Re: Probleem met inschrijving 911/930 Turbo
Een Turbo rijdt als een lage compressie 3.2 carrera onder de 3000 toeren. Zelfs een 3.2 carrera doet niet veel onder de 3000- een 911 is een hoog toerige motor die begint adem te krijgen vanaf 4200- dat is nog meer het geval met de 930.
Dat gehaper kan met de afstelling van de k-jetronic te maken hebben. Elke Bosch specialist kan dit even nakijken. CO en cams moeten juist getimed zijn en de wagen moet technisch in orde zijn. Als dit allemaal is nagekeken, rijdt er dan ook eens twee of drie tanken benzine leeg in een ruk. (niet zo moeilijk als je op de boost zit: eventjes Duitsland gedaan aan 165mph op de GPS en 240km later een tank van 86 liter leeg!
)
Ik rijd sinds ik 25 jaar oud ben met een 911 maar een Turbo verplichtte me te "leren" rijden. Met een 4 bak 930 moet je echt een mentale knop omschakelen- je moet bijna denken dat de versnellingspook een "automaat" is: schakelen is optioneel...kijk eens naar de prestaties.
eerste versnelling is 95km/h
tweede: 150km/h
derde: 220km/h
vierde:260km/h plus.
http://www.turbosition.com/de/930/test_reports/1978-01-18_ams_3of3.aspx Als je dat ding snel wil bewegen...
1. Neem een rijcursus met een porsche instructeur. Vergeet ALLES ANDERS maar investeer 200 euro of wat het ook is in een rijcurses om de turbo te leren rijden.
2. Mentale knop omzetten om niet aan 80km/h in de derde versnelling te zitten. Dat wil zeggen: met 80km/h in eerste laten om razendsnel te rijden, in tweede om juist voor de boost te zitten, gas te geven, bijna tegen je voorligger te durven rijden om dan met het voorbijsteken in de boost te gaan. In het begin ga je witheet/doornat van de stress zijn, maar de ervaring en concentratie komen snel. Maria had het na 100 km op de Franse autoroute door: ik werd wakker omdat ze op 210km/h in de derde zat.
3. Niet te bang zijn een 911 hoog in de toeren te jagen. Indien de wagen technisch in orde is, durf dan ook boven 3000 toeren te rijden.
4. Remmen zijn S U P E R. om een 930 snel te rijden moet je in de klauwen durven hangen. Dat wil zeggen, aggressief doordrukken. Een snelle rit en zelfs de velgen achter zijn zwart.
Dat is het fantastische van een (goede) porsche: je kan dat blijven en blijven en blijven en blijven doen. Indien de wagen met porsche onderdelen correct is onderhouden!
Succes,
Bert