Auteur |
Bericht |
jo996
996 C4 TiptronicWeert
|
Steenslag voorzijde
Hallo,
De voorzijde van mijn Porsche heeft wat steenslagputjes. Deze zijn door de vorige eigenaar of de garage bijgewerkt. Dit is echter niet fraai gedaan. De putjes zijn niet alleen niet netjes opgevuld, maar ook naast de plekjes is verf terechtgekomen. Men heeft duidelijk een veel te groot penseel gebruikt, of misschien wel gewoon het bijgeleverde borsteltje bij de lakstiften. Daar kun je m.i. niet echt secuur mee aanstippen. Ik gebruik daar altijd een penseeltje met slechts enkele haartjes voor. Dat gaat stukken beter.
Ik heb bij Porsche Eindhoven al eens nagevraagd of die steenslagschade te verhelpen is. Daar stelde men voor het kofferdeksel (daar is het het ergste|) te laten 'chippen'. Wat houdt dat eigenlijk in? IK ben helemaal vergeten te vragen wat dat inhoudt en wie dat doet/kan.
De eigenaar van een autopoetsbedrijf in de buurt stelde voor alleen het kofferdeksel te laten overspuiten.
Ook bij een autospuiterij, die in de regio een erg goede naam heeft en waar ik al eens wat onderdelen van een andere auto heb laten spuiten, heb ik navraag gedaan. Daar stelde men voor de hele voorkant (bumper, spatborden en kofferdeksel over te laten spuiten in verband met het risico dat er kleurverschil zou kunnen ontstaan. (Heb overigens pas op een Duitse Porsche site het gevolg gezien van kleurverschil tussen gespoten en niet gespoten onderdelen. Om te huilen). Dat risico wil ik niet lopen en van overspuiten ben ik eigenlijk ook niet zo gecharmeerd, tenzij je er absoluut niets van kan zien.
Wat is wijsheid in deze? Nogmaals echt erg is de steenslag niet, maar aangezien de Porsche er verder perfect uitziet, vind ik dat jammer en begint het dus storend te worden. Bij iedere poetsbeurt begint het weer te kriebelen om hier iets aan te doen. De Porsche (een 996) is van november 98 en is donkerblauw metallic (code: L3AZ EG).
Jullie advies graag.
Groeten en alvast bedankt,
jo996
|
12 maart 2005 13:08 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Voorkant laten doen,normale gang van zaken bij vooral duurdere prijsklasse,kost niet de wereld en geen ergernis meer
_________________________________________ t beste maar weer...
|
12 maart 2005 13:16 |
|
|
Benny 911
911Brabant Belgie
|
probeer eens waar de lak bijgewerkt is op te poetsen met comandant dat is een produkt om diep te reinigen.
en daarna eens overgaan met wax.
Je kunt ook de puntjes afwerken met een zeer dunne korrel schuurpapier met water dat je geen krassen maakt.
En dan terug met een wax boenen
_________________________________________ Het leven is een strijd en als je lang leeft ben je oudstrijder
|
12 maart 2005 13:18 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Precies, als je dat door een goede spuiter laat doen, ik zou er geen probleem mee hebben om een auto te kopen die aan de voorkant opnieuw gespoten is, sterker nog, zou het zelfs laten doen mocht de steenslag me storen.
|
12 maart 2005 13:20 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Daarom had ik dit aangeschaft voor mijn Elver
Ideaal voor als je eens op een circuit wilt of tegen hogere snelheid op de Duitse "Autobahn" scheuren
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
12 maart 2005 16:45 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Daar beginnen we maar 's niet aan
_________________________________________ t beste maar weer...
|
12 maart 2005 16:52 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Nee, dan maar steenslag.
|
12 maart 2005 17:00 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
bestaat toch iets transparants van 3m ofzo
_________________________________________ Got coffee?
|
12 maart 2005 17:03 |
|
|
FS1
|
Eens.
@ jo996: Ik had overigens ook al eens vernomen dat je dan inderdaad uitkomt op bumper-kofferdeksel-spatborden. Moet voor een vakman geen probleem zijn.
|
12 maart 2005 17:06 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Ja dus Die resultaten al gezien
Ik kon dit er in elk geva ten alle tijden ophangen en ook weer afhalen.
En het werd enkel gebruikt bij bovenvermelde omstandigheden.
Anders niet
En dan nog Alsof zo'n folietje een steentje tegen 250km/u kan tegenhouden
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
12 maart 2005 17:10 |
|
|
Benny 911
911Brabant Belgie
|
ziet er een beetje schoonmoeder achtig uit geen zicht dus.
Net mijn schoonmoeder in pyama
_________________________________________ Het leven is een strijd en als je lang leeft ben je oudstrijder
|
12 maart 2005 17:40 |
|
|
horn
PF #57
|
folie zie je weinig tot niets van en beschermt goed tegen steenslag. Heb dat een keer gezien op een 996 en was door de mannen van Proteq gedaan.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 maart 2005 18:36 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Chippen is het volgende:
Het met kleur bol opvullen van de steenslagputjes. Je hebt dan allemaal bobbeltjes lak waar de steenslag zit en na een goede uitharding worden deze delen gepolijst waarbij de bobbeltjes lak strak met de rest van de lak worden gepoetst. Bij sommige kleuren (met name donkere metallics of mica-lakken en hele lichte kleuren zoals wit) kan dat een heel bevredigend resultaat opleveren. Je ziet er dan nog wel iets van, maar dan moet je er echt op 20 cm vanaf gaan zitten turen. Bij Midtones is het resultaat vaak wat minder; althans het blijft wat beter zichtbaar...
Overspuiten is natuurlijk de mooiste en beste oplossing. Het voordeel daarvan is ook nog eens dat de bestaande lak wordt 'opgeruwd' vervolgens komt de kleurlak erop en dan wordt waarschijnlijk met blanke lak (uit)gespoten. Bij een goede spuiter krijg je echt geen kleurverschil, mits hij maar goed uitspuit. Je hebt daarmee een extra laag kleurlag en blanke lak en dat heeft als voordeel dat een steenslag nog wel eens slechts tot op de onderliggende 'originele lak' komt en dan zie je dat niet zo goed/nauwelijks. Echt kaalhalen doen ze bij dit soort schadeherstel niet. Dat zou veel te kostbaar worden, maar dit is niet minder goed. Je auto wordt alleen +/- een kilootje zwaarder (extra laag kleurlak en blanke lak).
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
12 maart 2005 19:42 |
|
|
robbie965
965 Lgemonde
|
ik zou zeggen overspuiten
anders blijf je je eigen toch maar ergeren
als ze het netjes doen zie je er niets van
_________________________________________ duitse laagvlieger
|
12 maart 2005 20:11 |
|
|
FMSGT3
996 GT3Soest
|
Ik heb wel eens begrepen dat er toch ook zo iets is als beschermende folie. Zeker voor de verlaagde P's onder ons zou dit een goede oplossing zijn.
Ik rij niet in de spits op de snelweg met mijn Elfje, dus de steenslag zal hoop ik sowieso minder zijn dan bij mijn dagelijkse Funfer, die er van voor uitziet als gatenkaas (ook metallic-zwart).
Weet iemand van die folie?
|
12 maart 2005 20:27 |
|
|
jo996
996 C4 TiptronicWeert
|
Steenslag voorzijde
Hallo,
Nogal wat reacties op mijn vraag over steenslagprobleem dus. Bedankt, dat maakt het kiezen een stuk makkelijker. De meesten van jullie adviseren het advies op te volgen van de spuiterij en dus de gehele voorzijde te laten overspuiten.
Ik moet volgende week toch naar die garage (tevens spuiterij) en zal eens vragen wat ze voor het overspuiten van de voorzijde zouden rekenen en of ze kunnen garanderen dat ik geen kleurverschil krijg.
Heeft iemand een idee wat het overspuiten van de bumper, spatborden en kofferdeksel van een 996 met metallic lak ongeveer zou kunnen gaan kosten. Ik zou toch graag van te voren een idee hebben wat de gangbare prijzen zijn. Dat onderhandelt makkelijker.
Overigens, het Porsche-logo op het kofferdeksel kan toch voor het spuiten gewoon gedemonteerd en naderhand weer gemonteerd worden, of niet?
Groeten,
jo996
|
12 maart 2005 21:30 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Als het echt goed moet gebeuren, moet je zo rond de € 1.000,00 rekenen, denk ik...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
12 maart 2005 22:14 |
|
|
robbie965
965 Lgemonde
|
het kan gedemonteerd worden en ik reken zo'n
12 a 1300 euro
iemand met een porsche rekenen ze toch meer voor als met een gewone wagen
als ze dat embleem op de kap zien tellen ze al zo'n 200 euro extra
ik kan het weten
_________________________________________ duitse laagvlieger
|
12 maart 2005 23:04 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Mijn schatting was ook ex BTW (beroepsdeformatie, denk ik) en dan kom je inderdaad op zo'n € 1.200,00 incl. BTW...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
13 maart 2005 0:41 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Re: Steenslag voorzijde
Nee man, spuiten ze gewoon overheen.
|
13 maart 2005 2:01 |
|
|