Auteur |
Bericht |
Justin
Porsche 964 C4
|
 Re: Porsche AG nieuwe CEO
Hmmm dat wat betreft beursgenoteerde onderneming in relatie tot beleidsspeerpunten of zelfs doelen in de media verkondigen, en daar streng aan gehouden worden, ben ik het sterk mee eens.
Vanuit bedrijfskundig perspectief lijkt dit op winst uitholling uit te lopen. Door met parameters p(prijs) en q(productiehoeveelheid) te spelen, bij gelijke of zelfs mindere kosten(grotere productie aantallen). Dit leidt op korte termijn(lees: gemiddelde aansteltijd board lid) tot stevige winststijging. Echter is de winst vaak van korte duur en wordt een weg ingeslagen(uitholling) die vaak onomkeerbaar is: downgraden brand image gaat vele malen makkelijker(lees goedkoper) dan upgraden(luxer/exclusiever imago).
Ik zie dit als de situatie die hier plaatsvindt. Dus voor de aandeelhouders en de huidige ceo is dit 'smullen' deze strategie te mogen volgen(lees:mega bonussen/veel dividend). Op lange termijn(10 a 15 jaar) zal het moeilijk zijn het Porsche imago te blijven behouden.
Enige wat hier niet in past zijn inderdaad de nieuwe 918, gt2rs, gt3rs etc. Maar dit past weer in de strategie van 'upscale' regulier merk(uitbreding naar goedkopere -instapper- en duurdere segmenten tegelijkertijd -gt2rs en 918-). Mijn vermoeden is dat Porsche(en Volskwagen) een merk met een 'breder'(dit bedoelen ze met 'regulier' denk ik) aanbod willen hebben, maar tegelijlertijd zullen ze de kernwaarden van het merk en de brand champion(911 waar het imago gebaseerd op is) uithollen.
Maar het liefste hoop ik op dit moment dat ik het helemaal verkeerd heb, 150.000 is namelijk wel een bizar productieaantal als het huidige(lees: op rottetdam op elke hoek een 997 in het centrum -niet dat ik het nu niet mooi vind-) al 80.000 is.
Vind de stap vanuit Volkswagen ook niet geheel logisch: zij brengen het merk steeds meer in het vaarwater van andere huismerken(die al steeds meer elkaars concurrenten worden).
Maar goed, Porsche maakt al lang regelmatig veel winst. En zo lang zij dit stabiel blijven doen, hebben zij gelijk(denk ik).
Aan de andere kant: er gebeurt tenminste wat bij Porsche. Bij de Arie's en Lamborghini's (vind ik ook mooi) weet ik altijd wel welk nieuws er is als er een nieuwe uitvoering is(bij Porsche ook met regelmaat, maar met de verschillende modellen steeds gevarieerder en vaak iets 'echt' nieuws).
Denk dat onze angst deels terecht is, maar de waarheid zal wellicht weer ergens in het 'midden' zitten.
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
15 jul 2010 22:57 |
|
 |
dobbelsteen
ex 996 Carrera 4S
ex 993 Carrera S
ex 3.2 CarreraWest-Vlaanderen
|
 Re: Porsche AG nieuwe CEO
Dit is net wat CEO's doen. Zij zien alles op korte termijn, en dit is ook net wat hij ons vertelt met de verhoogde productiecapaciteit. Op korte termijn zeer winstgevend voor iedereen, en vooral voor hemzelf aangezien dit immense bonussen oplevert. Diegenen die hierin meegaan op de beurs, verliezen er ook vaak aan. Het gebeurt zelden dat de grote massa aandeelhouders op tijd alles verkoopt. Maar aangezien dit in het verleden al zo vaak gebeurd is, hoop ik dat ze bij Porsche niet zo stom zijn om hier in te trappen. Door de CEO uit te betalen in lange termijn aandelen of een van de vele andere mogelijkheden om dit tegen te gaan. Ik ben benieuwd naar de status van een Porsche over 10 jaar, nu kijken mensen al nauwelijks meer om als we eventjes passeren in een Porsche. En daarnaast, buiten de 911 slaagt Porsche er niet echt meer in om mooie modellen te maken. Geef nu toe, het design van de Panamera is niet echt Porsche waardig, en volgens mij gaan we nog veel zo'n design blunders mogen verwachten. (Niet dat ik een Panamera niet mooi vind, maar voor een Porsche mochten ze wat mooier zijn.)
|
16 jul 2010 5:31 |
|
 |
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
 Re: Porsche AG nieuwe CEO
*kuch* Cayman, *kuch* boxster (zolang de kap naar beneden is). Panamera van voren vind ik ook wel prima, maar goed da's iedereen z'n eigen mening  Goed, los daarvan, is het echt zo dat er zoveel 997's rondrijden? Ik zie er in de regio eindhoven helemaal niet zo veel. Zowieso zie ik wel regelmatig een boxster of oudere 911 maar zelden een 997... (ook vaak cayenne maar da's toch een andere type auto vind ik) Het stikt er kennelijk van in de randstad of ?? Als ik hier in mijn P rond rijd dan wordt ik echt wel nagekeken.
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
16 jul 2010 13:25 |
|
 |
dobbelsteen
ex 996 Carrera 4S
ex 993 Carrera S
ex 3.2 CarreraWest-Vlaanderen
|
 Re: Porsche AG nieuwe CEO
Ja oke beetje subjectief aangezien ik alleen de 911's mooi vind.
Maar hier komt de 996 heel erg vaak voor, en de 997 is ook niet zeldzaam. En cayenne, dat is een geval apart. Het verbaast me gewoon hoeveel mensen dit kunnen betalen, er zijn soms dagen dat je vaker cayenne ziet dan gelijk welke andere jeep.
|
16 jul 2010 14:17 |
|
 |
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
 Re: Porsche AG nieuwe CEO
wake up and smell the coffee, dat is al ruim 10 jaar aan de gang  is ook vrij triest als dat de reden is om een Porsche te rijden 
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
16 jul 2010 14:24 |
|
 |
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
 Re: Porsche AG nieuwe CEO
Ik snap de sentimenten en zelf zou ik het ook jammer vinden als Porsche een "regulier" automerk zou worden. Vooropgesteld dat met ook het beste voorheeft met ons merk zal zekergesteld moeten worden dat het ook op lange termijn bij machte is om "zelfstandig" (dure) imagomakers te ontwikkelen. Dat kost steeds meer geld (hogere eisen veiligheid, milieu etc) wat steeds moeilijker terugverdiend kan worden met diezelfde imagomakers. Zonder moneymaker Cayenne had Porsche er immers niet best voorgestaan en zou het een stuk moeilijker zijn geweest aansprekende sportwagens voor een vrij beperkte markt te ontwikkelen. Met andere woorden: (een deel van) de winst op "gewone" modellen heeft men hard nodig om de exoten te ontwikkelen, waardoor het imago van beste sportwagenbouwer ter wereld in stand gehouden kan worden (en de rest van de winst zal wel opgaan aan bonussen  ) Comment please! 
_________________________________________ Wim
|
16 jul 2010 14:37 |
|
 |
Ilpoto
2006 Boxster S 3.4Woerden
|
 Re: Porsche AG nieuwe CEO
Nice, hebben de Boxster rijders straks ook mensen op het forum om tegenaan te schoppen, met hun treurige instap pauper P's 
|
16 jul 2010 15:54 |
|
 |
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
 Re: Porsche AG nieuwe CEO
kan nu al bentley, lamborghini en bugatti worden redelijk losgelaten; gaat met porsche niet gebeuren als ik het zo lees
_________________________________________ Got coffee?
|
16 jul 2010 16:17 |
|
 |
912
|
 Re: Porsche AG nieuwe CEO
Als ze niet zo megalomaan geweest waren de afgelopen jaren, dan hadden ze met het geld dat ze tot dan toe hadden verdient en nog steeds verdienden (wat hadden ze op een gegeven moment in kas? miljarden...), nog tot in de spreekwoordelijke eeuwigheid alleen maar sportmodellen voor de lol hoeven maken... ... maar ja, meer, meer , meer he.
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
16 jul 2010 17:52 |
|
 |
roenkie
Boxster: ex 986-97, ex 986s-02.
Cayenne: ex 958-10, 9YA-18Dirksland
|
 Re: Porsche AG nieuwe CEO
Tsja... als ik de onderste regel lees van DIT ARTIKEL dan kun je ze toch geen ongelijk geven dat ze er meer gaan produceren?
_________________________________________ gang is alles, roak is power!
|
16 jul 2010 22:06 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
 Re: Porsche AG nieuwe CEO
Hangt van het model af... Sowieso denken veel kinderen dat ik in een Ferrari rijd. Dat is waarschijnlijk omdat die van mij met die lel van een spoiler een proletenbak is geworden, maar toch... 
|
16 jul 2010 23:20 |
|
 |
Wimpie77
|
 Re: Porsche AG nieuwe CEO
_________________________________________ * * *
|
17 jul 2010 5:39 |
|
 |
roondejong
Intermeccanica 356 Speedster,
Formule Vee,
VW 1302 S Karmann Cabrio
#PF 613#
|
 Re: Porsche AG nieuwe CEO
Jippie! Nu komt er vast weer een nieuw VOPO project na de 914, 924 ........ de 934 o nee deze bestaat al ....jeetje deze man krijgt het moeilijk ......
|
18 jul 2010 22:06 |
|
 |
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
 Re: Porsche AG nieuwe CEO
In Melbourne rijden er serieus veel rond. Vanwege mijn Porsche-afwijking kijk ik wel nog steeds om, maar als ik er 30 zie op een gemiddelde dag is dat niet uitzonderlijk. En dat zijn dan dus allemaal 996 & 997 modellen, Cayennes & Boxsters. Panamera's zijn nog relatief schaars en oudjes (pre-993) zie ik hier niet zo heel vaak. Ik denk dat hier de Ferrari & AM nog ongeveer zijn qua 'zeldzame aanblik in het verkeersbeeld' wat Porsche een jaar of 15 geleden was. Ik denk trouwens niet dat de opgevoerde productie het enige is; Ik geloof (en dat is tenminste hier zo) dat door de welvaart dit soort auto's ook veel bereikbaarder zijn geworden.
|
19 jul 2010 10:41 |
|
|