Auteur |
Bericht |
Archimago
|
Op vraag stel ik me voor
Ben een geboren porsche fan, familiale misvorming. Ben een belg (43), mijn moeder werkte in de jaren 60tig in lokale VW/Porsche dealer, siinds dan reed mijn vader altijd met porsches. Een korte lijst van de porsches die mijn vader heeft gehad: 1. Carman/ghia/porsche in jaren 6tig (kleur wit) 2. porsche model ontsnapt mij (kleur wit) begin jaren 70tig 3. porsche targa (kleur oranje) eind jaren 70tig 4. porsche 911SC (kleur bruin) begin jaren 80tig 5. porsche 964 C2 (kleur midnight bleu) begin jaren negentig - motor opgeblazen aan +/- 398000 km 6. porsche boxster model 2001 (2de hands) sinds 2006 Zelf rij ik met mijn eerste porsche een 996 C2 uit 1999 (kleur vesuvio metallic) Foto's: mijn 996 de boxster van mijn vader de 964 voorheen van mijn vader Als er zijn die foto's van de oudere wagens wensen te zien, dan scan ik ie wel even, want ik heb foto's van ze allemaal. Christophe
|
04 mei 2010 22:15 |
|
|
Sigrid
964 C2
|
Re: Op vraag stel ik me voor
Heeft iemand je "verplicht, geheel vrijwillig" gevraagd je voor te stellen. Nou welkom dan...en ja, een foto van nr 1 en 3 zou leuk zijn!!!
_________________________________________ Taal is muziek......Woorden zijn de instrumenten.....
|
04 mei 2010 22:18 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Re: Op vraag stel ik me voor
Welkom hier, mooie porsche historie!
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
04 mei 2010 22:21 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: Op vraag stel ik me voor
Welkom Waar wacht je nog op , scannen en posten die foto's Als je nog wat oude Porsches wilt zien kijk maar eens in mijn album Je bent niet de enige met een lange Porsche geschiedenis in de familie
|
04 mei 2010 22:21 |
|
|
bully
|
Re: Op vraag stel ik me voor
Welkom Christophe en foto's zijn altijd leuk, dus kom maar op
|
04 mei 2010 22:21 |
|
|
Archimago
|
Re: Op vraag stel ik me voor
Zie hier de andere wagens van 2 heb ik enkel polaroids kunnen inscannen die zijn wel van slechte kwaliteit, heb deze wel nog op dia maar ik heb geen dia scanner. Porsche 911SC (polaroid van slechte kwaliteit) Porsche Targa (polaroid van slechte kwaliteit) Porsche eind jaren 60tig en begin jaren 70tig, exacte data heb ik niet Carman/Ghia/Porsche (met mijn intussen 10 jaar overleden moeder ernaast) Voor de liefhebbers en fans van Porsches
|
04 mei 2010 23:08 |
|
|
bully
|
Re: Op vraag stel ik me voor
Gaaf die oude foto's
|
04 mei 2010 23:10 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Op vraag stel ik me voor
Gave historie, welkom. Maar volgens is mij is een Karmann Ghia geen Porsche. Wel een gave sportwagen (ben zelf in een Karmann Ghia cabrio getrouwd).
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
04 mei 2010 23:11 |
|
|
Archimago
|
Re: Op vraag stel ik me voor
Nee een Carman/Ghia is een VW met een porsche motor en de voorloper van de eerste porsches. Mijn moeder heeft die gekocht toen ze in de garage begon te werken, ik denk dat het zelfs nog voor 1960 was, zo rond 1958. Pas een paar jaar later kwamen de eerste zuivere porsches eraan.
|
04 mei 2010 23:16 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Op vraag stel ik me voor
Karmann Ghia ouder dan de 356? Ik kan nergens vinden dat er af fabriek ooit een porsche motor in gezeten heeft...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
04 mei 2010 23:22 |
|
|
Sigrid
964 C2
|
Re: Op vraag stel ik me voor
Leuk, dank voor de andere foto's. Altijd interesse in geschiedenis van de vorige generatie(s).
_________________________________________ Taal is muziek......Woorden zijn de instrumenten.....
|
04 mei 2010 23:23 |
|
|
Sigrid
964 C2
|
Re: Op vraag stel ik me voor
De Karmann Ghia was een tweedeurs sportwagen die door Volkswagen werd verkocht. Er bestaan twee modellen, die beide door het Italiaanse bureau Ghia werden ontworpen. De Duitse carrosseriebouwer Karmann bouwde tussen 1955 en 1974 meer dan een half miljoen stuks
Het ontwerp en het prototype werden op 16 november 1953 aan Volkswagen-directeur Heinrich Nordhoff gepresenteerd en het model viel in de smaak bij de Volkswagen-directie. In 1954 garandeerde Volkswagen dat er voldoende onderstellen konden worden geleverd. De Karmann Ghia werd begin 1955 op autobeurzen gepresenteerd. Het publiek reageerde enthousiast op het model, en in augustus 1955 werd de eerste Karmann Ghia in Osnabrück gebouwd. Als basis diende het onderstel van de export-versie van de Kever. Het model kreeg als aanduiding Type 14; de interne typeaanduiding van Volkswagen was Type 143. In het eerste jaar werden meer dan 10 duizend stuks verkocht; veel meer dan Volkswagen had verwacht.
De eerste Karmann Ghia's werden aangedreven door de 36 PK luchtgekoelde boxermotor die ook in de Kever zat. Deze motor was niet sterk genoeg voor een echte sportwagen, maar het uiterlijk van de Karmann Ghia en de van de Kever bekende betrouwbaarheid maakten veel goed. De body en de neus van de elegante tweedeurs coupé werd met de hand gebouwd uit één stuk, en de auto was dan ook veel duurder om te maken dan de Kever, die aan de lopende band werd geproduceerd. Toch verkocht de Karmann uitstekend, en vanaf 1 november 1957 werd een cabrioletversie gebouwd. In 1959 werd het model iets gewijzigd. De belangrijkste verschillen aan de voorzijde waren de "neusgaten" die wijder werden gemaakt en de koplampen die hoger in de ronde kassen kwamen te liggen. Aan de achterzijde vormden de lichten zich meer naar de ronding van de carrosserie.
Het ging Karmann zo goed, dat in 1960 een fabriek in de Braziliaanse stad São Bernado do Campo werd geopend. Vanaf 31 december 1960 werd ook hier de Type 14 gebouwd, aanvankelijk alleen de coupé-versie, maar vanaf 1968 tevens de cabriolet.
_________________________________________ Taal is muziek......Woorden zijn de instrumenten.....
|
04 mei 2010 23:25 |
|
|
Archimago
|
Re: Op vraag stel ik me voor
De Karman/Ghia is alvast ouder dan de witte porsche erboven die denk ik een 356 was. Daar ben ik 100% zeker van, mijn ouders hebben met de Karman hun huwelijksreis gedaan in 1958. Ik denk dat ik zelfs nog een copie heb van de aankoopfactuur van de 356, maar dat zal wel zoekwerk vragen om dat terug te vinden.
|
04 mei 2010 23:32 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Op vraag stel ik me voor
ik geloof best dat de Karmann Ghia van je ouders ouder was dan hun 356. Maar ik geef alleen aan dat ik niet wist dat een Karmann Ghia een Porschemotor had. Dat kan ik vervolgens ook nergens vinden. Ik begrijp nu ook ineens wat je bedoelt met 'en pas een paar jaar later kwamen de eerste zuivere Porsches eraan'. Je bedoelde met betrekking op het wagenpark van je ouweheer... Had het wat anders gelezen Coole pics!
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
04 mei 2010 23:35 |
|
|
Archimago
|
Re: Op vraag stel ik me voor
Het zou best kunnen dat de Karmann Ghia inderdaad zonder porsche motor was, zo zeker weet ik dat ook niet, maar het is allesinds één van de wagens die past in de porsche historie ook al is hij niet echt een porsche maar hij is wel de voorloper voor de 356 volgens wat ik weet.
|
04 mei 2010 23:48 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Op vraag stel ik me voor
356 was eerder op de markt dan de Karmann Ghia...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
05 mei 2010 0:12 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Op vraag stel ik me voor
Welkom hier, Je vader had in elk geval een goede smaak wat auto's betreft. Leuke historie. De mijne reed helaas in een Kadett, dus nu geef ik mijn kinderen maar het goede voorbeeld.
|
05 mei 2010 7:46 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: Op vraag stel ik me voor
Nogmaals welkom hier (en dank voor het voorstellen!)
|
05 mei 2010 9:59 |
|
|
JMS
Porsche Targa SC 3l. 1980Middelburg (B)
|
Re: Op vraag stel ik me voor
Welkom hier, en leuke foto's
|
05 mei 2010 10:25 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Re: Op vraag stel ik me voor
De voorloper van de 356 van je vader of wil je zeggen dat voorloper op de 356 in het algemeen?
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
05 mei 2010 12:53 |
|
|
IPF
911 2.4E Coupé (1972)
944 S2 Coupé (1991/2)
997 Carrera S Coupé (2007)Den Haag
|
Re: Op vraag stel ik me voor
De witte(?) 356 op de foto heeft een T6-body (zie dubbele louvre), vermoedelijk een late B (wieldoppen lijken niet de platte voor de schijfremmen te zijn die op de (S)C zitten). Auto stamt dan uit ca. '62-63. De Karmann Ghia type 14 werd vanaf 1955 gebouwd. 356s beginnen dus eerder - de pre A vanaf 1948 -, maar dit specifieke model (B) zou heel goed later dan de Karmann gebouwd kunnen zijn (als je ouders die in 1958 hadden).
_________________________________________ Horses for courses....
|
05 mei 2010 22:59 |
|
|