Auteur |
Bericht |
erwin996
M140i
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
Ik heb ook zo'n automaat (Chopard Mille Miglia) die ik niet iedere dag draag. De tijd steeds opnieuw instellen doe ik echter niet. Ik heb het horloge niet gekocht om de tijd op af te lezen
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
23 jul 2010 23:07 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
omega watch winder (is een mooi voorbeeld - zijn 100en alternatieven...) hoef je hem nooit meer op gang te helpen als je je automaat een tijdje niet draagt...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
23 jul 2010 23:09 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
A) zijn onderlichaam masseren B) optie C) Achterkant zag er zeer bewerkt uit ( Is zo'n klokkie makkelijk open te lepelen) Het wijzerblad is in mooi vlammend rood ,de buitenzijde is zilverachtig of zoiets Het is voor Djago mijn rolstoelmaatje die enkele hier wel kennen
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
23 jul 2010 23:12 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
Begreep dat je dat begreep. Mijn reactie lijkt op het tegendeel te wijzen. Bedoelde dat betreffend klokkie een 'rare' lijkt
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
24 jul 2010 1:50 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
Ieder zijn ding natuurlijk. Wie betaalt...
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
24 jul 2010 9:52 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
Niet iedere automaat is ook met de hand op te winden. Dát heeft in ieder geval niets met echt of fake te maken.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
24 jul 2010 10:12 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
Oh? welke automaat niet dan? Het kan wel een geschroefde kroon zijn die je eerst los moet draaien om het horloge op te kunnen winden... Als een automaat lang gelegen heeft en de veer helemaal afgedraaid is, zul je ook een automaat eerst weer 'op spanning' moeten brengen. Met het horloge alleen een paar keer schudden ben je er niet: dan is de veer nog slechts zo slap opgewonden dat het horloge wel gaat lopen, maar z'n accuratesse verliest en -belangrijker nog- op termijn de veer vervangen moet worden omdat die 'moe' is geworden. Als je een paar keer met het horloge 'schudt', zul je inderdaad zien dat het horloge weer gaat lopen en een heleboel mensen doen het horloge dan om en denken dan dat het daarmee oké is. Dat is dus niet het geval! Als een automaat een tijdje stil heeft gestaan, moet je de kroon een 30 à 40 keer 'opdraaien' (hangt een beetje af van het soort uurwerk wat erin zit. Bij een Eta Valjoux met chronofunctie (vaak de 7750) is dat zo'n 40 keer, bij -bijvoorbeeld- een Rolex Oyster (met het kenmerkende anker) is dat zo'n 30 keer. Daarmee draai je de veer in het horloge op spanning en zal de rotor bij polsbewegingen die veer op spanning kunnen houden, waardoor het horloge secuurder zal lopen dan wanneer het horloge alleen aan de gang gehouden wordt door de werking van de rotor (want de rotor zal er nooit in slagen om de veer zo ver op te draaien dat deze de optimale veerdruk levert). De rotor kan -zeg maar- de spanning er dus wel op houden, maar niet verhogen. Over het algemeen voel je -als je met beleid opdraait en alleen 1 kant op (dat is ook bij een automaat van belang)- op een gegeven moment dat het opdraaien een ietsiepietsie zwaarder wordt (fingerspitzengefühl). Dán is het horloge optimaal opgewonden...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
24 jul 2010 12:46 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
+1. Gewoon doen!
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
24 jul 2010 12:52 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
Hier spreekt duidelijk een kenner! En nog een tip voor een automaat ; stilstand is achteruitgang.
