Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 13:25

Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
onderzijde wagen reinigen van pekel en vuil 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
911
Belgie
Bericht Re: onderzijde wagen reinigen van pekel en vuil
zou het kunnen dat ze het water deels terug gebruiken, met die milieunormen, waterverbruik, zal wel eerst gezuiverd worden, maar zoutvrij ???

07 jan 2010 18:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Geen last van! Ik ruim altijd alles voor me op als ik rij met dit weer:

Afbeelding

07 jan 2010 19:05
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Kan me helemaal vinden in de zorg voor een mooie auto :!:
Maar overdrijven kan ook denk ik.
2 reactie's in dit draadje

Citaat:
Het door de plassen rijden kan best goed werken, maar doe dit bij voorkeur als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Wanneer je met een warm blok en hete uitlaat goed wat water pakt kan dat vervelende gevolgen hebben. Metaal mag/kan niet zo snel gekoeld worden, in ieder geval niet zo extreem.

Wat denkt deze trotse P. bezitter te doen als 'de hemel zich opent', de regen met bakken naar beneden komt en er hele grote plassen op de weg staan :?: :roll:
Dat is dus niet te vermijden en het belangrijkste en leukste is nog dat goede auto's met de juiste materialen daar echt wel tegen kunnen :idea:

Over het onderwerp wassen in de wasstraat ja/nee:
Citaat:
Krassen worden veroorzaakt door de borstels. Die zijn nooit schoon. Ook al is je auto dat wel.

Wat gebeurt er als je met 200 km/u, 250 of méér over de weg racet, dan vegen alle losse deeltjes heel voorzichtig over de P. :?:
Nee dus :!: :wink:

07 jan 2010 19:51
Profiel
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Steenslag krijg je toch. Maar om nu de gehele auto te doen met borstels.... :ass: Dacht het niet.

07 jan 2010 22:31
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Paul bedoelt geen steenslag maar vuil en zandkorreltjes die over je lak blazen. Ooit eens een mooi artikel over gezien maar kan het niet meer terug vinden. Was een AM eigenaar. Die zijn auto altijd waste me een microvezeldoek en met het maken van licht draaiende bewegingen. Naast hele lichte draaiende swirls had de man vooral dunne krasjes van voor naar achter over de motorkap en aan de voorzijde van het dak. De spuiter en vertegenwoordiger van Megguir meldden allebei dat het van vuil was dat tijdens het rijden over de auto wordt geblazen.

Dat soort 'schade' maak ik me het minst zorgen om. Hoe zuinig je ook op je auto bent, dat soort swirls etc krijg je toch in de lak. Anders moet je hem insealen en iedere zondag melancholiek even op een stoel ervoor naar gaan zitten kijken.

07 jan 2010 23:46
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911 SC 3.0 bj 1983
zandhoven ( belgie)
ik vermoed dat een chassisreineging niet overal je bodem van, de wagen proper maakt, er zijn steeds plekken waar het niet aan toe komt , denk dat je door zelf met een hd reiniger in de wielkasten goed en lang genoeg water te laten vloeien en de plassen mee te pakken onderweg meer effect gaat krjgen dan een chassis reineging bij een carwash ( ex carwash werknemer )

08 jan 2010 0:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 996 TURBO '03 + Maserati 4porte sport gt ex 996C4, 993, boxster, 964
Meerssen (L)
Ik ben naar een wasbox gegaan en heb mijn Porsche van onderen en de wielkasten eerst ingespoten met sop daarna schoongespoten met warm water onder hoge druk, en als laatste heb ik er een soort wax ondergespoten...Nu zie je de lakkleur zilver weer opblinken i.p.v zwart straatvuil :D
De onderzijde van je motorblok krijg je alleen niet schoon in een wasbox... vet en vuil zitten er zo dik ingehard...dus heb ik het motorblok eerst ingespoten met remmenreiniger en daarna VOORZICHTIG met de hogedruk schoongespoten, al met al ziet het er echt top uit :!: (PCE medewerker kon z'n ogen niet geloven toen hij mijn turbo op de brug had staan voor een oliewissel :mrgreen: )

08 jan 2010 0:14
Profiel Facebook 
Turbo S - 542pk
Friesland
flitser01 schreef:
ik vermoed dat een chassisreineging niet overal je bodem van, de wagen proper maakt, er zijn steeds plekken waar het niet aan toe komt , denk dat je door zelf met een hd reiniger in de wielkasten goed en lang genoeg water te laten vloeien en de plassen mee te pakken onderweg meer effect gaat krjgen dan een chassis reineging bij een carwash ( ex carwash werknemer )

Ik denk dat geen van dit alles echt de onderkant goed schoon maakt. Plassen meepakken is leuk maar een plas bestaat uit meer dan louter water, namenlijk ook vuil, zand etc en dat spat ook lekker weer tegen de onderzijde van de auto. Ik denk dan ook dat je daar niet echt een schoonmaakbeurt mee krijgt.

