Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 7:40



Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
slecht stationair lopende 911 sc (bij koude motor) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC uit 1982
Bericht slecht stationair lopende 911 sc (bij koude motor)
Ik heb een probleempje met mijn 911 sc uit 1982. Bij koude motor blijft de motor nl. niet goed lopen. Het toerental loopt dan erg op en neer en ik moet de auto eerst warm draaien tot hij wel goed stationair loopt wil ik fatsoenlijk kunnen rijden. Eigenlijk best lastig en ik vraag mij af wat er tegen te doen is. De motor is volledig nagezien (nwe. koppeling, versnellingsbakrevisie, nieuwe uitlaat etc) bij CarCare Soest maar zij zeggen dat dit bij dit type porsche hoort. Is dat zo?


14 maart 2005 0:49
Profiel
PorscheForum Junkie
965 L
gemonde
Bericht 
wel een beetje maar je zou nog de injectoren kunnen ultrasoon kunnen laten schoonmaken
_________________________________________
duitse laagvlieger


14 maart 2005 1:04
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex-964 C4, Ex-Boxster, EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3
MESTREECH
Bericht 
ja dat is einderdaad een euvel de ene meer als de andere maar bij de een goede/fijne afstelling heb je er minder last van!

964 heeft dit ook gehad,ander LMM erin en het is minder!
(LMM=luchtmassameter)
Meestal zit hem het probleem in het gebied als de motor niet koud en niet warm is dan is het moeilijk om het zagen/zegen eruit te krijgen.
_________________________________________
Life is short,ride hard !!!

http://www.degeusmakelaars.com


14 maart 2005 7:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 sc targa ,81
hoofddorp
Bericht 
heb ik ook gehad,injectoren ultrasoon laten reinigen en motor goed afstellen(koudstartinjector controleren)hij loopt weer als nieuw.


14 maart 2005 20:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: slecht stationair lopende 911 sc (bij koude motor)
R911SC schreef:
De motor is volledig nagezien (nwe. koppeling, versnellingsbakrevisie, nieuwe uitlaat etc) bij CarCare Soest maar zij zeggen dat dit bij dit type porsche hoort. Is dat zo?

:shock: :roll:


14 maart 2005 21:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Ik heb heb bij mn 3.2 ook gehad; "zagen" noemde ik dat altijd.
Inspuiting is een vrij complex regelsysteem waarbij alles wel moet kloppen. Als de injectoren onvoldoende opbrengst en buiten de specs. presteren, dan doen ze niet wat het motor-management systeem verwacht (programmering); hierdoor wordt de regeling mider stabiel en krijg je dit soort dingen.

Bij mij was het na ultrasoon reinigen van de injectoren verdwenen.
Nieuwe zijn aan de prijs, reinigen kostte me EUR 100 bij een Bosch Service Center; ik heb ze zelf gedemonteerd en weer terug gezet.


Na 150.000 km of meer: ALTIJD DOEN; auto loopt een stuk mooier (bij mij).
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


14 maart 2005 21:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC uit 1982
Bericht 
alvast bedankt voor de antwoorden en tips!


15 maart 2005 0:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
EX-911 3.0 SC 964/C2 uitv ''79
Cuijk ( NB )
Bericht 
e.e.a. heeft ook met je Bi-metaaltje te maken toch??
Is al eens eerder besproken hier op ' t forum.
ik weet wel van anderen dat je met je vingers daarvan af moet blijven want dan kan het nog erger worden.

Dus ik zou eerst het ultrasoon reinigen proberen en anders het bi-metaal vervangen die iets met motortemp regelt en het boeltje stabiel draaiend moet houden. :wink:
_________________________________________
Het Porsche virus is een heerlijke besmetting.


21 maart 2005 10:10
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht 
Allereerst is er een wezenlijk verschil tussen het brandstofsysteem van een SC en een 3.2
Deze zijn niet met elkaar te vergelijken, hetzelfde probleem heeft bij beide typen een andere oorzaak.
De SC heeft K-jetronic injectie, tijdens de start wordt kortstondig extra brandstof geinjecteerd (koudestartsproeier) deze heeft dus geen invloed op het zgn. zagen.
Tevens wordt tijdens de start extra lucht toegevoerd (extra lucht shuif), deze wordt electrisch verwarmd (het bi-metaaltje) en zal tijdens het op bedrijfstemperatuur komen dicht moeten gaan. Sterker nog, bij koude motor moet deze dus open staan, wat nogal eens niet het geval is.
Gedurende het op bedrijfstemperatuur komen van de motor dient een verminderde tegendruk boven de plunjer van de brandstofdoseur (ook wel spinnekop genoemd) te zijn, dit wordt o.a. door de warmdraairegelaar verzorgd.
Daarnaast zijn er nog allerlei voelers etc. die de diverse onderdelen aansturen, je ziet een redelijk complex gebeuren dus.

Overigens is alles te meten en te controleren en uiteraard te vervangen.
Een "zagende" motor hoeft dus niet, maar vanwege de hoge kostprijs van deze specifieke onderdelen worden deze nogal eens niet vervangen en neemt men het zagen voor lief, totdat een ernstiger probleem zich gaat voordoen.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


25 maart 2005 0:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 3.4 S
Twente
Bericht Vraagje aan Nine-Eleven
Ik volg deze discussie ivm zelfde (ernstige) zaagproblemen...SC '82
Er wordt door Nine-eleven gesteld dat er nog ernstiger problemen kunnen gaan voordoen, als je er niet saan doed, wat zijn dan die mogelijke problemen???? :?:
_________________________________________
Groeten uit Twente


25 maart 2005 0:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht 
Neeeh, verkeerde uitleg.
K-jetronic brandstof injectie is een goed systeem, wat echter uit veel mechanische danwel deels mechanische onderdelen bestaat en deze zijn aan slijtage onderhevig.
Daarnaast houdt het een verband met het ander, een defect of niet goed functionerend klein onderdeel kan grote gevolgen hebben.

Je hebt in K-jetronic te maken met systeemdrukken, regeldrukken etc. met uiteraard bepaalde toleranties, als de ene waarde goed is en de andere niet, moet je dan een bepaald (kostbaar) onderdeel gaan vervangen of ermee leren leven?
Veelal wordt gekozen voor het laatste en als de wagen in andere handen overgaat zijn de probleempjes daar.

Bijvoorbeeld:
De warmdraairegelaar, deze regelt de druk boven de plunjer van de brandstofdoseur.
Tijdens de periode waarin de motor op bedrijfstemperatuur komt verandert deze waarde continue en is deze waarde buiten een bepaalde tolerantie kan de motor afslaan, inhouden etc.
Nu is de waarde bij bedrijfswarme motor goed, vervang je nu dit onderdeel of leer je ermee leven? Veelal wordt gekozen voor het laatste.

Ergo, een Porsche met een K-jetronic injectiesysteem moet in principe probleemloos kunnen functioneren.
Maar vergeet niet dat de meeste onderdelen wel minimaal 20 jaar oud zijn, want vanaf de 3.2 kwam Motronic injectie, een totaal ander injectiesysteem.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


25 maart 2005 17:30
Profiel
Bericht Re: slecht stationair lopende 911 sc (bij koude motor)
R911SC schreef:
bij CarCare Soest maar zij zeggen dat dit bij dit type porsche hoort. Is dat zo?


Nieuw "zagen" ze niet, dus er is iets aan de hand, niet dan?


28 maart 2005 18:57
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC uit 1982
Bericht 
ik kan inderdaad met het probleem leven maar het is inderdaad zo dat de koude motor direkt mooi rond loopt en in 1x start echter bij het warm worden gaat hij "zagen". Als de motor dan goed op temperatuur is loopt hij gewoon weer geweldig goed en heel mooi stationair.
Als perfectionist heb ik het liever 100% maar vanwege de waarschijnlijke kosten laat ik het maar even zo.


29 maart 2005 23:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht 
Ik heb redelijk wat ervaring met K-Jetronic injectiesystemen, mijn 1e diagnose, warmdraairegelaar.
Laat anders eens de afgeregelde drukken van de warmdraairegelaar controleren, waarschijnlijk zijn deze buiten de toegestane waarden.
Er is een heel testprogramma / procedure om dergelijke fouten op te sporen.

Kan verder nog veel meer zijn hoor, lekke vacuumslang, bougies en/of bougiekabels, of in het ergste geval (duurste onderdeel) de brandstofdoseur. Dit laatste denk ik niet aangezien de auto goed start en goed loopt als deze op bedrijfstemperatuur is.

Als de auto met koude motor goed start duidt dit in ieder geval op een goed werkend koudestart circuit (koudestartsproeier en extraluchtschuif met de bijbehorende temperatuurvoelers).

Tot slot, meten is weten (mijn SC liep ook slecht). Suc6
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


29 maart 2005 23:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911SC 3.0 Coupé 1982
De Rijp
Bericht 
Mijn SC 1982 heeft hetzelfde probleem, alsof ik het zelf getypt heb!
Dank voor alle snelle reacties, daar kunnen we wat mee.


30 maart 2005 14:12
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
911 3,0 SC bj 81
zonnebeke(belgie)
Bericht 
hallo,
ben ook in het bezit van een sc van bj81
der werd mij gezegt dat je de injectoren van een sc niet kan laten reinigen omdat ze uit één stuk zijn en de naald niet kan gedemonteerd worden
klopt dat of nie?
graag reactie?

gr stef,


30 maart 2005 20:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 sc targa ,81
hoofddorp
Bericht 
matten schreef:
hallo,
ben ook in het bezit van een sc van bj81
der werd mij gezegt dat je de injectoren van een sc niet kan laten reinigen omdat ze uit één stuk zijn en de naald niet kan gedemonteerd worden
klopt dat of nie?
graag reactie?

gr stef,


het reinigen gaat prima,als je het maar ultrasoon doet.en het resultaat was bij mij goed te noemen :D


30 maart 2005 21:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht 
matten schreef:
der werd mij gezegt dat je de injectoren van een sc niet kan laten reinigen omdat ze uit één stuk zijn en de naald niet kan gedemonteerd worden klopt dat of nie?


Klopt, de injectoren van een SC werken op brandstofdruk en de latere modellen, vanaf de 3.2 worden electrisch aangestuurd.
Deze laatste zijn beter (makkelijker) te reinigen.

Er bestaat overigens injectorcleaner, voor de mechanische injectoren, welke aan de benzine toegevoegd kan worden.
Ik heb dat ooit eens bij Johan van der Gugten (onafhankelijke P specialist te Bodegraven) gekocht.

Daarnaast is het zo dat ik sinds 1980 heel veel km (o.a. zakelijk) met K-jetronic injectiesystemen heb gereden en nooit problemen met injectoren heb gehad. Tevens heb ik een flink aantal van dergelijke auto's in onderhoud gehad en ook hier nooit een injector als boosdoener ervaren. Ik wil hiemee niet een injector als mogelijke oorzaak uitsluiten, maar ik schat de kans wel erg laag in.

Nogmaals, suc6
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


30 maart 2005 22:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC uit 1982
Bericht 
Bedankt (vooral Nine-eleven) voor de antwoorden. Goed zo'n forum en collega SC-ers te ontmoeten.
Ik denk dat het dus een probleem in de warmdraairegelaar is ook op een amerikaanse site zag ik dat veel SC's daar last van hebben. Ze noemen het daar de WUR (Warm Up Regulator).
De auto staat nu bij de spuiter dan is die weer mooi voor de zomer en in de winter laat ik er wel even naar kijken.


04 apr 2005 21:49
Profiel
Bericht 
Hoi,

Hoe oud zijn je bougiekables? Zou ik toch ook eens naar kijken.

Gr. Gerko


05 apr 2005 12:52
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flash911


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.