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
24 jul 2010 12:59 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
wat verdere uitleg aub.... wat bedoel je hiermee
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
24 jul 2010 13:01 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
Het knopje - de kroon - op een eenvoudig horloge is direct te draaien, om het horloge op te winden of na uittrekken in te stellen. Op de duurdere klokken zit de kroon vastgeschroefd, dus eerst de knop losdraaien - anti klok richting - en vervolgens 1 klikje uit voor datum instellen en nog een klik voor gelijk zetten. Indrukken en weer vastschroeven
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
24 jul 2010 13:27 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
Als de kroon (het wieltje/knopje waarmee je normaliter het horloge opwindt en/of op tijd zet en dat zich in het gros van de gevallen aan de rechter zijde van het horloge bevindt ) vast zit en niet gedraaid kan worden, zou het wel eens een 'geschroefde kroon' kunnen zijn. Van oudsher is dat een methode om 1) de kroon te beschermen (steviger; zit niet alleen vast aan de as) en 2) een hogere waterdichtheid te kunnen bewerkstelligen. Bij de betere merken wordt door de kroon schroefbaar te maken overigens ook ervoor gezorgd dat als de kroon mooi/goed vastgedraaid zit het merklogo op de kroon ook mooi recht zit Als de kroon 'vastzit' en niet gedraaid kan worden, kan het dus om een geschroefde kroon gaan: Draai de kroon (met gepaste kracht; het kan soms goed vastzitten) tegen de klok in en wellicht dat de kroon dan 'los komt'. Als de kroon helemaal los geschroefd is, kun je het horloge opwinden (draai alleen met de klok mee en haal het horloge van je pols als je het opwindt: je kunt het horloge dan mooi 'recht' opwinden. Laat je het om de pols, kan het nog wel eens gebeuren dat je het asje waarmee je het horloge opwindt 'scheef belast' waardoor er speling kan onstaan in de verankering van het asje met als gevolg op termijn een 'rammelende kroon' of erger nog een as die los komt of een kroon die afbreekt van z'n as; hetgeen overigens niet alleen geldt bij mechanische/automatische uurwerken met een geschroefde kroon!). Trek je de kroon vervolgens 1x uit kun je over het algemeen de datum en dag verzetten (soms is de ene kant op de dag en de andere kant op de datum en zo zijn er nog wel wat 'methodes'). Let er ook op dat je de datum en dag níet versteld binnen (ongeveer) 10:00 uur 's avonds en 2:00 's nachts. De 'radertjes' in het horloge voor de dag- en datumverstelling zijn dan al 'bezig' en je ontkoppelt ze dan niet. Je kunt door de datum en/of dag binnen die tijd te verstellen het raderwerk beschadigen! Ik heb me aangewend om het horloge eerst op 12:00 uur 's middags te zetten en dan pas de dag en/of datum (en/of maanfase, etcetera, enzovoorts, enzoverder) te verstellen. Trek je de kroon nog een keer uit, kun je de tijd verstellen. Ook daar is wel wat over te zeggen: stel de tijd altijd vóóruit in! Ookal lijkt het sneller en gemakkelijker om de tijd even een paar uur achteruit te zetten: kies ervoor om dan maar vooruit te draaien. Dat is namelijk beter voor het horloge (alles in de klok is er in beginsel immers op gebouwd om vóóruit te lopen en niet achteruit Incidenteel een uurtje (bijvoorbeeld van zomer- naar wintertijd) is geen probleem...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
24 jul 2010 13:37 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
P & Speedy
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
24 jul 2010 13:40 |
|
|
Wimpie77
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
Kwam in een "vakblad" dit horloge tegen: Aardig!
