelft
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Daarna dezelfde testrit gaan rijden. Op Diablo's aanraden na een paar km gestopt en de vuldop losgedraaid: Dat gaf een iets grotere "psshh" dan het net genoemde pilsje. Testrit afgemaakt, terug in de garage, op kranten.
Vuldop meteen opengedraaid: Grote PSSSH en 0,0 vloeistof verloren.
Stel dat deze test wat laat zien dan is het volgende mogelijk,
als de druk eraf is is er dus minder tot geen lekage, waar zou het kunnen lekken als er wel druk opzit. leiding werk radiateur koppakking expansie tankje
_________________________________________ remmen is angst
|
25 apr 2010 19:00 |
|
 |
rob964.c4
964.c4assendelft
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
nee want je bent gestopt en "ontlucht" ook toen je de auto parkeerde, tevens wat er bij de eerste rit misschien wel lucht,warme lucht zet ook uit ,waardoor de temp misschien iets hoger was en niet te zien op de meter.
_________________________________________ remmen is angst
|
25 apr 2010 19:04 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
25 apr 2010 19:15 |
|
 |
rob964.c4
964.c4assendelft
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
zonder vloeistof kan het ook zij dat de temp ok lijkt omdat er niks is om te meten,
_________________________________________ remmen is angst
|
25 apr 2010 19:22 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
de voeler zal de omgeving meten, of dit nu vloeistof of lucht is.
en in geval van lucht zal de temp heel snel oplopen.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
25 apr 2010 19:37 |
|
 |
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
+1 Ik zou (hoe vervelend ook qua tijd) morgen toch even contact opnemen met je garage en het koelsysteem onder druk laten zetten ter controle. Eventueel drukverlies over een tijdsbestek zal een lekkage betekenen Of dit een rechtstreeks gevolg is van de reparatie durf ik niet te zeggen, wel dat 2,5 ltr koelvloeistof een heleboel is om even bij te vullen. Suc6
|
25 apr 2010 20:30 |
|
 |
rob964.c4
964.c4assendelft
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
@paul toch denk ik dat bij een leeg koelsysteem het moeilijk meten word, de waterpomp zal de lucht niet/nauwlijks rond pompen, zo zijn er verschillende types met de temp voeler in een rubber leiding net na de radiator, die plek word eventueel nog gekoeld door rij wind, maar ik ga een beetje off topic
_________________________________________ remmen is angst
|
25 apr 2010 20:36 |
|
 |
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
25 apr 2010 20:50 |
|
 |
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Wat Paul bedoelt (en ik geef hem daar gelijk in) dat als je een luchtbel in een koelsysteem hebt zitten, en deze langs de temperatuur sensor komt deze hete luchtbel de temperatuurmeter even uit doet laten slaan. EDIT: Diablo is mij net voor 
|
25 apr 2010 20:51 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Geen idee uit mijn hoofd waar de temperatuursensor zit in de Boxster maar ik zou er niet blind op varen. De temperatuursensor werkt alleen optimaal als het systeem vol koelvloeistof zit. BMW heeft bijvoorbeeld de eigenschap dat de sensor onder de waterpomp zit. Als er te weinig koelvloeistof in het systeem zit meet de sensor nog steeds keurig 90 graden terwijl de kop als oververhit is geraakt.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
26 apr 2010 12:49 |
|
 |
rob964.c4
964.c4assendelft
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
dat zeg ik 
_________________________________________ remmen is angst
|
26 apr 2010 13:20 |
|
 |
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Ik zeg slechte beurt 
_________________________________________ oud is beter
|
26 apr 2010 13:38 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Bij mijn BMW zit nog geen eens een temp. meter, kan dit controleren via de comp. 
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
26 apr 2010 13:40 |
|
 |
JoeBar_S2
944 S2 Targa M220Belgie (Oost-Vlaanderen)
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Ik dacht ook meteen aan een luhtbel, ware het niet voor die 2,5 liter (wat wel veel is voor een luchtbel)
En als het dat zou zijn vind ik dat wel een grote "fout"/"vergetelheid" van de garage.
