Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 nov 2024 9:35

Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
krasjes 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
boxster
0299
Bericht krasjes
Waarde Porsche vrinden, Ik ben errug happy met m'n onlangs aangeschafte Boxster 1997. Loopt als een tierelier! Er zitten echter wat krasjes in de lak, het lijkt alsof er ooit met een schuursponsje wat muggenpoepies zijn verwijderd (bumper, motorkap, deur). In de was zetten en uitwrijven helpt niet. Wie tipt me serieus? En dan niet met de tip: "overspuiten", die had ik namelijk zelf ook al bedacht.

13 jul 2010 22:53
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911 2.4E Coupé (1972) 944 S2 Coupé (1991/2) 997 Carrera S Coupé (2007)
Den Haag
Bericht Re: krasjes
Lekker laten zitten en mee rijden, van achter het stuur zie je er niets van, zeker als je flink over wat bochtige, stoffige landweggetjes blaast :drive: :wink:

Zonder dollen: 'k hoor mensen wel eens praten over "kleien". Lijkt mij een k-klus, maar schijnt wel te werken. Zie hier viewtopic.php?p=89891#89891 en hier viewtopic.php?f=9&t=9442

13 jul 2010 23:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Als je de krasjes niet meer ziet als je ze met water nat maakt, dan is het alleen de blanke lak waar de kras in zit.

Je kunt het dan met een fijn polijstmiddel (commandant 4 of tandpasta) voorzichtig wegpoetsen. Ga niet te ver want dan ga je door de blanke laklaag heen; als de onderliggende laklaag beschadigt krijg je het niet meer goed.
Als je beetje meer lef hebt kun je de blanke laklaag licht mat slijpen met nat waterproof korrel 2000 of 2500, dan blanke lak er op en na uitharden de plek ruim weer met commandant 4 uitpoetsen. Als je het goed doet perfect resultaat.

14 jul 2010 0:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Groene 964 carrera 2/ artic silver 996 mk2 GT3
Kortenhoef
Als je je erg stoort aan de krassen zou ik gewoon naar een poetsbedrijf gaan om de krassen eruit te laten polijsten. Als je alleen bepaalde delen laat doen is dit ook nog eens niet duur.
Met kleien haal je geen krassen uit de lak, allen oppervlakkige vuilligheden (hars enz) worden hiermee verwijderd.

14 jul 2010 9:37
Profiel
964.c4
assendelft
ik zou ook langs een bedrijf gaan om te laten beoordelen,
mijn pa ging laatst met zijn motor langs voor een schade rapport hebben ze 20 min staan poetsen en weg :shock: was de kras.

14 jul 2010 11:22
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
boxster
0299
Wat een razendsnelle antwoorden en adviezen. Zelfs midden in de nacht ontvang je op dit forum reacties! Thanx allen! @IPF: voordat je die beschrijvingen hebt gelezen is idd de moed al in de schoenen gezakt. Ik word nu wel een beetje huiverig om er zelf aan te beginnen en zal me eens oriënteren. Want... Tijdens de 11stedentocht moet-ie picobello zijn. Ik heb er nu al zin in! Nogmaals dank, makkers.

14 jul 2010 12:23
Profiel WWW
matie schreef:
Wat een razendsnelle antwoorden en adviezen. Zelfs midden in de nacht ontvang je op dit forum reacties!

Dat wil niet zeggen dat ze altijd zinvol zijn! Zeker 's nachts niet... :mrgreen:

15 jul 2010 2:05
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
die 'swirls' of krasjes kun je in principe prima verwijderen. Kleien is inderdaad om de lak schoon te maken. Daarna word er met een poetsmachine met een compound (Zwaarte ligt aan de kras) de krasjes weggepolijst.

Als je dit niet zelf wil doen, kun je een goede detailer/poetsbedrijf zoeken. Deze kunnen je wel helpen en moet ook de wereld niet kosten.

Let wel, het ligt heel erg aan de basis, dus even informatie inwinnen.

Wat je eerst zou kunnen proberen is de krasjes op te vullen met een glaze of een product zoals Super Resin Polish van Autoglym. Hier zitten fillers in die kleine krasjes opvult en je dit goed kan maskeren. Maar dit is natuurlijk een tijdelijke oplossing.

