Auteur |
Bericht |
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Hallo,
Ik ben me een beetje aan het orienteren op de mogelijkheden die er zijn voor het vernieuwen van het onderstel van mijn 911. Hierbij wil ik alles los halen, laten stralen en monteren met nieuwe rubbers/lagers/bussen. Dan past de onderkant ook bij de bovenkant van de auto.
Nu heb je aan de voorkant op de A-armen standaard 4 rubberen bussen welke met beugels aan de auto worden gemonteerd. Nu zijn de originele bussen alleen te koop inclusief A-Arm. (Worden er op geperst) Beetje zonde.
Nu heb je wel vervanging sets, maar deze zijn meestal gemaakt van wat harder plastic en heb ik begrepen dat de kans op kraken/piepen erg groot is. Enig ander alternatief wat ik heb gevonden is het Elephant racing systeem (Koperen lagers i.p.v plastic) wat wel perfect is maar redelijk prijzig.
Heeft iemand ervaring met beide opties? Of andere opties?
Thx Hessel
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
07 jun 2010 15:58 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Geen plastic/kunststof bussen nemen Kraken & piepen idd (en dat is niet het ergste) De 'polybronze' bussen van Elephant zijn niet goedkoop, maar wel goed Ik heb ze op m'n 911 gehad Je kan ook nieuwe rubbers op je draagarmen / veerplaten laten zetten Even contact op nemen met Arno Wienands www.914parts.nl
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
07 jun 2010 16:51 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Ik was al redelijk overtuigd door de elephant racing polybronze bussen, dus denk dat die het inderdaad moeten gaan worden. Maar altijd goed om iemand's ervaring te horen.
Thanks!
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
07 jun 2010 18:15 |
|
|
Niels
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Mijn ophanging is bijna klaar. Laat je wel weten wat eronder zit nu (ben naam even kwijt). Is in ieder geval ietsjes harder dan origineel maar niet keihard.
|
07 jun 2010 20:15 |
|
|
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Hoi , ik heb deze monteerd , zijn geen plastieke of dergelijke , maar rubber gelijk de originele ! Vallen heel goed mee ! voor meer uitleg qua plaatsen , bestel eerst maar en zal je het daarna haarfijn uitleggen , is ook op youtube te vinden (hoe monteren ) gr Diablo
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
07 jun 2010 20:35 |
|
|
supercarrera
Sweatmaker
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Hallo Hessel,
Je hebt ook voor de vooras prima bussen van rubber die niet piepen. Ik heb de mijne ook bij Elephantracing gekocht tezamen met Neatrix bussen voor de achteras. Kijk nog eens op hun site. Daar staan niet alleen de bronzen bussen op, wat overigens een prachtig systeem is, en in verhouding niet belachelijk veel duurder dan de rubberen variant.
En is het de moeite waard.........................? Ja, het rijdt echt weer veel strakker.
Groet, SC
|
07 jun 2010 21:54 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Hallo, Ik heb op de site van pelican parts (en Elephant Racing) gekeken en ze hebben nu inderdaad OEM rubber bussen, maar deze zijn 225 USD voor een set. De polybronze set is 260 USD. Voor dat verschil zou ik toch voor de Polybronze set gaan. Ik heb nu de set plastic bussen liggen (21 USD voor de set), maar na het gevoeld te hebben ga ik dit niet monteren. Ik verbaas me alleen dat er zoveel verschil in prijzen zit tussen deze set's. Gaat toch de polybronze worden ben ik bang..... Wel neatrix achter
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
07 jun 2010 22:31 |
|
|
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
07 jun 2010 22:48 |
|
|
supercarrera
Sweatmaker
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Hallo Hessel,
Ik heb 6 maanden terug nog 80 euro betaald voor de OEM bussen voor de vooras. Dat is een aardige prijsontwikkeling. Heb je goed gekeken? Was het geen complete set voor VA/ AA en de kleine bussen voor de schuine armen? Dit kan haast niet. Ik weet dat de euro daalt tov de $ maar zo hard...........
Kijk ook eens bij Mittelmotor.de, Elferteile.de en FVD.de
Groet, Theo
|
09 jun 2010 0:29 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Hi Theo, De 4 bussen in OEM rubber kwaliteit zijn echt 225 USD. Kijk maar even op deze link: http://www.elephantracing.com/suspension/rubberbushings/911rubberbushings.htmMaar goed, ik ben toch wel redelijk overtuigd over de bronzen variant dat ik maar even wat dieper in mijn portomonee zal moeten grijpen. eerst maar even wachten tot de dollar/euro koers weer wat gunstinger is.... Thx Hessel
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
09 jun 2010 8:10 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
ik ben bang dat dat nog wel even gaat duren
_________________________________________ Got coffee?
|
09 jun 2010 8:23 |
|
|
Michiel
911 2.2E Targa (1970)
911 2.2T Coupe (1970)
911 2.5 S/T (1972)
Audi quattro (1980)Den Haag
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
ik heb vlgs mij de weltmeister rubber bussen. Bevalt uitstekend.
