Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 nov 2024 20:36

Antwoord op onderwerp  [ 229 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Porsche meets Corvette 2010 
Auteur Bericht
Moderator
PF #57
Bericht Re: Porsche meets Corvette 2010
fabrieksopgave zeker. maar dan moet je wel het risico willen nemen je koppeling op te roken plus dat die tijden niet zijn gezet op dagen dat het regent...

08 jun 2010 6:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Vreemd, ik lees toch regelmatig dat men bij Porsche vaak zelfs onder de fabrieksopgaves komt. Maar als 6.6 sec. voor een 996 S4 normaal is vind ik het best teleurstellend. Daar moet je toch ruim onder kunnen komen. Ook zonder dat je de koppeling oprookt. Maar het zal wel te maken hebben met een vochtig wegdek. Ik laat het hierbij. Is verder ook niet zo belangrijk. Het viel mij alleen op :wink:

08 jun 2010 7:38
Profiel Facebook 
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Voordat we dit jaar weer de discussie gaan krijgen dat de tijden allemaal tegenvallen, dat het sneller kan etc., nodig ik bij deze alle stuurlui uit om het volgend jaar even te komen laten zien onder de ogen van het verzamelde publiek.
:res: voor alle deelnemers aan de sprintwedstrijd.

08 jun 2010 8:45
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Ewout schreef:
nodig ik bij deze alle stuurlui uit om het volgend jaar even te komen laten zien onder de ogen van het verzamelde publiek.

Ook dit jaar wordt geen bewijs in de vorm van een bestandje van de performancebox geaccepteerd? :twisted: :wink:

(doet mij er aan denken dat er nog steeds iemand is die ging bewijzen dat je makkelijk met zo'n bestandje kan knoeien...)

08 jun 2010 10:20
Profiel
PorscheForum Rakker
porsche 944S2
Ber schreef:
Vreemd, ik lees toch regelmatig dat men bij Porsche vaak zelfs onder de fabrieksopgaves komt. Maar als 6.6 sec. voor een 996 S4 normaal is vind ik het best teleurstellend. Daar moet je toch ruim onder kunnen komen. Ook zonder dat je de koppeling oprookt. Maar het zal wel te maken hebben met een vochtig wegdek. Ik laat het hierbij. Is verder ook niet zo belangrijk. Het viel mij alleen op :wink:

Inderdaad nat wegdek, want 6 seconden voor een Viper is misschien nog wel verder af van de werkelijkheid. Degene die de metingen afnam zij dat die wagens normaal gesproken rond de 4,2 sec uitkomen op droog. Ik had echt niet het meeste vermogen met mijn 236 pk's maar had toch ook al wat moeite het goed op de weg te krijgen. Het is óf doorspinnen óf wat rustiger van de plek....kost zo 1 tot 1,5 seconden. Op droog heb ik die van mij al eens geklokt op 5,8 sec waar ik nu op 7,6 bleef hangen. Maar het verschil met de Viper vond ik allerzins acceptabel :-)

Je mag het trouwens sowieso niet met de fabrieksopgave vergelijken want je hebt nog een vent van zo'n 100 kilo aan boord die de meting verricht.... Maakt niet zoveel uit als je 600pkhebt, maar wel als je er maar 250 ofzo hebt...

08 jun 2010 10:42
Profiel WWW
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
of 80....

08 jun 2010 10:59
Profiel WWW
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
rse schreef:
Ber schreef:

Inderdaad nat wegdek, want 6 seconden voor een Viper is misschien nog wel verder af van de werkelijkheid. Degene die de metingen afnam zij dat die wagens normaal gesproken rond de 4,2 sec uitkomen op droog. Ik had echt niet het meeste vermogen met mijn 236 pk's maar had toch ook al wat moeite het goed op de weg te krijgen. Het is óf doorspinnen óf wat rustiger van de plek....kost zo 1 tot 1,5 seconden. Op droog heb ik die van mij al eens geklokt op 5,8 sec waar ik nu op 7,6 bleef hangen. Maar het verschil met de Viper vond ik allerzins acceptabel :-)

Je mag het trouwens sowieso niet met de fabrieksopgave vergelijken want je hebt nog een vent van zo'n 100 kilo aan boord die de meting verricht.... Maakt niet zoveel uit als je 600pkhebt, maar wel als je er maar 250 ofzo hebt...

