Auteur |
Bericht |
rzer
|
Ratel in uitlaat 996
Hi!
Ik heb een soort ratel/trillend/loszittend geluid in een van de uitlaten als ik hem opstart en als hij warm is is het al iets minder. Het is net alsof hij er iets los is. Volgens de garage moet de demper vervangen worden. (Ik weet niet of het de juiste benaming is? Het is het stuk voor de uitlaatpijpen..) Het schijnt dat er twee plaatjes in de uitlaat zitten en die zijn losgetrilt oid. Ik weet het een vaag verhaal, maar goed dat zou me dus op een bedrag van rond de 4k komen te zitten om dat te vervangen. Klinkt dat plausibel? Of is dit echt veels te veel?
Groet en vast bedankt!
Laatst bijgewerkt door rzer op 12 mei 2010 17:44, in totaal 2 keer bewerkt.
|
12 mei 2010 17:34 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Ratel in uitlaat 996
bij de stealert geweest? waanzin.
_________________________________________ oud is beter
|
12 mei 2010 17:37 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Ratel in uitlaat 996
staan hier op het forum dempers te koop voor een stuk minder en los getrilde plaatjes komen wel vaker voor in de uitlaat, welk merk dan ook
_________________________________________ remmen is angst
Laatst bijgewerkt door rob964.c4 op 12 mei 2010 17:43, in totaal 1 keer bewerkt.
|
12 mei 2010 17:41 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Ratel in uitlaat 996
_________________________________________ remmen is angst
|
12 mei 2010 17:42 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Re: Ratel in uitlaat 996
of meteen een mooie rvs sportuitlaat, kost je zeer zeker geen 4k....
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
12 mei 2010 18:00 |
|
|
bully
|
Re: Ratel in uitlaat 996
Tijd voor die 997S
|
12 mei 2010 18:23 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Ratel in uitlaat 996
Bij Boxster is iets dergelijks vaak een eenvoudig hitteschildje. Er zijn natuurlijk veel verschillen maar ook overeenkomsten met de 911.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
12 mei 2010 20:06 |
|
|
E.T.
500E, Challenge Stradale
|
Re: Ratel in uitlaat 996
Voor 4K krijg je bijvoorbeeld een complete set gloednieuwe Europipes of Cargraphics met sportkats...
PSE (Porsche sportuitlaat) is reeds stuk minder duur en heeft zogenaamde bypassklep in de uitlaat; regelstangen aan buitenzijde dempers kunnen rammelen maar kun je makkelijk iets verbuigen om rammelen te voorkomen. Een enkele demper is nog altijd verreweg geen 4K... Laat staan een standaard demper.
Overweeg eens de zogenaamde RSR dempermodificatie als je standaarddempers hebt. Dan gaat de demper open en kun je losse inhoud verwijderen of vastlassen. Voor twee dempers geen 4K...
Tot slot: andere garage...
|
12 mei 2010 21:51 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Ratel in uitlaat 996
ik zou het gewoon doen. krijg je tenminste een netjes dealerstempeltje in het boekje. is ook wat waard. (2K om precies te zijn, kennelijk...)
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 mei 2010 22:05 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: Ratel in uitlaat 996
Zoals Rob al schrijft, het komt vaker voor bij wat voor merk uitlaat dan ook. Uitlaatgassen zijn behoorlijk agressief en veroorzaken best schade aan metalen. De standaard einddemper kost origineel iets van Eur 900 volgens mij. Heb je een IXLF uitvoering (X51 sportuitlaat) dan staat een originele demper inderdaad voor ruim Eur 3000 in de prijslijst.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
12 mei 2010 22:15 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Ratel in uitlaat 996
_________________________________________ oud is beter
|
12 mei 2010 22:32 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Re: Ratel in uitlaat 996
4k hahaha (sorry als het enkel een demper is moet ik toch wel een beetje lachen) duur rateltje. goedkoopste oplossing: uitlaat openslijpen(indien nodig) in een rechte lijn. Rateltje/loszittend metaal vastlassen, uitlaat dichtlassen. klaar is kees. Denk dat er genoeg lassers zijn die dit voor minder dan 100 euro doen. nadeel: je hebt een lasnaad over je uitlaat is misschien niet zo mooi. Aan de andere kant, wie ligt er altijd onder zijn uitlaten om deze te bewonderen(behalve ik dan misschien ) Duurdere(maar lang geen 4k, lang niet) oplossing: andere demper(tweedehands) op de kop tikken en monteren/laten monteren. Als je een beetje handig bent: dempers zijn niet echt het moeilijkste aan een auto om te monteren/demonteren. Staan op diverse plekken online dempers nieuwe en tweedehands voor vriendelijkere prijzen te koop. voor minder dan 4k monteer ik zo een nieuwe demper voor je, waar je helemaal gelukkig mee bent. Stuur rustig een PB, krijg je er nog lekkerdere koffie bij
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
13 mei 2010 12:17 |
|
|
Rob001
|
Re: Ratel in uitlaat 996
Tenzij de katalisatos(s) rammelt en dit onder demper wordt verstaan door de garage. Orginele kosten toch snel 1200 per stuk...
_________________________________________ 993 C2 ex 996 and no regrets
|
14 mei 2010 2:46 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Re: Ratel in uitlaat 996
Heb je nog 2800 euro aan sevice ruimte over om oude te demonteren en nieuwe te monteren.
Weet je zeker dat het enkel een rateltje is in een demper/dat de dealer jou als enige optie heeft aangeboden alles compleet nieuw te vervangen?
Persoonlijk vind ik goed onderhoud erg belangrijk, maar dit is m.i. Wel erg uitgebreide problem solving.
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
14 mei 2010 15:51 |
|
|
LuckyLuke
Ex 996 C4 Tip 1999Eindhoven
|
Re: Ratel in uitlaat 996
Tip: voor €371 (ex verzendkosten uit .de) heb je al een leuke sportuitlaat voor 993 of 996: hier
|
14 mei 2010 16:11 |
|
|
rzer
|
Re: Ratel in uitlaat 996
Bedankt voor alle reacties. Een kleine rectificatie van mijn kan is wel op zijn plaats. Was iets te enthousiast met het plaatsen van de prijs. De prijs zit eerder op 2500-3000. (Met de uren voor het monteren van de monteur erbij) Schaam me omdat ik toch een beetje heb overdreven hehe Dat is misschien een iets betere prijs.. Wel bedankt voor alle reacties en opties die mensen aandragen ik ga ze allemaal rustig bekijken.
|
15 mei 2010 9:28 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Re: Ratel in uitlaat 996
Porsche rijden en dan een Chinese uitlaat eronder maken....
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
16 mei 2010 10:50 |
|
|
LuckyLuke
Ex 996 C4 Tip 1999Eindhoven
|
Re: Ratel in uitlaat 996
Ik begrijp dat je een dergelijke reactie geeft, zeker gezien je werk, maar het feit dat deze uitlaatjes goedkoop/chinees fabriceerd zijn hoeft niet meteen te betekenen dat het niet interessant is voor veel mensen. Het volgende is misschien off-topic maar ik doe het toch: Feit is dat het standaard geluid van een 996 niet echt sportief te noemen is. Velen vinden dat met mij en willen dus ook een andere uitlaat dan de standaard stofzuiger. Ikzelf ben inmiddels al aan m'n 4e uitlaat toe (en dat in nog geen 2 jaar tijd). 1e uitlaat, Origineel Porsche, zat een rammel in door een loszittend schotje intern => uitlaat naar het oud ijzer 2e uitlaat, Dansk Supersport (Europees fabrikaat?), was achteraf toch wat te hard/asociaal => verkocht aan een forumlid 3e uitlaat, wederom Dansk, uitlaat maakte een lelijk fluitend geluid bij midden tot hoge belasting, waarschijnlijk door een slechte constructie/productie => uitlaat naar het oud ijzer 4e uitlaat, FK Automotive (Chinees volgens Marc?), onlangs laten monteren, geluid is uitstekend, mooie zachte brom bij lage toeren en een beetje brul bij hoge toeren = ideaal. Pasvorm volgens garage was prima, kon zo gemonteerd worden zonder aanpassingen te hoeven doen (en zo hoort het ook). Dat de kwaliteit misschien wat minder is van een dergelijke "budget" uitlaat, daar valt wellicht wat over te zeggen. Alhoewel dat pas bepaald kan worden als de uitlaat afgeschreven wordt over x jaar maar dat zal me mn .... roesten (letterlijk?) want zo lang plan ik de auto niet in bezit te hebben. De echte liefhebbers geven misschien wel gemakkelijk 2k uit voor een mooie "merk" uitlaat, maar dat heb ik er gewoon niet voor over, en ik denk dat ik daar niet de enige in ben.
