Re: 964 met extreme kilometerstand: wat is ie waard?
Zo. We zijn 1,5 week verder. De 964 is naar Berlijn heen & weer geweest. Kort na terugkomst moest hij de garage delen met zijn opvolger: sinds zaterdag is de 993 van de oom van Junior van Junior zelf. Daar is Junior trouwens zwaar mee in zijn nopjes: het is een 285 pk Varioram uitvoering en dat merkt hij vooral onderin. Daarnaast een stukje stiller, iets geraffineerder. Maar goed, 964 vs 993, da's een ander vraagstuk
Na de rit naar Berlijn is de auto maandagochtend bij PZ Frankfurt neer gezet en vanmiddag weer opgehaald. Junior heeft daarna de rekening betaald en overlegd met zijn vader. Ik heb vandaag eind van de middag een half uurtje met Junior gebeld. De auto is helemaal nagekeken en gekeurd. Bijna alle punten die daar uit gekomen zijn, zijn verholpen. Het volgende is gedaan:
- HU en AU nieuw;
- Banden rondom nieuw;
- Gebruikte Design90 velgen gemonteerd*;
- Nieuwe verdelerkappen;
- Nieuwe bougiekabels;
- Nieuwe bougies;
- Nieuwe riempjes op de ontsteking;
- Nieuwe pakkingen tussen de dorpelkappen en dorpels;
- Dorpels helemaal schoon gemaakt: geen roest, opnieuw in blanke was gezet;
- Centrale vergrendeling motortjes gedemonteerd, (contactjes?) schoon gemaakt, gemonteerd;
- Nieuwe koplampglazen voor;
- Nieuwe achterlichtglazen;
- Nieuwe reflector balk achter;
- Compressie test: uitstekend, ruimen binnen toleranties (exacte waardes weet ik niet).
*= de beide achterwielen van de Schmiederäder vertoonden haarscheurtjes.
Er is uitvoerig mee proef gereden. Daaruit kwamen de volgende aandachtspunten voor de middellange termijn:
- Raam/deurrubbers voor poreus. Upgrade naar 993 aangeraden;
- Richtingaanwijzer gaat niet altijd automatisch uit: nieuwe sleepring en schakelaars op termijn;
- Bussen in de pedalen beginnen speling te vertonen: revisie op termijn aangeraden;
- Aansluitingen naar de oliekoeler voor in de gaten houden: zijn dicht, maar ogen minder net;
- Remmerij voor nog goed voor 15.000 km;
- Remmerij achter nog goed voor 25.000 km;
- Stuur & pookknop versleten (was al bekend).
Verder was het Porsche Zentrum duidelijk: qua staat doet de auto niet onder voor de gemiddelde 10 jaar oude 911. Er zit nergens aan de auto ook maar een spoor roest, de motor is absoluut kurkdroog
Dat is toch nog best een lijstje, waarin overigens best eens wat fouten van mijn kant kunnen staan. Ik heb zo goed mogelijk meegeschreven tijdens het gesprek, maar meeschrijven en ook nog op je Duits letten is soms best pittig. Maar goed, op de pedalen na lijkt me het allemaal niet echt onoverkomelijk en mooi stukje bij beetje op te lossen. De auto is daarnaast dus nu ook "12 fach" bereift: er zitten 3 setjes velgen bij. De Schmiederäder zouden door een specialist nog prima te redden zijn. Kortom, kom maar op met die prijs...!
Ik had in mijn hoofd, mede aan de hand van het commentaar hier, € 12.000,=. Hij heeft met zijn vader afgesproken € 16.500,=. Dat is mij, zo op het eerste oog, een brug te ver. Het is ruim 33% meer dan wat ik me zo had voorgesteld. Als ik de auto niet koop, is er overigens een tweede gegadigde, die pas aan de bal komt als ik definitief "nein" zeg. Het gaat om de monteur die destijds de motorrevisie heeft uitgevoerd, en min of meer vriend van de familie. Dat is (ook) een echte liefhebber, die nu een 928 rijdt met ruim 350.000 km op de klok. Hem zou de 964 goed passen.
Heren, rrrrrrrrroept u maar!