Auteur |
Bericht |
sebastian
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994
Hiervoor: 968 en 944bij Eindhoven
|
lijnen
Beste mensen, ik zat net bij Theo Jansen op de site eens wat cabrio's te bekijken en het viel me voor het eerst op dat de achterkant van de 911 eigenlijk flink veranderd is sinds de 993. Wat mij betreft is het er niet fraaier op geworden: er is een soort bult ontwikkeld die juist de doorlopende lijn van dak naar bumper verstoort. Waarom? Is dit om de grotere motor te herbergen? Of om de kap netter weg te werken als ie beneden is? Wat vinden jullie er van?
_________________________________________ kaufen, behalten, genießen...
|
30 apr 2010 22:45 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: lijnen
De 996 heeft zowieso een heel andere carosserie dan zijn voorlopers. Stukje langer en breder. Er is ook meer ruimte voor het motorblok nodig in de 996 en latere versies. De kap constructie van de 996 is ook compleet anders dan de 993. De kap verdwijnt volledig in de ruimte achter de achterzitjes en kan daardoor minder ver naar achteren doorlopen. Daarnaast zitten er een aantal extra veiligheidssystemen in de kapconstructie die de 993 nog niet kende en nodig had. Ook de A-stijlen moesten vanaf de 996 aan veel strengere veiligheidseisen voldoen.
Dat de lijn minder vloeiend is ben ik 100% met je eens. Vind de cabrio's vanaf de 996 zelf ook niet echt heel erg mooi qua daklijn. Het mooie soepel vloeiende dat de 911 coupe heeft is volledig verstoord naar mijn mening.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
30 apr 2010 22:53 |
|
|
IPF
911 2.4E Coupé (1972)
944 S2 Coupé (1991/2)
997 Carrera S Coupé (2007)Den Haag
|
Re: lijnen
Interessante observatie, interessante vraag.
Antwoord van Maurice klinkt niet onlogisch. Zowel achter- als vóórlijn (kijk bij de koplampen) zijn trouwens scherper geworden lijkt 't, uiteinden liggen wat platter. Iets windtunneligs misschien?
Ook ik prefereer trouwens de klassieke, vloeiende lijnen, zowel in de lengterichting als in de breedte: vroeger liepen ze recht(er) naar beneden, nu dijen de flanken (verder) uit. Maar da's een kwestie van smaak.
_________________________________________ Horses for courses....
|
30 apr 2010 22:55 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: lijnen
Die hoek van de voorruit schijnt ook te maken te hebben met de veiligheidsnormen en minder met de cw-waarde. Ken de redenatie niet helemaal meer uit mijn hoofd maar weet dat dit bij een aantal Duitse autofabrikanten in de jaren 90 tot hoofdbrekens heeft geleid.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
30 apr 2010 23:08 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: lijnen
Vind bij alle 911's de coupe veel mooiere lijnen hebben dan de cabrio. De cabrio heeft alleen iets dat een coupe niet heeft - de mogelijkheid om open te rijden. Daarom accepteer ik die veel minder mooie lijnen graag. Vind een 993 weer minder dan een 964, een een 996 minder dan een 997. Vind een 997 (turbo, dan maskeert de spoiler de bult) cabrio - vooral van recht achter - een erg krachtige uitstraling hebben. Sterker nog dan een 964 of een 993 cabrio. Zoveel mensen zoveel smaken.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
30 apr 2010 23:14 |
|
|
IPF
911 2.4E Coupé (1972)
944 S2 Coupé (1991/2)
997 Carrera S Coupé (2007)Den Haag
|
Re: lijnen
Eens, ieder zijn meug. Ook eens dat 'ie er krachtig uitziet. Maar tegelijkertijd minder vloeiend, ook wat 'fussier', complexer, met al die richeltje, lijntjes, etc... En toch, tóch - en dat vind ik heel knap - na 45 jaar nog altijd herkenbaar als hetzelfde DNA als de klassieke 911s...