Roest wordt veroorzaakt door een combinatie van vocht, zuurstof en de chemische werking. Reden dat pekel roestvorming bevorderd is niet dat het zout is maar dat zout vocht aan trekt en vast houd. En waar vocht zit gaat roest ontstaan. Hetzelfde geldt voor vuil/modder. Als je dat laat zitten houd het vocht vast en dus gaat daar roest ontstaan.

Je wielkasten schoonmaken bereik je alleen door ook met een doek of spons de randen aan de binnenkant goed schoon te maken en daarna pas schoon te spuiten met water. Gewoon de hogedrukreiniger erop is niet voldoende. En dat geld eigenlijk voor alle plekken waar vuil zich op hoopt.

Ik heb ooit nog eens wat met 4x4 gedaan met een landrover. Deel van de opleiding was het reinigen. Dat betekende niet direct de hogedruk er op maar eerst met pijpenragers het hele frame en buizen ontdoen van vuil en pas daarna gaan spoelen.

08 jan 2010 11:30
Profiel WWW
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
maurice schreef:
Paul bedoelt geen steenslag maar vuil en zandkorreltjes die over je lak blazen. ...

Hoe zuinig je ook op je auto bent, dat soort swirls etc krijg je toch in de lak. Anders moet je hem insealen en iedere zondag melancholiek even op een stoel ervoor naar gaan zitten kijken.

Exact begrepen Maurice, had niet anders verwacht :wink:

En wat betreft het 'zondagse stoeltje', ken zo iemand die tijdens een weekend in D. nog wel met de P. er heen reed maar vervolgens ter plaatse uitsluitend met een vriend mee reed in diens P.
En vervolgens maandag een hele dag poetsen.

Ik zou de auto ook bij voorkeur nieuw houden maar toen er binnen 500 (?) km de 1e steenslag op zat dacht ik "Yes, daar wordt heerlijk van genoten, van dat ding :twisted: " :!:

08 jan 2010 15:27
Profiel
PorscheForum Rakker
3.2
rotterdam
na hoeveel regenbuien is de weg weer vrij van pekel?

17 jan 2010 20:42
Profiel
Hoe Lang is een chinees ?

17 jan 2010 20:43
Profiel
ex 911 3.2 carrera "84, ex Boxster 986, ex996 cabrio c4 ex 996 4S
Leiderdorp
ja we kunnen niet meer wachten he :wink: heb wel eens gelezen dat het een week of 2 moet regenen :bang:

17 jan 2010 20:43
Profiel WWW Facebook 
Ik dacht een jaar...

19 jan 2010 14:08
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 993, ex 996tt, ex Boxster S, ex 991S, nu een 991 Targa 4GTS
West Maas en Waal
maurice schreef:
Ik heb ooit nog eens wat met 4x4 gedaan met een landrover. Deel van de opleiding was het reinigen.

In militaire dienst gingen we de Laro's gewoon overschilderen, daar was geen wassen meer aan :lol:

Mijn zwarte monster daarentegen is gisteren weer met een zacht doekje behandeld en staat weer te glimmen :thumleft:

19 jan 2010 17:29
Profiel WWW
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
nog eens op 2 weken regen wachten :shock: :cry: voordat dat zooitje is weggespoeld :wink:

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

19 jan 2010 17:49
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
2e prijs Jubileumrit 2013
maurice schreef:
Roest wordt veroorzaakt door een combinatie van vocht, zuurstof en de chemische werking. Reden dat pekel roestvorming bevorderd is niet dat het zout is maar dat zout vocht aan trekt en vast houd. En waar vocht zit gaat roest ontstaan. Hetzelfde geldt voor vuil/modder. Als je dat laat zitten houd het vocht vast en dus gaat daar roest ontstaan.

Ligt het niet aan de verhoogde electrolytische werking van zout water (dmv. de natrium- en chloride-ionen) waardoor zuurstof zich sneller kan binden aan ijzer? :roll: :wink:

22 jan 2010 21:41
Profiel
PorscheForum Rakker
'88 928 S4
Het is allebei waar:

- Zout water trekt vocht aan, dus de boel droogt nauwelijks meer
- Zout versneld het roestproces

dubbelop dus

Wikipedia:

Corrosiemechanismen

Diverse typen corrosie kunnen onderscheiden worden, waarbij verschillende chemische reacties een rol spelen.
De belangrijkste corrosiereactie is die waarbij zuurstof uit de atmosfeer in combinatie met water of vocht uit de atmosfeer reageert met ijzer of een ander metaal en dit weer terugbrengt in de geoxideerde toestand waarin het oorspronkelijk ook aanwezig was in de aarde.
Het doel van corrosiebescherming is dus dit natuurlijke proces zoveel mogelijk te vertragen.
In zout water worden alle corrosieprocessen versneld hoewel ook daarin zuurstof de oxidator is. Maar door de natrium- en de chlorideionen is het geleidingsvermogen in zout water veel hoger dan in zuiver water en is de kortsluitstroom van de corrosiecel ook veel hoger.

