Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 nov 2024 14:39

Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Risico's paypal 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht Risico's paypal
Mijn IWC horloge staat te koop op Chrono24, en er is een Japanner die 'm wil kopen. De koper komt redelijk betrouwbaar over via de mail, wil ook extra foto's om de conditie te kunnen checken en heeft zijn contactgegevens (incl tel nr) gegeven (ik weet natuurlijk niet of deze kloppen). Het emailadres is wel wat vaag: xxxx@yf7.so-net.ne.jp (xxx-jes van mij).

Hij wil - na akkoord - een en ander via Paypal afwikkelen.

Aangezien ik van nature met dit soort dingen behoorlijk wantrouwend ben (hell, ik heb een heel boek over 419-fraude gelezen), vraag ik me af wat hier de risico's van zijn. Ik weet een beetje hoe paypal werkt maar ken het niet goed.

Na wat googlen begrijp ik wel dat er relatief makkelijk creditcard fraude gepleegd kan worden via paypal (dus openen account met gejatte creditcard), waarbij de verkoper (die het spul heeft opgestuurd) behoorlijk de sjaak kan zijn.

Any tips? (behalve het tel nr bellen en kijken of het geen Nigeriaan is. Of zeggen dat je toevallig naar Japan komt en 'm wel in persoon wil overhandigen. Kijken wat de reactie is). Of het risico dat iemand stelt het horloge niet ontvangen te hebben, wat dan?

Dank voor het meedenken! :salut:

16 jun 2010 16:43
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: Risico's paypal
in dubio abstine :salut:

16 jun 2010 16:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Omgeving Leuven
Er was iemand op een ander forum met soortgelijke vraag. Blijkt dat Paypal altijd de kant van de koper kiest, en als de koper weet dat het pakje verzonden is, kan hij zijn betaling terugvorderen en ben jij je horloge kwijt incl het bedrag waarvoor het te koop stond.

Vraag gewoon voor een simpele bankoverschrijving? OF dat hij het geld cash opstuurt via USPS oid.

16 jun 2010 16:50
Profiel
Dank voor jullie eerste reacties! Simpele bankoverschrijving heb ik ook al aan zitten denken, maar dan gaat hij op het Japanse Porscheforum vragen: 'ik heb een mooi IWC horloge op Chrono24 zien staan, maar de verkoper wil alleen via een bankoverschrijving handelen. Wat is het risico, zometeen is het een Nigeriaan!'

:mrgreen:

16 jun 2010 16:55
Profiel
Of lid van de beruchte Jacuzzi.......

16 jun 2010 16:56
Profiel
Groningen
Heb zelf alleen maar positieve ervaringen met grensoverschrijdende Paypal transacties, ook >€1000, maar aan goede ervaringsberichten heb je in deze niets. Zonder inzage in recente en liefst omvangrijke historie van koper (zoals bij Ebay) als extra afdekking, zou ik vanwege het al eerder genoemde risico i.c.m. hoog bedrag, afzien van de gestelde Paypal deal.

xxx-jes terug.

16 jun 2010 17:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex: 986 3.2S Tiptronic
Randstad
Betreffende de e-mail, ik kom vaak in Tokyo en hun mobieltjes hebben e-mail met dat soort "vreemde" e-mail adressen. Dus e-mail adres lijkt een gewone mobiele e-mail adres in Japan.

16 jun 2010 17:21
Profiel
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
924 schreef:
Er was iemand op een ander forum met soortgelijke vraag. Blijkt dat Paypal altijd de kant van de koper kiest, en als de koper weet dat het pakje verzonden is, kan hij zijn betaling terugvorderen en ben jij je horloge kwijt incl het bedrag waarvoor het te koop stond.

Vraag gewoon voor een simpele bankoverschrijving? OF dat hij het geld cash opstuurt via USPS oid.

Ik ben van mening dat dit echt onzin is. Heb al jaren hele positieve ervaringen met PAYPAL en ze kiezen echt niet altijd de kant van de koper. Trouwens is dat niet E-Bay ipv Paypal? Arbitrage is namelijk wat anders. Verder kun je het pakje met verzendbewijs versturen en wel zo dat het traceerbaar blijft als je het niet vertrouwd of zelf met tekenen als bewijs voor ontvangst. Ook kun je niet zomaar je geld terugvorderen als je het met je creditcard hebt betaald. Zou een mooie bende worden!

Laatst bijgewerkt door Jan A. (997 4S) op 16 jun 2010 17:27, in totaal 1 keer bewerkt.

16 jun 2010 17:24
Profiel
Moderator
PF #57
opgelost Mischa - Paulie kan die klok wel effe meenemen... :idea: :lol:

16 jun 2010 17:25
Profiel
964 C2
@Paulie:Nou dan regel jij toch even de verkoop, horloge meenemen naar Tokyo, meneer X regelt daar een geldtransactie...zaakje rond.

edit; horn tikt sneller :(

16 jun 2010 17:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Omgeving Leuven
Jan A. (993 4S) schreef:
Ik ben van mening dat dit echt onzin is. Heb al jaren hele positieve ervaringen met PAYPAL en ze kiezen echt niet altijd de kant van de koper. Trouwens is dat niet E-Bay ipv Paypal? Arbitrage is namelijk wat anders. Verder kun je het pakje met verzendbewijs versturen en wel zo dat het traceerbaar blijft als je het niet vertrouwd of zelf met tekenen als bewijs voor ontvangst. Ook kun je niet zomaar je geld terugvorderen als je het met je creditcard hebt betaald. Zou een mooie bende worden!

