Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 10:41

Antwoord op onderwerp  [ 200 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Wat krijgt ie te drinken? Tanken jullie vaak "95" benzine ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Wat krijgt ie te drinken? Tanken jullie vaak "95" benzine ?
Ik bedoelde dat superplus (loodvrije super 98) spoedig gaat verdwijnen. Super met loodvervanger (mlv) is sowieso al moeilijk te krijgen (als het al te krijgen is).

Eerder zag ik hierop een opmerking dat er juist steeds meer auto's komen die 98 octaan vragen, echter dat is mij ontgaan en dat terwijl ik toch veel met die handel te maken heb. :wink:

14 mei 2009 0:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Texaco zegt trouwens doodleuk op hun site dat ze gewoon geen Superplus 98 meer leveren, enkel nog Eu95 en EuroXL die volgens hun ook echt 95 is (raden het niet aan om het in je 98 auto te gooien). Maarja ik had het toch nooit zo op Texaco op een of andere manier (vaak ook ongezellige tankstations :lol: ).

Gister trouwens V-Power in mijn 924 gegooid en hij rijd er heel lekker eigenlijk op, misschien dat ie toch de troep een beetje weghaalt.

14 mei 2009 9:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
mivali schreef:

Eerder zag ik hierop een opmerking dat er juist steeds meer auto's komen die 98 octaan vragen, echter dat is mij ontgaan en dat terwijl ik toch veel met die handel te maken heb. :wink:

Volgens mij alle auto's die momenteel met directe injectie worden geïntroduceerd. En dat is toch iets wat straks iedere benzinemotor heeft.

Daarnaast is de auto met kleine cilinderinhoud icm (turbo-)compressor in opmars. Ook een motortype die vaak om 98 vraagt.

14 mei 2009 10:40
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht Re: Tanken jullie vaak "95" benzine ?
mivali schreef:
Tsja, dat moeten we t.z.t. dus gaan opvragen bij de dealer of importeur. Het lijkt me niet efficiënt als we vandaag direct allemaal individueel een briefje gaan sturen naar de dealer of importeur dus als het zover komt dan kunnen we dat beter voor een aantal motorseries/modellen centraal gaan opvragen. Wat mij betreft geen paniek, ik zie het wel met vertrouwen tegemoet. Wordt vervolgd.

Een prima idee. :wink:

14 mei 2009 12:52
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
ik neem altijd V power ( shell ) tankte hiervoor bij total de exxelium (ik hoop goed gespeld) 8) ma merk heel vreemd een mega verschil hoe het kan??? auto loopt rustigger en bokt en stoot minder.

kortom gewoon V power

alleen jammer van die ferrari sleutelhanger die je erbij krijgt.... :twisted: ik heb geweigerd

16 mei 2009 12:33
Profiel
PorscheForum Rakker
993T varioram, ex 912T '69
Wassenaar
Ik had geen idee dat er zoveel verschil zat in benzine en ga gelijk ook maar ergens anders tanken... Vond wel de P minder accelereren maar dacht dat het aan gewenning lag.... Kan dus niet wachten tot mijn eerste tankbeurt...

Ik las in een van de vorige reacties iets over octaan toevoegen?

Heeft iemand ervaring met het verschil tussen BP ultimate en BP super ongelood? Heeft super ongelood dezelfde reinigende werking als BP ultimate? Levert super ongelood betere prestaties dan BP ultimate? Beiden hebben 98.

Thanks!

Erik

17 mei 2009 10:33
Profiel
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Bericht Re: Wat krijgt ie te drinken? Tanken jullie vaak "95" benzin
Even dit topic een schopje geven.

Ik stond vandaag bij de Shell-pomp in Oss en zag dat men daar V-Power 100 verkochten. Nooit geweten dat men in Nederland V-Power met een octaan-getal van 100 verkochten.
:scratch:

15 apr 2010 23:00
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Ik ken het ook alleen uit Duitsland (V-power 100 RACE). Nu ligt Oss wel een beetje in die richting.

16 apr 2010 12:56
Profiel
997 GTS C2 cabrio '11 zwart ex 964 Jubi #445 '93 viola ex 996TT '03 zwart ex 993 TT '98 ex 993 cabrio '94 ex 997 C2 '05
vlakbij de Koekstad....
Goed om te onthouden, als je een keertje in de buurt bent...

18 apr 2010 19:40
Profiel
PorscheForum Rakker
997 Carrera S, Cayenne
Rotterdam e.o.
Ik zou het mooi vinden, alle Shells V-Power Racing. Aan mij zouden ze een goede hebben :mrgreen: !

