Auteur |
Bericht |
Michel R32T
|
996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met fotos
Zoals in mijn andere 2 topics aangegeven zou ik hier even een topic aanmaken met het verloop van mijn auto. Zaterdag ochtend begonnen met de motor eruit te halen, ondanks t feit dat t voor mij de eerste keer was, stond hij er na 3,5 uur toch naast. Daarna versnellings bak erachter weggehaald en in de motor montage bok gehangen. toen dat geregeld was ben ik eerst begonnen met de cilinderkop waar ik van dacht dat t niet meer goed was.... En inderdaad, timing stond niet meer goed, ketting geleider uit het onderblok geslagen, alle kleppen krom Opzich allemaal niet heel erg spannend, want dat had ik ook wel verwacht, maar wat ik in het onderblok aantrof was voor mij wel redelijk bizar bij een, in mijn ogen, toch vrij simpele schade..... Misschien voor de kenners hier vrij standaard, maar ik had nog nooit gezien dat een complete cilinderwand weggeslagen is na een versprongen ketting. ik vraag me dan ook een beetje af ofdat dat wel echt de oorzaak is, ofdat er toch iets anders gebeurd is, en dat de oorzaak toch in het onderblok gezocht moet worden. Maar eerlijk gezegd zag ik het niet meer zitten om het onderblok verder te strippen omdat het in mijn ogen toch niet meer te reviseren is (zelfs de krukas is beschadigd op de wangen, en het lagerhuis is ook beschadigd) Dus ik ben wel een heel klein beetje teleurgesteld, en ik zit nog een beetje te overwegen wat de beste optie is. ik weet dat mijn motoren handelaar een 3.6 uit 2005 heeft liggen, maar eigenlijk vind ik dat je een porsche orgineel moet houden, dus morgen de specialisten hier in nederland (ik ken alleen MH in peize, DSP, en Alpo) maar eens afbellen wat de beste opties zijn, en ook maar eens contact leggen met pon wat daar mijn opties zijn, in tegenstelling tot porsche zit ik op het gebied van VW/Audi redelijk goed met mijn connecties, en zou ik op die manier miss een leuke korting op een ruil blok moeten kunnen krijgen, als er geen losse gebruikte onderdelen om te reviseren te koop zijn.
|
06 jun 2010 23:52 |
|
|
ralf996
ex 996 4s, 993 c2 en
964 c2 tipWeert
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
er komt sowieso een ruilmotor in, dus echt "orgineel" is hij dan niet meer. Ik zou persoonlijk dat 3.6 blok zeker overwegen
_________________________________________ Wederom op zoek naar ......
|
07 jun 2010 0:22 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
Bij Alpo komen regelmatig trucks met nieuwe motoren van "waterkokers" aan Jammer dat ze zo duur geworden zijn de laatste jaren Ja wat te doen PS Jij verteld thuis te zijn met Audi en VW. Kocht jaren terug een nieuwe Audi A 4 en daar ging met ff 50.000 km mijn distrubutie ketting stuk, komt nooooit voor vertelde ze mij Is dat zo Ook een behoorlijke puinhoop in het blok
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
07 jun 2010 7:24 |
|
|
Boxy&Boraman
Ex 986 S '01, 981 PDK '12PF# 1732
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
Leuk project ga ik zeker volgen
|
07 jun 2010 7:45 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
Idd leuk om te volgen.. Zou er mooi een 3.6 in gooien, meer vermogen en minder plofgevoelig (voor de volgende keer, zullen we maar zeggen...)
|
07 jun 2010 9:22 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
kijk maar eens op internet nu nog steeds sprak laats iemand met een audi 70000 km en distributie ook versprongen
_________________________________________ remmen is angst
|
07 jun 2010 11:16 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
leuk topic om te volgens en ik zou voor een 3.6 gaan en lekker gaan genieten. ik zelf ben uiteindelijk voor een 993 motor gegaan in de 964 en heb daar dagelijks van genoten, momenteel is de auto al 3 maanden onder behandeling voor een vers kleurtje en wat plaatwerk.