|
16 mei 2010 21:10 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Re: Ratel in uitlaat 996
Bij een sportuitlaat draait het niet alleen om het geluid.... Beter een goed merk met research dan een universeel dempertje wat pasklaar is gemaakt voor een bepaalde auto. Komt bij dat vele duurdere merken toch qua pasvorm, performance, afwerking en kwaliteit met kop en schouders boven de rest uitsteken. Nee, ik noem geen merken....
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
16 mei 2010 22:27 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: Ratel in uitlaat 996
Dat is volgens mij nu precies een van de redenen waarom de 996 in waarde kan variëren tussen de 25k en 35k. Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten is prima maar dan niet achteraf klagen dat het een auto is die niet waardevast is. Een auto in mooie conditie houden en niet bezuinigen op het materiaal en onderhoud betaald zich altijd terug later.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
16 mei 2010 22:30 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Re: Ratel in uitlaat 996
Marc, ondanks dat ik absoluut niet wil twijfelen aan je auto kennis(ik weet waar je dagelijks mee bezig bent). Maakt een uitlaat bij normaly aspirated(geen turbo of wellicht andere charger) bijzonder weinig uit voor de performance toch? Volgens mij is het(bij 4 takt) voornamelijk de lengte en diameter(ivm tegendruk, geen idee of hier optima voor zijn bij 4-takt n.a. om eerlijk te zijn)van het totale systeem, plaats spruitstukken, gebruikte materialen en type catalysatoren de hoofdfactoren zijn om bij de performance van n.a. op te letten(mits uitlaat enigzins fatsoenlijk in elkaar gelast is)?
Performance verschil tussen 'beste' porsche race uitlaat van de fabrieksrenstallen en een aftermarket china ebay die niet teveel hinder vormt(te grote tegendruk) is in de praktijk niet meer dan 3-4 pk(wheel hp) bij onze +- 300(niet die van mij ja) pk porsches, toch?
Mijn persoonlijke conclusie is dat je extra prijs betaalt voor: 1.merkwaarde, 2.kwaliteit(van gebruikte materialen, pasvorm en lasnaden), 3.aftersales, 4. Onderzoekskosten merk. Wat bij de goedkopere allemaal ook niet per se slecht/slechter hoeft te zijn toch.
Bovenstaand verhaal geldt niet voor turbo's(lijkt mij dat supercharger qua uitlaat weinig anders is dan n.a. Ook toch? Meer uitlaatgassen gaan er uit, maar nog steeds wil je geen hogere tegendruk toch?)
Ps sorry voor topic vervuiling naast serieuze reactie.
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
17 mei 2010 0:58 |
|
|
rzer
|
Re: Ratel in uitlaat 996
Leuke discussie. Een opmerking van mijn kant, ik vind dat de sportuitlaat die erbij mij onderligt echt een fantastisch geluid maakt!! Soms nog mooier dan een 997 vind ik zelf.
|
19 mei 2010 19:16 |
|
|
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Re: Ratel in uitlaat 996
@rzer wat voor (merk) uitlaat zit er dan nu onder, die zo duur is?
_________________________________________ Last Rat standing
|
20 mei 2010 16:00 |
|
|
rzer
|
Re: Ratel in uitlaat 996
Poeh gewoon een porsche sportuitlaat.
Ik laat hem trouwens vervangen.
|
20 mei 2010 21:55 |
|
|
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Re: Ratel in uitlaat 996
Wat een geld.
_________________________________________ Last Rat standing
|
20 mei 2010 21:58 |
|
|