Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 12:34

Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk laag 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk laag
Had afgelopen week een scheurtje in mijn oliefilter ontdekt en heel veel olie verloren. Vervolgens nieuwe oliefilter gekocht, gemonteerd en olie (Mobil1) bijgevuld. Vervolgens blijft mijn olie waarschuwing lamp branden, terwijl olie prima op peil is. Geen rare geluiden en rijd goed. Wat je ziet is dat de oliedruk niet boven de twee uitkomt, alleen als je het gas intrapt gaat deze gewoon door naar 5 en gaat het olielampje uit... Als ik dan weer terugzak in snelheid gaat het olielampje weer aan... Heel vreemd dus.

Ik heb zelf bedacht dat het lucht kan zijn in de motor en het vanzelf over zou moeten gaan. Het kan ook een tijdelijk storing zijn, maar dan maak ik me wel een beetje zorgen.

Komt dit bij iemand bekend voor of heb je enig idee, laat het dan hier even weten.

Laatst bijgewerkt door wiredgenius op 16 jul 2010 19:26, in totaal 1 keer bewerkt.

16 jul 2010 19:16
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht Re: 993 -- na oliefilter vervanging en verversen, olie druk
goede manier gepeild (peil ipv pijl :idea: )?
ik denk dat er te weinig in zit... er hoort zoveel olie in dat je met een liter of twee ook niet meteen rare geluiden hoort. als je rare geluiden hoort door te weinig olie ben je volgens mij al te laat...

16 jul 2010 19:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Jip, beide manieren gepeild. Had er doordat het lampje bleef branden zelfs even te veel olie inzitten en dit vervolgens op de brug er weer afgetapt. In het totaal een litertje of 8 erbij gedaan... 9 liter is maximum en na peilen is deze prima op pijl...

27 uur wakker geweest na rit naar Italie zet je peilen :mrgreen: op scherp :bang:

16 jul 2010 19:23
Profiel
PorscheForum Rakker
924 80 wit EX. 924 80 rood
Amersfoort
Is er dan wel de zelfde viscositeit olie in gegaan dan?

Dat is de enge reden die ik kan bedenken dat na een olie wissel er te weing olie druk is.

16 jul 2010 20:38
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Ik dacht eerst ook aan viscositeit - of het verschil tussen oude sterk vervuilde en hele verse schone olie - maar WG schrijft dat z'n olielampje blijft branden :|

16 jul 2010 20:47
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Scheurtje in het filter :?: ... :scratch:

Het nieuwe filter is origineel van Porsche :?:

Oliepeil en oliedruk heeft niets met elkaar te maken zolang er nog voldoende/beetje/'minder dan minimum' olie aanwezig is :idea:

16 jul 2010 20:51
Profiel
PorscheForum Rakker
En hoe kwam je erachter dat je zoveel olie was verloren?
Zag je een spoor van olie of ging je lampje branden?

16 jul 2010 21:02
Profiel
PorscheForum Junkie
2e prijs Jubileumrit 2013
8 liter olie erbij is best veel... Hoeveel zit er dan nog in? :roll:

16 jul 2010 21:31
Profiel
PorscheForum Junkie
Achter de duinen.
wiredgenius schreef:
In het totaal een litertje of 8 erbij gedaan...

:shock:

Dat is wel erg veel. Zitten de lagers er nog wel in??

16 jul 2010 21:34
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Retep schreef:
8 liter olie erbij is best veel... Hoeveel zat er dan nog in? :roll:

5 .. als'ie het goed heeft gedaan :wink:

16 jul 2010 22:21
Profiel WWW Facebook 
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII ...nu kappersauto
Weet je zeker dat je het juiste oliefilter gemonteerd hebt?

16 jul 2010 22:24
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C4
Misschien oliedruk sensor kapot? Weet niet of dit op dezelfde plaats zit als bij een 3,2? zo ja, dan is deze rechts beneden naast je koelfan te vinden. In de vorm van een sensor die aangeeft of er uberhaupt oliedruk is, en een sensor die aangeeft hoeveel de druk bedraagt.