Yep, ben het helemaal met je eens, was ook wat ik al vermoede.
Kon het even niet laten een reactie te plaatsen, leuk hoe iedereen erop duikt :wink:

08 jun 2010 12:39
Profiel Facebook 
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
gast schreef:

Was ook gewoon gezellig gekomen.. ;)

Ik kon niet, dus dan houdt het op...

08 jun 2010 16:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Corvette C4 cabrio 1986 Corvette C5 Z06 2002 Camaro LT-1 1980
Bruinisse
Volgend jaar weer een kans, alleen geen garantie dat het dan wel droog is.
We hebben toch wel respect gehad voor degene die het aandurfde toch het beste te laten zien op behoorlijk vochtig wegdek. Ondanks dat de tijden langzamer zijn dan gehoopt en gewenst waren de omstandigheden voor alle deelnemers hetzelfde.
Misschien had je van de Porsche met vierwielaandrijving verwacht dat deze het minst last van het natte wegdek zou hebben maar voorzichtigheid om de auto heel te houden is ook prijzenswaardig. Een van de deelnemers maakte op snelheid toch een behoorlijke uitstap wat best een schrikreactie bij een ieder gaf. Volgend jaar mogen anderen of eventueel sommige van deze editie een herkansing doen. De snelste tijd van de voorgaande edities is blijven staan op 4,4 sec. 1 x gereden door een gemodificeerde Porsche 911 Turbo, ik zou de naam van de eigenaar terug moeten zoeken. en 1 x gereden door een Corvette 1968 502 Ci. Voor een ieder niet alleen organisatie maar zeker ook voor deelnemers en publiek zou het gaaf zijn als deze tijd weer een keer geklopt gaat worden.

Tevens nog een kleine kanttekening bij de meetmethode, voor deze geldt het zelfde als voor de condities van het wegdek. Indien de meet afwijking meer zou zijn als de opgave van 0,01 sec dan is toch voor elke deelnemer de afwijking hetzelfde. Misschien zou een ieder dan sneller of langzamer zijn de volgorde van de eindresultaten wordt daar in ieder geval niet door beïnvloed.

Leen

08 jun 2010 22:53
Profiel WWW
Hoe wordt eigenlijk gemeten?

09 jun 2010 0:03
Profiel
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
ik schat ik door een vent van 100 kg met een stopwatch, als ik het goed lees tenminste

09 jun 2010 7:44
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
met zo'n g-tech apparaatje, wordt fabrieksaf geleverd met een gezellige (100kg) man!

09 jun 2010 8:53
Profiel
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
LEKO schreef:
()De snelste tijd van de voorgaande edities is blijven staan op 4,4 sec. 1 x gereden door een gemodificeerde Porsche 911 Turbo, ik zou de naam van de eigenaar terug moeten zoeken. ()

Forummer Newt (Jeroen) als ik het mij goed herinner.

09 jun 2010 12:29
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Tip voor iedereen met Iphone én de wens om 0-100 tijd te klokken:

http://www.dynolicious.com/

09 jun 2010 14:20
Profiel
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII ...nu kappersauto
Ik heb ook zo'n G-Tech, werkt wel aardig voor sprintje van 0-60 mph. Maar dan hoeft er toch niet perse iemand mee te rijden? Als iemand op het einde even de knipperende waarde overneemt ben je er ook.

09 jun 2010 15:47
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster RS60 Spyder, Golf GTI 7, ex Porsche Boxster S, ex Golf R32
Moet toch sneller kunnen als ik die cijfers zo zie, maar nat wegdek helpt niet echt voor een scherpe tijd. Lijkt me een leuk evenement, volgende keer ben ik er zeker bij om de tijd wat scherper te zetten :D Wanneer is de volgende?

09 jun 2010 21:26
Profiel
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII ...nu kappersauto
Zijn er ook niet meer foto's? Ik heb tig mensen met een camera zien rondlopen maar zie hier nauwelijks foto's.... :scratch:

10 jun 2010 9:09
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Corvette C4 cabrio 1986 Corvette C5 Z06 2002 Camaro LT-1 1980
Bruinisse
Hierbij de gezamelijke uidraai van de tijden die de 3 bekerwinnaars hebben gereden.

Afbeelding

Let niet op het ingevulde getal bij het gewicht van de auto, dit is alleen van belang als je ook vermogen en koppel wilt meten tijdens de test. Daar we alleen acceleratie gemeten hebben is deze waarde bij elke auto gelijk ingesteld geweest.

Leen

10 jun 2010 22:53
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porsche 964 C4 Targa
Leuke grafiek! Paar opvallende zaken:
- Bij de Viper en C5 zie je een dip (80-85 km/u). Bij de Porsche niet. Is dat een schakelmoment? En waarom zie je dat bij de Porsche niet? PDK? Lange 1e versnelling dan ook!
- rijdende start of vertraging bij meting? (nullijn start bij ca 5 km/u)
- Corvetterijder de snelste reactie bij de start
- De Porsche komt de eerste meters iets beter van zijn plek (4 wielaandrijving?) maar is dat snel weer kwijt
- Viper rijder haalt het o.a. in door een kortere schakeltijd (toch wel 0,3 sec als ik de grafiek goed interpreteer)
- Viper stijlste lijn (= grootste versnelling)

Leuk om te analyseren. Vind ik dan he :thumleft: .

11 jun 2010 16:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Opmerkingen:

-dat is een schakelmoment, ik schat zo dat de 994 met zijn tiptronic niet heeft geschakeld.
- de reactietijd is niet gemeten! De meter loopt vanaf het moment van voertuigbeweging.
-je ziet bij mijn viper/ grafiek heel mooi dat ik veel te veel wielspin had, vandaar de negatieve bolling in de eerste versnelling, na het schakelen haal ik dat in. Je kunt zien dat daar de versnelling veel groter is.
-de veel kortere schakeltijd is te verklaren, ik denk dat de c5 een automaat is. Dit heeft mij in dit geval de winst gegeven, want ik kom op dezelfde curve terecht vlak voor de 100 km/u, als de corvette snel geschakeld had, was hij mij voor gebleven.

Ik had er ook al wat op los geanalyseerd!

11 jun 2010 18:23
Profiel
PorscheForum Rookie
1994 Corvette Coupe LT-1 A/T
Nogmaals iedereen bedankt voor de medewerking! Het was weer een eer en een genoegen om met zulke auto’s mee te mogen rijden.

Als gevolg van een vochtig wegdek was het dit jaar uitdagender dan anders. De uitdaging is door alle deelnemers zeer sportief opgepakt en gelukkig is alles ook dit jaar weer heel gebleven. Wel had iedereen in meer of mindere mate moeite het vermogen op de weg te krijgen (en één deelnemer ook om het vermogen op de weg te houden…).

Tijdens de metingen is natuurlijk veel meer gemeten dan alleen de acceleratie van 0-100. De G-Tech logt ca. 4000 per seconde alle versnellingskrachten en in veel gevallen ook nog eens de toerentallen van de motor (via de ruis op de 12V-aansluiting!). Het heeft even geduurd, maar voor de liefhebber heb ik nog een paar “top 10 - lijstjes” gemaakt op basis van deze (gedetailleerde) metingen. Door het vochtige wegdek zijn de 0-100 tijden uiteraard langzamer dan die wellicht anders hadden kunnen zijn. Maar wie de lijstjes doorleest, zal zien dat enkele deelnemers toch heel snel bleken te zijn en dat andere deelnemers wellicht de volgende keer zo maar een volle seconde sneller kunnen zijn – zelfs op vochtig wegdek!

Het blijft belangrijk om te benadrukken dat onderstaande overzichten moment-opnamen zijn. Het weer, ruwheid van het asfalt, temperatuur van motor en banden, bereidheid van de chauffeur om de auto tot het uiterste te pushen, tank vol of leeg etc hebben natuurlijk hun invloed. Ik heb natuurlijk soms wat aannames moeten doen (bijv. leeggewicht van ieder voertuig), maar dan komen er toch leuke resultaten uit. Chauffeurs die er meer van willen weten, moeten maar even contact met me opnemen.

1. Acceleratietijd 0-100 vergeleken met fabrieksspecificatie.

Afbeelding
Noot: ik heb hiervoor de gemeten cijfers gecorrigeerd naar wat ze zouden zijn geweest zonder extra passagier… (op veler verzoek uiteraard).
De oudste Corvettes (uit 1969 en 1987) doen het nog zeer goed! De 944 S2 haalt ondanks vochtig wegdek en een hele langzame schakelaktie zijn fabriekstijd. Volgens de eigenaar is de motor enigszins getuned – dat blijkt hier effectief te zijn!

16 jul 2010 14:14
Profiel
PorscheForum Rookie
2. Schakeltijd van 1 naar 2

Afbeelding

Door het slechte wegdek werd soms iets voorzichtiger – dus langzamer geschakeld dan anders. Opvallend is dat de Porsche 996 Carrera 2 en de Porsche 944S2 wel erg veel tijd nodig hadden voor het schakelen. Als een volgende keer met gemiddelde snelheid (0.4s) geschakeld wordt, kan er zo maar 0.8 – 1.3 seconden van af van de 0-100 tijd.
De supersnelle schakeltijd van de de C5 van W&W is waarschijnlijk te danken aan het tunen van de motor en automatische versnellingsbak. Keerzijde is dat de tweede versnelling dan zó hard inkomt, dat de wielen meteen doorslaan en slechts een snelle reactie de auto uit een slip kon houden.

Noot: Uit de grafieken heb ik zo nauwkeurig mogelijk de effectieve schakeltijd afgelezen, de tijd dat de acceleratie onderbroken wordt voor het schakelen. De automaten met vloeistofkoppeling blijven ook tijdens het schakelen accelereren. Hier heb ik eerst de bruto schakeltijd afgelezen op basis van de toerentallen, en vervolgens deze tijd gecorrigeerd voor de versnelling gedurende de bruto schakeltijd.

16 jul 2010 14:15
Profiel
PorscheForum Rookie
3. Hoogste gemeten acceleratie in 1

Afbeelding

Door het vochtige wegdek is de maximale acceleratie een stuk lager dan die op droog wegdek was geweest. Werd hier vorig jaar nog gemiddeld 0.71g gemeten, nu haalde zelfs de snelste deelnemer dit getal niet. Met 0.6g was de gemiddelde maximale versnelling dit jaar dus 20% lager.

16 jul 2010 14:16
Profiel
PorscheForum Rookie
4. Langste 1e versnelling (voor snelste run)

Afbeelding

Merk op het enorme verschil tussen bijvoorbeeld de 69 big block Corvette C3 en bijvoorbeeld de 99-er C5. Beide zijn overigens handgeschakeld.

16 jul 2010 14:17
Profiel
PorscheForum Rookie
5. Vermogen ten opzichte van de specificatie
Met enkele aannames (gewicht auto, belading) kunnen ook de maximale vermogens aan de wielen (rwhp) bepaald worden. Dit is het vermogen dat daadwerkelijk aan de achterwielen gemeten wordt en beschikbaar is voor het versnellen van de auto. Daar zit dus niet in de rol- en luchtweerstand (ca 30 pk bij 100km/u) en de interne mechanische verliezen.
Voor een goed (of makkelijk?) vergelijk met de pk’s in de folder heb ik ook een kolom aangemaakt met de pk’s aan de motor (bhp's). Deze bhp’s heb ik zo geschaald dat het gemiddelde motorvermogen ongeveer klopt met de specificatie.

Afbeelding

Noot: sommige wagens hebben nog enige tuning achter de rug. De 944 S2 heeft enige tuning achter de rug (van 211 naar 235 pk); dat komt er bij de metingen ook zeker uit. De 89’er Porsche Carrera 4 doet het ook boven verwachting goed; hier is mij echter niet bekend of er sprake is van tuning of bijv. een recente motor revisie.
De C5 van W&W heeft ook enige tuning achter de rug. Dat dat er hier niet helemaal uitkomt, kan ook liggen aan de beperkte grip van de achterwielen: in 2e versnelling sloegen de wielen immers door.
Gemiddeld blijken de wagens met automaat 3.3% meer vermogensverlies te hebben dan de handgeschakelde wagens.
De 69’er Corvette heeft nog een vermogensopgave in de oude, bruto pk’s, nog van voordat in de zeventiger jaren overgestapt werd op netto pk’s. Als je het zo bekijkt, doet dit oudje het uitstekend. Dit bleek natuurlijk ook al uit de 0-100 tijd, waarbij de 69’er onder de testtijden uit 1969 bleef.

Deze vermogens zijn allemaal in 1e, soms in 2e versnelling gemeten. Bij metingen op een rollenbank wordt het vermogen meestal in 3e versnelling gemeten, waarmee doorgaans (iets) hogere vermogens aan de wielen (rwhp) bereikt worden dan in 1 of 2.

Opmerking: leeggewichten, vermogens en 0-100 opgegeven tijden heb ik uit diverse bronnen proberen te achterhalen (RDW, Auto Motor und Sport, Autoweek.nl, Road & Track etc.), die elkaar soms ook nog tegenspraken.

16 jul 2010 14:17
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 229 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende