Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 23:33

Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2475 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83 ... 99  Volgende
Beurs/Kredietcrisis/Prijzen huizen, auto's, ... 
Auteur Bericht
Moderator
PF #57
Bericht Re: WINTERPRIJS: Porsche Boxster 3.2S Full Options + Garantie
Kan niet anders dan dit onderschrijven.
Echter, het is maar een deel. Er vallen ook bedrijven om die alle potentie hebben maar nu ineens genaaid worden door dezelfde banken die ineens geen krediet meer geven of het bestaande krediet terugschroeven. En mensen die een normale hypotheek hebben, maar ontslagen worden, 54 jaar zijn, het altijd goed hebben gedaan maar nu geen nieuwe baan kunnen vinden, met 2 studerende kinderen niet de ruimte hebben gehad om (veel) te sparen, maar altijd redelijk hebben geleefd en nu na 8 maanden WW hun hypotheek niet meer kunnen betalen, de bank verkoopt hun huis voor 80K onder de executiewaarde. Mensen staan op straat, moeten verhuizen naar een huurwoning (allemaal goed te overleven) en zitten de rest van hun leven met een enorme, niet af te lossen schuld. Die kant is er ook (betreft oud-collega van mij).

Ik zeg niet 'kredietcrisis' de reden/smoes moet zijn voor elke misser of tegenvaller. Maar roepen dat de crisis niet bestaat omdat je moet reserveren in een restaurant vind ik erg kort door de bocht. Ik sta ook wel eens in de rij voor de kassa van de Appie. "Wat nou crisis, er staan nog steeds rijen bij de Appie..."

06 nov 2009 10:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII ...nu kappersauto
Kan ik voor een groot deel in meekomen, maar als je als bedrijf afhankelijk bent van een krediet doe je volgens mij ook iets niet goed...

Als je 2 kinderen hebt en geen ruimte om te sparen dan woon je toch te duur of had je misschien maar één of géén kind moeten nemen, uiteindelijk gaan die kinderen ook studeren en dat kost toch geld, geld wat je niet hebt als je niks gespaard hebt.... ik heb zelf geen kinderen, maar als ik die wel gehad zou hebben dan had ik hoogstwaarschijnlijk geen Porsche gehad, dat geld was nodig geweest om de kinderen te laten studeren. You can't have it all en tegenwoordig kun je er ook niet maar zo vanuit gaan dat je altijd een baan hebt tot je 65e :salut:

Mooie discussie overigens :mrgreen:

06 nov 2009 11:04
Profiel WWW
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
M a r c schreef:
Kan ik voor een groot deel in meekomen, maar als je als bedrijf afhankelijk bent van een krediet doe je volgens mij ook iets niet goed...

Weet je hoeveel bedrijven dan iets niet goed doen? :shock: >90% denk ik?

06 nov 2009 11:10
Profiel
PorscheForum Rakker
BMW 335i Cabrio Ex Audi S4 Cabrio Ex 993 c2 Ex 964 c2 Cabrio
Rotterdam
Citaat:
Als je 2 kinderen hebt en geen ruimte om te sparen dan woon je toch te duur of had je misschien maar één of géén kind moeten nemen

Dat is ook lekker genuanceerd, achtergrond in Chinese overheid? :mrgreen: Snap dat jij geen kinderen hebt. Verhaal van Horn niet goed gelezen denk ik :?: (normale hypotheek, ontslagen, 54 jaar geen nieuwe baan kunnen vinden (wat in deze tijd niet raar is) etc.).

06 nov 2009 11:21
Profiel
MS964 schreef:
M a r c schreef:

Weet je hoeveel bedrijven dan iets niet goed doen? :shock: >90% denk ik?

Als je geld moet verdienen met geleend geld vind ik dat vreemd ja....