Inmiddels weer een jaar verder met dit topic. Nog nieuwe bevindingen of inzichten ? Ik tank zelf sinds 1,5 jaar alleen maar Ultimate 98 (steeds weer zo'n BP opzoeken ergens .... :scratch: ). Heb sinds een week mijn nieuwe 997 (jaartje oud uit Duitsland) en stond hier en daar te kletsen en krijg veel tegenstrijdige verhalen te horen over ofwel BP Ultimate ofwel Shell V-Power.

De een zegt V-power is gewoon geweldig (alhoewel geen 98 begrijp ik, maar meer 97) en BP is bagger (schijnbaar een keer test in TopGear geweest ... ?) en de ander zegt andersom.

Volgens Porsche Rotterdam is 98 aan te raden, maar is V-Power prima en zij gebruiken ook V-Power in hun demo-modellen (alhoewel BP bij hun om de hoek zit, dus zowiezo beetje raar). En mijn Porsche dealer geeft aan absoluut 98 aan te houden; beter voor motor en de prestaties en dat V-Power niet de geschikte benzine voor mijn auto is (toen nog een Cayman S, maar zal zelfde antwoord nu krijgen).

Tja, eigenlijk ook een beetje het antwoord wat ik door de verschillende topics lees; iedereen heeft wel een andere mening .... :roll:

25 apr 2010 22:52
Profiel
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Franz schreef:
Even dit topic een schopje geven.

Ik stond vandaag bij de Shell-pomp in Oss en zag dat men daar V-Power 100 verkochten. Nooit geweten dat men in Nederland V-Power met een octaan-getal van 100 verkochten.
:scratch:

Gisteren speciaal op en neer gereden naar Oss om RON100 te tanken bij de plaatselijke Shell pomp. Op de pomp stond met grote letters V-Power 100 maar op de slang zag ik voor het eerst het logo van V-Power 95 staan. Ben maar even binnen gelopen om te vragen wat ik nu eigenlijk aan het tanken was en nadat de pompbediende twee telefoontjes gepleegd had kreeg ik het antwoord dat er gewone V-Power 95 in zat. De pompen had de eigenaar opgekocht in Duitsland en ze waren nog steeds vergeten om de belettering van de pomp af te halen. In mijn ogen pure oplichting dus.

25 apr 2010 23:13
Profiel
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
BP ultimate 98 tank ik al jaren en bevalt me erg goed!

25 apr 2010 23:29
Profiel
997 4S Cabrio MK2 Exen: 997 4S Cabrio MK1, Boxster 1997,Dodge Dart Swinger, Mustang, Herald, Spitfire, GT6 en TR6
Heeze
Daar snap ik allemaal niets van.
Ik tank meestal Euro 95 en nooit 98. Dikwijls Shell maar eigenlijk maakt het me niet uit welk merk.
Vlgs mij is 95 goed genoeg want in het boekje staat dat mijn 1997 Boxster een automatische anti-klop-regeling heeft. Staat notabene al op blz 3 onder "kraftstoffqualität"!
Dus waar hebben we het over :?:

26 apr 2010 0:11
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
lees het stukje van piet kraan eens, op de npc site.

26 apr 2010 0:58
Profiel
997 4S Cabrio MK2 Exen: 997 4S Cabrio MK1, Boxster 1997,Dodge Dart Swinger, Mustang, Herald, Spitfire, GT6 en TR6
Heeze
Wil ik graag doen.
Help me n eindje vooruit.
Googlen op Piet Kraan NPC schiet niet op.

26 apr 2010 1:07
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
http://content.us.porsche-clubs.porsche ... F80034F505

26 apr 2010 1:16
Profiel
Heeze
Bedankt. :thumleft:
Gaan we lezen (morgen).
Slaap ze.

26 apr 2010 1:20
Profiel
PorscheForum Rakker
997 Carrera S, Cayenne
Rotterdam e.o.
Franz schreef:
Gisteren speciaal op en neer gereden naar Oss om RON100 te tanken bij de plaatselijke Shell pomp. Op de pomp stond met grote letters V-Power 100 maar op de slang zag ik voor het eerst het logo van V-Power 95 staan. Ben maar even binnen gelopen om te vragen wat ik nu eigenlijk aan het tanken was en nadat de pompbediende twee telefoontjes gepleegd had kreeg ik het antwoord dat er gewone V-Power 95 in zat. De pompen had de eigenaar opgekocht in Duitsland en ze waren nog steeds vergeten om de belettering van de pomp af te halen. In mijn ogen pure oplichting dus.