15 jul 2010 8:28
Profiel
PorscheForum Rakker
911 carrera coupe (1985)
Omg. Utrecht
Stel je vraag (met foto) eens op het forum van www.carclean.nl

Gegarandeerd dat je daar een fatsoenlijk antwoord krijgt.

Hartelijke groet,
Kees.

16 jul 2010 18:12
Profiel
Moderator
PF #57
zou best eens lakbeschadiging van vogelpoep kunnen zijn. de vraag is hoe het eruit ziet na een goede professionele (?!) poetsbeurt. En hoe het er uitziet drie maanden erna. En overspuiten kan je het altijd nog. Is in principe niet goedkoop als je het goed wilt laten doen en alleen maar interessant als je de auto langer blijft rijden plus als je je er heel erg aan ergert... :idea: met zo'n lange sportwagen krijg je toch weer steenslag etc...

16 jul 2010 19:18
Profiel
PorscheForum Rakker
'88 928 S4
@Matie:
Over het algemeen krijg je behoorlijke krassen al weg met wat eigen inzet.
Je hebt echter wel de juiste middelen nodig. Zoals al eerder gezegd in dit topic heb je voor de krassen die jij beschrijft polish nodig met een wat hogere "schuurgraad" .
Dit wordt meestal omschreven op de verpakking als polish voor licht beschadigde/vale lak. Daar zit gewoonweg meer schuurmiddel in.
Aanbrengen op krassen en flink inwrijven. Daarna met schone doek afwrijven en eventueel nabewerken met normale polish (die is dan alleen voor de bescherming).
Wees niet al te bang de lak te beschadigen, dat is hij toch al. Als je zachte doeken gebruikt in combinatie met een polish kan het alleen maar beter worden, nooit slechter.

Dit weekend even flink los gegaan op mijn eigen P. Na een avondje poetsen, beschadigingen wegghaald met een zware polish, daarna 'kleien' en afgewerkt met een zachte polish.
Ziet er nu weer als nieuw uit:
Afbeelding

18 jul 2010 17:01
Profiel
PorscheForum Rakker
911 carrera coupe (1985)
Omg. Utrecht
Kleien moet je doen vóór je polish gaat gebruiken.

Dus eerst wassen/foamen, drogen, kleien, polishen, glazen en dan een wax en/of sealant aanbrengen.

Hartelijke groet,
Kees.

Laatst bijgewerkt door Dunkelblau op 18 jul 2010 19:14, in totaal 1 keer bewerkt.

18 jul 2010 18:09
Profiel
Ik ga nu even kleien...

En daarna mijn auto wassen.

18 jul 2010 18:25
Profiel
PorscheForum Rakker
911 carrera coupe (1985)
Omg. Utrecht
Wimpie77 schreef:
matie schreef:
Wat een razendsnelle antwoorden en adviezen. Zelfs midden in de nacht ontvang je op dit forum reacties!

Dat wil niet zeggen dat ze altijd zinvol zijn! Zeker 's nachts niet... :mrgreen:

Wimpie77 schreef:
Ik ga nu even kleien...

En daarna mijn auto wassen.

Begin van de avond zijn de reacties ook niet even zinvol. :flush:

18 jul 2010 19:16
Profiel
Maar deze is meer ontopic dan de rest van mijn reacties!

18 jul 2010 19:31
Profiel
PorscheForum Rakker
'88 928 S4
Citaat:
Dus eerst wassen/foamen, drogen, kleien, polishen, glazen en dan een wax en/of sealant aanbrengen.

Klopt. Had echter pas na het wegwerken van grotere krassen de moed verzameld te gaan kleien (had daar een kleine persoonlijke klei-sessie voor nodig......) :mrgreen:

18 jul 2010 22:16
Profiel
PorscheForum Rakker
N-H
Rij eens langs bij mij (ook 0299 :wink: ), ik zal dan kijken wat ik voor je kan betekenen.

Lees hier eens door wat ik bij mijn eigen P heb behaald.
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=27370

groet van een Hobby-matige-Detailer :wink:

18 jul 2010 23:17
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 17 berichten ]