Ik heb dan wel geen groot bedrijf maar heb álles uit eigen middelen gefinancieerd.... de complete garage-inrichting, de showroominrichting, de voorraad (en die is flink), etc. Als er geinvesteerd moet worden, dan doe ik dat ook uit eigen middelen, zo komt er binnenkort een brug bij en hoogstwaarschijnlijk een vermogensbank. Ik zou het érg krom vinden als ik enerzijds een GT3 koop en dan geld moet gaan lenen om te investeren.... :scratch:

Voordeel is dat wanneer het minder zou gaan in mijn branche dat ik niet tegen hoge aflossingen aan zit te kijken en alleen zelf een stapje terug hoef te doen zonder dat ik meteen failliet ga....

Laatst bijgewerkt door M a r c op 06 nov 2009 11:23, in totaal 1 keer bewerkt.

06 nov 2009 11:22
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Porscheloos...
Almkerk
MS964 schreef:
M a r c schreef:

Vreemd vermogen is niet vies, als het rendement erop veel hoger is dan de kosten van het vreemd vermogen.

Dat heet gewoon handel..

Als ik van jou € 10.00 leen , ik maak daar € 20.00 mee en ik moet je € 10.50 terugbetalen heb ik een werelddeal gedaan (en nu alles maal 1000).

06 nov 2009 11:27
Profiel
sanendave schreef:
Citaat:
Als je 2 kinderen hebt en geen ruimte om te sparen dan woon je toch te duur of had je misschien maar één of géén kind moeten nemen

Dat is ook lekker genuanceerd, achtergrond in Chinese overheid? :mrgreen: Snap dat jij geen kinderen hebt. Verhaal van Horn niet goed gelezen denk ik :?: (normale hypotheek, ontslagen, 54 jaar geen nieuwe baan kunnen vinden (wat in deze tijd niet raar is) etc.).

Wat is een normale hypotheek? Ik lees dat iemand een baan heeft, een vrouw, 2 kinderen en een eigen huis. Ze leven normaal maar er is geen ruimte om te sparen. Wetende dat je kinderen moeten gaan studeren ooit en dit geld kost, geld wat je niet kunt sparen.... dan leef of woon je toch te duur? Nu kunnen ze toch ook naar een goedkoper huurhuis? Dat zijn de keuzes die je maakt.... als je maar genoeg verdient om net rond te komen en tóch 2 kinderen wilt zul je ergens concessies moeten doen, in zijn geval had dat in mijn ogen de woonlasten moeten zijn, dus voor een goedkoper huis moeten kiezen. Dan had ie nu niet met een schuld gezeten en niet hoeven te verhuizen.... Bovenstaande is inderdaad kort door de bocht, maar in mijn optiek wel gewoon keihard de waarheid.

06 nov 2009 11:28
Profiel WWW
felix bahama 912 schreef:
MS964 schreef:
M a r c schreef:

Vreemd vermogen is niet vies, als het rendement erop veel hoger is dan de kosten van het vreemd vermogen.

Dat heet gewoon handel..

Als ik van jou € 10.00 leen , ik maak daar € 20.00 mee en ik moet je € 10.50 terugbetalen heb ik een werelddeal gedaan (en nu alles maal 1000).

Deed de DSB ook niet zoiets? :popcorn:

06 nov 2009 11:30
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Utrechtse Heuvelrug
Ik snap Marc zijn gevoel wel. Keuze's maken en ergens de consequentie van nemen. Je kan niet alles hebben/willen.

Prive ben ik van "als ik het niet heb kan ik het niet uitgeven" Uitzondering is de hypo op het huis, maar ook daar bewust keuze's in gemaakt. Idem voor de aanschaf van een porsche, het kan makkelijk duurder maar ik doe het niet, ben tevreden met wat ik heb.

Daarnaast heeft Marc nu niet het gezeik als hij naar de bank gaat om te praten over een nieuw krediet. Banken zijn bang geworden en zitten op hun geld, ondanks hun mooie verhalen. Vriend van me werkt bij de rabo. Het nieuwe (locale) beleid voor particulieren gaat worden dat als je minder dan 80k aan spaargeld hebt je niet meer interessant bent en afgestoten gaat worden :shock: Waarom krijg ik met moeite 2,5% rente op mijn spaargeld, maar moet ik wel min. 5% betalen op mijn hypotheek. Buffervorming het zoiets vlgs mij. :twisted:

06 nov 2009 11:54
Profiel
PorscheForum Junkie
Porscheloos...
Almkerk
M a r c schreef:
felix bahama 912 schreef:
MS964 schreef:
M a r c schreef:

Dat heet gewoon handel..

Deed de DSB ook niet zoiets? :popcorn:

Nee, die smeerde je er dan een verzekering en een koopsompolis bij aan waardoor ik € 21.00 moet terugbetalen!!! :shock:
Dan hou je op het einde inderdaad geen klanten meer over die bij jou wat kunnen lenen!!!!

06 nov 2009 12:03
Profiel
:mrgreen:

06 nov 2009 12:09
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Rotterdam
Citaat:
Wat is een normale hypotheek? Ik lees dat iemand een baan heeft, een vrouw, 2 kinderen en een eigen huis. Ze leven normaal maar er is geen ruimte om te sparen. Wetende dat je kinderen moeten gaan studeren ooit en dit geld kost, geld wat je niet kunt sparen.... dan leef of woon je toch te duur? Nu kunnen ze toch ook naar een goedkoper huurhuis? Dat zijn de keuzes die je maakt.... als je maar genoeg verdient om net rond te komen en tóch 2 kinderen wilt zul je ergens concessies moeten doen, in zijn geval had dat in mijn ogen de woonlasten moeten zijn, dus voor een goedkoper huis moeten kiezen. Dan had ie nu niet met een schuld gezeten en niet hoeven te verhuizen.... Bovenstaande is inderdaad kort door de bocht, maar in mijn optiek wel gewoon keihard de waarheid.

Ik lees dat toch even anders, omstandigheden kunnen veranderen en door bepaalde factoren is er geen/minder flexibiliteit daar snel op in te springen (hogere uitgaven, lagere inkomsten). Als je alleenstaand bent, geen verplichtingen hebt is dat een stuk gemakkelijker.

In het algemeen ben ik het wel met je eens dat je geen grotere broek moet aantrekken dan je je kunt veroorloven (althans als je dat wel doet moet je niet piepen als het misgaat), je de tering naar de nering moet zetten, wie scherp aan de wind zeilt wel eens om kan slaan, ieder vogeltje moet zingen zoals het gebekt is, elk pannetje een passend dekseltje heeft engazomaardoor.

06 nov 2009 12:22
Profiel
sanendave schreef:
Als je alleenstaand bent, geen verplichtingen hebt is dat een stuk gemakkelijker.

Ik ben al bijna 14 jaar gelukkig getrouwd hoor.... niet iedereen zonder kinderen is alleenstaand :wink:

06 nov 2009 12:25
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Rotterdam
Ik zei ook niet dat jij alleenstaand was :D.

06 nov 2009 12:45
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
M a r c schreef:
Als je geld moet verdienen met geleend geld vind ik dat vreemd ja....

Ik niet. Geld lenen voor investeringen waarbij de opbrengsten vele malen hoger zijn dan de rentelasten en afschrijving is gewoon slim.

06 nov 2009 16:48
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht Re: Beurs/Kredietcrisis/Prijzen huizen, auto's, ...
Nadere toelichting op voorbeeld: Man werkt, verdient relatief goed salaris. Legt jaren geld aan de kant om zijn kinderen te kunnen laten studeren. Die studeren dan ook nu en dat geld is inmiddels gespaard. Echter, werkeloos geworden en nu 70% van maximaal dagloon (is 32K per jaar) als uitkering. Dat is, na een salaris van 55K niet voldoende om hun hypotheek (die met een salaris van 55K goed te betalen was en waar bovendien van gespaard kon worden) te betalen. Waardoor het huis verkocht is en hij met een schuld van 80K blijft zitten.