Daarnaast sluit ik mij graag aan bij bovenstaande eerdere antwoorden. Olie eruit met warme motor op 2 punten pluggen eruit auto horizontaal. Daarnaast juiste hoeveelheid van juiste olie erin. Ook het (juiste) filter op de juiste manier vastdraaien. Ik zou persoonlijk eens checken: 1. Welke olie je er exact in hebt gegooid (en liefst ook welke erin zat i.v.m. gezondheid van je pakkingen etc.)?, 2. Of het oliefilter de juiste is? 3. Of deze goed genoeg vastzit(keer los en weer vast draaien als olie eruit is), 4. Of er nergens olie lekt(heb jij de plastic bodemplaten erop of eraf?) Als ze erop zitten kan het even duren voordat je thuis een lek doorhebt...(geloof ik). Als dit in orde is, zou ik het richting olie druk sensor(die de hoeveelheid druk meet) eens vervangen/doormeten(?).

Zolang er geen grote plassen onder de auto liggen, het filter niet lekt, de juiste hoeveelheid! juiste olie(Mobil 1 Delvac geloof ik fabrieksadvies toch?) erin is kan er niet heel veel mis zijn(zo vaak gaat oliepomp toch niet kapot/functioneert niet meer optimaal bij onze P's? Dat zou namelijk na het bovenstaande gecheckt te hebben mijn volgende -pijnlijke- gedachte zijn)

17 jul 2010 0:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Belgie
Vervang de olie filter eens door een ander merk.

17 jul 2010 8:19
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Oliefilter is origineel Porsche en typenummers van oude en nieuwe kloppen. Olie is Mobil1 0W40 en dit is er bij de laatste grote beurt ook in gegaan, dit heb ik nog negevraagd. Te veel of te weinig olie is nu niet van toepassing meer aangezien ik op beide manieren heb nagecheckt door de olie te peilen met de peilstok en de oliemeter in de auto ook aangeeft dat de olie op peil is. Ik ben er zeer zuinig op en dus alleen maar originele onderdelen.

Het vreemde is dat wanneer ik het gas intrap en accelereer, dan de druk wel ineens toeneemt en het lampje uit gaat. Eenmaal weer op de 'normale' snelheid gaat deze weer aan.

Ze is momenteel kurkdroog, geen drupje olie te ontdekken met de kappen eraf... Oliefliter is vastgedraaid met speciaal gereedschap om deze eraf en erop te draaien.

:scratch: Blijft vreemd....

17 jul 2010 9:06
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
een druk van 2 bar stationair is normaal en dat de druk oploopt bij gasgeven ook....

17 jul 2010 9:16
Profiel
Moderator
911 Carrera S
wiredgenius schreef:
Het vreemde is dat wanneer ik het gas intrap en accelereer, dan de druk wel ineens toeneemt en het lampje uit gaat. Eenmaal weer op de 'normale' snelheid gaat deze weer aan..

Hoeveel druk zie je bij welk toerental - bij warme motor :?:

Normaal gesproken zou het ongeveer toerental/1000 + 1 moeten zijn (bar) :idea:

Hoe zag je oude olie er uit?
Wanneer was deze voor het laatst vervangen?

17 jul 2010 9:17
Profiel WWW Facebook 
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Lucht in de motor is in elk geval niet van toepassing.

Heb je olie afgetapt voor vervanging van filter of moest er na montage gewoon zoveel bij?

Lijkt me de sensor voor oliedruk/waarschuwingslampje.
Toeval dat deze nu kapot is gegaan.

17 jul 2010 9:26
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Is het gelijk aan deze :arrow:

... toeval bestaat niet, maar Paul zou wel eens gelijk kunnen hebben :wink:

17 jul 2010 9:34
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
911-3.2 carrera coupe 1986, daarvoor XK140FHC ('56), heel ver daarvoor 911E-Targa ('69)
Hellevoetsluis
Over het scheurtje in het oude filter: weet je de oorzaak?
Er komen normaal geen scheurtjes in een oliefilter.

Over de lage oliedruk:
Ik ken de 993 motor niet, maar heb zelf wel eens iets dergelijks gehad bij een oude jag. Bleek de overstortklep (overdrukbeveiliging) te zijn, kogeltje scheef in zitting, dan veel weglekkende olie (retour naar carter) en daardoor lage druk bij lage toerentallen, maar bij hogere toeren, dus meer olieflow wel drukopbouw.
Weet iemand of dit bij deze motor ook kan gebeuren?

17 jul 2010 12:29
Profiel
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Is waarschijnlijk inderdaad de oliedruksensor. Ik had bij de 964 precies het zelfde, bij normaal rijgedrag ging het lampje van de oliedruk ineens aan(heel irritant) en dat kon je dat wegdrukken, maar even later kwam het weer terug. Als ik flink gas gaf ging het lampje weer uit, maar later weer aan. Toen meteen Visser gebeld en die zei ook dat het de oliedruksensor moest zijn, kosten a 120euro

17 jul 2010 13:38
Profiel Facebook 
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
ik zou het wel zeker willen weten. do not mess with my oilpressure :twisted:

17 jul 2010 13:57
Profiel
PorscheForum Rookie
928 S4 '87
Je hebt je filter met gereedschap vast gedraaid, is waarschijnlijk de oorzaak van scheuren filter, het zit dan veel te vast. Normaal filter vastdraaien met de hand tot deze net aan zit en dan nog een half slagje door.

18 jul 2010 12:43
Profiel
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII ...nu kappersauto
Als het oliefilter ook met een filtertang is gemonteerd dan heb je het wellicht wel iets ingeknepen waardoor de doorstroming niet meer optimaal is...? Zomaar even een gedachtenkronkel.... :scratch: Nieuw filter altijd gewoon met de hand aanzetten zonder gereedschap. Beetje olie op de afdichtring, meer niet.

18 jul 2010 13:20
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Citaat:
.. toeval bestaat niet, maar Paul zou wel eens gelijk kunnen hebben :wink:

Is inderdaad exact het geval ;-)...

Oliefilter is met de olietang losgedraaid en met de hand vast gedraaid en volgens het boekje: olie op de rand en schroefdraad en aandraaien (vast = vast).

Ga na mijn vakantie maar eens een nieuwe oliesonsor proberen en kijken of het een toevalstreffer is zoals Paul en Af aangeven...

18 jul 2010 19:24
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C4
Citaat:
Misschien oliedruk sensor kapot? Weet niet of dit op dezelfde plaats zit als bij een 3,2? zo ja, dan is deze rechts beneden naast je koelfan te vinden. In de vorm van een sensor die aangeeft of er uberhaupt oliedruk is, en een sensor die aangeeft hoeveel de druk bedraagt.

:roll:

Wat denk ik het allerbeste is, is een lijstje maken aan het begin van dit topic met potentiële oorzaken en deze overzichtelijk afwerken (op advies van de Forum technieker). Waarom? Hierdoor blijft het topic het meest overzichtelijk denk ik en is het voor andere mede forummers die geen 2 linker handen hebben+ verstand van Porsche makkelijk om mee te denken.

Mocht het je sensor voor oliedruk (kunnen er dus 2 zijn, kijk je manual even na of weet iemand het voor de 993) niet zijn (ik denk het dus wel), dan is de kans groot (omdat je geen lekken hebt ontdekt) dat de oorzaak van een te lage druk bij stationair toerental op een minder goed bereikbare/te controleren plaats ligt ( in je blok doordat bijvoorbeeld onderdelen niet goed afsluiten = worst case scenario).

Succes! Als je sensoren niet kan doormeten kan je bijvoorbeeld bij DSP/van Kessel/etc. een aardig proberen aan te kijken. Wie weet hebben zij zo wat voor je liggen?

19 jul 2010 11:57
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende