Hi Roy,
een paar jaar geleden heb ik ook een 911 gekocht. De informatie voor een aankoop is te vinden via de zoekfunctie.
Veel succes met de aankoop en welkom bij de
club
Hierbij alles wat ik toen gevonden heb even op een rijtje:
KOOPTIPSMet onderstaande tips kunt u een gebruikte auto zelf controleren op een aantal gebreken. In het algemeen geldt: hoe goedkoper de gebruikte auto, des te meer punten waar u op moet letten.
De proefrit:Maak altijd een proefrit. Controleer bij het starten of alle controlelampjes werken, of de verlichting, de verwarming, de ruitenwissers, de radio en alle versnellingen het doen. Maak een complete rit; van snelweg tot inparkeren om een compleet beeld te krijgen van het weggedrag. Luister goed naar eventueel afwijkende geluiden uit de motor en let bij het remmen op de snelweg vooral op mogelijke trillingen van het stuur en het rempedaal. Als bij het remmen zowel het stuur als het pedaal erg gaan trillen, duidt dit op kromme remschijven.
De kilometerstand:Als de auto een relatief lage kilometerstand heeft ten opzichte van zijn bouwjaar, controleer dan of het stuur, de pookknop en de pedaalrubbers kaalgesleten zijn. Als dit het geval is, kan er geknoeid zijn met de kilometerstand. Om de juiste kilometerhistorie te controleren kun je vragen naar Nationale Auto Pas, de enige onafhankelijke instantie bij wie de kilometerhistorie van een auto op zoveel mogelijk momenten wordt vastgelegd.
NAP logo bij auto's op AutoTrack.nlHet NAP logo wordt op AutoTrack.nl alleen toegekend aan auto's waarvan de Stichting Nationale Auto Pas met 100% zekerheid kan aangeven dat de kilometerhistorie van de auto juist is. Het NAP logo biedt u als consument op AutoTrack.nl dus maximale zekerheid voor wat betreft de kilometerhistorie van de geadverteerde auto.
Heeft u een auto op AutoTrack.nl gevonden zonder NAP logo? In dat geval adviseren wij u contact op te nemen met het autobedrijf om te vragen of de auto over een NAP beschikt.
SchadeAls de naden aan weerszijden van de motorkap niet even breed zijn, ligt de motorkap scheef. Dit duidt er op dat de auto schade heeft gehad. Hetzelfde geldt voor de naden aan weerszijden van de achterklep. Als de achterklep aan beide zijden niet op gelijke hoogte sluit, duidt dit ook op schade.
LekkageEen auto kan op verschillende plaatsen lekkage hebben:
o Als er op de radiateur (meestal groene) uitslag zit, betekent dit lekkage. Dergelijke lekkage kan leiden tot motorschade.
o Als de motor zelf vettig is, hangen er vaak oliedruppels onder of aan het motorblok. Dit betekent dat de motor olie lekt. Als de motor opvallend schoon is, kijk dan vooral na de proefrit nog een keer.
o Haal de mat uit de kofferbak en controleer het laagste punt van de auto op vochtigheid. Vocht duidt op waterlekkage. Hetzelfde kunt u doen bij de voetenruimte voorin.
o U kunt controleren of de uitlaat doorgeroest en lek is door de motor stationair te laten lopen. Vervolgens houdt u uw voet dicht tegen de uitlaat. Als u halverwege of voor een sissend geluid hoort, is de uitlaat lek. Na zo'n 2 minuten stationair draaien, geeft u flink gas. Als een dikke blauwe walm uit de uitlaat verschijnt, duidt dit op olieverbruik met kans op motorschade door een te laag oliepeil en een sneller slijtende katalysator.
SlijtageDe slijtage van auto-onderdelen kunt u zelf op verschillende plekken controleren:
o Controleer het aangrijpingspunt van de koppeling. Als u de koppeling hoog moet laten opkomen alvorens de auto in beweging komt kan er sprake zijn van een versleten koppeling.
o Als u de portieren op- en neerwaarts kunt bewegen, zijn de scharnieren versleten.
o Druk een paar keer stevig op de hoeken van de auto. Na loslaten, moet de auto na maximaal twee keer veren stilstaan. Als dit niet het geval is, zijn de schokdempers versleten.
o Als het profiel van de banden 2 millimeter of minder is, zijn de banden versleten. U kunt het profiel meten aan de hand van een profieldieptemeter of gewoonweg met uw sleutel. Net als autoruiten en lak, vallen banden niet onder de garantie. Vergeet ook niet het profiel van de band van het reservewiel te controleren.
-------------------------
Als die staat goed is, let dan ook op:
- zit het originele boekje er nog bij, en is dit ook netjes gestempeld bij de diverse onderhoudsbeurten? Achter in het boekje zitten standaard vakjes voor onderhoudsbeurten, daarnaast separaat zelfs ook voor olieverversen e.d. Mijn mening is, dat wanner de bladzijden met de reguliere beurten redelijk netjes zijn bijgehouden, dat al heel wat waard is. Bij deze stempels zouden dan ook de KM standen moeten staan; vooral dit boekje helpt je om een gevoel te krijgen op de juistheid van de opgegeven KM stand (overigens worden zelfs wel eens boekjes vervalst, met onecthe stempels, maar daar moet je denk ik maar niet over nadenken, anders wordt het allemaal wel erg lastig.
- Daarnaast is eigenlijk nog belangrijker, hoe de recente rekeningen er uit zien: hoe veel is er gedaan, bij welke garages (zijn dat specialisten, of (deels) de dealer??). Indien auto alarm heeft, zitten er nog papieren bij van het alarmcertificaat (in NL vaak SCM klasse 2 of 3 papier)
- dan de staat van de auto. Veel hierover kun je dus vinden in een Porsche boek dat vol aanschaftips staat (hier eerder al enkele genoemd). Denk aan: is er zichtbare roest (kleine plekjes, zoals bij dorpel zijdeuren, zijn mogelijk slechts het zichtbare topje v.d. ijsberg!), ziet de auto er optisch netjes uit (ofwel, zijn vorige eigenaren er netjes mee omgesprongen), zijn de velgen nog mooi, is er veel steenslag aan de voorzijde (en zo ja, vind je het zelf nog acceptabel; is later nog bij te werken, maar kost uiteraard geld); voelen de stoelen stevig als je erin op en neer beweegt, idem voor stuur en pedalen.
- ben je inmiddels serieus geïnteresseerd, dan is het heel normaal om een proefrit te maken, bijv met achterlating van je rijbewijs of paspoort. Dan kun je bijvoorbeeld checken: rijdt de auto goed rechtuit (uitlijning), remt hij in rechte lijn, trekt de motor goed en lekker, is hij echt snel als je na een minuut of 15 eens doortrekt tot 5000 a 5500 rpm, is de oliedruk OK (kun je pas zien als ie redelijk warm is, moet stationair tussen 1 en 2 zitten, bij gas geven richting 5 bar gaan).
Heb je gewoon een goed gevoel, en meestal is dat niet bij de eerste auto, en je gevoel zegt dat het allemaal goed zit (als je zo als een Sherlock Holmes bent bezig geweest om de auto kritisch te beoordelen, mag je best op je gevoel afgaan!) investeer dan E 150 (gemiddeld) voor een aankoopkeuring bij een specialist. Zij hebben, mits een goed adres, al jaren ervaring en kunnen al vrij snel zeggen of de auto matig, goed of erg goed is. Bovendien kunnen ze je aangeven wat er nog mis is aan de auto of dreigt mis te gaan (bijv motorcompressie zou moeten worden gemeten, is een geode indicatie voor de conditie van de motor, maar ook eenvoudige dingen als het bandenprofiel worden gecheckt); dat leert je welke kosten de auto binnen afzienbare tijd nog aan onderhoud nodig heeft (als dit erg veel is, zul je dus al snel moeten besluiten om af te haken).
------------------------------------
Tips 911
Omdat iedereen het ondertussen het "
lijstje van paSCal" noemt, dit maar in het onderwerp gezet, zodat het eenvoudiger te vinden is.
De beste tips met betrekking tot de aanschaf van een Porsche wil ik hier verzamelen.
Volgens mij is het belangrijkste dat je voor jezelf weet wat je wilt en dat je zo min mogelijk consessies maakt. Zoals door iedereen al eens gezegd, de auto die JIJ zoekt, rijdt rond!
