Auteur |
Bericht |
bully
|
olietemperatuurmeter luchtkoeler
Mijn SC heeft een grote beurt gekregen...olie, kleppen stellen enz...daarna is ook de ontsteking afgesteld...voorheen kwam de temperatuurmeter niet boven de 8uur in de file en op de snelweg niet boven de 7uur. Er zat 0w40 olie in en nu zit er 5w40 olie in. Nu komt de temperatuurmeter in de file naar 9uur en zakt dan niet veel op de snelweg. Rij ik alleen snelweg zonder file dan staat ie op 8uur. Waar kan dit temperatuurverschil vandaankomen? En waar staan jullie meters?
|
28 apr 2010 17:30 |
|
|
Wimpie77
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
8 uur en heel veel gassen misschien richting 9 uur...
_________________________________________ * * *
|
28 apr 2010 17:36 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
Idem hier als bij Wimpie77 (Andere avatar )
|
28 apr 2010 18:05 |
|
|
Wimpie77
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
@Willem, omdat ik nogal boos kan reageren op stoplichten...
_________________________________________ * * *
|
28 apr 2010 18:12 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
8 uur en bij file / flink sporten een beetje hoger, maar zeker niet 9 uur. Dit bij 0W40 (Mobil 1) en sinds kort met 15W50 (Motul 300V Competition) een soortgelijke waarde, wellicht marginaal hoger. Het duurt met de 15W50 olie overigens wel iets langer voordat de olie op temperatuur is, maar dat kan een kwestie van inbeelding zijn...
Welke olie heb je gebruikt?
_________________________________________ Wim
|
28 apr 2010 18:29 |
|
|
bully
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
Shell helix....
|
28 apr 2010 18:30 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
Verschil is misschien beetje vreemd, maar de 9 uur aanduiding geeft in elk geval helemaal geen enkele reden tot zorg Aldus ervarene, óók met luchtkoelers
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
28 apr 2010 19:05 |
|
|
Richard
ex 911 3.2 carrera "84,
ex Boxster 986,
ex996 cabrio c4
ex 996 4SLeiderdorp
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
idem als bij Wimpie
|
28 apr 2010 19:11 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
Ik heb geen ervaring met Helix. Is een gemiddelde, moderne olie en ben benieuwd of er meer forummers ervaring met deze olie hebben. Is je oliedruk ook veranderd (koud / warm - lage / hoge toeren etc.)?
Ik vraag me overigens wel af of deze olie goed geschikt is voor jouw P. Ik maak me wat dat betreft een beetje zorgen over het fosfor-zink gehalte. Deze is bij de meeste moderne oliën erg laag (milieu...) en daardoor kunnen bijvoorbeeld je nokkenassen in no time verslijten (de rest trouwens ook...). Daarnaast vraag ik me af wat deze olie 'doet' (of juist niet doet) bij hogere belastingen. Maar dit natuurlijk geheel terzijde en off topic...
_________________________________________ Wim
|
28 apr 2010 19:30 |
|
|
bully
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
Blok is gereviseerd en heeft andere nokkenassen en kleppen enz. Oliedruk is goed. Kan alleen het temperatuurverschil niet verklaren. Zou de ontsteking misschien iets vroeger kunnen staan? Of heeft dat geen invloed op de temp? De SC rijdt top.
|
28 apr 2010 19:42 |
|
|
Richard
ex 911 3.2 carrera "84,
ex Boxster 986,
ex996 cabrio c4
ex 996 4SLeiderdorp
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
was vandaag ook buiten wat warmer
|
28 apr 2010 19:58 |
|
|
bully
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
Stond in de file naar de sleutelclub zaterdag dat ie voor het eerst op 9uur kwam, toeren gingen ook wat omhoog stationair.
|
28 apr 2010 20:04 |
|
|
JMS
Porsche Targa SC 3l. 1980Middelburg (B)
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
Je geen zorgen maken, als de meter niet verder gaat dan dat, en ik kan het weten Maar als je weer wat vlotter gaat rijden, niet in de file staat, moet het wel weer wat zakken. Voorontsteking te vroeg, kan de moter iets warmer worden, maar ze draait goed zeg je
|
28 apr 2010 20:15 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
Misschien staat 'ie iets vroeger dan voorheen? Lijkt me bij nader inzien een logischer verklaring.... Niet erg, als 'ie maar niet gaat pingelen.
_________________________________________ Wim
|
28 apr 2010 20:24 |
|
|
bully
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
Pingelt niet en loopt super. Hangt lekker op het gas. Alleen deze temp heb ik nog niet eerder gehad.
|
28 apr 2010 20:31 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
Houden zo dan en voortaan echte olie gebruiken, doe je véél langer met je gereviseerde blok!
WimdenOliebol!
_________________________________________ Wim
|
28 apr 2010 20:35 |
|
|
Amethist
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
Hu?? wat mankeerd er nu weer aan shell olie? de blauwe half syntheet kan toch makkelijk in die oudjes.
_________________________________________ Ergens ben je nergens.
|
28 apr 2010 21:05 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
Mobil1 0W40 en altijd 7-8 uur in de winter, 8 uur in de zomer en in de file, zoals afgelopen zaterdag langzaam naar de 9 uur. Na stukje rijden dan weer naar de 8 uur. Ik vind het verschil onverklaarbaar en ben benieuwd wat een goede verklaring kan zijn. Spanningsregelaar is nog wel hetzelfde / ok
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
28 apr 2010 21:25 |
|
|
JMS
Porsche Targa SC 3l. 1980Middelburg (B)
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
|
28 apr 2010 21:34 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
Welke bougies zijn er gebruikt,hoe staat de ontsteking en kleppen?? Olie kan niet zoveel schelen denk ik.
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
28 apr 2010 22:09 |
|
|
bully
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
Dan heb je de zelfde waarden als ik. In de file liep ie even een pietsie over de 9uur om meteen een fan aan te laten slaan [toeren gingen iets omhoog] om daarna onder de 9uur te komen en te blijven. Denk dat de spanningsregelaar wel oke is. Dus waarschijnlijk staat de ontsteking iets vroeger dan voorheen.
|
28 apr 2010 22:17 |
|
|
Jay911
'03 996 4S/ '86 Toyota Supra (race)Amsterdam
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
Is 0w40 de betere waarde voor een sc of kan 10w40 ook?
_________________________________________ Mooiste bloem? Het klaverblad
|
28 apr 2010 22:38 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
een SC heeft geen fan bij de voorkoeler. Ik denk they verrek up je ontsteking. Lekker terug gaan. 9 uur is te hoog. bij dit weer. zelf 1x gehad in de file bij 35 graden.
_________________________________________ oud is beter
|
28 apr 2010 22:39 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
Kan beide. Robert Visser zweert bij 10W40, maar mijn wagen loopt zijn hele leven al op Mobil1 0W40, dus dat hou ik zo.
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
28 apr 2010 22:42 |
|
|
bully
|
Re: olietemperatuurmeter luchtkoeler
Hij liep daarna ook terug. Opsnelweg 8uur. Ontsteking te vroeg Wolf?.....En tempmeter die oploopt naar het midden in de file is dat echt te veel?.....
|
28 apr 2010 23:57 |
|
|