_________________________________________ real Porsches are air-cooled
Das Prinzip quattro ist ganz einfach: Vier Räder haften besser als zwei...
|
09 jun 2010 9:41 |
|
|
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
En ik ben bang dat je er spijt van gaat krijgen (te hard)
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
09 jun 2010 9:44 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Ik heb heel veel gelezen op Pelican parts over alle verschillende opties en de algemene mening was dat de elephant racing polybronze bushing de beste optie was met het beste gevoel. Wel duurder en wellicht voor weggebruik wat overengineerd, maar wel perfect qua smering en vormvastheid. Wat hardheid betreft, de bevestiging van de A-armen hebben niet zoveel te maken met hoe hard je auto aanvoelt, meer hoe strak de auto zich gedraagt in bochten en bij inveren. Nou moet ik zeggen dat ik op dat gebied wel een heel stuk beter kan dan ik nu heb. Some heb ik echt het gevoel dat ik aan mij stuur moet hangen in bochten daar de auto wat "zoekerig" wordt. Hardheid moet je meer zoeken in torsiestaven, dempers en rubbers voor de schokbrekers. Thanks iedereen voor jullie ervaring en meningen. Wilde inderdaad even weten of er andere opties waren t.o.v. polybronze die goed zijn en die zijn er blijkbaar. Maar ik ga denk ik toch voor de errug mooi ge-engineerde ER bussen
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
09 jun 2010 11:39 |
|
|
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Hoi Hessel, waar je de hardheid moet zoeken is niet alleen aan de torsibaren , dat kan ik je garanderen ! Ik heb een tijdje geleden ok van die harde (plastieken zullen we maar zeggen ) monteerd , nu ik terug rubberen erop heb is auto veel zachter , akkoord met u dat ge meer respons aan uw stuur gaat voelen , maar ..... is toch geen race wagen mijn gedachte !! en dan nog , het is uw auto
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
09 jun 2010 11:51 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Je weet nooit of ik niet nog een keer op Spa of Le Mans terecht kom met mijn elfer In ieder geval op 10/11 juli op Le Mans Classic om te kijken.....
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
09 jun 2010 12:16 |
|
|
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
09 jun 2010 12:22 |
|
|
Michiel
911 2.2E Targa (1970)
911 2.2T Coupe (1970)
911 2.5 S/T (1972)
Audi quattro (1980)Den Haag
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Dit klopt idd. Harde bussen kunnen ervoor zorgen dat de auto gaat 'klapperen'... Maar ik heb ook de wat hardere setup gekozen ipv de standaard OEM rubbers.
_________________________________________ real Porsches are air-cooled
Das Prinzip quattro ist ganz einfach: Vier Räder haften besser als zwei...
|
09 jun 2010 13:22 |
|
|
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Hoi Hessel, auto gaat sowieso strakker sturen met nieuwe rubbers op uw A-Arms
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
09 jun 2010 13:45 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
De hardheid van het materiaal van de bussen heeft idd geen invloed op hoe de auto aanvoelt Het gaat erom hoe goed de bussen de onderdelen vrij kunnen laten bewegen De (hard) kunststof bussen geven wrijving (vandaar ook het piepen) en dat kan zo ver oplopen dat de ophanging niet meer beweegt (veert bv. wel in, maar niet meer uit) en daardoor gaat de auto 'klapperen'. Hoe 'hard' de auto aanvoelt wordt bepaald door de dempers, de (torsie)veren en stabilisators (in die volgorde) Als je de Elephant bronzen bussen (of andere metalen lagers, bv. uniballs o.i.d.) hebt gemonteerd, kan je de draag-armen (met de veren/dempers los) met 1 vinger op-en-neer bewegen. Probeer dat maar eens met origineel rubber of kunststof bussen Hoe soepeler het onderstel kan bewegen, hoe beter veren, dempers en stabi's hun werk kunnen doen (ze worden nl. niet meer gehinderd door de wrijving van de rubber/kunststof bussen) Voor een straat auto zijn de Elephant bussen misschien idd wat 'over engineered' en zou het opnieuw laten vulkaniseren van (standaard) rubbers een goede optie zijn (zie mijn eerdere bericht)
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
09 jun 2010 16:03 |
|
|
Niels
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Die heb ik dan ook na het rijden in jouw auto, dikke prima
|
09 jun 2010 19:19 |
|
|
Niels
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Dan nog even on topic
+1 Jeroen. Voor enigszins "normaal" gebruik hoeft de arm niet vingerwrijvingvrij gemonteerd te zijn. Zoveel verlies je nou ook weer niet als hij iets moeizamer gaat. Hard, stroef op zwaar pieperig is wel onhandig omdat je eerst je statische wrijving moet overwinnen om in je demping en vering te komen.
|
09 jun 2010 19:23 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
een slechte oplossing is ook een oplossing
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
09 jun 2010 19:35 |
|
|
Michiel
911 2.2E Targa (1970)
911 2.2T Coupe (1970)
911 2.5 S/T (1972)
Audi quattro (1980)Den Haag
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
...en een fors stuk voordeliger als de Elephant Racing bussen...
_________________________________________ real Porsches are air-cooled
Das Prinzip quattro ist ganz einfach: Vier Räder haften besser als zwei...
|
10 jun 2010 12:42 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Ervaringen met nieuwe A-arm bussen Klassieke 911
Michiel,
Waar heb jij die weltmeister bussen gekocht? Pelicanparts heeft ze volgens mij niet en kan op de WM site geen prijs vinden.
Thanks
Hessel
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
10 jun 2010 14:55 |
|
|