_________________________________________ remmen is angst
|
07 jun 2010 12:04 |
|
|
Michel R32T
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
heb inmiddels diverse mensen gesproken, maar de conclusie is toch wel dat de 3.6 motoren ook gevoelige IMS Lager. Wat het audi verhaal betreft, ik ken alleen slechte kettingen bij de late types 2.4 V6, en bij de dwars geplaatste (VR) 3,2's waarvan die laatste motor mijn specialiteit is, de 2,8/2,9/3.2 vr motoren zijn voor mij dagelijkse kost. Op dit moment bezig om een golf 1 met een 3.2 uit een audi TT af te bouwen weet niet of ik hier mijn site mag posten, dus ik doe dat nog maar even niet.
|
07 jun 2010 12:28 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
dat mag(volgens mij) je kan een link plaatsen onder je teksten als je wilt, dit ontstaat uit een vraag van iemand,waar je gewoon antwooord op geeft, je meld je hier met een porsche project ik vind het altijd leuk om te zien wat ander hobbymatig of zakelijk bouwen er was ergens nog eend raadje van een bedrijf die een 993 turbo zou tunen maar die zal het wel druk hebben want heb nooit meer een update gezien
_________________________________________ remmen is angst
|
07 jun 2010 12:56 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
houje hem zelf nadat je hem hebt wederopgebouwd?
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
07 jun 2010 13:01 |
|
|
bully
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
Foto's doen het altijd goed hier. +2 succes
|
07 jun 2010 13:07 |
|
|
Michel R32T
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
ik zal zo wel wat fotos posten met wat ik zoal voor de kost doe.
ik ben een beetje aan het rondbellen geweest, en heb ook MH in peize gesproken. het valt me op dat alle porsche specialisten een beetje kort door de telefoon zijn, maar deze man weet wel waar die over praat. hij heeft me een heel erg mooi voorstel gedaan waar ik eigenlijk haast zelf niet voor aan de gang kan (vooral omdat ik niet de connecties heb in de porsche wereld) dus ik denk dat ik hun een kompleet nieuwe motor laat bouwen, en m gewoon lekker orgineel 3.4 hou.
als ik bijvoorbeeld alleen al bij PON een set cilinders met 6 zuigers en drijfstangen koop, dan ben ik al 6300 euro kwijt. daar gaat nog wel wat korting vanaf, maar er moet nog een tussen as, distributie kompleet, alle pakkingen en cilinder kop revisie (+12 nieuwe kleppen) bij
|
07 jun 2010 15:53 |
|
|
alfa male
993 Carrera
Ex 968Dordrecht
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
Hi Michel. Mooi project. Ik dacht altijd dat je niet zomaar een 3.6 kunt monteren in wat van oorsprong een 3.4 was. Iets met volledig andere kabelboom dacht ik. Is dit niet het geval?
Er zijn inmiddels meerder bedrijven die 996 motoren modificeren om minder storingsgevoelig te worden. Er zijn er vast meerdere maar degene waar ik o.a. van gehoord heb zijn in de UK: Hartech en Tuthill. Naast modificaties van het RMS en Intermediate shaft voeren ze ook aanpassingen uit aan de cilinderwanden. Heb je daar al naar gekeken?
|
07 jun 2010 16:28 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
Klopt inderdaad. Een 3.6 kun je niet zomaar in een een 3.4 auto monteren. Het vereist een flink aantal aanpassingen aan bekabeling en electronica. Rob Herfts kan daar misschien meer over vertellen. En inderdaad hebben t/m de 997 MK1 de motoren allemaal kans op plofschade. Al worden de risico's naarmate je later in de tijd komt steeds kleiner. De MY 87 en 98 zijn het meest risicovol. Welk jaar is deze auto overigens Michel R32T?
Wel weer spannend om te zien dat hier een heel ander deel van de cylinderwand is verdwenen dan normaal gesproken bij een echte gevoelige IMS Lager het geval is. Daar breekt namenlijk de bovenzijde uit de wand. Is dus inderdaad de vraag of dit een 'gevoelige IMS Lager' is zoals we die kennen of dat er toch wat anders aan de hand is. En als ik het goed zie is het ook niet de middelste cylinder die aan stukken is gegaan of heb ik het mis?