En ik begrijp Marc wel, maar een groot bedrijf runnen zonder krediet is redelijk uitzonderlijk. En jij zal ook wel een hypotheek hebben op je huis hebben. Tenzij je je hele huis zelf gefinancierd hebt, wat ik erg goed zou vinden. Financieel is het overigens wel interessant om een hypotheek te hebben... :idea:

06 nov 2009 16:51
Profiel
Porsche Targa SC 3l. 1980
Middelburg (B)
Soms kost lenen geld en soms brengt het geld op , alles hangt af van verschillende(persoonlijke/zakelijke) situaties :!:

06 nov 2009 17:08
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
De aanschaf van mijn eerste praktijk heb ik destijds ook voor een deel gefinancierd met geld van de bank. Als ik na een jaar failliet was geweest had ik daar ook een flinke schuld aan over gehouden. Ondernemen betekent in de meeste gevallen dat je wel eens een (gecalculeerd) risico moet nemen. Soms pakt dit verkeerd uit. Ik denk niet dat je in alle gevallen kunt zeggen dat dit iemands eigen schuld is.
Als ik alle financiële risico's in mijn leven had vermeden, was ik nu misschien wel gemeente-ambtenaar geweest met huurhuis en een opel corsa voor de deur.

06 nov 2009 17:59
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 930, ex Boxster S, ex 993 targa, ex 993S, ex 997S, ex 993 cabrio
horn schreef:
Financieel is het overigens wel interessant om een hypotheek te hebben... :idea:

meestal wel, behalve als je in de mogelijkheid bent om de hypotheek in zijn geheel af te lossen.
nl, bij geen hypotheek ook geen huurwaardeforfait
voorbeeld je hebt een huis van 300.000 moet je 0,55% huurwaardeforfait bij op tellen
over het geld van je spaarrekening krijg je 2,8% rente is netto 1,6%.
Dus alleen als je minder als 2,8% bruto hypotheekrente aan de bank betaald ,ben je voordeliger uit met een hypotheek, of je moet een hoger rendement kunnen krijgen over je spaarcenten, misschien zondag ff kijken naar businessclass :twisted:

07 nov 2009 0:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Ik kan de crisis in mijn business wel degelijk merken. Verkopen van luxe artikelen (internet site abbo's) vooral op de amerikaanse markt, en uitbetaald worden in $$ houd niet meer over :cry:

07 nov 2009 2:14
Profiel
PorscheForum Junkie
718 Spyder
thomas993 schreef:
horn schreef:
Financieel is het overigens wel interessant om een hypotheek te hebben... :idea:

meestal wel, behalve als je in de mogelijkheid bent om de hypotheek in zijn geheel af te lossen.
nl, bij geen hypotheek ook geen huurwaardeforfait
voorbeeld je hebt een huis van 300.000 moet je 0,55% huurwaardeforfait bij op tellen
over het geld van je spaarrekening krijg je 2,8% rente is netto 1,6%.
Dus alleen als je minder als 2,8% bruto hypotheekrente aan de bank betaald ,ben je voordeliger uit met een hypotheek, of je moet een hoger rendement kunnen krijgen over je spaarcenten, misschien zondag ff kijken naar businessclass :twisted:

Hier zit het antwoord van je vraag wel in Thomas. Meer rendement dan 2,8% zonder (veel) risico is duidelijk wel mogelijk.
Ik ben van mening dat ondanks huurwaardeforfait het binnen het Nederlandse stelsel wel interessant is om een (aflossingsvrije) hypotheek te hebben mits je elders kapitaal opbouwt en de lening de waarde van de woning niet overtreft (of liever zelfs niet geheel benaderd).

07 nov 2009 15:43
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
ben benieuwd :roll: http://www.nrc.nl/economie/DSB/article2 ... og_geld_op

16 nov 2009 18:54
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Geinig artikel over het Porsche-VW spektakel

08 feb 2010 18:23
Profiel
Timeless
Memorabele dag

351,44 , we zijn door 350 punten .....

01 apr 2010 19:48
Profiel
Ja lekker! Weer 10 euro verdiend...

01 apr 2010 19:51
Profiel
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 2475 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83 ... 99  Volgende