Ben enkele weken terug mijn 944S2 gaan halen, zit ook nieuwe koelvloeistof op. was er allemaal afgeweest voor koprevisie... het volledig ontluchten van systeem heeft wel tijdje geduurd nadat hij terug draaide.
dus die 150km is zeker mogelijk, alleen 2,5 liter is veel...
alle andere posts heb ik ook gezien -> uitslaan temp metertje. en het is ook zo (heeft de porsche specialist gezegd) dat luchtbellen de irritante gewoonte hebben van niet onmiddelijk/volledig mee te circuleren met de koelvloeistof lucht wil boven blijven (vandaar dat het zolang duurt soms om te ontluchten).
|
26 apr 2010 13:54 |
|
 |
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Dat was ook mijn eerste gedachte (en ik hoop dat het klopt). Sommige auto's ontluchten zichzelf erg lastig.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
26 apr 2010 16:21 |
|
 |
RetroMan
997 4S
ex Boxster 3.2 S
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Okeeeeeeeeeeee! Hier ben ik weer, opgelucht en wel!!! Uiteindelijk is er 3,5 liter koelvloeistof door mij bijgevuld. Dat had ook 1,75 liter G12 en 1,75 liter water mogen zijn, aldus de Porsche dealer. Vanochtend heb ik om 07:45 gebeld en het relaas uitgelegd. Ook bij hen kwam het idee "luchtbel" op en ook bij hen twijfels omdat 3,5 liter veel is. Daarbij echter wel de opmerking dat de totale hoeveelheid koelvloeistof in een Boxster ca. 23 liter is. Ik kon elk moment van de dag langskomen om er voor de zekerheid naar te laten kijken. Aldus geschiedde: Ik was om 14:00 in Oirschot, men griste zowat de sleutels uit m'n hand om er naar te kunnen gaan kijken. Het systeem is langdurig onder druk gezet en de auto is op de brug geweest. Conclusie: Niets aan de hand. Na de test is chef werkplaats even met een kop koffie bij me komen zitten om toe te lichten hoe e.e.a. heeft kunnen gebeuren. Kennelijk hebben ze zo'n enorme klus aan mijn krukaskeerring en ander spul gehad dat het 3 dagen lang racen tegen de klok is geweest. Met het mooie weekend en de lange reparatieduur in het achterhoofd hebben ze 1 processtap overgeslagen: De auto na de proefrit 1 dag laten staan en dan nog een keer nachecken. Naar aanleiding van dit voorval gaan ze bekijken of het handig is om bij volgende koelmiddelvullingen de auto schuin (naar) voren te plaatsen om zo luchtbelvorming nog meer (dit wordt al onder vacuum gedaan) te voorkomen. Al met al een acceptabele uitleg, vind ik. De stress van een mogelijk lek en het weer op en neer moeten rijden waren niet fijn, maar in alle redelijkheid kan dit gebeuren en is het netjes opgelost. Ook heb ik nog geld voor de koelvloeistof gekregen, maar daar ging het mij niet om. Het geruststellende gesprek met de chef werkplaats was mij veel meer waard! Dan rest nog de vondst van water onder de auto na mijn 1e testrit, t.h.v. de motor: Dit blijkt volstrekt normaal te zijn en is afkomstig van de condenser. Natuurlijk mag er nooit olie, brandstof, koelvloeistof of andere rommel onderuit vallen, maar muffig water is geen probleem. Tijdens het wachten heb ik wel een boekje zitten lezen en het ook meegenomen: "De 911". Met daarin de Carrera 4S cabrio tiptronic.... Ai, als dat over een tijdje maar niet véél meer gaat kosten dan een krukaskeerring!  Bedankt voor jullie steun en meedenken de afgelopen dagen! Enne, Olaf: Netjes he, ik heb de naam van dit Porsche Centrum in Oirschot niet genoemd! 
|
26 apr 2010 18:58 |
|
 |
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Ze hebben het in ieder geval keurig netjes opgelost. Hulde!
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
26 apr 2010 19:08 |
|
 |
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
23 liter 
_________________________________________ oud is beter
|
26 apr 2010 19:23 |
|
 |
RetroMan
997 4S
ex Boxster 3.2 S
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Erhm, YUP.... In dat kader valt 3,5 liter wel weer mee;-)
|
26 apr 2010 19:26 |
|
 |
RetroMan
997 4S
ex Boxster 3.2 S
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Ja, vind ik ook. Ik had echt zoiets van "kan gebeuren". En ik ben niet de gemakkelijkste, zeker als het om procesopvolging e.d. gaat. Is nl. ook m'n werk;-)
|
26 apr 2010 19:29 |
|
 |
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
|
26 apr 2010 20:40 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Mooi dat het zo is opgelost 
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
26 apr 2010 20:57 |
|
 |
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
23 liter koelvloeistof !!! Het kan , maar op alle zes-cylinders waar ik aan gewerkt heb tt nu toe ging er volgen mij maar 12 liter in ! Zoals ik al zei , het kan , maar is toch erg veel , gr Diablo
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
26 apr 2010 20:59 |
|
 |
JMS
Porsche Targa SC 3l. 1980Middelburg (B)
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
Fijn dat het opgelost is  en nu  met dat ding!
|
26 apr 2010 21:01 |
|
 |
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
 Re: Koelvloeistof te laag na grote revisie / beurt
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
26 apr 2010 22:03 |
|
|