_________________________________________ Horses for courses....
|
30 apr 2010 23:18 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Re: lijnen
En ik vind het heel knap dat je als fabrikant een mooie klassieker na 45 jaar zo lang hebt 'verbeterd' dat het ondertussen een wangedrocht is geworden waarvan ik vermoed dat er standaard ook vast wel neon verlichting onder de kokerbalken zal zitten. Ik heb het uiteraard over die Turbo Cabrio. ( onzinnige combinatie overigens: Turbo in een 911 cabrio)
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
01 mei 2010 7:23 |
|
|
LouisXIV
964 C2 coupe schiefer grau
ex 993 C4 vesuvio '97
ex 964 C2C zwart metallic '91Meerssen Zuid Limburg
|
Re: lijnen
en daarom vind ik een klassieke targa met beugel (<993!) mooier dan een cabrio. De 911 lijn is nog duidelijk herkenbaar!
_________________________________________ Its about as fast as you can go without having to eat airline food!
|
01 mei 2010 9:24 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: lijnen
Die TC waar Horn een plaatje van heeft gepost is dan ook niet origineel...
|
01 mei 2010 9:32 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Re: lijnen
Owh gelukkig, ik kon me al niet voorstellen dat mijn favoriete merk zoiets zou bedenken. Maarja, je weet tegenwoordig niet.... Ik zal eens gaan zoeken naar een plaatje van een originele, hopelijk kan ik mijn post daarna verwijderen .
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
01 mei 2010 9:51 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: lijnen
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
01 mei 2010 11:19 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Re: lijnen
Ook niet terecht, daklijn Targa en Cabrio zijn identiek!
_________________________________________ Relax! Het is maar blik............
|
01 mei 2010 11:32 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: lijnen
hoe ouder hoe mooier wat mij betreft. en alleen coupes. en voor de 356 ben ik allergisch. de 550 daarentegen kan weer wel heel goed zonder dakkie
_________________________________________ oud is beter
|
01 mei 2010 12:36 |
|
|
IPF
911 2.4E Coupé (1972)
944 S2 Coupé (1991/2)
997 Carrera S Coupé (2007)Den Haag
|
Re: lijnen
Nogmaals, smaken verschillen. Mijn commentaar was dat hij ja, krachtig oogt, en ja, nog herkenbaar is, NIET dat ik hem mooi vind. Persoonlijk zou ik er niet over piekeren iets dergelijks te kopen...
_________________________________________ Horses for courses....
|
01 mei 2010 13:52 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: lijnen
als ik er het budget voor had stond er een 997 turbo cabrio op de oprit. in het bruin...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
01 mei 2010 14:32 |
|
|
IPF
911 2.4E Coupé (1972)
944 S2 Coupé (1991/2)
997 Carrera S Coupé (2007)Den Haag
|
Re: lijnen
Good for you! Ik hou 't bij een smal, groen atmosferisch beessie...
_________________________________________ Horses for courses....
|
01 mei 2010 14:45 |
|
|
Erick
987 Boxster S 3.4 Tiptronic &
Harley - Davidson FXDLS Low Rider SLemmer (PF #48)
|
Re: lijnen
Turbo cabrio zou ik nooit kopen. (Als het al zou kunnen) Die bruine kleur vind ik i.i.g. wel helemaal top !!!
_________________________________________ Styles change, Style doesn't
|
01 mei 2010 14:54 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Re: lijnen
Ik zou nooit een 911 cabrio kopen. Puur vanwege esthetische redenen/zij-aanzicht; veel te veel optische massa aan de achterzijde. \ Zo moet een cabrio er uit zien: of zo: Boeien dat ze niet starten en wel lekken.
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
01 mei 2010 15:03 |
|
|
cabrio wim
|
Re: lijnen
Zo ken ik nog een merk.
|
01 mei 2010 16:30 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Re: lijnen
Dicht kan ik me er nog wel een beetje in vinden maar wat nou lijn bij een open 964 of 993. Vanaf 996 is het cabriodak natuurlijk veel mooier opgeborgen. In open toestand vind ik 964 en 993 net een ouwe huifkar met als dat textiel zo open en bloot(en vooral hoog opgestapeld) in het zicht. Mijn 2 centen als coupe liefhebber,die zich overigens steeds meer met de Horn denkwijze kan vinden en het open rijden steeds meer gaat waarderen en de coupelijn dan maar laat vallen?
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
03 mei 2010 16:36 |
|
|