Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 11:42



Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
964 motor vast na stilstand en olielekkage? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
Gisteren heb ik even gekeken naar de 964 C2 1989 van een kennis van een kennis. De auto is 11 jaar in zijn bezit, prima onderhouden en heeft 196k km gelopen. Een jaar geleden begon de motor te roken en te lekken en is de auto stil gezet in de garage.
Het leek me verstandig om de motor eerst even handmatig een aantal slagen rond te draaien voordat we zouden kijken of de motor nog wilde lopen. De motor was het eerste stukje gemakkelijk te draaien met een sleutel op de dynamo maar vervolgens draaide deze niet meer verder. Allereerst dacht ik aan een stevige compressie en ik weet dat je dan met wat geduld toch langzaam verder moet kunnen draaien. In dit geval het tegendeel: geen enkele beweging. Terugdraaien leek me niet verstandig dus ik heb het hierbij gelaten. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Mijn eerste wilde gok: door de lekkage is een cilinder volgelopen met olie en die kan niet samengedrukt worden in de compressieslag.

Hebben jullie andere suggesties?
_________________________________________
964 Carrera 2 Cabriolet


02 mei 2010 14:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
dan zou ik eerst de bougies eruit draaien en dan verder kijken.

robert
_________________________________________
remmen is angst


02 mei 2010 14:52
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
Dat zou inderdaad de eerst volgende stap zijn als we ermee aan het werk zouden gaan, tenzij er aannemelijke andere suggesties zouden zijn. Ben benieuwd of vergelijkbare problemen voorkomen met de boxers. Ik heb met de zoekfunctie niets kunnen vinden.
_________________________________________
964 Carrera 2 Cabriolet


02 mei 2010 15:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Targa SC 3l. 1980
Middelburg (B)
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
Beginnen zoeken vanaf het gemakkelijkste :arrow: en zo verder, en dus beginnen met wat Robert hier al boven schrijft!


02 mei 2010 15:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
want we kunnen allerlei dingen bedenken die het zijn maar misschien valt het mee
_________________________________________
remmen is angst


02 mei 2010 15:57
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Negenhonderdvijfenzestig.
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
Pepper schreef:

Mijn eerste wilde gok: door de lekkage is een cilinder volgelopen met olie en die kan niet samengedrukt worden in de compressieslag.


Kan dat wel, dacht dat door het dry-sump systeem er geen olie bleef staan? :?
_________________________________________
Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......


02 mei 2010 17:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
Da's interessant. Hoe komt olie überhaupt in de cilinders? Is dat alleen olie die nog onder de kleppendeksels aanwezig is en langs de uitlaatklep de cilinder inloopt? Hoeveel olie kan er uit het systeem door de koppakking in de cilinder komen? De olie tank zit toch hoger dan de motor? Of kan er inderdaad niet zoveel olie in een cilinder terechtkomen omdat het een dry-sump systeem is?
_________________________________________
964 Carrera 2 Cabriolet


02 mei 2010 22:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 3.2 Heusden - Zolder Belgie (Limburg)
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
Kan natuurlijk altijd !
Maar of er zoveel in kan betwijfel ik hoor ,
tenzij je er (veel) teveel olie in gekapt hebt , zie olie bijvullen (lopende en warme motor )!
_________________________________________
Damm Girl , You Look So Good It Hurts !!
Wie veel weet en niet vergeet WEET !!


03 mei 2010 9:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
Citaat:
Kan natuurlijk altijd !


Wat kan natuurlijk altijd? Waarom natuurlijk? En hoe dan?
_________________________________________
964 Carrera 2 Cabriolet


03 mei 2010 9:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
Jaco schreef:
Pepper schreef:

Mijn eerste wilde gok: door de lekkage is een cilinder volgelopen met olie en die kan niet samengedrukt worden in de compressieslag.

Kan dat wel, dacht dat door het dry-sump systeem er geen olie bleef staan? :?

Jeetje Jaco, wat doe jij hier :?: :shock:
Ga terug naar de levende wezens :!: :mrgreen: :wink:

On topic weer :idea:
Er kan tijdens stilstand beetje olie van onder de zuiger naar er boven lopen maar nooit zo veel dat er hydraulic lock optreedt.
Je bent vast gewoon tegen de compressie aangelopen.

Draaien aan de dynamo/koelventilator poelie gaat zeker niet makkelijk om de motor rond te tornen met gemonteerde bougies.
Slipte de poelie niet onder de snaar toen de motor blokkeerde?
Je zou het moeten doen met een sleutel op de krukaspoelie maar dat is gepiel...
Gewoon in de 2e/3e versnelling en met een paar mensen, en dan heen en weer mag best, terugdraaien dus.

Zou overigens gewoon proberen te starten :idea:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


Laatst bijgewerkt door Paul II op 03 mei 2010 9:26, in totaal 1 keer bewerkt.



03 mei 2010 9:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 3.2 Heusden - Zolder Belgie (Limburg)
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
Kan "natuurlijk" altijd , bedoel ik mee als je bv. teveel olie in je elfje gedaan hebt ,
Olie bijvullen bij een elfje doe je :
1/ horizontaal (zoals alle auto's)
2/ Op bedrijfstemperatuur
3/ met een lopende motor ,
Doe je die niet ? is het goed mogelijk dat je er zomaar ff 3 a 4 liter teveel in gekapt heb !! :salut:
Dat bedoel ik !!!
_________________________________________
Damm Girl , You Look So Good It Hurts !!
Wie veel weet en niet vergeet WEET !!


03 mei 2010 9:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
Maar dat betekent teveel olie er in; betekent géén 'waterslag' met olie dus :P
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


03 mei 2010 9:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)
Stekene; België
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
Misverstand: de 911 aircooled heeft indedaad dry-sump systeem, maar er blijft altijd een hoeveelheid olie in het "carter"staan, de krukas moet ook smering krijgen he. Het dry-sump systeem zorgt ervoor dat de olie niet kan opspatten zoals bij een zogenaamd nat carter, en dat er steeds voldoende smering is. Als de olie volledig weg zou zijn uit de motor, dan zou bij het starten de krukas geen smering hebben... :cry:

In dit geval: zoals eerder gezegd, draai de 6 bovenste bougies eruit en probeer te draaien met de sleutel.
_________________________________________
Robbie

RP Carrepair
www.rpcarrepair.be
voor alle onderhoud aan uw Porsche


03 mei 2010 9:31
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
Misverstand :wink:
Dry-sump betekent olievoorraad in reservoir waardoor oliepomp altijd verzekerd van aanvoer en daardoor de motor van smering, ook tijdens grote dwarskrachten in bochten 8)
Smering gebeurt onder druk en niet door een plas(je) in carter.

Alleen na olieverversen is te zien dat de oliedruk even langer weg blijft doordat de oliepomp en aanvoerleiding leeg is gelopen, anders direct druk :P
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


03 mei 2010 10:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
Hoe het olie bijvullen werkt bij een 911 weet ik. Ik ga er ook vanuit dat de eigenaar van de Porsche waar we het hier over hebben na 11 jaar ook weet hoe dat moet en dat er dus geen sprake is van een te hoog olie niveau. Wel bedankt voor je uitgebreide feedback.

Olie kan dus de cilinders inlopen vanuit het carter. Is dat ook wat er gebeurt als een 911 wat langer gestaan heeft en er bij het starten een mooie blauwe wolk ontstaat? En is er dan dus samenhang tussen slijtage van de zuigerveren en de mate waarin dit gebeurt?

Het was inderdaad zo dat de snaren gingen slippen en dat ik daar gestopt ben. Ik heb wel eens vaker een motor door de compressie heen moeten draaien maar dat is me altijd gewoon gelukt zonder al te veel moeite. In dit geval is het zo dat het gaat om de auto van een ander dus ben ik wat voorzichtig maar ik kan me haast niet voorstellen dat er zoveel kracht voor nodig is. De auto heen en weer bewegen in de versnelling lijkt me goeie optie. Bougies eruit lijkt me stap 1.
_________________________________________
964 Carrera 2 Cabriolet


03 mei 2010 10:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
Pepper schreef:
Olie kan dus de cilinders inlopen vanuit het carter. Is dat ook wat er gebeurt als een 911 wat langer gestaan heeft en er bij het starten een mooie blauwe wolk ontstaat?

Klopt.
Citaat:
En is er dan dus samenhang tussen slijtage van de zuigerveren en de mate waarin dit gebeurt?

Dus...? Geen enkele relatie met elkaar; smering geeft geen slijtage ;-)



@Marcel, waterslag was speciaal voor jou bedenk ik me nu pas, achteraf :wink:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


Laatst bijgewerkt door Paul II op 03 mei 2010 10:39, in totaal 1 keer bewerkt.



03 mei 2010 10:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 3.2 Heusden - Zolder Belgie (Limburg)
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
Met waterkoelingen heb ik deze "(B)lock" vaak meegemaakt ,
maar met olie moet er volgens mij toch iets ernstigs aan de hand zijn !
_________________________________________
Damm Girl , You Look So Good It Hurts !!
Wie veel weet en niet vergeet WEET !!


03 mei 2010 10:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
'Mooie' foto's 8)
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


03 mei 2010 10:42
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
1986 C1
Friesland
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
Paul II schreef:

Zou overigens gewoon proberen te starten :idea:


Of even op de startmotor rond laten draaien met de zekering van de benzinepomp oid. eruit.
Dan weet je tenminste of ie ronddraait en fatsoenlijk druk opbouwt.
Kleine moeite en wat minder "spannend". :wink:
Ding is langer dan een jaar geleden "rokend en lekkend" weggezet.
_________________________________________
Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
[Walter Röhrl - über den 911 3.2]


03 mei 2010 10:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
Met jullie kennis en tips durfde de eigenaar het aan: De startmotor lijkt wel te willen draaien trekt alle spanning naar 0 en komt niet rond. Toch gek lijkt me.
_________________________________________
964 Carrera 2 Cabriolet


03 mei 2010 11:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
Accu niet gewoon 'leeg' :?:

Aan een lader gehangen, afgelopen jaar?
Indien recent pas opgeladen, kan de accu overleden zijn door diepe ontlading.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


03 mei 2010 11:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
Waren de bougies er nu uit of niet..??
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


03 mei 2010 12:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
Hij heeft het geprobeerd met startkabels omdat de accu inderdaad leeg was. Wel met de bougies er nog in. Ik denk niet dat de eigenaar het voor elkaar krijgt om die eruit te halen. Wellicht dat ik dat binnenkort zelf nog eens ga proberen. Hij wil de auto wegdoen en ik heb wel zin in een project voor een hele lange winter.
Hoe kom je tot een fatsoenlijk bod op zo' auto? Ervan uitgaande dat de motor aan revisie toe is en dat de rest van de technische staat onzeker is (behalve dan de complete administratie van bonnen vanaf half jaren '90 en het onderhoudsboekje dat bijgewerkt is tot 150.000) en de rest netjes is.....

Even een rekenvoorbeeld met de natte vinger:
- waarde van "nette" '89 er met 196k km met redelijke historie zonder gebreken: tussen de €15.000 en €20.000?
- motorrevisie (pakkingen/ lagers/ klepveren/ zuigerveren/ koprevisie en arbeid): € 10.000?
- andere onzekerheden (remmen/ onderstel): € 5.000??
- roestplekje bij rubber acherruit herstellen/ bijspuiten: € 1.000

Blijft er dan alleen een oud ijzer prijs over?
_________________________________________
964 Carrera 2 Cabriolet


03 mei 2010 13:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
reken ook maar:
nieuwe schokbrekers
draag arm rubbers
olie leidingen
dan ook maar eens goed kijken naar:


remvloeistof
remblokken en schijven
remklauwen


voor de koper die de revisie en andere dingen niet zelf kan zijn dit geen koopjes.
_________________________________________
remmen is angst


03 mei 2010 13:44
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: 964 motor vast na stilstand en olielekkage?
Een kennis van een kennis lijkt me geen vriend....
Wil je de auto overnemen voor een schappelijk prijs moet je natuurlijk voor jezelf uitsluiten dat er geen grote (lees dure) problemen zijn.... ik ga er gemakshalve vanuit dat dit reeds meespeelt in je gedachtengang.....
Welnu, dan zou ik niet de oplossing aandragen die de auto voor jou alleen maar duurder maken..... gewoon risco analyse doen en een gokje wagen..... daar hoort een schooiersbod bij...... :mrgreen:
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


03 mei 2010 13:53
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.