_________________________________________ * * *
|
24 jul 2010 20:31 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
Ik heb tal van 'normale' horloges, maar ik heb altijd een zwak gehad voor horloges met de 'regulator-complicatie'. Je kunt er niet snel en gemakkelijk de tijd op aflezen, maar het is een oude techniek om 3 aparte uurwerken -een urenuurwerk, een minutenuurwerk en een secondenuurwerk- aan elkaar te koppelen en zo een horloge te creëren waarop je de tijd kunt aflezen. Aangezien het drie losse uurwerkjes zijn, draaien de wijzers ook op aparte asjes. In het uurwerk zijn de 3 uurwerken aan elkaar gekoppeld en verstelbaar via de kroon. Een van de eerste merken die met een regulateur-complicatie in een polshorloge kwam, was het Zwitserse 'Imperial' dat in 1875 opgericht werd in La Chaux de Fonds in Zwitserland. Hun 'kleine' regulateur-uurwerk vond z'n weg naar verschillende horloge-manifacturen zoals Chopard, Ulysse Nardin en Patek Philippe. Het uurwerk werd ook geëxporteerd (in de jaren '20 via de importeur Bayer, Pretzfelder & Mills in New York). Bekende Amerikaanse merken die werden voorzien van een Imperial regulateur-uurwerk waren Buren Watch Co. en E. Howard & Co. De eigenaar van E. Howard & Co In 1868, de Amerikaanse horlogemaker Ariosto Jones (1841–1916) stichtte in 1868 de International Watch Company (IWC) in het Zwitserse Schaffhausen. In 1966 werd Imperial overgenomen door Patek Philippe, terwijl ook IWC voor Imperial in de markt was. Naar verluid bood IWC 10.000 CHF (toen heel veel geld) meer voor Imperial, maar Patek Philippe was gevestigd in het Franstalige deel van Zwitserland (net als Imperial) terwijl IWC in het Duitstalige deel gevestigd was en daarom ging 'Imperial' akkoord met het veel lagere bod van Patek. (De Duits- en Franstaligen lagen elkaar toen al niet ) Een jaar geleden heb ik een een originele Imperial Regulateur op de kop getikt die niet meer liep, een kapot glas, een missende kroon en een vervuilde wijzerplaat had met wat aanslag. Het horloge is van 1919... Ik heb dit horloge naar m'n oom gebracht die een gepensioneerd horlogemaker is en die het wel leuk vond om het horloge weer in z'n oude luister te herstellen... Vorige week heb ik het horloge weer in ontvangst mogen nemen en ik moet zeggen dat ik het erg fraai geworden vind:
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
Laatst bijgewerkt door Black Betty op 25 jul 2010 1:33, in totaal 4 keer bewerkt.
|
24 jul 2010 22:49 |
|
|
bully
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
Mooie klok speedy maar hoe laat is het nou daarop?.......
|
24 jul 2010 22:52 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
12 minuten over 9 en 15 seconden....
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
24 jul 2010 22:57 |
|
|
bully
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
Al een behoorlijke klok, hoeveel mm?
|
24 jul 2010 23:00 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
Zonder kroon 47mm Klein issie inderdaad niet, wel plat (voor een dergelijk horloge): 'slechts' 7mm
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
24 jul 2010 23:06 |
|
|
Wimpie77
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
En die komt uit 1919? Mooi hoor!
_________________________________________ * * *
|
24 jul 2010 23:09 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
Yep
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
24 jul 2010 23:29 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
heb je nog 'before' foto's? ziet er erg netjes uit, bijzondere klok.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
24 jul 2010 23:30 |
|
|
ASW
718 Spyder
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
Vandaag op dit horloge gewezen.. Wat vinden jullie?
_________________________________________ Success is going from failure to failure without losing enthusiasm!
|
24 jul 2010 23:45 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
Helaas niet... Op de plaatjes ziet het er inderdaad 'almost perfect' uit. In werkelijkheid zijn er wel nog wat imperfecties, hoor! Zo is de kroon niet de originele; dat zou eigenlijk een 'ui' moeten zijn, maar er was helaas geen passende te vinden. Zo eentje had het dus eigenlijk moeten zijn: De kroon die nu gemonteerd is, was de enige die hij kon vinden die past(e). En ik vind 'm ook wel bij het horloge passen: deze kroon is weliswaar wat kleiner en fijner, maar misstaat niet... Het nieuwe (plastic) glaasje is wat platter dan het origineel (dat wat boller was), maar dat ziet geen mens Er zitten wat butsen, deukjes en krasjes in de kast, maar door de kast weer mooi te polijsten, vallen die niet meer zo op. Op de achterkant zitten wat krassen en die was eerst gedeukt. Die is uitgedeukt, waardoor er aan de binnenkant van het deksel wat 'tikpunten' zijn ontstaan: De achterkant ziet er nu wel weer mooi uit: Wel zijn de 'lugs' nog gedeukt en gekrast aan de achterkant, maar dat ziet toch niemand. Heet moet natuurlijk ook niet te perfect zijn
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
24 jul 2010 23:49 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Klokkies - Over naar deel 4
niet lelijk. maar ook zeker niet bijzonder. vind ik dan. @ speedy - restaureren is mooi, maar hij moet er idd ook niet perfect uitzien. beetje net als zo'n 60-jarige vrouw die er strakgetrokken en opgepompt uit wil zien als 20. Is de charme helemaal van af...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
25 jul 2010 7:34 |
|
|