Buiten het onderstaande lijstje, moet je ELKE auto uiteraard ALTIJD laten keuren. Door een Porsche specialist. De ANWB en DEKRA hebben niet genoeg verstand van de specifieke probleempjes van deze auto's!
Stel vantevoren je budget goed vast. Trek daar vervolgens ongeveer 5.000 Euro af, voor onvoorzien onderhoud !
Maak daarna voor jezelf een lijstje:
- welk type wil je (klassiek, 2.7, SC, 3.2, 964, 993, 996, Boxster, KJN)
- een coupe of een cabrio of een targa
- schakelbak of tiptronic (dit kan een bewuste keuze zijn)
- bij een 3.2 -> 915 bak of G50 bak
- kilometer stand !!!
- MOET de wagen schade/ongeval vrij zijn, of waar liggen je grenzen
- Wil je perse een orgineel NL (BE) auto
- wel of geen vaste spoiler
- ben je aanhanger van "orgineel" of mag hij aanpassingen hebben, let hier goed op.
- Exterieur kleur (evt. een paar)
- Interieur kleur (evt. een paar)
- Volleder of niet?
- Airco of niet?
- Cupspiegels of niet
- voorkeur voor welke velgen, of welke zeker niet
- schuifdak ?
- 3e remlicht ?
- Wel of geen achterwisser ?
- C4 of C2 (in geval van de nieuwere wagens)
- Eventueel ombouw? (SC 3.2, 3.2 964 etc)
- wel of geen (volledige) historie (waarbij zoals al eerder opgemerkt, de laatste jaren het boeiendst zijn!)
Voor echt nuttige informatie over wat er wel en NIET aan een Porsche hoort te zitten, koop bijvoorbeeld:
- De Bijbel voor de 911: De Orginele 911 van Peter Morgan (engelse versie, NL versie niet meer leverbaar)
- Het Porsche Redbook, met alle(rlei) nummers en uitvoeringen: Porsche 911 Red Book van Patrick Paternie
- De bijbel voor de 924/944/968: De orginele 924/944/968 van Peter Morgan
- En voor de 964 liefhebbers: Porsche 911's Enthusiast Companion van Adrian Streather
- Voor de 993-rijders een must: Porsche 993 - King of Porsche van Adrian Streather
Bij een "specialist/garage" en particulier:
- Lakstaat, denk aan krassen en poetskrassen
- Staat van de rubbers (goed of uitgedroogd)
- Staat van de velgen
- Roestvorming op alle naden/rubbers (onderaan de zijruitjes en in de hoeken onderaan de voorruit, bij de koplampen!)
- Is het interieur orgineel, en/of past het bij de achterbank
- Kijk uiteraard naar duidelijke olievlekken, ondanks dat de motor snel schoongemaakt is, vergeet men vaak de oprit/garage
- Is alles orgineel porsche, of is het "aftermarket" replacement, en zoja, past dat allemaal wel goed
- Let op krassen, steenslag, dofheid van de voorruit
- Controleer uiteraard de naden bij de koffer- en motorklep, lopen deze scheef, dan is dit vaak (niet altijd!) een teken dat er schade is geweest. Om dit te kunnen beoordelen, moet je veel auto's zien
Bij een particulier: Let op hoe de persoon met de wagen omgaat, laat hij de kofferklep dicht vallen, of drukt hij hem dicht. Dit geeft vaak al aan hoe de persoon met zijn auto omgaat. Let echter wel op, dat je de wagen niet gaat lopen afkraken, om de prijs te drukken. Een echte liefhebber stoot je voor de borst en het kon wel eens andersom aflopen.
Om de markt eerlijk te houden, een Porsche is geen wagen waar je even naar gaat kijken, proefritje in gaat maken en alleen wat tegen de banden trappen. Dat is niet prettig voor de verkoper en jij als koper bent ook niet echt geloofwaardig!
Nog een hele nuttige als laatste: Neem een onafhankelijk iemand mee, liefst iemand met verstand van auto's, maar zonder (of weinig) liefde voor Porsche. Die persoon kan de emotie uitschakelen en is dus heel erg nuttig!