Echt belachelijk dit zeg, wat een oplichters ..... :twisted:

26 apr 2010 19:16
Profiel
PorscheForum Junkie
2e prijs Jubileumrit 2013
Ik tank naar gelang het saldo op mijn bankrekening 95 of 98. Op mijn benzineklep staat 95, dus dat moet gewoon kunnen.

Veel verschil merk ik niet, en als ik al iets merk kan dat heel goed gevoelsmatig zijn omdat 98 duurder (en dus 'beter') is. :mrgreen:

26 apr 2010 19:49
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
sarsrich schreef:
Vlgs mij is 95 goed genoeg want in het boekje staat dat mijn 1997 Boxster een automatische anti-klop-regeling heeft. Staat notabene al op blz 3 onder "kraftstoffqualität"!
Dus waar hebben we het over :?:

Even goed intepreteren wat er staat. De motor is ontworpen voor RON98 echter wanneer dit niet beschikbaar is kun je voor een keer RON95 tanken.

Als je weet hoe de anti-klop-regeling werkt snap je ook dat het door Porsche niet wordt aangeraden en er zelfs boze tongen beweren dat een groot deel van de motorschades door benzines met een lager octaan gehalte zou kunnen zijn veroorzaakt.

De anti-klop/pingel sensor detecteerd de kenmerkende frequentie van de detonerende koolwaterstoffen (ik meen rond de 5 kHz). Voordat die in werking treedt is de motor dus al in een beginstadium van pingelen. En erger, de motor blijft in dat stadium. De ontsteking wordt dusdanig aangepast dat het detoneren minimaal is, maar net niet helemaal weg. :idea:
Kortom, niks aan de hand om een keer RON95 te tanken maar om daar nu altijd op rond te rijden...

26 apr 2010 22:33
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
dag,
ik tank voor mijn 996 4s van 2003 superbenzine dus 98....
dat is toch goed?

groeten,woody

26 apr 2010 22:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Zullen we nu voor eens en voor altijd afstappen van het woord 'octaangehalte'?! Octaangetal, daar gaat het om....

26 apr 2010 23:22
Profiel
Heeze
Maurice en Wolf,
Jullie hebben me overtuigd. Vooral het kort en bondig verhaal van Maurice met begrijpbare concepten spreekt me aan.
Ik ga over op 98 en V-power.
Thanks boy's :thumleft:

26 apr 2010 23:57
Profiel
PorscheForum Junkie
964 Targa, 911T hotrod ('70) EX: 3.2 Coupe
Is dat V-power dan wel zo goed???

Als ik dat stuk lees van de porsches-fan site staat er oa. dit: "Toevoegen van Ethanol veroorzaakt een verhoging van de dampspanning waardoor eerder het zogenaamde “Vapor Lock” optreedt. Hierdoor krijg je dampbellen in brandstofleidingen, de carburator of het injectie systeem. Door Vapor Lock wil de motor warm niet starten. Het probleem wordt groter in de bergen door de lagere luchtdruk. Een oplossing hiervoor is 0,1 tot 0,2% Aceton bij te mengen bij de benzine waardoor de oppervlaktespanning weer omlaag gaat. Nadeel hiervan is weer het mogelijk oplossen van rubber en kunststoffen. Het voordeel is een lager brandstofverbruik. Sommige beweren dat dit het geheim van Shell V-power benzine en diesel is, waarbij opgemerkt dat bij diesel minder Aceton gebruikt wordt. "

Heb je zo dus niet eerder kans op lekkages?

27 apr 2010 8:18
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
mivali schreef:
Zullen we nu voor eens en voor altijd afstappen van het woord 'octaangehalte'?! Octaangetal, daar gaat het om....

Heb je helemaal gelijk in maar bijna iedereen spreekt eigenlijk over octaangehalte ipv octaan getal

Het octaangetal is een maat voor de klopvastheid van benzine. Het houdt geen direct verband met het werkelijke gehalte aan iso-octaan
Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan. Hierbij geldt dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is. Naar mate het octaangetal hoger is, ontbrandt het gecomprimeerde benzine-luchtmengsel minder gemakkelijk spontaan.

Ik zal het voortaan ook weer netjes octaangetal noemen :mrgreen:

27 apr 2010 12:39
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 200 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8