23 jan 2010 0:14
Profiel
PorscheForum Rakker
993S Vesuvio; 964 RS replica; 964 Turbo 3.6; 964 Alex 1224; project 1965 301xxx; project 1965 300xxx
Zo, nu heb ik genoeg gelezen hier. De Porsche staat in de garage en hij komt er niet meer uit, althans niet totdat de global warming zich echt heeft doorgezet. Zo te lezen is het echt onverantwoord met een auto als de Porsche de straat op te gaan, voor je het weet heb je niets meer over :|

Ik heb een grote plastic zak gekocht en hem vacuum getrokken; verder de lampen in de garage onklaar gemaakt om de slechte invloed van licht en UV absoluut te vermijden. Ik overweeg nu nog om hem te begraven, of is ie dat nu al?

23 jan 2010 11:53
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 coupe schiefer grau ex 993 C4 vesuvio '97 ex 964 C2C zwart metallic '91
Meerssen Zuid Limburg
Ik heb beide porsches vandaag weer eens "uitgelaten". Heerlijk! Ik denk dat ze van stilstaan meer lijden dan een beetje regen en wat pekel. Volgende week rij ik ze weer even door de wasstraat en zijn ze weer schoon en staan ze ook nog in de wax.
Ik ben niet zo van de poetserij, auto's zijn om in te rijden, ze zijn echt niet van suiker :wink:

my 2 cents

23 jan 2010 13:57
Profiel
PorscheForum Rakker
'88 928 S4
Simpel sommetje (vereenvoudigd voor de duidelijkheid):

- P laten staan in de garage om roest te voorkomen = slechter voor het blok, banden etc.
- P regelmatig uitlaten in de winter = slechter voor plaatwerk

Oplossing: plaatwerk = goedkoper dan motorrevisie => dus rijden met die bak!
afgeleide hiervan: Rijden = leuker dan stilstaan => Rijden dus :drive:

Gelukkig is de helft van de 928 toch aluminium, hou ik in ieder geval de helft nog over :cheers:

23 jan 2010 19:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 2.7 2000
Rotterdam
remcodevries schreef:
na hoeveel regenbuien is de weg weer vrij van pekel?

Ik denk dat het nu ongeveer weer goed is om te rijden! :ba:
Stof die 3.2 maar af.

BB

16 jun 2010 19:56
Profiel
PorscheForum Rakker
3.2
rotterdam
goed nieuws, geen pekel op de weg ,geen aswolk in de lucht en olie in de mexicaansegolf, nou maar hopen dat hij wil starten.

16 jun 2010 23:35
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
3.2. immer. jawohl.

16 jun 2010 23:50
Profiel
M140i
Master Ken schreef:
Piet schreef:
Gewoon eerst de auto met de hand wassen (met washmitt) en daarna door de wasstraat voor de onderkant van de auto. Eerst wassen met washmitt voorkomt krassen in de wasstraat...

Hier bereik je weinig mee. Krassen worden veroorzaakt door de borstels. Die zijn nooit schoon. Ook al is je auto dat wel.

Hmm, ik bereik er heel veel mee. Ten eerste ga ik al nooit naar een wasstraat met borstels, ik ga alleen maar naar wasstraten met zeemleren lappen. Ten tweede scheelt het zeker veel krassen als je je auto vantevoren helemaal met de hand schoon maakt voordat je door de wasstraat rijdt. Dit geldt zeker in de winter, wanneer je auto onder een dikke laag smurrie en pekel zit. Dáármee direct de wasstraat ingaan levert gegarandeerd veel meer krassen op dan op mijn manier. Ik ben gekke Henkie niet, mijn methodes zijn beproefd :mrgreen:
O ja, ik ga ook nooit aan het eind van de dag, dan zijn de lappen in de wasstraat natuurlijk wat viezer :salut:

17 jun 2010 0:11
Profiel
Moderator
PF #57
Ga eens aan het begin van de dag en lik eens aan zo'n lap... wedden dat je zandkorrels proeft? Natuurlijk minder dan bij borstels, maar nog steeds. Als je hem vantevoren wast, krijg je je eigen modder niet over je auto gesplatst. Maar nog steeds wel dat van degene die voor je was/waren...

Als je toch de moeite neemt je auto met een handschoen goed te wassen, neem dan de juiste producten en zorg dat hij na zo'n wasbeurt perfect is. Hoef je ook niet meer door de wasstraat, wellicht even voor de onderkant als je dat echt wilt.

17 jun 2010 0:23
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende