Auteur |
Bericht |
Sigrid
964 C2
|
 Spelling op het forum
Meerdere malen ben ik op mijn vingers getikt omdat ik aangaf dat iemand iets verkeerd had gespeld in zijn/haar post. Vooral ook omdat dit één van de "gedragsrichtlijnen" is van het forum: - Spelfouten of grammaticale fouten worden nu eenmaal gemaakt, verbeteren daarvan heeft weinig zin en wekt alleen ergernis op.
Ik tracht mij hier gewoonlijk aan te houden, maar uiteraard gaat dit niet altijd goed. Ken mij zelf maar al te goed. In het formule 1 draadje gaat het nu een stuk verder dan even een kleine tip In het draadje zelf heb ik bewust niet gereageerd, ook in andere draadjes niet waarin mensen af toe dingen opschrijven waarvan je denkt....moet dat echt zo. Ik denk dat er een groot verschil zit in een spellingsfout of het niet kunnen spellen, zoals bij iemand met dyslexie. Het zou voor de meerderheid hier toch duidelijk te onderscheiden moeten zijn of mensen eens een foutje maken of dat men, hoe goed de intentie ook is, gewoon niet kan spellen. Dat de één dan flink onderuit gehaald wordt en de ander niet. Geen idee waarom. Kan een x aantal forummers noemen waarvan ik overtuigd ben dat ze er niets aan kunnen doen dat hun spelling/zinsbouw/enz niet goed is. Blij voor hen dat zij zonder commentaar verder mogen schrijven. Jammer dat bijv. deze persoon duidelijk gemaakt wordt dat het echt heel vervelend is dat hij niet beter weet.
_________________________________________ Taal is muziek......Woorden zijn de instrumenten.....
|
16 mei 2010 16:10 |
|
 |
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
 Re: Spelling op het forum
Sigrid, je hebt volkomen gelijk +1 Anders maar eens een toelatings examen organiseren hier op het Forum 
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
16 mei 2010 16:24 |
|
 |
cabrio wim
|
En da zitte nog mee alle dialecten in Nederland, dus moak oe nie druk Sigi, zijn de perfectionisten die daar alleen op reageren. 
|
16 mei 2010 16:31 |
|
 |
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
het is erg politiek correct om vooral niets over spelling te zeggen. ik heb geen probleem met af en toe een spelvout maar ben tamelijk allergisch voor onleesbaar kromme zinnen. wat er staat komt dan al helegaar niet meer binnen. tevens gebruik ik ook nooit hoofdletters echter kan ik het wel eens gaan proberen. nou ja, ik ga wel in therapie 
_________________________________________ oud is beter
|
16 mei 2010 16:34 |
|
 |
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Hoi Wolf : Ik heb ook problemen met de teksten van Dr Knauf , mij eraan irriteren ? nee ! moet nu alleman perfect nederlands kunnen ?
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
16 mei 2010 16:36 |
|
 |
Danny
3.2 carrera cabrio "88stein lb
|
Als ik melvin heb gekwetst met mijn uitspaak spijt mij dat ten zeerste. Vooral om dat ik niet op de hoogte ben van zijn dyslectie. Mij valt het alleen op dat de taal aan het verloederen is. Als iemand een spel of typfout maakt heb ik daar verder geen problemen mee. Wel als het in iedere post van een persoon stelselmatig voor komt. Lees je posts eens door voor je op OK drukt , dan zie je de meeste fouten zelf al wel .
_________________________________________ Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "
1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst
en hier voor de foto`s
|
16 mei 2010 16:38 |
|
 |
Dimitri-Turbo
Omg. Amsterdam
|
wat mot ik hier nau lesen? hahahaha ik maak mij zelf er ook wel schuldig aan hoor (spelfouten EN verkeerde zinsopbouwen), dan typ ik iets voor ik goed heb nagedacht..... ik maak dan zinnen als een turk (zo noemt mijn vrouwtje dat) 
_________________________________________ Het leven gaat door..
|
16 mei 2010 16:39 |
|
 |
Erick
987 Boxster S 3.4 Tiptronic &
Harley - Davidson FXDLS Low Rider SLemmer (PF #48)
|
Sowieso wordt ook in veel varianten geschreven. (ach die foutjes kunnen me eigenlijk weinig schelen) nu hep jou foor de driede keer spraakles gehept, en hept hed nog steets niet gehelpd.... 
_________________________________________ Styles change, Style doesn't
|
16 mei 2010 16:40 |
|
 |
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
als je lagere school heb gehad moet je wel een normale zin kunnen schrijven ja. dyslectici uitgezonderd; wel graag even copietje van de diagnose naar een moderator.
_________________________________________ oud is beter
|
16 mei 2010 16:40 |
|
 |
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
@ Erik: +1  Zo lees ik het graag 
|
16 mei 2010 16:41 |
|
 |
bully
|
Wat een ge jippie over niets. Melvin is net 16 en begon hier op z'n 11ste. Een echte porscheliefhebber. Straks gaan we het ook nog over etiquette hebben. Of kleding klokken enz 
|
16 mei 2010 16:51 |
|
 |
bully
|
|
16 mei 2010 16:54 |
|
 |
Danny
|
En wat ik daar mis mee?
_________________________________________ Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "
en hier voor de foto`s
|
16 mei 2010 16:59 |
|
 |
Melvin19
|
Ik reageer zelf maar even. Ik zie het zelf niet als gekwetst, maar ik had zelf ook niet zo moeten reageren (even voor de duidelijkheid ik ben 16 en zo reageren tegen mijn leeftijdsgenoten is no problem) Maar als je zelf een van de jongste bent hier op het forum, zou ik me soms even anders gaan verwoorden tegen mensen die ouder zijn als ik laat ik het zo zeggen. Over de spelling van mij ja dat komt vaak voor. Maar ik zou er meer rekening houden. In iedergeval voor mij case closed.
Gr. Melvin
Laatst bijgewerkt door Melvin19 op 16 mei 2010 17:13, in totaal 1 keer bewerkt.
|
16 mei 2010 17:01 |
|
 |
horn
PF #57
|
de forumrichtlijnen voorzien hier gewoon in. dus leven en laten leven. 'de auto van me vader' is bij de huidige jeugd heel normaal, net als 'ff w88' (even wachten). Het mooie van dit forum vind ik dat je niet wordt bekeken op het feit of je een dure nieuwe, een dure oude of een goedkope oude rijdt. Je hoort erbij, en er is geen ballotage. Wat mij betreft geldt dus ook: als je niet goed bent in het schrijven van de nederlandse taal, ben je van harte welkom. Dan lezen mensen maar om je spelfouten heen! 
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
16 mei 2010 17:03 |
|
 |
bully
|
|
16 mei 2010 17:04 |
|
 |
Melvin19
|
mooi gezegd bully
|
16 mei 2010 17:05 |
|
 |
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Wat daar mis mee is ? "walGelijk"
|
16 mei 2010 17:09 |
|
 |
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Het viel mij eerder op dat Melvin (vrij) consequent me i.p.v. mij(n) gebruikt en heb ook al eerder op het punt gestaan om er iets over op te merken. Ik weet overigens dat het vrij gebruikelijk is onder jongeren (en wist niet van zijn dyslexie) maar nu kwam de gelegenheid voorbij. Meer niet! En om er hier nu weer een apart topic over over te openen *zucht*.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
16 mei 2010 17:09 |
|
 |
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
+1 
|
16 mei 2010 17:10 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Kan me wel in de uitspraken van dannyl vinden. Taal is aan het verloederen en het interesseert ook niemand meer of iets nu wel of niet goed geschreven is, posten en zolang anderen het begrijpen is het wel ok schijnbaar. Eigenwaarde is ver te zoeken blijkbaar in de maatschappij. Nu vind ik het forum over het algemeen iets anders. Vaak snel getyped worden berichtjes achtergelaten en als daar een spelfout in voorkomt zal ik me daar niet aan ergeren. Mensen die er stelselmatig een puzzel van maken, geen leestekens gebruiken, het verschil tussen kennen/kunnen en mij/me/mijn niet kennen kunnen mij nog wel eens irriteren. Het forum is laagdrempelig en taalkundig moeten daar niet de hoogste eisen gesteld worden. Helemaal niet erg om iemand een keer op een fout te wijzen maar het wordt zo snel een hetse tegen iemand en daar wordt niemand beter van. Lees gewoon even na wat je geschreven hebt voor je het post. Dan zie je vaak zelf al dat je iets niet correct hebt geschreven of een zin hebt gemaakt die onbegrijpelijk is voor een ander. Verder helemaal met Horn eens.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
16 mei 2010 17:12 |
|
 |
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Hoi Maarten , je hebt natuurlijk gelijk , maar .... we moeten toch over iets l*llen 
|
16 mei 2010 17:13 |
|
 |
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Tja. Misschien wel maar ik sluit me toch bij Maurice aan. Nog maar even een quote uit een ander draadje:
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
16 mei 2010 17:26 |
|
 |
Jort
Groningen
|
Ik heb nog niemand hier (of elders) op vrijwel foutloos ABN kunnen betrappen, mezelf ook niet helaas.  Zelfs de grootste spellingsfanatici (daar reken ik mezelf onder) zie ik regelmatig stuntelen met de basis, dus de discussie is bij voorbaat zinloos, tenzij veel waarde wordt gehecht aan de bekende meetlat  . Je kunt hoogstens constateren dat er in het algemeen (op school maar ook in het hoger onderwijs, academici incluis) minder consequent met de spellingsregels wordt omgesprongen dan vroeger. Het forum lijkt me echter meer een ontmoetingsplek dan een school. Zolang we het Haagse MSN dialect van Knauf (  ) nog begrijpen, moet het bij de rest ook wel lukken.
_________________________________________ Tjolk.
|
16 mei 2010 17:39 |
|
 |
Danny
|
Ik spreek de hele dag afwisselend , : Limburgs, Nederlands . Duits , Oostenrijks(Jawel is geen duits) en af en toe Engels. Als dit mijn Nederlands zou beinvloeden en dan nog fonetisch zou gaan schrijven kan hier geen mens het meer volgen. Mer joa , doarom doon ich mesjien mje men bes op het holles
en hier voor de foto`s
|
16 mei 2010 17:52 |
|
|