Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 16:35



Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Remblokjes op mij 964 C2 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 Cabriolet C2
Bericht Remblokjes op mij 964 C2
Ik had al zo een beetje de indruk dat de remmen wat bleven "plakken". Dus gisteravond even de voorwieltjes afgenomen om een kijkje te nemen.

Nadat ik de wagen omhoog had gekrikt, kon ik beide wielen goed draaien. Pas na een remtest bleek dat 1 wiel nogal vast bleef zitten. Toen bleek dat 1 remblokje van het linkervoorwiel nog slechts 2 mm. dik was terwij het andere bijna nieuw was. Ik heb de klauw losgemaakt en de cilinders veel in en uit laten komen tot ze weer soepel werkten. Dit gaat makkelijk omdat de klauw 2 cilinders per kant heeft. Drukt men de éne cilinder in, dan komt de andere cilinder uit.

Nadien bleek het wiel na een remtest losser te zitten.

De auto is de laatste tijd niet veel meer gebruikt geweest, vandaar waarschijnlijk het vastzitten van de klauwen.

Zou dit voldoende zijn ? Of moet ik de remklauwen reviseren ?
Op 1 van de remblokjes bleek een soort opzetstukje te zitten, die past in de cilinder. Dit opzetstukje is van blinkend metaal, en heeft een soort afgeknotte kegelvorm. Er zijn ook gleufjes in. Op het 2de blokje onbreekt dit opzetstukje. Zit ik met een set blokjes die niet bij elkaar passen ?
Hoe los moet een wiel wel zitten ? Ik weet dat het remblokje altijd wel wat blijft slepen tegen de schijf, maar is het voldoende de het wiel na een flinke draai, pas na het remmen slechts een klein toertje blijft voortdraaien ? Pas na een minuut of zo draait het wiel heel wat losser.


23 maart 2005 10:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Remmen
Je gaf al aan dat het andere remblokje nog vrijwel nieuw was!
Dan kan wel aannemen dat dit niet van lange stilstand is maar wel dat hij al lange tijd blijft "kleven".
Als je een beetje handig bent is het verstandig de beide remtangen te demonteren en de remcuppen er uit te halen.
Deze goed schoonmaken en opnieuw monteren met een remvet en nieuwe blokken met een nieuwe montageset.
Het beste (lees het duurdere oplossing) is de remtangen naar speciaal bedrijf te brengen en na te laten kijken, en de kosten vallen vaak wel mee.
En dan ben je er weer voor jaren vanaf.
Wat mij opviel is dat de originele blokken met montageset wel erg kostbaar was, bij de vorige type's vergeleken dan.

Gr Hans
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


23 maart 2005 12:23
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Vastzittende remklauw ;)
Weliswaar m.b.t. een 3.2, maar zinvolle info voor jou lijkt me :!:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


23 maart 2005 12:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 Cabriolet C2
Bericht 
Net even die link van EricC4C volledig gelezen.

Het éne blokje was versleten, het andere niet.
Maar .. het was waarschijnlijk een ander type blokje. Dus ik kan niet achterhalen of ze op hetzelfde moment werden geplaatst (stom
natuurlijk).

Ik denk eraan om alle 4 de klauwen volledig te demonteren en zelf te reviseren.
Dan heb ik enkel nood aan een "reviseer-kit"?
Of is er iets wat ik nog moet aanschaffen ?
De cilinders kan ik waarschijnlijk zelf terug polieren.


23 maart 2005 15:51
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
PeterDeleu schreef:
Het éne blokje was versleten, het andere niet.
Maar .. het was waarschijnlijk een ander type blokje. Dus ik kan niet achterhalen of ze op hetzelfde moment werden geplaatst (stom
natuurlijk).

Het zou natuurlijk kunnen, maar niet tegelijkertijd vervangen is wel erg onwaarschijnlijk. :roll:
Conclusie dat die zijde al lang(er) aanloopt ligt meer voor de hand. Als ik jou was zou ik het meteen goed aanpakken en de remklauwen (laten) reviseren.
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


23 maart 2005 18:26
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht 
Beste Peter,

Wat een mogelijkheid zou kunnen zijn.... : :roll:
Als ik je beschrijving goed lees denk ik meteen - last van corrosie onder de "glijplaatjes" in de remklauwen. Dit is een bekend euvel bij de 964 remklauwen (ik spreek helaas uit ervaring...).

Je schrijft dat beide zuigertjes wel bewegen, prima dus: reviseren zou ik persoonlijk dan niet doen.

De "glijplaatjes" : Als je de remblokken verwijderd dan zal je zien dat deze zowel boven als onder heen en weer glijden (...) op metalen plaatjes. Onder deze plaatjes komt vaak corrosie (de bekende witte bloemkool-achtige..) voor; hierdoor worden de glijplaatjes naar boven gedrukt waardoor de remblokken blijven hangen.

Je schreef dat een remblokje helemaal op was terwijl de andere nog prima in orde bleek. Je snapt natuurlijk wel dat het glijplaatje onder het versleten remblokje grote kans heeft de dader te zijn.

Die glijplaatjes zijn lastig te vervangen want het schroefje waarmee ze vast zitten in/op de remklauw is natuurlijk ook helemaal vast gecorrodeerd...

Ik heb ze destijds met veel moeite (o.a. met de Dremel..) losgekregen en kunnen vervangen. Voor het gemak moet je de hele remklauw demonteren.

Vraag anders wat RennTech (of een andere specialist) er voor rekent.

Succes,

Dick


24 maart 2005 10:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 Cabriolet C2
Bericht 
Hoi Dick..

Je kan inderdaad gelijk hebben.
Ik zag die "glijplaatjes" zitten. De remblok kon ik niet verwijderen omdat deze plaatjes een beetje in de weg zaten.
Ik moest de klauw losmaken om de remblokjes uiteindelijk te kunnen verwijderen.
Volgens mij moeten de remblokken makkelijk kunnen worden vervangen door die "veer" onderaan los te maken en omhoog te draaien, en daarna de blokjes gewoon uitschuiven.
Het komt nog allemaal in orde.. ik voel het ;-)


24 maart 2005 12:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Dick schreef:
Die glijplaatjes zijn lastig te vervangen want het schroefje waarmee ze vast zitten in/op de remklauw is natuurlijk ook helemaal vast gecorrodeerd...


De boutjes kunnen inderdaad erg vastzitten. :twisted:
Ze zitten namelijk vastgelijmd met een speciale Loctite, en moeten met een hetelucht brander tot 150 gr. C. worden warmgestookt. Dan zijn ze los te schroeven. :lol:
Nieuwe boutjes uiteraard weer vastlijmen :idea:

Mijn advies is goede dokumentatie :idea: als je zelf aan je P. wilt werken :!:


24 maart 2005 22:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 Cabriolet C2
Bericht 
de boutjes verwijderen in combinatie met wat kruipolie ?
Of is verwarmen voldoende ?


24 maart 2005 23:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
verwarmen alleen zou het moeten doen.
wat denk je zelf van 150 gr. en dan kruipolie?.....

als je aan de opmerking van Dick denkt: ik neem aan dat hij niet wist dat ze vastgelijmd zitten en door verwarmen(niet TE heet!) de lijm zacht wordt.

nieuwe boutjes gebruiken en vastlijmen met Loctite 222

nieuwe bouten ook voor de bevestiging van de klauwen(als je die losmaakt)

EN NIET de klauwen scheiden/delen/uit elkaar halen :!: :!: :!:


24 maart 2005 23:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Panamera Turbo
Rotterdam
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
wat denk je zelf van 150 gr. en dan kruipolie?.....

Paul van Engelen, die eerder schreef:
Mijn advies is goede dokumentatie :idea: als je zelf aan je P. wilt werken :!:

:cheesy: :mrgreen: :wink:


25 maart 2005 0:03
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 Cabriolet C2
Bericht 
Ik bezit ondertussen al wat informatie.

De PET cd
De Workshop Manual door Dr. Ing. h.c. F Porsche Aktiengesellschaft
De Enthusiast's Companion van Adrian Streather

Nergens staat in detail hoe die plaatjes aangebracht zijn.
Raad van iemand met ervaring is in dit geval meer efficient.


25 maart 2005 0:12
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.