Auteur |
Bericht |
StefanV
|
996?
Hallo allemaal,
Ik ben Stefan en heb me vandaag aangemeld hier. Rij motor, maar om de één of andere reden heb ik ineens in mijn hoofd gekregen dat ik een Porsche wil hebben. Ik ben al plek aan het maken in mijn garage...
Het moet een cabrio worden en vanwege de prijs en het feit dat ik 'm 's zomers vrijwel dagelijks wil gebruiken èn ik twee kinderen heb die af en toe achterin willen dacht ik aan een 996. Ik woon in Zweden (prachtige zomers), dus importeren kan zonder BPM en is bijna de enige optie, want de prijzen zijn hier nogal aan de hoge kant in vgl met bijvoorbeeld Duitsland.
Heb inmiddels een hoop gelezen over de 996 en maak me toch wel ernstig zorgen over de motorblokken die stuk gaan. Is een 996 (3.4) met reeds vervangen motor een beter alternatief of is zo'n vervangen blok precies hetzelfde en heb je dus dezelfde kans dat 'ie stuk gaat? Kan ik me beter richten op een 996 met 3.6 blok?
Groet,
Stefan
|
07 aug 2010 18:27 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
Re: 996?
Welkom! Zekerheid heb je met geen enkele gebruikte auto van ca. 7-10 jaar oud dus ga voor de mooiste en best onderhouden combi.. Zou ook eens met een 993 cabrio en 964 cabrio gaan rijden, ook prima dagelijks te doen. De echte mannen rijden zels dagelijks (of weekends ) in een 3.2 (cabrio) Veel plezier met de zoektocht !
_________________________________________ ruimte zit je nooit in de weg
|
07 aug 2010 18:54 |
|
|
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
Re: 996?
deze vraag komt vaker terug (heb hem zelf ook wel eens gehad) Dus met de zoekfunctie kun je een hoop vinden.
Plofkans is inderdaad het "hoogste" bij 3.4 996. Wordt al naar gelang de auto jonger is minder. Ik doe geen uitspraken over % kans. Hoe jonger de 996 hoe minder kans omdat ze wat updates aan het blok gedaan hebben. Turbo en gt modellen hebben andere motor dus in principe geen plof.
Vervangen motor zou (afhankelijk van wanneer) wel al updates moeten hebben dit zou je aan de hand van het motor type nummer (m96 / m97 etc) moeten kunnen achterhalen lijkt me.
Overigens meen ik me te herinneren dat als een motor 120.000km heeft gelopen en nog niet vroegtijdig toe aan een revisie is, dan ook niet meer gaat gevoelige IMS Lager...
hoop dat je hier wat aan hebt; anders zoekfunctie en/of internet googlen maar bedenk: alleen mensen met problemen laten zich horen op het internet!!
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
08 aug 2010 0:17 |
|
|
StefanV
|
Re: 996?
Heb inderdaad al heel wat hierover gevonden op dit forum. Je hebt gelijk wanneer je zegt dat vooral de negatieve reacties op fora komen te staan; tevreden mensen plaatsen dit meestal niet! Dus wellicht lijkt het probleem daardoor erger dan het is.. Dat van die 120000 km had ik nog niet gevonden. (Zal je er niet op vastpinnen ) Ik ga op mijn gemak met de zoektocht verder, maar richt me denk ik voornamelijk op de 3.6 of een 3.4 met ruilblok. Groet, Stefan
|
08 aug 2010 9:02 |
|
|
rens914
|
Re: 996?
lijkt dus op de speed six van TVR ze gevoelige IMS Lager allemaal voor de 20.000km of helemaal niet heeft overigens bij de tvr te maken met de eigenaar goede startup en cooldown, onderhoud en goede olie niet stationair laten draaien en voordat de auto 60 gr olie temp heeft niet boven de 2k rpm dit past eigenlijk bij elke auto golfjes gedrag sloopt meer dan "mindere" bouwwijze ym2c
_________________________________________ speed costs money, how fast do you want to go ?
Alpine 310 gr 4, Bmw E91, Merc 171, een Campert en een grasmaaiert.
|
08 aug 2010 9:05 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: 996?
Ik denk dat je je dan wel heel erg beperkt. Een ATM (ruilmotor) geeft namelijk weer net zoveel (of net zo weinig) kans op een plofmotor (alleen heeft het ruilblok minder gelopen en is deze dus nieuwer waardoor het risico beperkter wordt). Daarnaast rijden er heel veel 3.4 en 3.6-jes zonder ATM rond (je hoort natuurlijk alleen maar de plofverhalen op internet).. Wel is het bij mijn weten zo dat het plofrisico voornamelijk bij de 3.4 ligt (de 3.6 heeft er minder last van). Indien je gaat voor een tiptronic, is het risico nog weer minder (het zijn voornamelijk de handbakken -die je handmatig fijn in het rood kunt jassen- die een plofrisico hebben). Dat van die 120K kilometer grens heb ik ook vaker gehoord, na de 120K zou iedere 3.4/3.6 (die dus niet vroegtijdig toe aan een revisie is) net zoveel kans hebben op gevoelige IMS Lager als iedere andere motor. Ergo, ik zou me richten op een 3.6 met een kloppende historie (en als je extra zekerheid wilt, wereldwijde Porsche garantie). De 3.6-jes zijn uiteraard duurder dan de 3.4-jes, maar je bent dan gelijk af van de MkI koplampen, je krijgt 20pk extra en je hebt een dashboardkastje. Ik zou dan niet speciaal op zoek gaan naar eentje met een ATM. Succes!
|
08 aug 2010 9:38 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: 996?
Past meer bij Engelse kwaliteit Serieus: niet boven de 4.000 is een prima grens
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
08 aug 2010 10:35 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Re: 996?
Een grote geruststelling is dat ze vrijwel allemaal niet vroegtijdig toe aan een revisie zijn, op een enkeling na
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
08 aug 2010 11:19 |
|
|
Rob986
Een keer een 986, 997, 993, 964, 911E en een 944.Utrechtse Heuvelrug
|
Re: 996?
Kan me je bezorgdheid voorstellen. Bij deze mooie 996 cabrio is dat probleem al opgelost: viewtopic.php?f=10&t=28304Succes
_________________________________________ "I worked hard, and if you work hard you get the goodies" - Steve McQueen.
|
08 aug 2010 12:17 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: 996?
Zoek in ieder geval een auto met een kloppende historie. Koopjes bestaan zeker bij de 996 niet. Alles wat scherp geprijsd is blijkt qua onderhoud of achter te lopen of door een 'niet' Porsche werkplaats (PC of specialist) gedaan te zijn. Let even goed op bij de cabrio trouwens. Je schrijft dat je ook je kinderen mee wilt nemen. De rugleuningen van de cabrio staan namenlijk niet schuin naar achteren maar naar voren. Niet echt heel comfortabel dus en komt omdat men de hele kapconstructie ergens kwijt moest. Veel succes met de zoektocht.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
12 aug 2010 9:46 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Re: 996?
Haphap --->Tja, wat is een enkeling... Ik denk dat het wat meer is dan een enkeling, en de zorg dus gerechtvaardigd is. De kans dat je de Lotto wint is een stuk kleiner.
|
12 aug 2010 10:20 |
|
|
Krimson
911 T (hotrod R) 1970 en 912 SWB uit 1967 en ex 996 Cabrio tip. / ex 911 3.0 SC / ex 912 SWB 1966Zuidlaren
|
Re: 996?
Ik heb een 996 carrera 2 Cabrio en motorisch is deze perfect. ik heb hem 2 keer laten keuren. 1 keer door de Dekra en 1 x door Porsche centrum Groningen en beide keren top (dus advies om altijd even te laten keuren voor aankoop) verder me lang ingelezen voor aankoop en m.n. de echte kenners (bijv. Theo Janssen. gerenormeerd Porschehandelaar uit de Wijk) geven ook aan dat dit een onzin verhaal is en dat je inderdaad alleen maar ongelukkige verhalen op internet e.d. ziet. Hij geeft aan dat zijn onderhoudsinkomsten vanaf de 996 drastisch zijn teruggevallen aangzien ze praktisch niks mankeren en weinig mankementen vertonen. dus gewoon doen (wil perfect met 2 kids weet ik uit ervaring) maar zeker laten keuren bij een Porschecentrum voor aankoop!
Gr. Krimson
_________________________________________ Everything is gone be okay in the end and if it's not okay. It's not the end!
|
12 aug 2010 12:02 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: 996?
Niet alleen op internet hoor je ongelukkige verhalen. Zo af en toe zie je een 996 met defecte motor staan bij Porsche specialisten, zoals laatst een 996 targa met gekantelde zuiger (of zo iets) bij Theo Jansen
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
12 aug 2010 12:10 |
|
|
Jip
997 4S HP, ex
Boxster S, ex BoxsterZoetermeer
|
Re: 996?
Maakt het alleen maar spannender om er mee te rijden...! Gaat ie vandaag gevoelige IMS Lager of niet? Nee, toch niet, ben weer thuis gekomen.... Kunnen we hier 'ns mee ophouden? Slap gehouwehoer over iets wat kan gebeuren... kan nog wel meer bedenken, maar houdt je toch niet tegen om te genieten?
|
12 aug 2010 12:31 |
|
|
RB911
11-je
|
Re: 996?
Het aantal huwelijken dat ploft ligt boven de 50 %. Trouwen is dus gevaarlijker dan een 996 kopen en dat durven de meesten ook aan. Met andere woorden laat je niet bang maken, blijf wel scherp en altijd AKK-tje. Hoewel ik met beide geen ervaring heb kan je er van uitgaan dat scheiden duurder is dan een ruil motor.
|
12 aug 2010 13:57 |
|
|