Ik vertel enkel wat sommige mensen meegemaakt hebben, wat je daar mee doet, is jouw zaak. Achteraf niet als een huilend kind komen aanlopen. :wink:

16 jun 2010 17:33
Profiel
Nederland
Dank je, maar dat was ik toch al van plan (dat er mee doen wat ik zelf wil gedeelte tenminste).

16 jun 2010 17:36
Profiel
Groningen
Als het om een relatief hoog bedrag gaat misschien een bankgarantie opvragen, om account of creditcardfraude uit te sluiten. Denk alleen niet dat z'n bank dat ziet zitten. :wink:

Ik zou persoonlijk ook genoegen nemen met een scan van wat personalia en papieren bankgegevens die bij de betreffende Paypal account horen, maar dan is de vraag of de koper dat vertrouwd vindt.

16 jun 2010 17:39
Profiel
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Los daarvan: hou er ook rekening mee dat als de koper het gevraagde bedrag per Paypal overmaakt, er nog Paypal-kosten vanaf gaan...

16 jun 2010 18:00
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bankgarantie als particulier is zo ongeveer kansloos. Paypal doen, zodra het binnen is naar je bankrekening doorboeken en dan pas sturen. Je paypalrekening niet bevestigen want dan kunnen ze je bankrekening debiteren. If not dan kunnen ze dat niet en dan wens ik ze veel succes om dat geld terug te halen!

16 jun 2010 18:02
Profiel
Nederland
Maarten schreef:
Bankgarantie als particulier is zo ongeveer kansloos. Paypal doen, zodra het binnen is naar je bankrekening doorboeken en dan pas sturen. Je paypalrekening niet bevestigen want dan kunnen ze je bankrekening debiteren. If not dan kunnen ze dat niet en dan wens ik ze veel succes om dat geld terug te halen!

Kijk anders ook eventjes op www.paypal.nl en dan bij "verkoper". Geeft een redelijk beeld hoe of wat.

16 jun 2010 19:01
Profiel
Groningen
gast die verwijst naar Radar en Kassa websites, waar gaat dit heen. :mrgreen: :wink:

16 jun 2010 19:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 964 C4 Targa
Je zou ook de verkoop alsnog via ebay kunnen afhandelen. Met bv een NU KOPEN prijs die je in je hoofd hebt. Iets afspreken over de te maken kosten (weet niet welke dat zijn). Voordeel is dat je dan idd een ebay historie hebt en zowel via ebay als via paypal een zaak kan maken.

Ik koop zelf regelmatig via Ebay en Paypal en heb nog maar 1 keer iets meegemaakt (en het geld gewoon via Paypal teruggekregen).

Succes in ieder geval!

16 jun 2010 19:30
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Wat vind je van je twijfels voorleggen aan de koper?
Als hij van goeder trouw is dan vinden jullie vast een regeling die voor beiden acceptabel is. Je krijgt ook een 'gevoel' bij de koper.

16 jun 2010 20:52
Profiel
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Zo'n gevoel kan je veel geld kosten.

16 jun 2010 22:37
Profiel
M140i
Een kostbaar horloge via internet verkopen aan een Japanner met dít emailadres zou ik nooit doen, tenzij je zelf naar Japan wil afreizen (of andersom)

16 jun 2010 23:23
Profiel
Dank voor alle reacties, die trouwens een nogal gemengd beeld geven. Moet nog 's nadenken, vind het ook wel veel gedoe (nadat ik de paypal aanmeldprocedure nader bestudeerd heb).

17 jun 2010 0:17
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
De paypal rekening openen ed en verificaties heeft een hoop gezeik gegeven,

Met vragen legitimatie waar bij het adresgegevens moet bevatten (staat nooit op je paspoort of rijbewijs)

zn huppeltje daar gebeld na vele mails en het uiteindelijk geregeld pas nadat ik aangegeven had juridische stappen te ondernemen

2 maanden heeft een flink bedrag vast gestaan ivm met onlogische verificatie procedures

maar ach voor kleine transacties is paypal wel makkelijk

17 jun 2010 9:18
Profiel WWW
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Die verificatie had ik nu ook omdat ik meer dan EUR 1.400 had ontvangen. Scan van ID en foto van aanslag Waterschap opgestuurd (afgelopen zondag) en maandag om 10 uur de mail dat ik het geld eraf kon halen. Viel me 100% mee want dacht ook dat dat maanden ging duren.

17 jun 2010 9:23
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
bij mij wilde ze een verrificatie van de bank, met bedrijfsnaam maar ook nog een natuurlijk persoon gekoppeld op het afschrif!

staat er natuurlijk ook nooit op.

gelukkig een brief kunnen vinden met het ideal contract dat werd vervolgens na bellen toch nog geaccepteerd.

prive account ging wel sneller

17 jun 2010 9:54
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende