Auteur |
Bericht |
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
Een half jaar terug heb ik een set Europipe's met sportkat's laten monteren. Het geluid is uitermate goed maar ik heb een serieus probleem.
Bij een snelheid van ongeveer 200 km/u en bij 5.000 toeren slaat de motor in een soort veilige modus. Hij gaat inhouden. Dit gebeurt alleen bij het vragen van vol vermogen. Met half gas gaat hij gewoon door.
De auto is inmiddels door een specialist en een dealer uitgebreid op alles en nog wat getest. De auto mankeert niets en verkeert in optimale conditie. De motor heeft slecht 60.000 km gereden. Alles is zeer, zeer uitgebreid getest, gemeten, lamda's vervangen etc.
Kortweg is het probleem volgens hen dat door de betere flow van de kat's de turbo's erg snel op gang worden gebracht waardoor het motormanagement op een gegeven moment "ho stop en niet verder" zegt en de motor in een veilige modus terechtkomt waardoor er een abrupte vermogens afname ontstaat. Het lijkt net of je de toerenbegrenzer inrijdt.
Inmiddels heb ik nu al een paar duizend euro in deze kwestie gestoken en niemand kan mij een oplossing bieden. Een oplossing zou wellicht kunnen zijn om het motormanagement aan te passen. Ik weet niet wat dit nu weer gaat kosten en wat daarvan de risico's zijn.
Een andere optie is het originele setje terug monteren. Alleen heb ik de originele kat's niet meer en wil ik eigenlijk niet terug naar dat originele geluid.
Wat is wijsheid?
Europipe weet het eigenlijk ook niet. Die zijn nog wel dingen aan het uitzoeken samen met de dealer.
Ik heb aan jullie een paar vragen.
Wie is op dit gebied de beste (993 turbo) specialist/dealer in Nederland?
Wie herkent deze klachten?
Wie kan mij wat vertellen over het aanpassen van het motormanagement in deze kwestie. Wat zijn de risico's en de kosten?
Bij voorbaat dank voor het meedenken.
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
|
31 dec 2009 16:59 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
Gebeurt alleen in de 5e en/of 6e (?) versnelling, niet bij lagere snelheden met zelfde toerental Er zitten lambda sondes voor en na de kat's, zou kunnen dat bij die hoeveelheid uitlaatgas (door hoge belasting door hoge luchtweerstand) de kwaliteit van de uitlaatgasreiniging door de sportkat onder de ingestelde norm komt. Of deze beveiliging is aan te passen, geen idee. Gevonden in Wiki: Oxygen sensors The Oxygen sensor is the basis of the closed loop control system on a spark ignited rich burn engine, however it is also used for diagnostics. In vehicles with OBD II, a second oxygen sensor is fitted after the catalytic converter to monitor the O2 levels. The on-board computer makes comparisons between the readings of the two sensors. If both sensors give the same output, the computer recognizes the catalytic converter is not functioning or removed, and will operate a 'check engine' light and retard engine performance. Simple "oxygen sensor simulators" have been developed to circumvent this by simulating the change across the catalytic converter with plans and pre-assembled devices available on the internet, though these are not legal for on-road use.[19] Similar devices apply an offset to the sensor signals, allowing the engine to run a more fuel economical lean burn that may however damage the engine or the catalytic converter.[20]
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
31 dec 2009 17:34 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
al gebeld met renntech of lammertink ? hebben er wel een paar lopen met wat modificaties...succes !
_________________________________________ ruimte zit je nooit in de weg
|
01 jan 2010 14:19 |
|
|
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
Bij de eerste versnellingen merk ik niets. Gaat ook sneller. Ik weet niet zeker of de storing er dan wel of niet is.
De auto staat nu bij Lammertink. Tot op heden hebben zij ook geen oplossing.
Er is zelfs even een andere computer geplaatst. Die gaf dezelfde storing. Deze computer was wel gechipt.
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
|
01 jan 2010 15:04 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
Laatste is niet vreemd, als het gaat om het ingestelde verschil tussen de 2 sondes. Dat is vast onveranderd gebleven en niet 'gechipped'. Denk dat het gezocht moet worden in gebruik van genoemde "oxygen sensor simulators"
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
01 jan 2010 18:33 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
er zijn toch ook van die verleng stukjes waar je je sensor in schroefd zodat hij iets meer uit de lucht stroom is, kost niks er is makkelijk te plaatsen
_________________________________________ remmen is angst
|
01 jan 2010 18:55 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
hier 39 euro per stuk linkjeHaving problems with your Check Engine Light? Want to run Cat Bypass pipes or a free flowing sports catalyst set up on your vehicle without having to reprogram the DME (ECU)? Our adapter offsets the oxygen sensor about 1.5 inch from the gas stream. This achieves, in most cases, a sufficient measurement for the air/CO ratio and increases the tolerance range between the pre and post cat oxygen sensors. In addition, the sensitivity of the oxygen sensor is also reduced allowing you to run a nearly any exhaust or catalytic set up, including bypass pipes, without the need to reprogram your ECU! Use only for the 2nd oxygen sensor (after catalytic)!
_________________________________________ remmen is angst
|
01 jan 2010 18:57 |
|
|
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
Lijkt wel redelijk te kloppen. Ik heb de link naar Lambertink en Europipe gestuurd. Ik zal maandag wel weer even contact met ze opnemen.
Ik hoop echt dat ik de uitlaten kan behouden omdat ze helemaal naar wens klinken.
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
|
01 jan 2010 20:47 |
|
|
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
Ik kreeg net de volgende reactie door van Europipe. Snelle jongens daar op nieuwjaarsdag.
_________________________________________________________________ Dit is niet de oplossing. Bij slecht werkende katalysators begint er een waarschuwinglampje te branden op het dashboard. Je kan dan gewoon blijven rijden want het motormanagement slaat niet in noodprogramma. Volgens mij is het gewoon je luchtmassameter maar ik kan het niet bewijzen. __________________________________________________________________
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
|
01 jan 2010 21:01 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
dat klopt ik heb ook afentoe dat dat lampje oplicht maar dat heeft geen gevolg voor de prestaties.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
01 jan 2010 21:16 |
|
|
Sanhi
997.2 4S / 993 TT
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
Gaat hierbij ook het CEL (Check Engine) lampje branden, of is het alleen (tijdelijk) inhouden? Normaliter zal het motormanagement bij afwijkende waardes door bijv. Lambda sondes een CEL storing registreren.
Wat gebeurt er als je in V bij ca. 80 km/h vol gas geeft? Trekt hij dan soepel door?
Injectoren / bobine al onderzocht?
Je zou eens kunnen informeren bij Beek Auto Racing in Den Haag. Die hebben onlangs mijn 993 turbo motor management onder handen genomen..
|
02 jan 2010 0:26 |
|
|
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
Porsche Service Center Twente is met FVD bezig voor een computer voor full flow uitlaten. Bij veel uitlaten is er een software aanpassing noodzakelijk omdat er een brandstof te kort heerst in de hogere toeren bij hogere belasting.
De luchtmassameter is ook vervangen en daarmee bleek het euvel ook niet zijn opgelost.
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
|
02 jan 2010 13:01 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
Begrijp dat dit euvel inmiddels is opgelost. Zou je eens kunnen posten hoe dat nou uiteindelijk is gebeurd?
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
11 mei 2010 17:39 |
|
|
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
Nou dat is een heel verhaal. Ik zal het een beetje kort houden.
Bij PCT hebben ze alles weer herhaald wat gedaan is bij Rennsport. In overleg zijn er uiteindelijk 2 restrictors van Europipe in de uitlaten gezet. Het resultaat was dat de motor niet meer inhield. Het geluid was nog slechter als origineel en vanaf achter gezien zag je die 2 restrictors duidelijk zitten (in de 60 mm openingen).
Dus de oude situatie was nagebootst. Waardeloos dus, zeker gezien het kostenplaatje. De originele uitlaten terugzetten was een betere optie.
Wederom ben ik met Lothar van Rennsport in overleg gegaan. Het zat hem ook niet lekker. We kwamen tot de conclusie of motormanagement aanpassen of alles in originele staat terug brengen. We hebben gekozen voor de eerste optie.
De auto is op de vermogensbank gezet en bleek met restrictors over nog maar 350 pk (!) te beschikken. Ik heb dat zelf niet kunnen merken omdat ik zelf niet meer met de auto gereden heb (het vroor en sneeuwde) toen nogal. Ik heb alleen het geluid gehoord en de restrictors zien zitten, waarna ik even mijn buik vol had van de auto.
Uiteindelijk is het motormanagement aangepast/geoptimaliseerd (maatwerk software). Het resultaat is werkelijk verbluffend. Het geluid is super en als extraatje behoorlijk extra vermogen.
Ik denk wel dat er weinig mensen met zo'n dure uitlaatset rondrijden.
Andere 993 TT rijders mogen gerust eens komen kijken en rijden.
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
|
11 mei 2010 19:11 |
|
|
Sanhi
997.2 4S / 993 TT
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
Door wie is de software uiteindelijk aangepast? En welk vermogen zou de TT nu moeten leveren?
|
11 mei 2010 19:25 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
Duur voor jou of voor 'de garantie'? Fijn dat het iig opgelost is!!
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 mei 2010 19:29 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
Zonde dat het je zoveel tijd, ergenis en geld heeft gekost. Hebben ze je auto daana ook nog op de test bank gehad? En wat is nu het vermogen? Ben ook benieuwd of je een herprogrameerbare DME had (na bj. 96) of hebben ze een nieuwe DME geplaatst?
Ik ga zelf nog even goed nadenken wat ik ga doen, heb geen zin om duizenden euro's uit te geven voor een betere sound.
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
11 mei 2010 19:35 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
11 mei 2010 21:07 |
|
|
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
Een garantie gevalletje is het helaas niet geworden…. Wel wat coulance.
De DME is opnieuw geprogrammeerd (maatwerk via een contact van Rennsport). Ik heb nog geen einduitdraai van de uiteindelijke vermogenstoename. Ik ga die nog wel laten maken. De programmeur schat zo’n 450 pk. Toen hij klaar was wilde hij nog een eindrun maken maar toen was de temperatuur van de intercooler dusdanig opgelopen dat daar vanaf is gezien.
Het ging er natuurlijk in eerste instantie om de wagen weer optimaal te laten presteren zonder in te houden (noodloop). Toen we eenmaal zijn gaan programmeren, heb ik verzocht de zaak gelijk te optimaliseren. Dit wil ik zeker de turbo rijders aanbevelen, het is echt een verschil. Met name het oppakken gaat veel sneller.
Zoals jullie misschien wel merken ben ik niet echt technisch. Voor verdere informatie over de tuning verwijs ik jullie naar Rennsport in Breda. Ik ben blij dat de wagen nu goed klinkt en loopt.
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
|
12 mei 2010 10:52 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
Nou toch één voorzichtig vraagje (en misschien een idee voor jou) voortgaand op de gelegenheidstuning naar 450 pk. Hebben ze ook gelijk een extra oliekoeler gemonteerd? Dat wordt nl sterk aangeraden.
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
12 mei 2010 23:24 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
gewoon rijden en olie temperatuur niet vergeten. gaat ie erg hoog aan extra olie koeler denken. Dit zou mijn stappen volgorde zijn. Natuurlijk wel opletten op de temperatuur.
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
12 mei 2010 23:55 |
|
|
marino
997 GTS C2 cabrio '11 zwart
ex 964 Jubi #445 '93 viola
ex 996TT '03 zwart
ex 993 TT '98
ex 993 cabrio '94
ex 997 C2 '05vlakbij de Koekstad....
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
Wel een bijzonder verhaal. Ik wil ook graag mijn turbo wat mooier laten praten, maar dit soort gezeik zit je ook niet op de wachten... Ik zat zelf te denken aan de uitlaten van FVD met sportcat, maar dan kun je dus dezelfde problemen misschien verwachten??
|
13 mei 2010 9:48 |
|
|
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
Achteraf gezien weten we nu hoe het moet. Met de kennis van nu zou ik er met Lothar (Rennsport) gewoon opnieuw aan beginnen. De prijs zal nu gewoon in te schatten zijn, dus een stuk minder dan ik heb betaald. Het blijft overigens een kostbare zaak als je ook de cat's vervangt, maar ja dan heb je ook wat.... Helaas ben ik nu degene geweest die leergeld heeft moeten betalen. M'n auto is nu wel zo zoals ik hem wilde hebben. Wat me enorm heeft verbaasd is dat er relatief weinig kennis voorhanden is over dit probleem. Er hebben zich nogal wat partijen over dit probleem gebogen.
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
|
13 mei 2010 10:48 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Europipe uitlaten met sportkat's op 993 turbo
Met name dat laatste verbaast mij ook. Weet dat er in Duitsland (Cartronic) en Engeland (Fearnsport) behoorlijk wat kennis en ervaring is met het tunen van met name 993 en 996 turbo's. Hoe zit dat in NL
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
13 mei 2010 11:15 |
|
|