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
Laatst bijgewerkt door maurice op 07 jun 2010 22:08, in totaal 1 keer bewerkt.
|
07 jun 2010 17:26 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
een gezond stukje sarcasme
_________________________________________ oud is beter
|
07 jun 2010 17:59 |
|
|
Geoff
911 SC `81Eindhoven
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
Leuk topic, ga het zeker volgen!!
|
08 jun 2010 22:58 |
|
|
Bertroex
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonderkort by Newark-on-Trent, U.K
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
Autofarm met de silsleeve engine: artikeltje in 911 & Poprsche world. http://www.autofarm.co.uk/pdf/911PW_Apr06.pdfNick Fulljames is nu Redtec engineering En de meeste engine builders die gesnoven hebben dat er £££ mee te maken is om die gevoelige IMS Lager te herbouwen! Groetjes Bert
_________________________________________ http://911carrera3.com Registrar for the Carrera 3.o and Turbo 3.o worldwide register
|
08 jun 2010 23:18 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
zoals eerder genoemd, blok uit usa of d'land tweedehands geen optie? wellicht scheelt dit weer aardig in de papieren. Geen id wat consequenties voor toelating op de weg zijn.
Leuk om te volgen, succes!
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
11 jun 2010 22:55 |
|
|
Robbierob
Ex. 911 Carrera 3.2 Moosgrün metallic,
nu Alpine A110 Legende IriswitRegio 077
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
Succes met jouw project, blijft zeer interessant om te volgen
_________________________________________ Less is more !
|
11 jun 2010 23:01 |
|
|
Michel R32T
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
Na een week lang rondgebeld te hebben en mensen aan de lijn gehad te hebben die me een gebruikte motor voor de nieuwprijs willen verkopen heb ik toch maar besloten om deze week MH in peize te bellen en bij hun een kompleet ruilblok aan te schaffen. Het houd voor jullie wel in dat er geen mooie foto reportage komt van de revisie werkzaamheden, omdat ik de motor dan gewoon al kompleet in elkaar heb zitten voordat hij bij mij komt Ik denk dat dit voor mij gewoon de beste optie is, en ook de snelste, afhankelijk van MH kan de auto dan met een paar weken weer rijden. Ik zal uiteraard wel een paar fotos maken van het inbouwen van het blok, en filmpjes van de 1e start enzo....en uiteraard een beschrijving van mijn 1e porsche km's
|
13 jun 2010 17:35 |
|
|
bully
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
succes.....
|
13 jun 2010 17:43 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
| | | | Michel R32T schreef: En inderdaad, timing stond niet meer goed, ketting geleider uit het onderblok geslagen, alle kleppen krom Opzich allemaal niet heel erg spannend, want dat had ik ook wel verwacht, maar wat ik in het onderblok aantrof was voor mij wel redelijk bizar bij een, in mijn ogen, toch vrij simpele schade..... Misschien voor de kenners hier vrij standaard, maar ik had nog nooit gezien dat een complete cilinderwand weggeslagen is na een versprongen ketting. ik vraag me dan ook een beetje af ofdat dat wel echt de oorzaak is, ofdat er toch iets anders gebeurd is, en dat de oorzaak toch in het onderblok gezocht moet worden.
| | | | |
Erg interessant om te zien Michel Kan dit niet ook de IMS failure zijn, de tussen-/aandrijfas voor de nokkenassen die breekt ... De nokkenas staat stil dus de kleppen lopen schade op; breken zelfs meen ik te zien bij de cilinder met 2 openstaande kleppen waarvan 1 kromme? De brokstukken van de as vliegen door het onderblok ;het middenblok bij de boxer
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
13 jun 2010 18:34 |
|
|
Michel R32T
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
Vanavond gaat mijn motor naar MH heel misschien gaat hij het redden om hem voor het weekeind weer klaar te hebben, dat zou inhouden dat hij misschien zaterdag weer gemonteerd gaat worden (H)
|
14 jun 2010 14:11 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
dat zou wel lekker snel zijn.
_________________________________________ remmen is angst
|
14 jun 2010 15:13 |
|
|
Rene964c4
964 C4Noord Holland
|
Re: 996 met geplofte motor gekocht...hier mijn verhaal met f
leuk draadje om te gaan volgen, wil toch meer en meer van de techniek weten, ook al is ie nieuwer als mijn favoriete jaar
_________________________________________ ALLWAYS BCALM Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
|
14 jun 2010 21:58 |
|
|